BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: wisselman op 20 January 2009, 12:49:54
-
Hallo Mede Forummers,
In vervolg op mijn vorige draadje over een ringleiding, ben ik nu zover dat ik een aantal tuimelschakelaars(aan-uit-aan) kan plaatsen, en deze verbinden met de wissels. Inmiddels heb ik er 1 uitgetest en deze werkte.
Alleen is het nu zo dat ik op mijn schakelbord niet de stand van de wissels kan aflezen.
Ik dacht hiervoor een lampje/ledje te gaan gebruiken.
Maar hoe moet ik dat aansluiten? Voor de wissels is 1 impuls van stroom voldoende, maar het lampje heeft dan constante stroom nodig.
In een ander draadje heb ik wel een link naar een aansluitschema gevonden http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#01 (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#01), maar dat is echt Acabadabra voor mij.
Wie wil/kan dit in normaal nederlands vertalen, zodat ik met mijn niet-electronische-kennis, dat ook kan toepassen.
Greetz,
Richard
-
In ga uit van analoge aansturing van de wissels. Als je wisselaandrijvingen over een terugmeld mogelijkheid beschikken kun je die gebruiken. Dat is de betrouwbaarste wijze, maar kost je wel per wissel een paar draden extra. Een andere mogelijkheid is de spanning die je gebruikt voor je wisselaandrijving ook te gebruiken voor het laten branden van je lampje. Dat kan (zoals in het bovenste schema van klaas al staat) alleen bij aandrijvingen met eindafschakeling! Anders zul je een relais moeten gebruiken.
Jij gebruikt tuimelschakelaars dus ik vermoed dat je constant spanning op de aandrijving zet, dan is zo'n oplossing zoals in het schema van Klaas dus relatief erg eenvoudig.
Overigens gebruikte ik de tuimelschakelaar zelf om de stand van het wissel af te lezen, maar dat is wel een erg simpele oplossing ;)
-
Ik heb het zo opgelost: niet helemaal netjes, maar het werkt prima.
http://www.m-voorloop.nl/wisselmeldingflipflop.gif
Het IC is zo uit m'n hoofd een 4093 uit de CMOS serie, dat 4 poorten bevat, waar je dus de stand van 2 wissels mee aan kan geven.
Het enige is dat dit een indicatie is dat je de schakelaar ingedrukt hebt: of het wissel ECHT omgelegd is, wordt niet gecontroleerd.
-
Richard, nog eenvoudiger is het echt niet uit te leggen.
Mvg
Wim.
-
http://www.m-voorloop.nl/wisselmeldingflipflop.gif
Het IC is zo uit m'n hoofd een 4093 uit de CMOS serie, dat 4 poorten bevat, waar je dus de stand van 2 wissels mee aan kan geven.
Iets heel simpels moeilijk oplossen kan natuurlijk ook.
De aansluiting volgens het schema van Klaas is het meest eenvoudig, en geeft gelijk een controle op de werkelijke stand van het wissel. Moeilijker hoeft het niet te zijn.
Mvg
Wim.
-
Het is idd een analoge besturing van de wissels. Het is het aloude M-Rail van Marklin.
Ik heb de spanning van de wissels middels een ringleiding voorzien, waarvan de gele draad daarop aangesloten is.
De twee blauwe draden zijn op een tuimelschakelaar aangesloten. Deze schakelaar wipt automatisch terug vaan de uitstand, omdat anders de wissels doorbranden.
Kan je mij het schema van Klaas eens uitleggen, want heb echt geen flauw benul wat alles betekent!!!!
Greetz,
Richard
-
Richard, met de oude M-Rails kun je dit niet toepassen, ook kun je hier geen tuimelschakelaars voor gebruiken, dan branden de spoeltjes onherroepelijk door.
Deze aandrijvingen hebben geen interne schakelaar waarmee de stroom wordt uitgeschakeld, de zogenaamde eindschakeling.
