BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Jeroen van Tol op 24 January 2009, 18:01:14

Titel: Zolderbaan H0
Bericht door: Jeroen van Tol op 24 January 2009, 18:01:14
Hallo allemaal,

Hier een herbeginner met wilde plannen. Inmiddels door mede beneluxspoorders wel overtuigd om met een proefbaan te beginnen maar desalniettemin ben ik heel wat van plan. Ik heb er zeg maar zin an!

Ik zit al enige tijd te piekeren over hetgeen ik wil gaan bouwen. En hoewel de start van de bouw nog ver weg is leek het me toch aardig om hier alvast wat neer te zetten over wat er zoal aan gedachten rondspelen...

Eerst maar even de algemene zaken
Schaal: H0
Tijdperk(en): Beetje IV, veel V en als het past wat van VI
Thema: Middelgrote stad op de grens van Nederland en Duistsland
Digi: Vooralsnog ProfiBoss - LocoNet - PC
Ruimte: Zolder van 4,80 x 2,90/3,90m

Het verhaal van de 'Middelgrote stad'
De naam moet ik nog verzinnen dus we houden het even op Middelstad.
Middelstad is een gemeente met (natte vanger) 200.000 inwoners. Het krijgt daarom een centraal station met ongeveer 4-6 sporen, met een lengte van pak m beet 2,50m en tevens een kleiner station aan de rand van de stad (Middelstad 'buiten', 2 sporen, 1,00m). Nabij het station is een rangeerterrein gelegen alwaar ook het onderhoud aan het materieel plaats vind. Aan de rand van de stad ligt de grote trots van Middelstad:  het spoorwegmuseum met (werkend!) materieel uit lang vervlogen tijden. Tot slot is er aan het zuiden van de stad een industriegebied.

(Voorlopige) Baanplannen
Nivo 0: Het schaduwstation
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolderbaan0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolderbaan0.jpg)

Nivo 1: Centraal station, rangeerterrein en station buiten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolderbaan1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolderbaan1.jpg)

Nivo 2: Spoorwegmuseum en industriegebied
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolderbaan2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolderbaan2.jpg)

Globaal de zichtbare delen (uitgeknipt uit voorgaande plaatjes)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolderbaan_zichtbaar.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolderbaan_zichtbaar.jpg)

Uitleg ontwerp
De oranje sporen zijn hellingen (max 2.5%) waarbij een hellingnummer is aangegeven alsmede naar welk nivo de helling loopt. (H2_1 = Helling nr2, naar Nivo 1)
Zodra een spoor 'in de grond zakt' komt het op de tekening van onderliggend nivo.
Geblokt is uiteraard 'verborgen'.


Overigen
Bij het centraal station komt een busstation met routes naar het rangeerterrein, museum, industriegebied en woonwijken. Even uitzoeken of ik echt rijdende bussen ga toepassen.
Tussen het station en het rangeerterrein komt een verhoogd winkelcentrum waar de treinen onderdoor rijden vanuit het station. (Dit om de lelijke bocht na het station weg te werken)
Door de grootte van de tafel zijn er onderhoudsluiken nodig. Het luik linksboven bij het museum wordt waarschijnlijk een grote parkeerplaats voor museumbezoekers.
Het luik rechtsboven zal naar verwachting 'volgeplakt' worden met kantoorgebouwen.
Tot slot het grote luik onderin. Daar moet de woonwijk komen welke grenst aan het industriegebied.
Omdat het een stad moet voorstellen zullen daar waar ruimte is kleine woonwijkjes uit de grond gestampt worden. Qua grootte niet helemaal representatief denk ik maar als alles lekker 'volgebouwd' is krijg je vanzelf een stadsgevoel.

Vragen staat vrij en schieten op de ontwerpen mag uiteraard ook. Graag zelfs!
Oh ja, het industrieterrein is nog leeg want wat ik had was niet naar mijn zin. En het rangeerterrein is ook niet naar mijn zin... Zoals sommigen al zeiden: een beetje ervaring opdoen met een proefbaantje zal je helpen in het grote ontwerp... Ik hoop het!


Jeroen.
Titel: Re: Zolderbaan H0
Bericht door: simon zwetsloot op 24 January 2009, 19:39:53
ziet er leuk uit :-)

succes ermee !

groetjes

simon
Titel: Re: Zolderbaan H0
Bericht door: Remco. op 24 January 2009, 19:50:23
Hoi Jeroen,

Best baantje ;D Ben zeer benieuwd hoe dit er uit gaat zien!

