BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Hansepansje op 22 January 2009, 20:26:21
-
Hallo,
Op een interessante website van onze oosterburen (www.1zu160.net (http://www.1zu160.net)) kwam ik een interessant ogende pagina (http://www.1zu160.net/elektrik/innenbeleuchtung.php) tegen over binnenverlichting van wagons, modulair opgebouwd.
De module die mij daarin intrigeert is de 'charge pump'. Aangezien ik niet de luxe van digitale aansturing heb (waardoor er constant spanning op de rails staat), ben ik benieuwd naar mogelijkheden om de verlichtingspanning zo lang mogelijk op nivo te houden. Vandaar mijn interesse.
Voordat ik mij hierop stort, ben ik benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met deze module (of een soortgelijke, gebruik makend van een 'charge pump').
Als je hier ervaring mee hebt, zou je die hier willen delen? Heel graag!
Groets, Hans
-
't Is nog oorverdovend stil hier. ::)
Zijn er echt geen mensen op het forum met ervaring met charge pumps? Ik wacht in spanning...
Groets, Hans
-
Ik denk dat het zo oorverdovend stil is omdat dergelijke IC's vaak lastig te krijgen zijn, en dan ook nog aardig aan de prijs kunnen zijn. Ik heb ooit geinformeerd naar een enigszins gelijkwaardig IC, dat 5 Volt maakte uit de voedingsspanning (max. 35 Volt geloof ik) die je er in stopte. Voor dat IC'tje moest ik bij een electronicawinkel bijna 25 euro betalen. Op internet bestellen kon vaak niet, want dan kwam ik of niet boven een minimum bestel bedrag uit, of moest ik er verplicht meerdere afnemen (in dit geval ging het overigens ook niet op voor modelspoor, maar voor iets anders, waar ik er toch echt maar 1 voor nodig had)
Ging al het bovenstaande niet op, dan was de restrictie wel dat je een groothandel moest zijn om te kunnen bestellen.
-
Ik denk dat het zo oorverdovend stil is omdat dergelijke IC's vaak lastig te krijgen zijn, en dan ook nog aardig aan de prijs kunnen zijn. Ik heb ooit geinformeerd naar een enigszins gelijkwaardig IC, dat 5 Volt maakte uit de voedingsspanning (max. 35 Volt geloof ik) die je er in stopte. Voor dat IC'tje moest ik bij een electronicawinkel bijna 25 euro betalen. Op internet bestellen kon vaak niet, want dan kwam ik of niet boven een minimum bestel bedrag uit, of moest ik er verplicht meerdere afnemen (in dit geval ging het overigens ook niet op voor modelspoor, maar voor iets anders, waar ik er toch echt maar 1 voor nodig had)
Ging al het bovenstaande niet op, dan was de restrictie wel dat je een groothandel moest zijn om te kunnen bestellen.
Denken of weten. Even lezen, even internetten...
Klik (http://nl.farnell.com/linear-technology/ltc1754es6-5-trmpbf/charge-pump-5v-sot23-6/dp/1663858?_requestid=457366)
Idee klinkt niet slecht, dit zou dus de stroomklappen op kunnen vangen dan...
-
En even verder lezen: Max output current 50mA bij 5V.
Das nie echt veel.................
Hans
-
...
Klik (http://nl.farnell.com/linear-technology/ltc1754es6-5-trmpbf/charge-pump-5v-sot23-6/dp/1663858?_requestid=457366)
Idee klinkt niet slecht, dit zou dus de stroomklappen op kunnen vangen dan...
Opzich heb je hier een punt. Maar dan zou ik alsnog een flinke hoeveelheid van die dingen moeten bestellen wil ik die verwerkingskosten kwijtraken (want voor 20 euro bestellen en daar dan ook nog 5 euro verwerkingskosten over betalen, dan kan ik net zo goed over die 50 heen gaan)
Misschien nog een reden waarom het zo stil is: Die IC'tjes zijn in SMD formaat, lang niet iedereen is in staat dat te solderen.
-
Ik heb gewoon het artikel nummer opgezocht wat er stond, er staan nog 2 tal nummers, allicht dat deze beter zijn....