In dat geval moet je dus iets maken zoals in het andere schema.
Mvg
Wim.
-
Hallo Richard,
Ik zal het proberen uit te leggen (en word vast wel teruggefloten als het niet klopt)
Eerst iets over die wisselspoelen. Ze zijn bedoelt om een stroompuls te verwerken, en branden door als er een langere tijd een stroom doorheen loopt. Daar heeft de fabrikant bij sommige spoelen wat op bedacht, namelijk eindafschakeling. Dat moet je je als volgt voorstellen: stel, je schakelt de wissel in de rechtdoorstand. Dan schakelt de spoel om en neemt een mechanisch palletje mee, degene die de wissel verzet. Maar aan datzelfde palletje zit ook een schakelaartje die de stroom naar de wisselspoel (voor de rechtdoorstand!) onderbreekt.
Als jouw schakelaar per ongeluk blijft hangen, dan zou er dus een continue stroom door de spoel blijven lopen. Maar door dat schakelaartje loopt er dus wel tijdelijk een stroompje (en kan de wissel schakelen), maar aan het eind van de beweging wordt het schakelaartje omgezet en wordt toch die continue stroom onderbroken.
Tegelijkertijd wordt aan de andere kant, bij het andere spoeltje (!) de 2e schakelaar, van de afgebogen stand, weer gesloten. Anders zou je de wissel nooit meer terug kunnen zetten.
Van die 2 schakelaartjes maakt de terugmelding gebruik met de ledjes. Door de ledjes loopt zo'n klein stroompje (orde grootte van 20 mA) dat de wissel niet schakelt, maar de LED wel brandt.
Dus verder niet te veel over nadenken, zie het schema: zo werkt het. Even een proefopstelling maken en je zult zien dat het lukt.
Succes, gr
Bert
-
...
De twee blauwe draden zijn op een tuimelschakelaar aangesloten. Deze schakelaar wipt automatisch terug naar de uitstand omdat anders de wissels doorbranden.
...
Dit wordt nog duidelijk gemeld, maar door sommige gebruikers geloof ik over het hoofd gezien.
-
Dat hij terugveerschakelaars gebruikt was mij in eerste instantie niet geheel duidelijk, nu snap ik ook het 'aan-uit-aan' dat hij in de startpost gebruikt. Ik zou, als je persé terugmelding wil, dan maar gebruik maken van een relais. Dan heb je wel geen 'echte' terugmelding maar 99 van de 100 keer zal het ledje de goede stand aangevenn.
-
@ Remco77,
Je brengt hem op het verkeerde spoor, en het kost hem meer geld (relais).
Conclusie, gewoon aansluiten zoals in de schakeling van Klaas. Werkt probleemloos, is 100x van de 100x goed (dus nog 1x extra ook).
Nogmaals, probeer het gewoon eens uit, en je zult zien dat het werkt.
Succes, Bert
-
Neee Bert, dat werkt niet met het type wissels wat hij gebruikt. Dat heb ik al iets hierboven uitgelegd.
Mvg
Wim.
-
Foutieve tekening verwijderd.
Dank Wim.
Groet Jaap
-
Jaap, zo branden wel de wisselspoelen door, dus zo zal ik het maar niet aansluiten.
Mvg
Wim.
-
Oeps, over het hoofd gelezen dat hij de M-rail wissels gebruikt.
Sorry,
Gr, Bert
-
Goed,
Vanmorgen dit dus eens aandachtig doorgelezen, en ik begrijp dus dat ik een relais moet gebruiken.
Ongetwijfeld zullen daar ook nog verschillen in zitten, dus voordat ik vraag om wat voor relais......
Is het onderstaande aansluitschema dan correct????????
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aansluitschema_Schakelbord_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aansluitschema_Schakelbord_1.jpg)
Heb het op een ander forum gevonden en enigzins aangepast naar mij situatie....
-
Nee, dat is zeker niet correct.
