BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 20 January 2009, 15:23:16

Titel: Eurotunnel door transport en Lloyd's
Bericht door: Hans Reints op 20 January 2009, 15:23:16
16 januari 2009 (transport)

Eurotunnel vervoerde afgelopen jaar 1.254.282 vrachtwagens per shuttletrein tussen Frankrijk en Groot-Brittannië. Dat is elf procent minder dan in 2007, wat grotendeels is veroorzaakt door de grote brand op 11 september. De tunnel was daardoor enkele dagen volledig gesloten, terwijl de capaciteit ook op dit moment nog steeds beperkt is. Gedurende de eerste jaarhelft nam het aantal vrachtwagens nog met zeven procent toe.
Eurotunnel meldt daarbij dat het zich na de brand 'vooral heeft gericht op transporteurs met een contract'. Mede door een hogere beladingsgraad 'kon de daling van het aantal vrachtwagens in het vierde kwartaal beperkt blijven tot 45 procent,' tekent de beheerder van de Kanaaltunnel daarbij aan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3188_3001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3188_3001.jpg)

Lloyd's
Vracht vindt weg terug naar Kanaaltunnel
Voor het eerst in vier jaar heeft de vrachttrafiek door de Kanaaltunnel een groei in tonnage opgetekend. Met 2% bleef de toename al bij al bescheiden. Het aantal goederentreinen ging echter opnieuw in dalende lijn: -4% tot 2.718 treinen.
De brand van 11 september heeft de omzet en trafiekstatistieken negatief gekleurd. De omzet zakte met 2% tot 704 mln EUR. De vrachtwagenpendels vervoerden het afgelopen jaar 1.254.282 trucks, hetzij 11% minder dan in 2007. 
(Zie De Lloyd van 16/01/09.)

Publicatiedatum: 15 januari 2009 © Foto: Eurotunnel



Het aantal vrachttreinen door de tunnel nam verder af met vier procent tot 2.718. Aan de andere kant nam het vervoerde tonnage wel toe met twee procent naar 1,24 miljoen ton.