BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: RJ op 17 October 2006, 00:19:18
-
Goedenavond,
Zelf ben ik bezig met een vaste baan, maar langzaam krijg ik toch het idee dat ik misschien beter modules kan gebruiken. Die zijn wat handzamer en kun je makkelijker op tafel/het bureau zetten om details aan te brengen.
Ik heb geen plannen voor een beurs of andere tentoonstelling. Zijn er meer mensen die met modules bouwen, welke eigenlijk functioneren als een vaste baan? Als ik op modulebaan zoek bij Google zie ik (wat ik natuurlijk al had verwacht) alleen maar clubbanen.
Het lijkt mij een stuk gemakkelijker, alleen de zichtbare naden zijn iets wat ik natuurlijk minder mooi vind en ook ben ik bang dat het hout zodanig gaat werken dat de rails niet mooi meer zal aansluiten.
Misschien dat de mensen die met modules bouwen voor de thuisbaan foto's hebben of misschien wel een site?
Ik hoor het graag.
Groetjes,
Robert-Jan
-
Wel, mocht je ooit gaan verhuizen, dan zul je heel blij met een modulebaan zijn. Zelf denk ik dat ik ook die kant uitga, zodra ik het ding eens ga bouwen.
- Peter
-
Robert-Jan,
Ik ben net deze week begonnen met het leggen van rails op een soort modulaire baan.
Het is min of meer een baan die langs de wanden loopt, ivm ruimtegebrek, 2 hoofdlagen heeft en een 3e waarop dan een klein Duits eindstationnetje komt.
Het is weliswaar niet een echte modulebaan maar hij bestaat uit diverse segmenten die aan elkaar zijn gekoppeld. M.u.v. een uitneembaar stuk voor de doorloop is alles semi-permanent gekoppeld. Er is ook nog een kant die langs ramen loopt, daar heb ik een semi-permanent uitneembaar stuk gemaakt.
Misschien heb ik ooit eens tijd om een website te bouwen, anders wil ik je wel wat foto's sturen.
Groetjes,
Iwan
-
Bij mijn laatste verhuizing heb ik er veel gemak van gehad dat mijn spoorbaan modulair is opgebouwd. Verder zijn modules heel handig om aan te werken, je zegt het zelf al. Op z'n kant op de werkbank en je kunt overal goed bij.
Een tekennig vind je op mijn website, foto's van de baan zijn er nog niet.
Wat het werken van het hout betreft, als je uitsluitend triplex/multiplex gebruikt zul je daar absoluut geen last van hebben.
-
Ik bouw een minibaantje van 70x131cm en dat bevalt me prima. Eigenlijk is dat dus een modulebaan met één module :P. Ik denk niet dat ik ooit nog op een andere manier ga bouwen want met alle reeds genoemde voordelen ben ik het 100% eens.
-
Ik heb tot nu toe alleen maar een vaste baan gehad maar is niet echt handig als je gaat verhuizen. En ik ga begin 2007 verhuizen dus wordt in het nieuwe huis maar geen vaste baan meer maar een modulebaantje.
Zijn er ook mensen die bij hun modulebaan gebruik maken van meerdere niveaus?? Zelf zit ik te denken om 2 niveaus te gaan gebruiken.
mvg,
Matthijs
-
Ik merk dat ik niet de enige ben en dat is goed om te weten. Ik zie op de naden na, eigenlijk alleen maar voordelen.
-
Ik vind een baan in modules wel moeilijk om te maken. Een baan in segmenten verdelen is gemakkelijker. Mijn huidige baan is gewoon in elkaar getimmerd, ik heb er wel voor gezorgd dat de rails niet vast ligt zodat ik die steeds weer gebruiken kan.
Maar ik betrap mezelf er ook dat ik toch regelmatig nadenk over een modulebaan, dus wie weet
-
@Matthijs: mijn minibaantje heeft 2 niveaus. Op zowel het onderste als het bovenste liggen een keerlus zodat mijn trams een rondje kunnen rijden. (zie ook m'n site).
-
Marc,
dat is het voordeel van trams, ze kunnen lekkere krappe bogen maken.
Conrad
-
Kijk dat is een mooie oplossing.