Maar even een vraag/opmerking:

De kruisingen midden in je station, kun je die niet naar buiten het station krijgen, dan kun je meer sporen bereiken als je binnen komt rijden?

Als je bijv. die enkele wissel die  dat kleine stationnetje en je hoofdlijn verbindt, vervangt door een kruiswissel en dan je kruis en de andere wissels er om heen plaatst, scheelt het je een wissel en nemen je mogelijkheden toe!

Gr. Remco.
Titel: Re: Zolderbaan H0
Bericht door: Jeroen van Tol op 24 January 2009, 20:37:35
Remco,

De kruizen had ik oorspronkelijk bedacht om een loc te kunnen laten omrijden of om te kunnen kiezen via welke 'hoofdbaan' het station verlaten wordt. Nu je het zegt liggen ze daar helemaal niet handig. Door de kruizen kan er ook minder perron liggen... 

Het kruis verhuizen naar de eerste wissel en daar een kruiswissel toepassen vind ik briljant! Dat ga ik zeker veranderen. Het tweede kruis komt denk ik helemaal te vervallen. Wellicht dat ik dan nog een wisselmogelijkheid neerleg in het lange gedeelte richting het schaduwstation.

Wel leuk dat gepuzzel maar het valt me niet mee!
Blijf ook het gevoel houden dat ik de ruimte niet optimaal benut...

Jeroen.
Titel: Re: Zolderbaan H0
Bericht door: Jeroen van Tol op 26 January 2009, 15:32:52
Hoewel er niet zoveel tijd verstreken is toch even een update.

Na de opmerking van Remco ben ik me gaan verdiepen in sporenplannen bij stations. Daarbij heb ik de 'simpele sporenplannen' van http://www.sporenplan.nl/ (http://www.sporenplan.nl/) vergeleken met de werkelijkheid via google maps. Heeeeel erg leerzaam!!! De kruizen zoals ik ze neergelegd had blijken in het echt helemaal niet zo gebruikt te worden. Ze liggen vooral in het midden van een station en dan alleen wanneer de perrons een a en een b zijde hebben. Wist ik veel...  ::)

Tevens heb ik (hahaha: ook weer door Remco met z'n mooie Amerpoort!) wat scenery en gebouwen bekeken van o.a. modelspoorverenigingen. Bij Maas en Waal zag ik bijvoorbeeld een schitterend gemaakte industrieterrein-module.
Dergelijke (en nog teveel andere om allemaal te noemen) mooie staaltjes van modelbouwkunsten hebben me erg aan het denken gezet. Lag de nadruk tot nu toe op het verzinnen van een sporenplan, ligt nu ineens de nadruk op de aankleding. Ook weer een leermomentje want vaak blijken de gebouwen en andere bouwsels te bepalen waar je rails moet komen...

Over rails gesproken... Door mijn fl* startset ging ik er bijna als vanzelf vanuit dat ik alles met profi-rails zou gaan uitvoeren. Na het bekijken van vele internetpagina's besefte ik me ineens dat ik de bedding van die rails eigenlijk niet zo heel erg mooi vind. Moest ik daar ook ineens over na gaan denken. En niet te vergeten, de tekeningen zijn allemaal gebaseerd op profi-rails...
Er is dus weer werk aan de winkel! De rails wordt overigens een combi van Rocoline (verborgen delen) en Tillig Elite (zichtbare delen), mits ik deze door elkaar kan gebruiken.

Het baanontwerp wijzigt ook. Na nog wat puzzelen kwam ik tot de ontdekking dat ik ook de luiken best kan gebruiken, zelfs met rails. Er zijn dan wel wat voorwaarden waar ik me aan moet houden maar het geeft ineens veel meer mogelijkheden. In dat kader ben ik de wijze waarop ik onderhoud kan plegen nog eens gaan overdenken en tot de conclusie gekomen dat ik bijna de gehele ruimte kan gebruiken.

In het midden komt nog steeds een mooi station. Ik zal het geen centraal station meer noemen want die blijk je officieel alleen in de zeer grote steden te hebben. Voor wat ik bedacht had zou het Middelstad Centrum moeten heten maar misschien wordt het nog wel een slagje kleiner...
Het kleine stationnetje wordt iets groter en komt  langs het schuine dak te liggen. Het museumterrein kan dan naar boven uitgebreid worden.

Het rangeeerterrein rechtsbovenin komt ook te vervallen. In die hoek heb ik nu een kopstation gepland. (Wellicht naar voorbeeeld Den Helder?)
Onderin komt nog steeds industrie, waarbij ik wellicht een poging ga wagen om één van de raffinaderijen op de maasvlakte weer te geven. Een andere optie is de EMO met loopbanden met kolen en erts. Tevens komt daar dan een rangeerterrein bij. Ik heb nog heel even aan de hoogovens gedacht maar dat is nogal groot...