Mvg
Wim.
-
Richard leg eens even in je eigen woorden uit waarom je zo hebt aangesloten.
Wat wil je met het relais schakelen.
Waar heb je oorspronkelijke schema vandaan?
Krijg de indruk dat je geen idee hebt wat je nu aan het doen bent.
Gr.
Eric
-
Richard, op dat andere forum heb je ook kunnen zien dat je nog een diode in serie met de leds moet zetten om te voorkomen dat ze stuk gaan. Overigens is die schakeling gelijk aan de schakeling op mijn website, maar ik heb daar bewust een voeding met gelijkspanning gekozen, vanwege het risico van defecte leds.
Op de plek waar in dat andere forum een weerstand staat maak jij daar ineens een relais van. Of dat zal werken hangt af van het type relais.
Ik heb dit draadje ook nog eens doorgelezen maar ik snap niet goed waar je dat relais voor nodig hebt. Je hebt toch een indicatie via de leds. Wat heb je dan nog meer nodig?
-
Krijg de indruk dat je geen idee hebt wat je nu aan het doen bent.
En dat klopt dus
Wie wil/kan dit in normaal nederlands vertalen, zodat ik met mijn niet-electronische-kennis, dat ook kan toepassen.
Ik heb gelukkig nog helemaal niets aangesloten..........
En als het in het plaatje een weerstand is en geen relais.......SORRY....Ik begreep dat uit de antwoorden van jullie ik een relais moest gebruiken, dus ben ff gaan googlen en zo kwam ik op deze tekening.
Het enigste wat ik zou willen is dat als ik een pulsje naar mijn M-rail wissel stuur om de trein af te laten buigen, dat er dan op mijn schakelbord een lampje blijft branden die de stand van de afbuigende wissel aangeeft. Als ik dan een pulsje naar diezelfde wissel stuur om de trein rechtdoor te laten rijden, dan moet het afbuigende lampje uit gaan en het lampje op het recht doorgaande spoor op mijn schakelbord aangaan.
Ik heb dus het probleem dat aan de ene zijde de wissel maar 1 puls moet krijgen vanwege het doorbranden van die wissel; en aan de andere kant dat het lampje moet bijven branden(en dus continue stroom moet krijgen).
Greetz,
Richard
-
Richard, omdat het nog al moeilijk blijkt te zijn om je een goed antwoord te geven, zit er niets anders op dan dat ik het zelf maar weer doe.
Het eerste plaatje is de bestaande situatie met de aan uit aan schakelaar zoals jij die noemt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MWissel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MWissel.jpg)
Het tweede plaatje is het relais erbij wat mee geschakeld wordt met de stand van het wissel doormiddel van dezelfde schakelaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MWisselLamp.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MWisselLamp.jpg)
Mvg
Wim.
-
Wim,
Ik heb je tekening iets aangepast. Volgens mij laat mijn tekening nu (met 2 lampjes zien welke stand het wissel heeft. Hoe de fysieke aansluiting op het relais eruit ziet weet ik niet, dat hangt van het relais af. Bij Viessmann relais is dat in mijn ogen duidelijk weergegeven op het relais zelf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MWisselLamp2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MWisselLamp2.jpg)
-
Richard, het blijkt dat mijn laatste reactie niet erg zinvol is, aangezien je wissels gebruikt zonder eindafschakeling. Dus zowel mijn schakeling als de schakeling die je op het 3-rail forum hebt gevonden zijn voor jou niet bruikbaar.
Maar intusen heeft Wim je al een oplossing aangereikt.
-
@Wim
Bedankt dat je het zelf maar weer gedaan hebt.
Ik denk dat ik het nu ga snappen(althans, dat hoop ik).
Ik zal van de week(als de griep wat gezakt is) eens 1 bi-stabiele relais halen en twee lampjes.
Dan maar eens kijken of ik dat voor elkaar ga krijgen.