Aan zoiets zit ik ook te denken. Om op het bovenste deel een doorgaand station uit te beelden met aan de rechter kant een spiraal om een niveau lager te gaan waar dan een keerlus komt met 3 sporig schaduwstation.
En aan de linker kant lopen de sporen tot de rand van de module met de mogelijkheid in de toekomst hier nog modules op aan te sluiten. En tot die tijd kan er even een tijdelijke keerlus komen of dient het eigenlijke doorgaand stations als kopstation.
De ideeen van een modulebaan heb ik al in mijn hoofd zitten. Moet het plan alleen nog een keer tekenen. Ik neem het station van Maassluis als voorbeeld.
mvg,
Matthijs
-
Inderdaad, maar dan moet je wel in schaal N gaan bouwen. Zelfs een kleine keerlus voor treinen (in hO) heeft al een straal van 35cm en dan kom je op modules van minstens 80cm diep. Beter is een cm of 40 of meer en dan neemt de diepte al toe tot 90 cm. De vraag is of het dan nog wel hanteerbaar blijft.
De boogstralen op mijn trambaantje zijn 25cm en zelfs dat was al passen en meten.
-
Schaal N vind ik persoonlijk net iets te klein. Ik heb namelijk schaal H0.
Ik probeer een diepte aan te houden van ongeveer 60cm en op sommige plaatsen (keerlus en spiraal) een afwijkende diepte.
Ik heb 2,8m bij 1m beschikbaar om te beginnen. Worden denk ik 3 modules (2 van 1 meter breed en 1 van 80cm breed.
mvg,
Matthijs
-
Ook ik puzzel nog met een vaste baan in segmenten (ivm verhuizen/verbouwen en hanteerbare klussen).
Waar ik tegenaanloop is het feit dat ik eigenlijk de spooraansluitingen tussen de segmenten haaks wil hebben. Ik werk nl. met Märklin M-rails en het doorslijpen van die railstukjes geeft een handje onsamenhangende onderdeeltjes :P.
Het alternatief (naast andere rails) is de kantafwerking te laten afhangen van de hoek waarin de rails ter plaatse ligt. Bij meersporigheid krijg je dan wel een soort van zaagtandidee. Ook niet echt lekker knutselen....
Iemand een beter idee?
-
Hoi,
Zelf werk ik ook met losse modules. Het grote voordeel is dat ik in afwachting van de verbouwing toch een baantje heb kunnen leggen.
@DHG500
Moduleovergangen in de vorm van een zaagtand hoeft toch geen probleem te zijn? De stukken tussen de verschillende modules maak ik ook iedere keer weer precies op maat.
Groet,
Tjalling
-
Bob,
Op de overgangen kun je toch ook losse stukken rails monteren het is toch gen tentoonstellingsbaan die keer op keer gekoppeld moet worden.
-
Precies. Je kunt de balast en veel scenery dan ook gewoon over de naad door laten lopen, zodat je de naden niet eens ziet. Bij verhuizing kan het stukkie rail worden uitgenomen en de balast komt dan wel los. In het nieuwe huis een beetje nieuwe balast en klaar zijn we.
Nou ja, mijn baan staat nu in stukken te wachten op reconstructie. Benieuwd of het er echt van komt. Als de boel toch al uit elkaar is, geeft dat veel aanleiding om iets geheel nieuws te overdenken. Schaal 0 of zo, of schaal TT. ;D
-
Rob, Henk,
op zich geen slecht idee, maar dan moet ik nog wel uitvogelen hoe ik de randafwerking van het metalen "ballastbed" en schouwpaden netjes laat liggen terwijl het koppelstukje uitgenomen wordt...
In een ander draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1688.msg22477#new) probeer ik daar al ideeën op te doen.
-
Niet, dat haal je ook weg.
Moet je na de verhuzing opnieuw aanbrengen, maar ik ga ervan uit dat verhuizen geen halfjaarlijkse hobby van je is. ;D
-
Als ie elk half jaar zou willen verhuizen kan ie z'n baan beter in een caravan bouwen. Heb tie ook geen trafo meer nodig achter de auto ;D
-
OK heren, genoeg respons lijkt me zo. Bedankt.
-
Het alternatief (naast andere rails) is de kantafwerking te laten afhangen van de hoek waarin de rails ter plaatse ligt. Bij meersporigheid krijg je dan wel een soort van zaagtandidee. Ook niet echt lekker knutselen....