Weet je wat? Laat ik er eerst maar weer eens een paar tekeningen van maken. Ik vraag me namelijk af of iemand zich zo een beeld kan vormen.  ;D

Ik hoop deze aankomend weekend te kunnen plaatsen.

Jeroen.
Titel: Re: Zolderbaan H0
Bericht door: nscargo2008 op 26 January 2009, 15:45:26
hele mooie baan , en heel goed uitleg en voorbeeld
ben heel benieuwd hoe het gaat worden en kijk er naar uit om je verslagen te volgen

heel veel succes met bouwen  ;)

groet stefan
Titel: Re: Zolderbaan H0
Bericht door: Dennis H0 op 26 January 2009, 16:20:23
nou nou dat ziet er wel flink uit... ik wens je veel succes met bouwen.... veel plaatjes willen we zien....

MVG

Dennis
Titel: Re: Zolderbaan H0
Bericht door: Ivo vS op 26 January 2009, 18:08:05
Hallo Jeroen

Grootse plannen :) ben benieuwd naar de uitwerking hiervan....graag veel plaatjes! Er is altijd wat af te kijken=te leren.

Wat betreft "hoogovens te groot": Als je dit langs de rand van je modelbaan bouwt kun je altijd een gedeelte weergeven en de rest in de achtergrond wegwerken. Bijvoorbeeld een aantal gebouwen als reliëf tegen de achtergrond. Dan kun je voorrang geven aan het spoor terwijl de senery daar niet onder lijdt. Dit kan overigens met andere gebouwen ook. (Een beetje beeld bij wat ik bedoel?)

De ruimte die je ter beschikking hebt is mooi groot en je uitleg is duidelijk.
Succes met plannen en bouwen.

Groet,
Ivo vS
Titel: Re: Zolderbaan H0
Bericht door: Rob Bogers op 30 January 2009, 15:12:57
Jeroen, ik zou het toch bij een soort rails houden en ik denk dat de keuze van de Rocoline zonder bedding een hele goede keuze is.
Titel: Re: Zolderbaan H0
Bericht door: Han Zijlstra op 30 January 2009, 16:27:26
Jeroen, leuk plan.  Een nadeel heb je denk ik niet overdacht. Je kijkt altijd vanuit de zelfde positie naar je baan. ( bedienplek.) Dat betekent dat er na twee jaar geen enkel verrassing meer in de zichtlijnen is.
Als je een "rondom" baan maakt is je uitzicht steeds veranderd ( je weet wel dat er achter je een baan is maar je ziet het niet ) Dit verveelt veel minder gauw.
grtz
Titel: Re: Zolderbaan H0
Bericht door: Jeroen van Tol op 09 February 2009, 17:06:16
Het is even stilgeweest op dit draadje en het betreurt me om te moeten zeggen dat ik nog steeds geen nieuwe tekeningen heb  :-[

Ik heb me de laatste tijd vooral verdiept in de aansturing van de baan...
(Zie ander draadje... link volgt)

@Han
Goeie! Had ik niet bij stilgestaan. Het probleem waar ik mee zit (en bij een rondom baan natuurlijk nog meer) is dat ik ondanks de ruimte toch moeite heb om alles wat ik wil laten zien een plek te geven.

Dat is dan ook de reden dat ik nog even niet met de bestaande tekeningen verder ben gegaan. Zelfs als ik een beetje 'prop' kan ik het volgende kwijt:
1 Middelgroot station
1 Kopstation
1 Stukje industrie
1 Stukje museum met draaischijf
1 of 2 Schaduwstations (Waarbij 2 tegenover 4 zichtbare delen niet bepaald nodig is...)
(En als ik echt m'n best doe nog 1 piepklein stationnetje)

Noem me een zeikerd, maar het is op de een of andere manier niet naar mijn zin... Komt er toch weer naar boven dat hoewel ik veel meer interesse heb gekregen in de scenery dan ooit, bij mij toch echt de nadruk ligt op rijden... Dus zoveel mogelijk rijroutes en dan natuurlijk vooral over zichtbare rails...

Ik zit zelfs te spelen met de gedachte om eens uit te tekenen wat ik met N-spoor allemaal zou kunnen doen... 2 keer zoveel zou je denken.  ;D
Of anderhalf keer zoveel maar dan een rondom baan...

