BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Hans van der Burg op 22 January 2009, 10:56:12

Titel: Aansluiten Viessmann 5233
Bericht door: Hans van der Burg op 22 January 2009, 10:56:12
Hallo,

ik ga waarschijnlijk iets heel stoms voorleggen hier, maar hoop toch op constructieve feedback :-)

Ben bezig met het aansluiten van mijn blokken, so far so good. Schakelen lukt, treinen rijden erdoor heen etc...

Maar, tijdens een regenachtig verveel uurtje zat ik nog eens de handleiding door te lezen van de Viessmann 5233.
Daar zag ik dat ze de rode draad gebruiken voor te koppelen aan de blokken en waar de bruine draad dus de massa is.
Ik met mijn stomme kop doe het precies andersom, zie bijgevoegde tekening.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/viessmann2.jpg)
Viessmann's voorbeeld
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/viessmann.jpg)
mijn situatie

Nu is mijn vraag aan jullie, maakt het eigenlijk wat uit!?
Alle detectie werkt goed, trein stopt alleen niet waar hij moet, maar ik weet niet of dit een Viessmann Commander probleem is of niet.

Bedankt voor het antwoord.

Hans
Titel: Re: en dan nu voor de ham-vraag
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 January 2009, 11:03:28
Volgens mij maakt het niks uit. Mits je de voedingsingang (rechtsonder op de 5233) ook verkeerdom aansluit.
Maar ik denk dat het beter is om het goed aan te sluiten, al was het maar om verwarring te voorkomen.
Titel: Re: en dan nu voor de ham-vraag
Bericht door: Wim Ros op 22 January 2009, 11:14:13
Hans, wat is nu eigenlijk het probleem. Is het niet een kwestie van aan de basis de draadjes verwisselen zodat de onderbrekingen in de Rode (data) draad komen.

Bruin is de gemeenschappelijke massa (common-ground) en daar moet je geen onderbrekingen in maken die moet overal doorlopen en overal met elkaar verbonden zijn. 

Mvg
Wim.
Titel: Re: en dan nu voor de ham-vraag
Bericht door: Hans van der Burg op 22 January 2009, 11:32:06
och er is niet echt een probleem, maar zoals de 1ste reactie al zei, dan moet ik ook de andere draadjes omdraaien.
daar ik dan niet met mijn kleurcodes uitkom, wordt het een zooitje.

Maar wat jij al zei Wim wat betreft de massa niet onderbreken, dat doe ik dus wel inderdaad.
dus ik moet het gaan aanpassen, precies het antwoord wat ik zocht dus.

Gelukkig pas 15 blokken gedaan. maar goed kwestie van stroom omdraaien op de rails alleen en dan is het probleem weg.

Bedankt voor de snelle reactie!

Hans
Titel: Re: en dan nu voor de ham-vraag
Bericht door: peter1234 op 22 January 2009, 11:55:56
Typisch een " regenachtig verveel uurtje-probleem "  dat eigenlijk geen probleem is  .... ;D ;D
Titel: Re: en dan nu voor de ham-vraag
Bericht door: Hans van der Burg op 22 January 2009, 13:52:51
had ook alleen maar een confirmatie nodig van mijn eigen stomheid, lol  ;D

Maar toch even een ander vraagje.
Ik heb last van het feit dat de verlichting op mijn locomotieven zeer zwak knipperen/flikkeren.
Gebeurt vrijwel overal op de baan.
Baan is schoon, locomotieven kruipen prima op lage snelheid en stoppen niet. ampere en voltage staat ook goed in the booster.

Nou moet ik wel zeggen dat ik ook om iedere 1,5 meter gesoldeerde aansluitingen naar mijn ringleiding, maar niet voor de onderbroken stukken in mijn blokken, daar gaat natuurlijk 1 draad naar de 5233 terugmelders, de andere draad gaat wel naar de ringleiding.


enig idee wat dit kan zijn!?

Heeft dit met het 'regenachtig verveeluurtje niet-probleem' te maken misschien!?  :D

Bedankt!


Hans
Titel: Re: en dan nu voor de ham-vraag
Bericht door: **Jelle** op 22 January 2009, 14:06:43
Hoe is je verlichting aangesloten? Zit die op de blauwe draad van de decoder of met een van de railstaven verbonden?
Titel: Re: en dan nu voor de ham-vraag
Bericht door: Wim Ros op 22 January 2009, 14:23:17
Hans, helemaal knippervrij zal de verlichting nooit zijn, kwestie van mee leren leven.

Mvg
Wim.
Titel: Re: en dan nu voor de ham-vraag
Bericht door: Hans van der Burg op 22 January 2009, 18:34:46
Jelle,

geen flauw idee, al mijn treintjes zijn door een prof omgebouwd, ivm tijdgebrek aan mijn kant.
Zal er zeker even naar kijken dit weekend.

Wim, bedankt. Het scheelt een hoop stress als je weet dat je iets moet accepteren en niet langer naar oplossingen hoeft te zoeken :-) :-)

Hans
Titel: Re: Aansluiten 5233
Bericht door: Hans van der Burg op 25 January 2009, 07:32:28
Hoi!

Na het omsolderenom de massa dus niet te relateren aan de blokken, zie discussie hierboven, zijn alle problemen opgelost.

het flikkeren van de locomotief lampen is ook 100% weg.

Allemaal bedankt! :-)

Hans
Titel: Re: Aansluiten 5233
Bericht door: Timo op 02 February 2015, 16:09:16
Hier zou ik even een nieuw topic voor maken. Heeft hier verder niets mee te maken. Ook iets meer uitleg is een goed idee  ;)


Timo