Dat met die zaagtand heb ik ook een keer gedaan, maar is me heel slecht bevallen. Als het een keer los is geweest is het heel moeilijk om het weer goed passend aan elkaar te zetten.
Bij de tweede poging heb ik de modules gewoon rechte randen gegeven. Op één plek steken vier gebogen sporen scheef de scheiding over. De techniek daarvoor: de modules zorgvuldig aan elkaar koppelen, alle sporen over de scheiding doorleggen, de spoorstaven op de randen goed fixeren en dan doorzagen. En dan pas de modules weer van elkaar losmaken.
En ja, M-rail is heel onhandig spul voor zulke constructies......
Maar ik werk dan ook principiëel in 2-rail.
-
Tja, principes hebben zo hun prijs.....
-
Als je nou echt met alle geweld een aantal M-rails door wilt zagen, zou je misschien voordat de scheiding plaats heeft de boel kunnen fixeren met lijm of kit . Ik heb echter zoo'n vermoeden dat dit meer rommel oplevert dan dat het aan winst biedt ::)
-
Hallo RJ,
Natuurlijk loop je de kans dat je iemand van een module vereniging op het web tegenkomt. Ik ben lid van Nedtrak ( N-spoor modules). Bewust gekozen om dat dit mij erg aanspreekt. Waar het allemaal in principe omgaat is wat je zelf wilt ;D.
Er zijn 2 mogelijkheden, een echte modulebaan van jezelf (volgens normen) of een modulaire (vaste baan). Een modulebaan kun je ontwerpen tot in het oneindige met diverse maten en vormen van modules, zie uiteraard op Nedtrak.nl. Ze hebben een uitgebreide handleiding over dit onderwerp.
Een modulaire baan daarentegen maak je echt voor jezelf, maten en vormen bedenk je ook zelf. Zolang je maar goed kunt koppelen en rails probleemloos over de modules gaan.
Voor uitgebreider info wil ik je wel een mailtje sturen over verdere details wat betreft modulebanen. :-*
Succes,
Gerreits
-
Ben zelf ook al een tijdje bezig met m'n baan. Het is ook een module baan en ik heb zelf nu eindelijk helder wat ik wil. Heb ervoor gekozen inplaats van een doorlopend landschap een koppeling te maken van meerdere diorama's. Heel handig, want je hebt geen lelijke naden tussen de modules. Verder eindig en begin ik elke module (heb er nu maar 1) met een plaat hout. De rails maak ik dmv schroefdraad instelbaar in hoogte, zodat ik het mooi bij kan stellen. Dan heb je van werking eigenlijk geen last meer.
Dit koppelen is wel bij een duitse baan, waarbij tunnels dus goed in het landschap liggen. Bij een NL baan lijkt me dit niet zo mooi.
-
??? Hier kan ik weinig chocolade van maken.... Geen doorlopend landschap en tóch geen naden/overgangen, elke module begint met een plaat hout (tja, hoe anders), en hoe zit het met die tunnels...
Graag iets duidelijker uitleg danwel pics... Ben erg benieuwd wat je bedoelt.
-
Dat met die zaagtand heb ik ook een keer gedaan, maar is me heel slecht bevallen. Als het een keer los is geweest is het heel moeilijk om het weer goed passend aan elkaar te zetten.
En op de manier van zeg maar een puzzelstuk idee. Dat met die puzzelstukken heb ik vroeger gehad toen ik nog een ovaaltje had. Mijn baan bestond uit 3 delen. Ik vond het wel een stevige manier en de sporen lagen goed tegen over elkaar en je had niet dat de delen konden verschuiven.
mvg,
Matthijs
-
Nou, ik bedoel eigenlijk geen naden in het landschap, puur omdat het niet doorloopt. Je hebt eigenlijk een aaneenschakeling van diorama's. Tis maar net je wat leuk vind. Voordeel is dat je geen rekening hoeft te houden met de andere delen van de baan. Wel loopt het natuurlijk niet zo mooi over.
