BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Bob R. op 21 January 2009, 12:52:47
-
De laatste paar dagen wordt er nogal eens ingegrepen door de ATB.
Zoals bij het vertrek uit Hoofddorp kwam de trein (plan V) abrupt tot stilstand met even daarna "atb HC!" als mededeling, en een dag later bij vertrek uit Nieuw Vennep weer hetzelfde met dezelfde kreet (ze doen niet geheimzinnig ::)) alleen duurde het toen 10 minuten voordat ze het gereset hadden.
Zijn ze aan het testen met een nieuw ATB systeem ?
ATB grijpt toch pas in bij 40 km per uur en meer ?
-
We hebben de laatste tijd veel last van ATB ingrepen. dat heeft soms ook te maken met het nieuwe ATB systeem ATB VV ( ATB verbeterde versie ).
Dat is een systeem die een trein met een te hoge snelheid voor een rood sein tot stilstand brengt, Maar omdat daar nogal wat ogen en haken aan zitten werkt dit over nog niet even goed. En een omroep HC ATB is niet altijd een atb ingreep soms is het de dodeman die ingrijpt en dan zeg je ook HC ATB. maar je hebt gewoon toevallig het voorval een paar keer meegemaakt. Heeft dus niets met Schiphol te maken.
Manuel
-
De atb vv houd de snelheid in de gaten tot er gestopt is voor een rood sein. de atb vv berekend een remcurver die van bijvoorbeeld 100 km/u naar 10 km/u word berekend. mocht de machinist toch harder (wat hij gewend is) op het stop tonende sein afkomen rijden dan grijpt de atb vv in die doet de atb vv zonder vooraf de mcn te waarschuwen.
De snelheid van 10 km/u is de releas speed dit wil zeggen dat de mcn met 10 km/u de rem mag lossen. mocht hij als nog door het sein schieten word hij als nog neer gezet het is dus weer even wennen. :-|
-
.....doet de atb vv zonder vooraf de mcn te waarschuwen.
Hetgeen heel logisch is, want ATB-vv staat zo dicht bij het sein dat er gewoon geen tijd meer is om te waarschuwen. 8)
-
Bedankt voor de uitleg.
Bij de eerste keer maakte de machinist de opmerking (via het omroepsysteem) dat hij de ATB aan het uitproberen was....waarschijnlijk maakte hij een grapje ::)
-
Bedankt voor de uitleg.
Bij de eerste keer maakte de machinist de opmerking (via het omroepsysteem) dat hij de ATB aan het uitproberen was....waarschijnlijk maakte hij een grapje ::)
Dat hoeft natuurlijk niet, hij kan ook een leerling bij zich hebben. En soms zijn ze net iets te langzaam om op tijd de atb-ingrijp te kunnen verkomen.
Denk maar aan iets te snel rijden, niet voldoen aan het remcritirium.
Als mentor machinist zit je er wel naast maar je moet de leerling ook zijn foutjes kunnen laten maken ;D
Raymond