Klikje 1 (http://nl.farnell.com/linear-technology/ltc3200ems8-pbf/charge-pump-doubler-adj-smd-msop8/dp/1273924?_requestid=72062)
Klik 2 (http://nl.farnell.com/linear-technology/lt1301cn8-pbf/dc-dc-up-converter-dip8-1301/dp/1273710)
klik 3 (http://nl.farnell.com/linear-technology/lt1301cs8-pbf/dc-dc-up-converter-smd-soic8/dp/1273712)
Trouwens dit is gewoon een zoek resultaat wil niet zeggen dat je ze daar moet bestellen...
Aub en eet smakelijk!
-
He, kijk nou gaat het de de goede kant op met de power ratings!!
Nu nog een bijbehorend schema. De tweede is trouwens geen SMD, dus kan iedereen die solderen. Iemand een idee om dit verder uit te werken?
Lijkt ondanks de prijs nu wel intressant te worden. :D
Hans
-
Wat slurpt een led eigenlijk aan mA?
Dat het een goede kant op gaat is gewoon een kwestie van het spoor volgen ;)
-
Stroom is afhankelijk van de kleur van de led en welke voorschakelweerstand je gebruikt.
De preciese waardes kun je vinden in de datasheet.
Gr.
Eric
-
Een 'gemiddelde' led brandt al heel aardig met 10 mA.
Achter een charge pump die 5V/50mA genereert kun je waarschijnlijk wel 5x 2 leds in serie (evt. met een kleine weerstand) hangen. En met 10 leds kun je een wagon heel aardig verlichten lijkt me. In ieder geval in schaal N. En dan zit ik ook vast aan de smd variant, maar dat durf ik wel aan.
Bedankt voor de ideeën tot nu toe. Als zich nog ervaringen met charge pumps aandienen, houd ik me van harte aanbevolen.
Groets, Hans
-
Stroom is afhankelijk van de kleur van de led en welke voorschakelweerstand je gebruikt.
De preciese waardes kun je vinden in de datasheet.
Gr.
Eric
De voorschakelweerstand bepaald niet de stroom van een led. De stroom van de led bepaald de waarde van de voorschakelweerstand :)
-
Automatic-rock, dat zie je toch verkeerd. Je berekent de weerstand aan de hand van de stroom die je wenst. Is het eenmaal gebouwd, dan bepaalt de weerstand hoeveel stroom er werkelijk gaat lopen. En als je het goed hebt uitgerekend, dan is de werkelijke stroom gelijk aan wat je eerst wenste. ;)
-
::)
Word eens wakker... het idee van de chargepump is om te zorgen dat je verlichting ook brand als de lok stilstaat. Iets wat bij analoog zou betekenen dat je rails spanningsloos zou zijn.
Nu kan je een 'hulpspanning' van ca 2v op de rails zetten. De lok doet er weinig mee, anders schijn je iets aan te kunnen passen. De chargepump zou de hulpspanning dan weer omhoog zetten naar 5v zodat je leds dus branden terwijl je trein stil staat..
Of heb ik nu echt een klap van de molen gehad? ???
-
Gedeeltelijk wel... maar als ik de minimale en maximale ingangsspanning van die onderdelen zie, dan kom je na 5,5 Volt in de problemen: ik heb niet het idee dat de betreffende onderdelen een hogere spanning erg leuk vinden.
Op de site genoemd in de startpost zag ik wel het nodige met spanningsregelaars gedaan wroden, maar met een maximale ingangsspanning van 10 Volt houd het toch ook wel snel op lijkt me.
-
In de eerstgenoemde site worden een aantal modules gebruikt:
- eentje om de ingangsspanning voor de volgende modules te beperken tot 5.5 Volt
- vervolgens eentje met een goldcap condensator van bijv. 0,5F (veel opslag dus!)
- hierachter moet dan de charge pump komen die de spanning vanuit de condensator voor de achterliggende leds op zo'n 5V houdt (tot de condensatorspanning beneden de minimale ingangsspanning van de charge pump zakt).
Zonder hulpspanning op de rails worden korte spanningsonderbrekingen sowieso opgevangen, en ook een korte stop bij een station. Als je ook lange stops wilt opvangen ontkom je niet aan een hulpspanning (en die wordt dan nog wel eens als 'hoogfrequent' signaal op de rails gezet, zodat een lok er echt geen last van heeft).
Groets, Hans
-
Dat hoogfrequent heb ik idd laatst iets over gelezen ja.
Heb de plaatjes nog wel ergens, dus als iemand intress heeft
-
Ja, ik heb interesse! :)