-
Wat mij opvalt is dat er veel over naden wordt geklaagd. Helaas is een van de nadelen van modulebouw dat er abrupte overgangen tussen de bakken zijn. Echter bij vaste bouw houd een plaat ook eens op, maar daar kun je de scenery vloeiend door laten lopen. :P
Maar als echte modulebouwer ga je voor de uitdaging om dit te camoufleren ???
Er zijn maar twee details waar je op moet letten, 1e. rail- en wegovergangen. 2e. scenery. ;D
Bij modules die vaak verplaatst moeten worden gebruik je koudkoppelen, dwz. de rails houden excact op de rand van de module op en zijn goed gefixeerd en juist uitgericht.
De overgangen blijf je zien, echter het is de kunst om deze te camoufleren met bv rendiermos, ander struikgewas, hekwerk ed.
Het is wel zo dat bij deze modules vaak per module een diorama wordt uitgebeeld, echter je kunt weer een groot diorama maken over meerder modules als eenheid. ook hier worden de randen dan zoveel mogelijk gecamoufleerd. Bv. een bergrand creeren bv. Het blijft echter wel een rechte lijn.
Wil je echt alles camoufleren dan zul opzet camouflage moeten toepassen. Bv. een bergstuk, huizen, fabiek(en) enz over de module naden.
Denk hier maar eens over na hoever wil je gaan. ;D
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Met vr. groet,
gerreits
-
Je kan je overgang zo gaan maken:
(http://www.treinen-en-spotters.nl/tijdelijk/moduleovergang.gif)
Het voordeel volgens mijn is dat je zo een geleidelijke overgang maakt en het geluid die de treinen maken als ze over zo'n overgang rijden is dan minder hoorbaar maar dat is niet zo storend lijkt me.
Gr martijn v/d horst
-
Wordt het rekening houden met de scenery dan niet nog lastiger?
-
wij hebben ook overgangen met losse plaatjes"
in onze modulebaan (Ijsselland).
hier willen wij nu vanaf.
vooral als je de modules vaak anders opsteld,
heb je steeds andere lengtes plankjes nodig.
hoe nauwkeurig je de overgangen ook maakt.
bij "koude" overgangen hebben we minder problemen.
-
Tinus,
Bij onze clubbaan blijkt juist dat de losse plaatjes betrouwbaarder werken. Binnen 'setjes' modules (modules die altijd aan elkaar staan, en ook tegelijk gebouwd zijn) ligt de overgang gewoon op de bakrand, maar tussen setjes onderling zijn losse plaatjes handiger.
Het is niet de mooiste oplossing, maar het 'kedeng kedeng' effect wordt er wel een stuk door beperkt. Hoe strak je de norm ook aanhoudt, er zit altijd wel een beetje verschil tussen 2 setjes modules, waardoor een trein al snel een mm (of meer) moet springen. De losse plaatjes vangen dit verschil op, waardoor ontsporingen bijna nooit voorkomen.
Joeri
-
Bij onze clubmodulebaan zijn we jaren geleden al van die losse plankjes afgestapt. Het zijn gewoon lelijke dingen die je duidelijk ziet liggen omdat ze toch rondom een beetje speling moeten hebben. Een koude overgang valt veel minder op.
Het enige nadeel van koude overgangen is dat je bij dubbelspoor heel nauwkeurig de spoorafstand moet aanhouden. Maar daar hebben we een speciale pasmodule voor gemaakt. Iedereen legt zijn sporen op de bakrand precies passend op de pasmodule en dan passen ze ook allemaal aan elkaar.
-
Is de uitschuifbare rails van fleischmann niet een oplossing?
mvg.
Hedzer Durksz
-
Uitschijfbare rails kunnen nuttig zijn, echter overgangsrails voor een modulaire baan, die ingestrooid moet worden, lijkt het mij geen succes. ???
Voor banen die regelmatig verhuizen (modulebanen), is koudkoppelen het allerbeste. Het is tot aan de rand goed in te strooien. Eventuele speling in de overgangen zijn geen probleem. Het moet niet te gek worden natuurlijk. 1 mm speling kan prima en bij 2 mm ontstaan er nog steeds geen problemen, mits de rails goed gelegd zijn. Zelfs de voorloopwielen van stoomlocs hebben hier nog net geen problemen mee.
