BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Gerco van Beelen op 19 January 2009, 12:23:35
-
Voor Amerspoort heb ik een H0 perron gemaakt met blindegeleide tegels zie hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13339.900) en hier (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/perron.html) en toen kreeg ik het verzoek of dit ook voor spoor N mogelijk was. Hier is een proefstukje. Ik heb het aantal graveerlijnen verminderd en de tekening verschaald naar 1:160.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/perron/perron%20N%205.jpg)
Gr. Gerco
-
Ziet er goed uit ;) Heb je ook een bestandje voor in autocad?
Peter H
-
Gerco, Leuk gemaakt!
Is spoor Z ook mogelijk? ;D ;D
marc
-
Hallo Gerko,
Ik zie toch duidelijk een stukje vakmanschap welke om marketing vraagt! 8) Wat ziet dat er mooi uit... zwijmel, kwijl en zwijmel...
Het zou een verrijking voor velen zijn als dit vakmanschap te koop zou zijn... ;)
Dit zou mij namelijk nooit lukken :-[, en is jaloers blijven of kopen de enige optie!
??? Is het een idee dit perron hapklare stukken te verkopen, zowel in N als HO, net als bij Auhagen, Faller, Busch etc...?
Dat zou mij heel erg arm maar blij maken! :P
Cheers Henk
-
Count me in!
-
Misschien een idee om er een actie van te maken?
-
Belangstellenden kunnen een pm sturen voor zowel H0 als N
-
@Gerco Hoeveel kost zo'n perron bij jou?
-
PM ! vraagt Gerco.
-
Ik wordt op het ogenblik bestookt met pm voor info.
Wat in je pm moet staan is
de schaal
de lengte en breedte van de perrons
met of zonder blindegeleide tegels
Gr. Gerco
-
Dat je bestookt wordt met PM voor info kan ik me voorstellen.
Maar ik neem aan dat het vanaf nu gewoon mogelijk is om perrons te bestellen (bijvoorbeeld over een jaar), ben namelijk net met de onderbouw begonnen ;D.
Mvg
Ruud
-
Ruud je snapt het helemaal ;D
-
Dat je bestookt wordt met PM voor info kan ik me voorstellen.
Maar ik neem aan dat het vanaf nu gewoon mogelijk is om perrons te bestellen (bijvoorbeeld over een jaar), ben namelijk net met de onderbouw begonnen ;D.
Mvg
Ruud
Nou dan wacht ik wel tot de rust is terug gekeerd. ;D
Ben zelf ook iets wat er op moet lijken aan het bouwen. ;)
-
Ik ben ook nog lang niet aan een perron (N-spoor) toe, maar verschillen deze perrons erg veel van Duitse perrons?
Mvg,
Martin
-
ziet er puik uit, ik heb ook interesse, ik heb je zojuist een PB gestuurd
MVG
Dennis
-
Het is allemaal prachtig werk Gerco. Zeker zoals Remco ze heeft afgewerkt. Toch heb ik nog een aanvulende opmerking (durf het haast niet :-*).
De perrons zijn strak, heel strak. Stond laatst op het perron van het gloednieuwe stationnetje Zuilen en zelfs daar was het tegelwerk enigszins onregelmatig, om over perrons die al jaren liggen maar te zwijgen.
Is het met die snijplotter ook mogelijk onregelmatig tegelwerk te fabriceren? Zal wel, maar is vermoedelijk een heleboel tekenwerk.
Hoe het met de hand moet weet ik wel. Tegel voor tegel. :-| ;D
-
Dat wordt even meten en puzzelen... en dan stuur ik je zsm een PB-tje...
Me Happy!
-
De meeste tegels liggen nog wel op hun plek na een tijdje, maar gaan verzakken en ze verkleuren ongelijk , vooral als ze wel eens in een plas liggen.
Gr ,Peter
-
@onregelmatigheid is met de plotter ook te bereiken. Dat wil zeggen iedere tegel die je iets anders wil hebben apart tekenen, heel veel werk maar ik zal een klein proefstukje maken.