Mocht het niet lukken dan kom ik wel bij je terug. Hoop dat je me dan weer van hulp wilt voorzien.
Ik hou jullie op de hoogte.
Greetz,
Richard
-
Ik ben zelf electrotechnisch niet echt onderlegd maar het schema van Klaas Zondervan in "De Bonte verzameling"
Terugmelding wisselstand is echt heel eenvoudig en werkt perfect op mijn
3-rail-baan, ik heb er een stuk of vijtien gemaakt.
Sinds kort heb ik de drukknopjes gewijzigd in tuimelschakelaars, die met een "tipje" naar links of naar rechts de ledjes rood of groen laten zien afhankelijk van de wisselstand.
Ik zou alleen bij kritische wissels graag een knipperledje willen monteren, maar dat lukt me niet in het desbetreffende schema.
Weet iemand wat ik moet veranderen?
Moet er soms een diode geplaatst worden?
Graag tips.
Groeten, René G.
-
René G
Ik zou alleen bij kritische wissels graag een knipperledje willen monteren
De bestaande led vervangen door een led die uit zichzelf knipperd (bij iedere elektronica zaak te koop, knipperled) en je hebt dan geen verdere onderdelen nodig.
Gr Piet
-
Daar moet je wel mee uitkijken. De meeste knipperleds zijn geschikt voor een maximale voedingsspanning van zo'n 15V, en moeten zonder voorschakelweerstand worden aangesloten. De spanning die uit een trafo komt van b.v. 16V heeft een topwaarde die boven de 20V uitkomt. Bovendien moet je een knipperled op gelijkspanning aansluiten.
Hoe het dan wel moet weet ik ook niet zo gauw. Dit is iets ingewikkelder dan simpel. ;)
-
En dan praat ik over wisselstroom, althans, dat komt uit de trafo.
Ik kan me natuurlijk vergissen, maar Klaas heeft vast wel een idee hoe dit op een, voor mij, niet al te moeilijke manier is op te lossen ;D ;D
Groet, René G.
-
Heren(en met name Wim R.)
HET WERKT!!!!!!!
Ik heb op E-Bay een universeel schakel relais(Marklin 7245) gekocht, en daarbij wat ledjes. Vanavond twee uurtjes zitten pielen en wat woorden gezegd waar m'n vrouw niet blij van werd, maar uiteindelijk heb ik het zover gekregen dat het werkt zoals ik dat wil.
Nu kan ik dus alles gaan inbouwen.
Heren.............BEDANKT!!!!!!
-
Ik snap het hele verhaal van Richard... alleen hij heeft wissels zonder eindafschakeling. Maar zelf ben ik ook een echte electro n00b. Ik heb minitrix wissels met de daarbij behorende wisselmotors. welken naar mijn weten wel een eindafschakeling hebben.
Ik probeer de tekening van Klaas te begrijpen, maar dat lukt mij ook niet helemaal. Ik heb namelijk geen blauwe draadjes en zijn er geen LED's in opgenomen. Of zijn dat de gekleurde driehoekjes (nu zijn het volgens mij normale diodes).
Ook ben ik benieuwd wat die 560 betekend. Zal een weerstandje zijn, maar kan het getal zo even niet plaatsen.
Het rode en groene balkje zijn knopjes of begrijp ik dat verkeerd?
Hoop dat iemand mij iets meer duidelijkheid wil geven naar aanleiding van de tekening van klaas:
klik hier voor de afbeelding (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#01)
-
Hi Roon,
Met de gekleurde driehoekjes bedoelt hij LED's oftwel Light Emitting Diodes, het zijn dus diode symbolen met een kleurtje.
Met het rechthoekje wordt (in Europa) meestal een weerstand bedoeld en gezien de context kan ik je verzekeren dat het hier om een standaard 1/4 watt 560 Ohm weerstandje gaat.
Ik heb deze onderdelen wel liggen, kosten bijna niks, dus ik kan ze volgende week voor je meebrengen naar de RCU avond als je wilt.