Wij bij Nedtrak zijn al ca 5 jaar geleden overgestapt op dit systeem en zijn hier erg tevreden mee. Het werkt een stuk sneller en betrouwbaarder dan losse inzetrails inclusief plankje en ballast. Ook gebruiken wij deze speling voor onze blokscheiding. :D
De eindstukken (N standaard dubbelspoor 33,5 mm) worden bij ons fabrieksmatig vervaardigd en de rails worden met een vaste mal er opgesoldeerd. Dus alle koppelstukjes passen bij onze modules altijd exact aan elkaar. ;D Voor Ho zul je zelf zoiets moeten maken.
Voor de meer vaste banen volgens het modulaire systeem kun je hier ook goed voor kiezen, echter schuine trajecten over de naden zul je op maat moeten maken. ;)
Ik raad aan om eens op beurzen en tentoonstellingen te kijken hoe anderen dit oplossen.
Dit weekend is er bv Eurospoor 2006. Ga gerust eens kijken en vragen hoe anderen dit oplossen.
Zelf sta ik eind november met een baan van Nedtrak in het FEC WordTradeCenter in Leeuwarden, van harte uitgenodigd.
-
Overgangsplankjes werkt best... gewoon instrooien die dingen, en na het opzetten van de baan een beetje losse ballast eroverheen, dan valt het nauwelijks op. Maar het mooiste blijft inderdaad de 'koude overgang'. Of een vaste baan van 25 bij 15 meter ;D.
Joeri
-
Even een vraagje van mij tussendoor: is het gebruikelijk om een station te verdelen over twee modules, zodat bijvoorbeeld de scheiding door de perrons loopt ofdat de wisselstraten buiten de stationsmodule vallen?
-
je kunt met modules alle kanten op.
bouw hier dus zelf een station van
4 modules.
allen moet je dus wel rekening houden
met waar wissels e.d. komen te liggen.
tinus.
-
Beste Robert-Jan,
Even reagerende op je eerste bericht wilde ik het volgende zeggen.
Zelf ben ik bezig met een vaste baan, maar langzaam krijg ik toch het idee dat ik misschien beter modules kan gebruiken. Die zijn wat handzamer en kun je makkelijker op tafel/het bureau zetten om details aan te brengen.
Volledig mee eens! Ik heb overigens ook eerst enkele vaste banen gehad, dus ik weet waar ik het in dit geval over heb.
…Ik heb geen plannen voor een beurs of andere tentoonstelling. Zijn er meer mensen die met modules bouwen, welke eigenlijk functioneren als een vaste baan? …
Ja zeker zoals vele al aangeven, maar ik ook. Wat wel een handig ding is. Als je er toch niet mee naar beurzen of clubs e.d. gaat kan je je eigen maten bepalen waar ik later in dit bericht nog op terug kom.
...Het lijkt mij een stuk gemakkelijker, alleen de zichtbare naden zijn iets wat ik natuurlijk minder mooi vind en ook ben ik bang dat het hout zodanig gaat werken dat de rails niet mooi meer zal aansluiten....
Voor het hout kan ik je MDF of Multiplex aanraden. Dergelijk hout bestaat uit geperst hout pulp of laagjes hout in alle windrichtingen, en heeft geen nerf, of zoveel tegen elkaar in liggende nerven waardoor het niet of verwaarloosbaar werkt. (Ik ben tamelijk pietje precies daarmee dus neem maar van mij aan dat het echt een juiste keuze is)
Naden heb ik ook een eigen theorie op bedacht!
Teken eerst een enorm veld (groter zelfs als je denkt te gaan bouwen) teken daar bij zo realistisch als je maar kan en houd vooral behalve met realisme en het mooi worden nergens rekening mee! Dan als je klaar bent met je ontwerp ga je bekijken of en hoe je er hapklare brokken van kan maken (genaamd modules) Dan krijg je dus wel modules met diverse organische vormen maar dan is je ontwerp niet standaard meer en heb je naden op de best wegwerkbare plekken liggen!
m.v.g.
Mark
-
Wat is een gebruikelijke lengte voor modules? Heeft iemand ervaring welke lengte nog te hanteren is?
-
hallo
wij hanteren bij Ijsselland de maten van
120*60 cm of 120*80 cm.
de hoogte is hierbij 120 bovenzijde spoor-
staaf.
bij 120 hoog kun je dan de voorzijde nog
goed berijken.
tinus.
