BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Dirk op 16 October 2006, 22:56:13
-
Leden,
ik zou een dubbel spoorse wegneembare overbrugging van ongeveer 150cm willen maken . Mijn baan komt voorbij een raam dat nog open moet kunnen. ik heb wat zitten surfen naar Vollmer en Kibri, en bij Kibri zag ik wel mooie brugdelen, maar die zijn allemaal enkel spoor.
Heeft iemand weet van zulk een overbrugging?
Waarschijnlijk worden het op dat stuk K-rails flexen. Ik denk dat die keuze het minste problemen zal geven voor de aansluiting.
mvg
Dirk
-
Die afmetingen zijn niet als bouwpakket te koop.
Zelf bouwen is een optie.
-
Die afmetingen zijn niet als bouwpakket te koop.
Ik dacht mss aan samenstellen?
Dirk
-
Dirk,
Je geeft zelf al het antwoord op je vraag! Gewoon samenstellen, dus twee delen naast elkaar.
Mvg
Wim.
-
Inderdaad, samenstellen. Heel veel dubbelsporige bruggen zijn feitelijk twee enkelsporige bruggen die naast elkaar liggen. Het bezwaar van een echte dubbelsporige brug (in het grootbedrijf) is nl. dat hij asymmetrisch doorbuigt en dat is niet zo gezond voor de constructie.
-
Dirk ik begrijp uit jou verhaal dus dat die peilers geen probleem zijn, ja dan is samenstellen uit div. onderdelen een optie.
Een andere mogelijkheid is zelf een grote vakwerk(boog)brug solderen van messing profielen. Ik weet niet welke schaal het moet zijn maar we hebben in nederland overspanningen van ruim 230m uit één stuk daarmee overbrug je ook in spoor N zonder problemen en groot gat.
Groetjes Michiel
-
ok, ik heb me verkeerd uitgedrukt, Dat samenstellen in de breedte, dat zal wel lukken, alhoewel het een dure grap wordt. maar het samen stellen in de lengte...Kan ik gewoon die stukken aan elkaar lijmen? dat lijkt me toch niet stevig. en als ik steigers ertussen plaats dan hangen die aan hemelhaken, dat lijkt me toch ook niet ideaal. Zo op de sites te zien zou ik minimaal 4 stukken in de lengte achter elkaar moeten krijgen, en dan in het dubbel, dan ben ik minstens 8 brugdelen aan het kopen die aan elkaar gekleefd worden. Lijkt me sterk als dat lukt.
Dus ik formuleer mijn vraag anders. Hoe kan ik een overspanning krijgen uit EEN geheel van 150 cm
mvg
Dirk
-
Wat dacht je van een aluminium-profiel van 150 cm waar je de sporen oplegt? Bij de bouwmarkt wel ff kijken of het profiel niet teveel doorbuigt bij de gewenste belasting. Voor het mooi kun je dan eventueel de zijkanten van een hoop bouwpakketten plakken.
Groet,
Tjalling
-
Wat dacht je van een aluminium-profiel van 150 cm waar je de sporen oplegt? Voor het mooi kun je dan eventueel de zijkanten van een hoop bouwpakketten plakken.
Groet,
Tjalling
Tjalling, dit is nu eens een goede reactie, soms zijn de oplossingen simpel, je moet er maar opkomen. Thnx
Dirk
-
Variatie op de suggestie van Tjalling:
als je een hoog U-profiel neemt (zijkanten 5cm oid) vallen je treintjes bij een eventuele ontsporing op de overgangen niet naar beneden.
Wat er bruggeriger uitziet is wellicht een kabelgoot voor electriciteitskasten. Van die grijze (http://www.hagergroup.nl/index.php?scr=1024&id=154). Wel verstevigen aan de onderkant. Dan heb je volgens mij ook standaard de ontsporingsbeveiliging en kan je door de spijlen je lokje blijven zien. Dichte wanden kan ook, deksel is misschien ook wel handig en zeker veel steviger, kan in breedtes tot dubbel spoor, etc..
Dure optie zijn de transportgoten van Trainsafe (http://www.train-safe.de). 1,50m is volgens mij een van de standaardmaten, kan je van je brugdeel meteen een wisselstraat voor vitrinemodellen maken...
Het aan elkaar plakken van boogbruggen vind ik door het gemis van peilers geen mooie oplossing. Bij het gaan bouwen van een op schaal gebouwde brug zou ik oppassen: zoals ik in de MIBA 10-2006 beschrijving schreef is een brug op ware grootte een echte blikvanger, maar gauw overdone. Alles wat je verder op de baan zet en volgens modelspoorgebruik verkleind is valt daarna des te meer op.
Sicco Jan
edit: schandalige grammatica weggeveegd en woordkeus veranderd
-
Kijk voor mijn oplossing op mijn WWW. Misschien heb je er wat aan.
Succes
-
Dit is mijn oplossing, als een variant, mischien een idee?
Ik heb "verplaatsbare" modules gemaakt van hout welke in de opening glijden. Met magneten blijven ze op de juiste plaats staan.
Ik ga ze gewoon met scenery bekleden, maar voor de treintafel onder in het fototje komen er bruggen op, zoiets als het R-damse straatspoor. (of Delft, A-dam)
Voor het raam:
(http://www.nlms.info/articles/layoutmain/32.jpg)
En weg genomen:
(http://www.nlms.info/articles/layoutmain/33.jpg)
Erwin, zie mijn web voor evt. meer ideen.
-
Mijn oplossing voor het overbruggen van 'n de(http://img226.imageshack.us/img226/2663/brug2zq0.th.jpg) (http://img226.imageshack.us/my.php?image=brug2zq0.jpg)ur,de brug is 120 cm lang.
gr Jan
-
Jan,
heb je de brug zelf gemaakt of is het een bouwkit?
Zoiets als jou bouwsel had ik ook in gedachte, knap gemaakt, heb je ook een zij aanzicjt?
mvg
Dirk
-
(http://img138.imageshack.us/img138/3361/brug1gd2.th.jpg) (http://img138.imageshack.us/my.php?image=brug1gd2.jpg)
Hallo Dirk,
De brug is kompleet eigenbouw zo uit het bolletje,de spoorbrug is gemaakt van koperen buis,de andere brug,waar de auto's van Faller car systeem over rijden,is gemaakt van plat messing.Onder de brug zitten stevige connectoren waar de eletra mee doorverbonden wordt en dient tevens voor juiste verankering.
Gr Jan
-
Op eurospoor kan je een brug bekijken van 2 meter lengte uit een stuk, bij railclub Utrecht H0-gelijkstroom. Zie de foto in eurospoor-express (pagina 5, linksboven).
-
Zoiets is ook zelf te bouwen.
Kijk eens op http://www.deseinpaal.nl/bietschtal.html (http://www.deseinpaal.nl/bietschtal.html)
Het kost wat tijd maar dan heb je ook wat te doen.
-
Dirk,
je had samenstellen al uit het hoofd gezet, dus ik vermoed ten overvloede:
op dit moment wordt op ebay (http://cgi.ebay.nl/For-Sale-Marklin-set-Bruecken-und-Brueckenteile-m-O-V-P_W0QQitemZ120044496762QQihZ002QQcategoryZ99878QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem) een grote partij Marklin brugdelen aangeboden. Zou een basis voor een zelf te verlijmen brug kunnen zijn. Past K-rail op dus flexrail van andere fabrikaten lijkt me ook niet onmogelijk.
Sicco Jan