Dan kun je es wat proberen... ;D
groeten,
-
Lijkt mij leuk, dus als je zal willen graag! Alleen ik ben de aankomende twee woensdagen niet aanwezig. Moet voor training naar de UK
Ik was een beetje van de wijs omdat er bij LEDs naar mijn weten ook twee pijltje hebben.
Bij de ALV ben ik weer aanwezig.
-
Hi Roon,
Ik kom wel naar de ALV maar pas later (andere vergadering), tot dan!
-
Ik was een beetje van de wijs omdat er bij LEDs naar mijn weten ook twee pijltje hebben.
Bij de ALV ben ik weer aanwezig.
Strikt genomen heb je helemaal gelijk. Maar ik heb een eigenwijze manier van leds tekenen. Als basis gebruik ik een witte diode, die ik naar behoefte inkleur. Leds worden rood, geel of groen, een gewone diode maak ik zwart.
-
Bedankt voor de info... ga zeker kijken wat ik er allemaal mee kan!
-
hallo allemaal
dit is mijn eerste post hier.
even terug naar het schema van wim ros op pagina 2 met een bistabiel relais.
ik heb op conrad gekeken en die dingen kosten 5,39.
op zich niet zo veel maar ik ben er 11 nodig, als ik snel reken kom ik uit op een bedrag van 59,29 euro, dat vind ik een beetje te veel zou het ook goedkoper kunnen??
Groeten
-
Met wat electronica (CMOS flipflopjes ofzo) kun je het gebruik van dure bistabiele relais vermijden en goedkopere 'normale' relais gebruiken of zelfs het gebruik van relais helemaal vermijden...
-
kan je TDA 2822M Opamps voor gebruiken, heb hier oog 25 stuks liggen, als je interesse hebt.
Bistabile relais heb ik ook nog 23 stuks liggen, kan je ook overnemen voor de halve prijs...
Groet
Bernd
-
Leuke topic om te volgen, misschien eventjes terug naar de 60ér jaren, toen maakten we zelf onze schakelaars zonder LED of lampjes, de lampjes dienden toen enkel om het spoor dat bezet was aan te geven en geschiede door middel van relais, iets anders hadden we nog niet in die tijd.
Maar goed ik wijk af, de schakelaar: benodigd een doosje punaises of kleine koper nageltjes, enkele M2 boutjes, liefst in messing en enkele messing stripjes, die je 2 cm lang maakt, boor aan een uiteinde een gaatje 2,3mm en zet het stripje hiermede licht vast, zo heb je de mogelijkheid met het stripje te draaien als een zwengel, duw nu op de recht stand een punaise of nageltje onder het andere uiteinde van de strip, onderkant soldeerd u de draad van de rechtstand wissel aan de punaise, met de gebogen stand doet u net het zelfde, aan het boutje soldeerd u de andere wisselstroom draad van de trafo,het stripje iets omhoog veren en bovenop een blokje of iets wat kan dienen om op te drukken en uw schakelaar is klaar, wanneer u drukt op afbuigen blijft het stripje na drukken zo staan vandaar verend en ziet u in een oog opslag hoe de wissels liggen.
Enkel te gebruiken op niet geleidend materiaal. Bij een kruiswissel schilderd u op een van de benen een verfje de lengte van de strip en gewoon een schakelaar naar de andere zijde en u ziet de stand van de wissel.
Zo eventjes de oude doos terug geopend, doed een keer deugd.
Matheus.
-
op zich niet zo veel maar ik ben er 11 nodig, als ik snel reken kom ik uit op een bedrag van 59,29 euro, dat vind ik een beetje te veel zou het ook goedkoper kunnen??
Groeten
Ja hoor kan ook ander maar niet goedkoper, bouwpakket voor 4 wissels bij Conrad Bestnr.: 217337 - 89 22,--
is 5,50 per wissel.
Mvg
Wim.