Dilemma's dilemma's...
Titel: Re:Zolderbaan H0
Bericht door: Jeroen van Tol op 11 June 2009, 16:30:07
Inmiddels is het alweer zo lang geleden dat ik een update heb gegeven, dat de website me gaat vragen of ik ECHT zeker weet dat ik nog wat aan het draadje wil toevoegen...  :o

Niet dat er geen nieuws was, maar meer omdat ik maar twijfelde en twijfelde.
Het cirkeltje waar ik lang in vast heb gezeten zal bekend klinken:

1 - Ik wil graag dit, dat, zus en zo op de baan
2 - Ik vind H0 het mooist
3 - Wat ik wil gaat in H0 niet passen
4 - Baanplan weggegooid en weer gaan puzzelen
5 - Wat ik wil gaat in H0 nog steeds niet passen
6 - Ik moet minder willen
7 - Baanplan weer weggegooid en weer gaan puzzelen
8 - Ik moet nog veel minder willen, anders gaat het weer niet passen
9 - Misschien toch maar N-spoor
10 - Eens kijken of alles wat ik wil, wel kan in N-spoor
11 - Baanplan weer weggegooid en weer gaan puzzelen
12 - Ook nu moet ik minder willen
13 - en ik vind N-spoor minder mooi dan H0
14 - GRRRRRRR!!!
En weer terug naar 2... Dat ging zo twee maanden door.

Totdat Remco (Amerpoort) een keer tegen me riep: "Jouw ambities schreeuwen om een multideck baan!". Ik weet nog dat ik dacht: "Denkt ie dat ik uit een ei kom ofzo?" Mijn baanplannen waren inmiddels namelijk zo ingewikkeld geworden dat ze op borden spaghetti begonnen te lijken met vele niveau's, hellingen, bergen, bruggen, overgangen, duikers, enz. enz. Dus multideck, pffff, ik ben al bij multimultimultimultideck en het past gewoon niet!  ???

Gelukkig heb ik die jongen hoog zitten, dus toch maar even gevraagd wat hij daar nou precies mee bedoelde... Nou, er ging een wereld voor me open. Ik was meteen verkocht. ;D Het was alsof... uhhh... nou, alsof... tja, hoe moet ik het zeggen... Alsof ik uit een ei kwam zeg maar...  :-[

Goed, wat bedoelde hij dan? Kijk maar even hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15616.msg235491.html#msg235491 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15616.msg235491.html#msg235491)

Is dat mooi of niet?!?!

Kortom: Er worden weer (baan)plannen gemaakt! En (bijna) alles wat ik wil gaat passen.
Dus binnenkort volgen er eindelijk plaatjes...

Groet,
Jeroen.
Titel: Re:Zolderbaan H0
Bericht door: Remco. op 11 June 2009, 16:35:46
ROFL, we wachten af Jeroen wat je plan wordt (y)

Succes ermee ;D

Gr. Remco.

Titel: Re:Zolderbaan H0
Bericht door: Jeroen van Tol op 12 June 2009, 00:05:08
Beloofd is beloofd, hier het eerste plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eerste_laag_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eerste_laag_1.jpg)

Om te beginnen heb ik eerst maar weer eens gekeken welke oppervlakte ik kan gebruiken. Rekening houdende met een klimspiraal (rechts onderin) om naar het volgende nivo te komen, de maximale reikwijdte en genoeg ruimte om te staan/lopen geeft het grijze vlak ongeveer aan wat de mogelijkheden zijn. De klimspiraal is overigens nodig omdat ik niet eenvoudig de kamer rond kan bouwen om het hoogteverschil tussen twee niveau's te overbruggen. Naast het probleem 'deur' (wat nog wel op te lossen is) zit ik namelijk ook nog met een schuin dak.

Dit eerste nivo komt op ongeveer 80-90cm boven de grond. Het tweede nivo komt op ongeveer 140-150cm en het derde nivo op 200-210cm. De klimspiraal in dit plaatje legt de verbinding tussen nivo 1 en 2. Rechtsbovenin komt op nivo 2 ook zo'n spiraal die dan de verbinding legt tussen 2 en 3. Om nivo 3 te kunnen zien moeten er uiteraard opstapjes komen.
Nivo 2 krijgt ongeveer dezelfde oppervlakte als het eerste nivo, al is de rand langs het schuine dak veel kleiner. Tevens zit ik te denken om vanuit het 'schiereiland' in het midden een overbrugging te maken naar boven, onder en/of naar rechts. Daar moet je dan wel even bukken als je er onderdoor loopt!  ;D
De indeling van nivo 3 weet ik nog niet. Dat is een beetje afhankelijk van wat ik daar nog zou willen/kunnen bouwen...