-
Dus stations zijn altijd in minimaal twee modules geknipt, ook al betreft het een klein zijlijn stationnetje?
-
als je een station op 120cm kwijt kunt hoef je niet te knippen.
Hou bij de hanteerbare lengte/breedte goed rekening met waar de baan geplaatst gaat worden. In de garage/op het terras (kortom: de werkplek) kan 120 bij 80 bij 40 lekker hanteerbaar zijn, de trap op (liefst een krappe spiraal of het hoekje om tussen muren) ziet het er al een stuk minder uit. Deze tip geldt ook als je bouwt waar de baan komt, tenslotte maak je de modules omdat ze makkelijk zijn bij een verhuizing...
Maak een module dus ook niet kamerbreed, de volgende is altijd minder breed... Zorg dan ook dat je stukken hebt die je na een verhuizing nog kwijt kan, bijvoorbeeld door standaardbakken voor hoeken te maken en de lengteverschillen (kamerbreed) te corrigeren in de rechte stukken. Anders wordt in een kleinere kamer de bocht te krap.
Etcetera enzovoort.
Brengt me tot: dit draadje is van voor de winter, wat is de stand van zaken ;) ?
Groet, Sicco Jan
-
Mijn grootste modules zijn 150 bij 50 cm. Voor transport koppel ik ze met platen aan elkaar, met de bovenkanten naar elkaar toe. Dat levert een doos op van 150 bij 50 bij 50 cm. Vanwege de lichtgewicht constructie kan ik zo'n pak alleen de trap op en af dragen.
-
De stand van zaken bij mij?
Puzzelen, meten en nog weer puzzelen, ontwerp maken, ontwerp weggooien, opnieuw beginnen.
Nu wil ik gewoon 1 module maken van ongeveer 1,50 mtr waar ik een stationnetje met een rangeertereintje op wil maken. Maar met de eisen van perronlengte lijkt me dat ook weer niet te lukken. Een wisselstraatje kost zo weer 40 à 50 cm.
-
Ik denk dat je moet kijken of je je module nog gemakkelijk kan vervoeren. 1.5 meter is naar mijn idee al vrij lang. Je komt wellicht je huis wel uit, maar je nieuwe huis ken je nog niet. Ook het gewicht is belangrijk. Voor mij is 1,20 x 50 een ideale maat. De rails is overigens bij mij soms gewoon een stukje langer of korter dan de module, waardoor ik een wat natuurlijker overgang naar de andere heb gecreeerd, dus zeg maar als een puzzelstukje. De rails is ondersteund met 1 cm triplex. Er loopt een klein naadje naast de railbedding, maar dat valt nauwelijks op. Verder heb ik twee dunne laagjes plastic sheets tussen de overgangen van mijn module aangebracht waarna ik het landschap doorlopend heb aangebracht. Zelf de sloten lopen zo door (bruggetje eroverheen). Dus als ik het ooit los moet maken, dan is het mes erdoor en klaar is Kees (in theorie dan, want ik heb het nog niet geprobeerd).
Groeten
Hans
-
Ik bouw mijn baan in modules, wel vrij grote van 1.80 bij 1.80. Dit heb ik gedaan om eventueel te kunnen verhuizen en niet weer alles te moeten slopen. Een ander doel hiervan is om de ruimte waar de baan staat ook voor andere doeleinden te kunnen gebruiken, feestje of zo? Het is een beetje zonde dat een ruimte van bijna 15 meter lang voor maar één doel gebruikt zou kunnen worden.
Op de overgangen laat ik de rails precies tot de rand van de module doorlopen. Dit levert geen problemen op, ook niet bij rail die onder een hoek van 15 graden liggen, zelfs een in tweeen geknipte bocht levert geen problemen op, maar wel altijd met lage snelheid, het is het begin van een perronspoor.
Elektrisch is alles ook zo los te halen, overal zitten stekkers tussen, en de modules staan met lijmklemmen tegen elkaar aan getrokken, die komen uit de 5 euro bak bij de Gamma ;D.
Het hoofdstation is verdeeld over 3 modules, de middelste heeft alleen perrons, op de andere 2 past keurig steeds een wisselstraat.