@Verzakkingen zijn in model ook heel goed te bereiken door de tegels in te snijden en daar de ondergrond waarop je de tegels plakt ook te wijzigen. Maar volgens mij valt het op een stationsperron wel mee met de verzakkingen. Dit is in de Amsterdamse trammodule gedaan met boomwortels. Een dun strookje styreen onder het wegdek zodat het netjes omhoog kwam en door het insnijden ook onregelmatig.
-
Ik ben reuze benieuwd Gerco.
Natuurlijk zijn er op perrons geen verzakkingen die je op straat wel ziet. Maar in werkelijkheid is het mensenwerk en worden de tegels stuk voor stuk gelegd. Het gaat om kleine, nauwelijks zichtbare onregelmatigheden. Maar als het in model wordt nagebootst dan denk je, hé, waarom ziet dat er natuurlijker uit?
Ik heb het in het verleden nagebootst door een laag 1,5 mm styreen op multiplex te lijmen. Daarna een tijdje met een hamer ondiepe deuken in het stryreen meppen. En dan de tegels stuk voor stuk plaatsen. :-|
Zit ernstig te twijfelen of ik daar nog een keer zin in heb.
-
Net wat Gerco ook aangeeft is met kleur ook heel veel te bereiken.
Het airbrushen is dus leuk voor de basis kleur maar dan komt het "echte" werk ;)
Dry brushen of op andere manieren vervuilen leveren al veel op en ook iets onwaarschijnlijks als waterverf dat min of meer in druppels en plasjes opdroogt doen het goed.
En vergeet niet dat je mogelijkerwijs niet de hele dag met je neus op de stoep ligt
Dus als je het van een afstandje bekijkt zijn sommige dingen ook gewoon te veel werk voor wat je er uiteindelijk van ziet. ;)
m.v.g.
Mark
-
En vergeet niet dat je mogelijkerwijs niet de hele dag met je neus op de stoep ligt
Dus als je het van een afstandje bekijkt zijn sommige dingen ook gewoon te veel werk voor wat je er uiteindelijk van ziet. ;)
Ik kan me goed voorstellen dat Gerco het te veel werk zou vinden. Ik begin er denk ik zelf ook niet meer aan.
Maar het was niet zo dat je er weinig van zag. Ik heb er helaas geen foto meer van, maar het hoorde heel erg in de categorie: klein verschil met groot optisch effect, waarbij je niet eens onmiddelijk in de gaten hebt wat het verschil nou eigenlijk is. Herkenbaar toch?
Het geldt overigens voor alle bestrating.
-
ik heb geen idee hoe het allemaal in zijn werk gaat, in ieder geval vind ik het resultaat zoals op het plaatje uitstekend.
MVG
Dennis
-
Daar sluit ik mij volledig bij aan!
-
Omdat er toch wel de nodige vragen zijn heb ik hier (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/perron.html) wat tekeningen en uitleg gegeven over de verschillende stukken van perron. Met deze verschillende stukken is het hele perron samen te stellen.
-
goedenavond,
de maten van de tekening zijn maten van HO spoor
groetjes Rob
-
Spoor N is alles delen door de helft alleen de maximale lengte blijft 90 cm. Er komt ook nog een eilandperron met een trap naar beneden.
-
leuke topic, was/bin ik ook al lang mee bezig, maar de planen zijn nog niet af.
misschien nog wat infos in de oude draad (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3580.0)... toen, nog op duits :P
Groet
Bernd
-
Hoi Gerco,
Jij bent snel met je proefstukje ;D :o. Ziet er erg mooi uit.
Ik stuur je effe een pb met de maten
Groeten en bedankt voor de snelheid.
Bart
-
Hallo Gerko,
Heb je net een PB gestuurd, maar vergeten te vermelden dat het HO is...
Domdidomdidom... ;-)
Cheers, Henk
-
Vandaag de tekening van het proefstuk voor een slordig perron klaar gemaakt en morgen door de plotter halen. Dit perron is denk ik niet geschikt voor tegels met blindegeleide strook. Dit zal echter duidelijk worden met plotten.