Maar goed, je moet beginnen bij het begin, dus laat ik eerst maar eens een invulling geven aan het eerste nivo. Ik was al eens begonnen met het tekenen van een bahnbetriebswerk dus die heb ik voor de aankleding even bovenin gelegd. Ik zit te denken om op dit nivo dus het 'museumterrein' (zie eerste baanplan) te maken, bestaande uit een bahnbetriebswerk en een tot museum omgebouwd station. Beetje het idee van het echte spoorwegmuseum zeg maar. (Yeah (y), een heel nivo voor alleen dit onderwerp! Bedankt voor de tip Remco!) Direct onder het museum komt het schaduwstation waarbij ik langs de randen een paar stukken open wil laten als soort van paradesporen. Ik zit nog te piekeren of ik het daarbij laat of dat ik er zo mogelijk nog een stukje industrie bij zet. Onder dit nivo komen tot slot overal kastjes om toch nog de nodige opbergruimte te hebben.

Ik ga weer aan de baanplannen. Zodra ik dit nivo ingetekend heb volgt er weer een plaatje...
Titel: Re:Zolderbaan H0
Bericht door: roadster36 op 12 June 2009, 02:57:35
Hoi Jeroen,
Ondanks je idee van de trapjes lijkt de hoge baan 2,00/2,10m hoog mij toch erg problematisch bij de bouw
ook heb je dan teveel zicht op de onderzijde van de baan
dit lijkt me toch iets om over na te denken ,mij lijkt 1,80 hoog maximaal haalbaar
maar mulitidek super idee ,ik had er ook nog nooit van gehoord
gr Jan
Titel: Re:Zolderbaan H0
Bericht door: Sebas op 12 June 2009, 08:18:32
Hoi Jeroen,

Het is geweldig dat je zo'n grote ruimte hebt en zoveel ideeën. Echter merk ik vaak dat mensen die zo groot beginnen de baan nooit afmaken omdat het project toch te groot blijkt te zijn en ze op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zien. Zelf heb ik een soort gelijke zolder en ben begonnen met een tafel van 250*110 (Achteraf wel wat te breed om overal bij te kunnen!
Later toen dat gedeelte zo goed als af was en de scenery aardig afkleedde, begonnen met een extra stukje er aan te bouwen, waar de industrie op komt te liggen. Achter de baan liggen nu rangeer sporen die in de toekomst worden doorgetrokken, zodat ik het project kan uit bereiden.

Wat ik wil zeggen, denk in eerste instantie niet te groot, al spelenderwijs leer je en veranderd je baan plan toch. Laat je ideeën groot, maar begin klein, om alles in de hand te houden!

Heel veel succes, en hoop snel de eerste bouw foto's te zien :)

Titel: Re:Zolderbaan H0
Bericht door: Bart Otte op 12 June 2009, 16:50:39
Ik heb ook een zolderbaan,
die van jou is al mooi ...  (y)

www.zankerdaal.nl
die website gaat ook over mijn zolderbaan .. xD
Ik gebruik zelf marklin digitaal c-rails ..
Titel: Re:Zolderbaan H0
Bericht door: Ronald Halma op 12 June 2009, 17:42:01
Nou Bart, volgens mij gaat die website over.... niets. Er staat namelijk niets op ;D ;)
Titel: Re:Zolderbaan H0
Bericht door: Jeroen van Tol op 12 June 2009, 17:46:26
Hoi Sebas,

Ik ken het probleem van te groot willen beginnen. En ik kan me voorstellen dat mijn plan er ook zo uit ziet. Het lastige is dat je een 'groot idee' nu eenmaal niet kunt verwezenlijken zonder een goed plan. Maar gelukkig ben ik best goed in plannetjes verzinnen. ;D
Daarnaast heb ik zo mijn manieren om de bekende valkuilen te omzeilen. Het grootste gevaar is te lang met hetzelfde bezig zijn waardoor je interesse vervaagt. Het wordt dan ofwel saai of je krijgt het gevoel dat je het nooit voor elkaar gaat krijgen. Iets opgeven waar ik geen zin meer in heb kan zomaar gebeuren, maar ik zal nooit nooit nooit opgeven omdat het niet lukt. Zolang ik iets wil ga ik er voor! Dus ik moet er vooral voor zorgen dat het niet saai wordt. En ook dat is voor mij niet zo moeilijk want er zitten zo verschrikkelijk veel facetten aan de modelspoorhobby die ik stuk voor stuk even interessant vind.

