BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: biker op 21 January 2009, 20:22:56
-
wie weet hoe spoorwegovergangen in de jaren 40 beveiligd waren. moet ik aan andreaskruizen denken of was het toen anders? waren ze beveiligd met lampen of neergaande slagbomen? ik kan er nergens plaatjes van vinden. ???
-
Probeer Google eens.
Je weet maar nooit.
-
Ik heb de jaren '40 nog meegemaakt. :)
Bewaakte overwegen hadden meestal slagbomen met een z.g. hangwerk, dat zijn hangende spijlen die onderaan gekoppeld zijn met een strip, en die bij het omhooggaan vanzelf opvouwen.
Voor zo'n overweg stonden twee knipperlampen, een gele op enige tientallen meters voor de overweg, en een rode vlak voor de overweg. Aan dezelfde paal zaten meestal ook de Andreaskruizen.
Onbewaakte overwegen haden alleen maar Andreaskruisen.
In die tijd had je ook al AKI's, daarover loopt ergens op dit forum al een draadje.
-
Als aanvulling op Klaas' zijn verhaal :
Ik heb het vermoeden, dat die enkele rode knipperlamp (en de bij behorende gele ) ergens halverwege in de jaren 50 in gebruik zijn genomen .Ik ging omstreeks '55 of '56 nog wel eens bij een (Bediende )overweg kijken bij Noordwijkerhout , daar was toen nog -geen- knipperlamp. Als de bomen naar beneden moesten, zette de bedienaar eerst de boom een beetje scheef dan was men alvast gewaarschuwd.
Volgens mij zagen de bewaakte overwegen in '40 en halverwege '50 er nog het zelfde uit ,tot die lampen kwamen.
De eerste AHOB was in 1958 in de Biltstraat in Utrecht, (Weet ik van een advertentie )
Gr, Peter (Bouwjaar '39 ;) )
-
Ik heb het vermoeden, dat die enkele rode knipperlamp (en de bij behorende gele ) ergens halverwege in de jaren 50 in gebruik zijn genomen .
Zou best kunnen. Mijn bouwjaar is '47, maar het was al halverwege de '50s toen ik me echt voor treinen ging interesseren. Wat ik bij deze vraag voor ogen heb is de overweg bij Halfweg, die zag er uit zoals ik beschreef. En daar hing ik met mijn broertje ook hele zondagmiddagen rond. Alleen was fotograferen toen nog niet zo goedkoop als tegenwoordig, dus ik heb geen foto's van die spoorbomen.
Wat je zou kunnen doen is op zoek gaan naar foto's van L.J.P. Albers. Die woonde daar ook in de buurt en heeft veel foto's gemaakt van de situatie in Halfweg. Een foto die ik vandaag nog tegenkwam staat in het boek over de E-loc 1100 van Uquilair, op blz. 189. Daarop zijn de klassieke bomen met hangwerk te zien. De genoemde knipperlampen staan net buiten beeld.
-
Op die foto uit 1951 zie je toch nog zoveel van de ruimte bij de overweg, dat er nog geen rode knipperlamp vlak voor de spoorbomen staat.
Er schiet mij nu te binnen, dat er in de jaren 40 ook overwegen waren, waar de wachter eerst een draaibare lamp of bak met een lamp een kwart slag draaide.Waarschijnlijk stond daar STOP op.Voor het verkeer stond die rechts voor de spoorboom .
Dat waren de met de hand bewogen bomen, met een slinger .
De modernere spoorbomen, die elektrisch bewogen hadden niet zo'n draaibare lamp.
Van de heer Alberts heeft ergens een verhaal in een tijdschtrift gestaan, daar heb jij, Klaas, geloof ik nog op gereageerd. :-|
Groeten,Peter
-
meer info in dit draadje;
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=381.msg240344#msg240344
-
Peter, gezien je staat van dienst geloof ik je direct als je zegt dat die knipperlampen daar in 1951 nog niet stonden. Maar ik weet waar ze (later) wel stonden, en zelfs dan zouden ze op de foto niet te zien zijn geweest. Die aan de rechterkant zou nl. schuil gaan achter het seinhuis, en aan de linkerkant van de foto lag een wegsplitsing. Daardoor stonden die lampen niet pal voor de slagboom, maar een stukje er vandaan.
Wat jouw reacties wel duidelijk maken: in de jaren '40 stonden die knipperlampen er nog niet, dus de vraagsteller hoeft zich daar niet druk over te maken.