Gr. Gerco
-
Vandaag het proefstukje geplot. Het valt me mee ik had niet verwacht dat ik er de blindegeleide tegels mee kon maken omdat ik anders moest plotten, maar dat kan dus wel. Zal volgende week een paar proefstukjes maken en die dan fotograferen dan kan iedereen vergelijken. Je ziet bijna geen verschil en toch lijkt het net meer te leven. Tijdens het tekenen dacht ik dat het veel erger zou overkomen.
Gr. Gerco
-
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat!
Fijn te horen dat de vorderingen naar wens verlopen.
(in tegenstelling tot mijn baan ontwerp)
-
Ik ben heel benieuwd Gerco.
Mijn perrons liggen kaal en kil te wachten op een fijne tegeldeklaag. ;D
-
Ik geloof dat ik ook interesse ga hebben in deze prachtige perrons. :)
-
binnenkort ga ik de mijne in mekaar zetten... morgen krijg ik 2 stukken multiplex op maat binnen en dan gaan we lekker plakken ;D
Daarna een ritje naar amerpoort voor wat spuitwerk ;D
MVG
Dennis
-
heeft iemand een idee, hoe hoog (dik) zo'n perron rand is?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BF_Gd_25_08_08_042.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BF_Gd_25_08_08_042.jpg)
Groet
Bernd
-
Als je uitgaat van een gemiddelde perronhoogte van 80 cm en je rekent het terug kom je uit op ongeveer 15 cm.
Voor mijn gevoel klopt dat aardig.
Geldt ook voor de bovenrand. Is ook ongeveer een halve stoeptegel breed (15x 30 cm).
Gr.
Eric
-
Dan is mijn idee bevestigt, had ook al gedacht +-15cm, helaas is er geen styreenplaat in 1,7 mm verkrijgbaar, ga ik naar 1.5mm, dus 13cm...
Groet
Bernd
-
Bij het googelen vond ik dit (http://www.meteoor.nl/Basis.aspx?Tid=628&Sid=3669&Hmi=1338&Smi=3669)
Daar kun je de tekening downloaden. Het is wel een modernere uitvoering van de perronwand, maar waarschijnlijk wel bruikbaar.
-
Bernd, aangezien ik toch op het station moest zijn (Middelburg) heb ik meteen maar een maatlat langs de perronwand gelegd. Zie hier het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/perronwand.gif)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/perronwand.gif (https://images.beneluxspoor.net/bnls/perronwand.gif)
Dat is een wand zoals op jouw foto. In Middelburg is zo het eerste perron uitgevoerd. De wanden bestaan in twee lengtes, het oorspronkelijke perron heeft wanden van 60cm, de latere verlenging is gemaakt met wanden van 1 meter.
Het tweede perron heeft wanden zoals in de link die ik hierboven heb gegeven. Dat perron is 840 mm boven de spoorstaaf. Dus binnen een station, en zelfs binnen een perron, kunnen variaties voorkomen.
-
Dank je Klaas!
Wij heeft er een maatlat bij de hand als hij op een station is?
met 120 mm kom je toch behoorlijk aan de 1.5mm styreen. Ik denk 45 graden kant is niet echt relevant De verdieping zou met 0.3mm goed kunnen....
Ik heb ook al in gouda gezien, dat er in de oude delen nog de korte 600mm kanten hebben, de nieuwe kanten zijn dan al 1000mm.
Beste Dank!!!
Bernd
-
Ik kan nog wel iets inscannen over dit onderwerp uit een Modelbouwer voor je Bernd.
Maar dan moet je me even een pm sturen met je emailadres.
groetjes edwin
-
Hier een paar foto's van het perron waar de tegels iets onregelmatig liggen
(http://home.planet.nl/~beele260/mitropa/perron%201.jpg)
(http://home.planet.nl/~beele260/mitropa/perron%202.jpg)