Zo ben ik maanden geleden begonnen met alleen de digitale kant van het verhaal. Op de momenten dat ik vast zat of me begon te vervelen ben ik me in baanplannen gaan verdiepen. Toen ook dat teveel van hetzelfde werd (met name toen maar niet wilde lukken wat ik in gedachte had) ben ik een model gaan bouwen. Toen ik er achter kwam dat ik een model in N-schaal toch te klein vond ben ik verder gegaan met de zelfbouw centrale. Toen ik de zelfbouw centrale enigszins aan de praat had ben ik begonnen met software bedenken om straks alles mee aan te sturen. Toen Remco over multi-deck banen begon heb ik me daarin verdiept en ben weer aan de baanplannen begonnen. Toen ik even geen inspiratie had ben ik alvast op jacht gegaan naar rails, treintjes, huisjes, enz. Toen het geld even op was ben ik de zolder op gaan ruimen. Toen ik de op internet gescoorde draaischijf binnen kreeg heb ik me op de aansturing van zo'n ding gestort. Omdat het half afgebouwde model me in de weg stond heb ik dat onlangs ook weer opgepakt. Omdat ik een printje moest hebben voor de aansturing van de draaischijf ben ik ook meteen maar weer gaan piekeren over de printjes voor de sein en wisseldecoders. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Over een tijdje begin ik daadwerkelijk met bouwen. Dat zal in de praktijk betekenen dat ik begin met een stuk van het schaduwstation. Ben ik dat zat dan maak ik de kastjes er onder. Heb ik daar even geen zin in dat begin ik met het bahnbetriebswerk boven het stukje schaduwstation wat dan klaar is. Heb ik daar even geen zin in dan ga ik eens uitzoeken hoe het zit met airbrushen. Vervolgens valt er heel veel te leren over scenery. Kortom, er komen steeds meer onderwerpen bij die ik ook weer allemaal interessant vind!
Je zou denken dat ik langzaam door de bomen het bos niet meer zie. Maar daar komt dan dat geduldige plannetjes maken om de hoek kijken. Alle onderwerpen, onderhanden werkjes, infromatiebronnen, ideeen en noem maar staan netjes gedocumenteerd in 'het grote plan'. Wil ik iets oppakken wat ik eerder even terzijde heb geschoven dan zorgt een kwartiertje lezen er voor dat ik weer helemaal in het onderwerp zit.
Het enige gevaar wat nog over blijft, is dat het nooit af komt. Dat zou kunnen wanneer ik ondanks de diversiteit toch mijn interesse verlies, of wanneer mijn tijd op deze wereld korter blijkt te zijn dan verwacht (gehoopt), of er iets in het leven voorbij komt waardoor het allemaal niet meer kan. Maar is dat zo erg? Zolang ik er al die tijd maar van genoten heb toch? Het idee achter een hobby is immers tijdverdrijf waar je van geniet...

Dus je ziet het, het is weliswaar een groot(s) plan, maar elk stukje er van begint klein...
De eerste bouwfoto's zullen nog wel even op zich laten wachten, want ik wil in grote lijnen het eerste nivo 'gepland' hebben voor ik ook maar 1cm rails leg. Daarnaast komt er eerst nog een proefbaantje, dus dat zullen de eerste bouwfoto's dan wel worden.

Groeten en heel veel plezier met de hobby toegewenst! (en bedankt voor de waarschuwing ;))

Jeroen.
Titel: Re:Zolderbaan H0
Bericht door: Jeroen van Tol op 12 June 2009, 17:51:17
@Bart
Ik wordt zo wel erg nieuwsgierig... Succes met de website, ik hoop er snel iets te kunnen bekijken!
Titel: Re:Zolderbaan H0
Bericht door: Jeroen van Tol op 16 June 2009, 21:46:16
Het plan voor het schaduwstation is af...
Schieten mag! (y)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation_9.jpg)
Titel: Re:Zolderbaan H0
Bericht door: Peter van der Leek op 17 June 2009, 07:49:24
Het is natuurlijk leuk, dubbelspoor met een splitsing. Maar ik denk dat het in je schaduwstation niet zoveel gaat helpen. Ik zou ervoor kiezen om gewoon in 1 richting te rijden in je schaduwstation. Je krijgt dan zoiets (grove schets):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation_9_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation_9_1.jpg)
Titel: Re:Zolderbaan H0
Bericht door: eenop87 op 17 June 2009, 08:49:56
Ik denk dat de oplossing van Peter inderdaad beter is, maar ik zou alle opstelsporen in één been van de lus opnemen.
Anders moet elke trein altijd door twee stel opstelsporen heen en moet er dus altijd minimaal één spoor in elk been vrijgehouden worden voor aankomende of vertrekkende treinen.