-
Conclusie naar aanleiding van dit en het andere draadje;
Over het algemeen waren de overwegen of niet bewaakt (alleen andreaskruizen) of wel met slagbomen met een hangwerk eronder. Alleen bij onoverzichtelijke onbewaakte overwegen was een permanent knipperende gaslamp aangebracht (ander draadje). Vanaf 1936 werden dus een nieuwer soort knipperinstallaties aangebracht, elektrisch, de eerste in Steenwijk. Snelheid van vervangen van gas door elektrisch; onbekend.
In de oorlog zal men daar weinig voortgang mee hebben geboekt. De gaslampen waren niet zo interessant als roofgoed, het acetyleengas zullen de edelgermanen wel ergens anders voor gebruikt hebben.
-
Klaas & Gert,
Klaas: Ik denk dat jouw plaatselijke kennis in Halfweg beter is dan mijn conclusie over de foto daar. Ik kwam daar alleen per trein langs. ;)
Gert: Dankzij jouw vragen ben ik zelf ook weer '' bijgewerkt'' over de overwegen van de jaren 40. :D
De AKI's waren er al veel eerder dan de AHOBs, ik denk met jou , dat na de oorlogsjaren de ''gas'' AKI' s niet meer zijn terug gekomen.
Groeten,Peter
-
Als ik zo brutaal mag zijn om u even mee te nemen naar een paar decennia later: wie weet waar je de hekjes kan krijgen waarop staat "wacht tot het rode licht is gedoofd, er kan nog een trein aankomen"? Ik heb een set gekocht van Busch van een Automatische Knipperlicht Installatie (A.K.I.) maar daar geven ze maar 2 wachtborden standaard mee. Je hebt er volgens mij 4 borden voor nodig zoals hieronder te zien. Ik denk dat ik die rood/witte zelf kan maken ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AKI_Noord_Kraaijertsedijk_Goes_200606.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AKI_Noord_Kraaijertsedijk_Goes_200606.jpg)
Iemand ideeën??
Mvg,
Jantje
-
Jantje, die overweg komt mij zeer bekend voor. De Noord-Kraayertsedijk. Daar staat nu een AHOB. Ik heb daar een poosje geleden foto's gemaakt van die borden, op een zodanige afstand dat ze op de afdruk precies 1/87 zijn. Kostte even wat proefschoten om te weten wat de juiste camera-afstand was. Ik kwam uit op 15 meter, maar dat zal niet voor elke camera hetzelfde zijn.
-
Jantje,
Op de website van het Treinencentrum staan de hekjes te koop die jij zoekt.
Marc
-
Jantje,
Afhankelijk hoe de overweg in je baan ligt heb je er maar 2 nodig,
de ander kunnen 2 'bordjes' zonder tekst zijn, als je alleen de achterkant ziet.
Erich
-
Ha Marc en Erich,
Bedankt voor de tips ga maar wat bestellen. Ik bestel gelijk een zooitje zodat ik later er nog een paar kan plaatsen!!
Jantje
-
Had zin om even wat te gaan snuffelen:
Gezicht op de spoorwegovergang bij het N.S.-station Vogelenzang-Bennebroek - Het Utrechts archief. Datering 1930 - 1940 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/166504).
Gezicht op de spoorwegovergang ter hoogte van de Amsterdamsestraatweg en de 2e Daalsedijk te Utrecht; in oostelijke richting. Het Utrechts Archief. Datering; 1930 - 1935 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/76507).
Gezicht op de spoorwegovergang nabij het N.S.-station Putten te Putten, met links een dienstwoning van de N.S. Het Utrechts Archief. Datering; 1930 - 1937 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/161932)
Gezicht op de spoorwegovergang in de spoorlijn Utrecht-Amersfoort aan de Kerkweg te Utrecht, uit het zuidoosten. Rechts Blokpost 1A. Het Utrechts Archief. Datering: 1936 - 1937 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/76574)
Gezicht op de spoorwegovergang in de Wageningsestraat te Zetten. Het Utrechts Archief. Datering: 1945 - 1952 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/164841)
Verder kan ik je adviseren om bij Google het woord Beeldbank in te voeren.
Ben je voorlopig wel een dag of wat van de straat......... ;D
(Heb zelf al weer de meest prachtige plaatjes gezien)
Gerrit F