Groet,
Gerrit
Titel: Re:Zolderbaan H0
Bericht door: Peter van der Leek op 17 June 2009, 11:52:49
Klopt, het zou nog beter zijn om maar 1 set opstelsporen te hebben.
Titel: Re:Zolderbaan H0
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 17 June 2009, 12:33:12
Als er met trek/duwtreinen of treinstellen word gereden dan zouden kopsporen in het schaduwstation ook wel handig zijn en het treinverkeer realistischer maken omdat die treinen dan niet constant gedriehoekt weer terug op de baan komen.

Groetjes Michiel
Titel: Re:Zolderbaan H0
Bericht door: Jeroen van Tol op 17 June 2009, 12:49:34
@Peter
Goed gezien, dubbelspoor is hier inderdaad zinloos. Bedankt! Dat scheelt me 5 engelsmannen.

@Gerrit
Deze oplossing kost me inderdaad een doorgaand spoor in het tweede been. Ik ga nog even puzzelen maar ik ben bang dat wanneer ik alles in 1 been probeer te stoppen dat ik minder opstellengte over hou...
Ik kan onder de verwarming maximaal 6 sporen kwijt. Met de oplossing van Peter er bij kan ik daar dus maximaal een station beginnen van 5 sporen (in plaats van de 4 van nu). Dat is een verbetering, 1 spoor wordt dan veel langer. Maar dat spoor zou ik dan na de bocht moeten splitsen om er de overgebleven drie sporen van het tweede been bij te krijgen. Vervolgens passen er dan alleen 3 hele korte sporen.

@Michiel
Die snap ik even niet... Je kunt dan toch ook gewoon 'achteruit' terug rijden in plaats van het rondje rechtdoor?

Ik ga het vanavond nog wel ff proberen. Bedankt voor de tips tot zover!

Titel: Re:Zolderbaan H0
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 17 June 2009, 13:03:26
Ja Jeroen dat kan ook, maar dan moet je wel ergens een overloop wissel inleggen anders ga je verkeerd spoor rijden, bij kopsporen moet dat trouwens ook. Het voordeel van kopsporen voor dat doel is simpel het scheelt je wissels en dus ook bedienings zooi en dus geld en wat niet hoeft te bewegen, schakelen enz. kan ook niet kapot natuurlijk ;).

Daar komt trouwens bij dat aparte kopsporen waarschijnlijk wat makkelijker te schakelen zijn, want je werkt met je schaduwstation wel met een keerlus. Bij losse kopsporen hoef je in de lus zelf geen overloop wissels te leggen maar kan je van het inkomende en uitgaande spoor gewoon een spoor laten aftakken die op de kopsporen uit komen. Die sporenbundel kan je dan geheel op een andere stroomkring ofzo zetten.

Groetjes Michiel
Titel: Re:Zolderbaan H0
Bericht door: Peter van der Leek op 17 June 2009, 16:11:33
Ik hanteer in mijn schaduwstation dit principe:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw2.png)
Op de sporen 1 en 2 kunnen trek-duw-treinen. Op 3 t/m 6 getrokken treinen (maar natuurlijk ook trek-duw).
De verhouding tussen kop- en doorgaande sporen is naar wens aan te passen.
Titel: Re:Zolderbaan H0
Bericht door: Jeroen van Tol op 17 June 2009, 18:51:35
Nog even gepuzzeld, en de opmerkingen proberen te verwerken.

Ik kom nu op dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation_10.jpg)
Titel: Re:Zolderbaan H0
Bericht door: vanDyk op 17 June 2009, 19:30:19
Jeroen,

Ik heb even zitten te tellen...

Je hebt nu 10 opstel sporen, waarvan 2 moeten/kunnen dienen als doorrijspoor.
Zelf had ik ooit ook dit in gedachte, maar kwam al snel aan de gebreken van 10 sporen. Bij mij zijn het momenteel 16 stuks.
Is de ruimte van het dak niet te gebruiken als opstel gedeelte zodat je meerdere sporen kan bijplaatsen?
En dan bedoel ik dat je onderaan de tekening een rail wendel plaats zodat door een lager niveau een dieper schaduwstation gecreeërd kan worden, en daardoor dus meer sporen en meer opstel ruimte.
Ook zou ik, zo is mijn idee dan, het schaduwstation als 1 geheel maken, en niet zoals nu in 2 losse delen.

Ik weet natuurlijk niet met wat voor lengtes jij wil gaan rijden, maar misschien als extra tip...
Recht toe recht aan wissels. Als je die nou eens uitspreid tot voorbij de bocht, en een waaier maak van wissels, daardoor maak je ten 1ste meer opstel ruimte, en ten 2de een kortere wisselstraat (wat weer als voordeel heeft op nummer 1).

Enkelt ideeën, omdat ik er ook ooit zelf mee zat.

Paul.
Titel: Re:Zolderbaan H0
Bericht door: Jeroen van Tol op 17 June 2009, 20:18:23
@Paul
Dat idee ga ik nog even uitproberen zodra ik begrepen heb wat je precies bedoelt. ;D
Mocht ik overigens te weinig sporen blijken te hebben dan kan ik altijd de lus rechtsbovenin vervangen door een spiraal omlaag en dan een tweede schaduwstation maken. (Volgens mij bedoelde jij dat ook...)

Ondertussen heb ik ook het museumgedeelte met station en het bahnbetriebswerk in schets op papier gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bovenkant_eerstenivo.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bovenkant_eerstenivo.jpg)
Titel: Re:Zolderbaan H0
Bericht door: Daan! op 17 June 2009, 20:59:40
wat zijn die 2 sporen onderin? je komt uit je schaduwstation en rijdt over afbuigende wissels. Waar gaan die andere 2 sporen dan heen?
Titel: Re:Zolderbaan H0
Bericht door: Jeroen van Tol op 17 June 2009, 21:08:58
Na een poging om het in woorden te zeggen toch maar even een plaatje gemaakt...
De 'doorgaande' sporen lopen eerst heel de tafel rond en keren onder het bahnbetrieswerk. Op de terugweg is het een paradespoor achter het station en ligt ongeveer 5cm hoger dan het station. Na het kruisen van de sporen uit het schaduwstation komen ze in de spiraal die naar het bovenliggende nivo gaat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/paradespoor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/paradespoor.jpg)
Titel: Re:Zolderbaan H0
Bericht door: vanDyk op 17 June 2009, 22:48:12
Hoi Jeroen,

Heb even een plaatje gemaakt van wat in ongeveer bedoel.

(http://i541.photobucket.com/albums/gg374/vanDyk101/Beneluxspoor/uitlegJeroenvanTol.jpg) (http://i541.photobucket.com/albums/gg374/vanDyk101/Beneluxspoor/uitlegJeroenvanTol.jpg)

In het linker scherm zoals de situatie bij mij is. Er hangt een gording balk op 84 cm van de vloer, met daaronder en uiteraard boven het schuine dak. Door mijn schaduwstation ruim 30 cm lager te plaatsen, kon mijn schaduwstation aan de linkerkant uitgerekt worden, en dus zo ruim 70 cm langer worden.
Zijn toch ruim 2 1:87 lengte rijtuigen.

Aan de rechterzijde heb ik een wisselstraat waaier voor je getekend, de bovenste zoals jij het had, en de onderste zoals ik 'm ongeveer gebruik (wijkt af, maar princiepe hetzelfde).
De bovenste gebruikt dus meer ruimte, wat niet ten goede komt van je opstel ruimte, en onder maak je optimaal gebruik van je ruimte.

En die ruimte had ik hard nodig, want eerst kon ik alles nog opstellen, half jaar later moest ie minimaal 2x zo groot worden, en is uit eindelijk 2,5x zo groot geworden.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Paul.
Titel: Re:Zolderbaan H0
Bericht door: dionvdc op 14 August 2009, 10:55:59
Na je plaatjes van je schadu station gezien te hebben vroeg ik mij het volgende af.
Helaas geen plaatje erbij daar de uploadserver jpg niet accepteert ???

Waarom begin je je opstel terreinen (als je ze gespitst wilt hebben) niet direct in de bocht?
Je gaat nu eerst een boch door (bv rechtonder rechtaf) om vervolgens je opstel terrein op te rijden.

Stel dat je die bocht vervangt de rechtse wissels dan verleng je je opstelruimte aanzienlijk.
Dit is ook linksboven toepasaar bij je tweede opstelterrein
Titel: Re:Zolderbaan H0
Bericht door: Wim Ros op 14 August 2009, 12:20:04
Helaas geen plaatje erbij daar de uploadserver jpg niet accepteert ???

Het getoonde plaatje is ook een jpg.En ik weet voor 100% zeker dat je die kunt uploaden. Alleen te grote plaatjes worden geweigerd.

Mvg
Wim.