BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Sander Fondse op 18 January 2009, 10:00:49

Titel: Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Sander Fondse op 18 January 2009, 10:00:49
Het lijkt mij handig om een draadje te hebben waarin modellen staan die wel en niet met een modelltorque-vervangmotor om te bouwen zijn en welke niet. Dit zou een handige tussenstop zijn voor iedereen die een oude Fleischmann of Lima motor wil vervangen. De lijst die ik hieronder zet is uit mijn eigen ervaring en uit het tijdschrift MM. Ik zoek dus naar mensen die deze lijst aan kunnen vullen.

Vervangmotor MLF-55 (Fleischmann met 3 schroeven)
wel  Br261 (4225) V200 (4230) Br65(4065)
niet  V100/br212/Br211 (4228/4229/4230/4231)

Vervangmotor MLF-50 (Fleischmann met 2 schroeven)
wel ... (zou voor BR64 (4064) ?)
niet ...

Vervangmotor MLF-20 (Lima)
wel ...
niet ...
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: willem22 op 18 January 2009, 13:30:39
Ja dit zou erg handig zijn.
Maar er zou een bestandje moeten zijn anders moet je alle berichten lezen.
Bij deze een bijdrage;

Vervangmotor MLF-20 (Lima)
wel ...koploper,
niet ...
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: JAB van Ree op 18 January 2009, 13:53:40
Vervangmotor MLF-20 (Lima)
wel koploper, mat46
niet 1300 (vanwege 3e as)
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: prutser op 18 January 2009, 14:00:03
Vervangmotor MLF-20 Lima

Wel Lima mat. 54 hondekop en de NS 1220

Ik heb bij mijn NS 1220 gemerkt dat de motor zo soepel loopt dat je ondanks dat er geen vliegwiel in zit, toch enigzins een uitloop hebt, moet je echter wel de loc verzwaren.

Groet Stephan.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Sander Fondse op 18 January 2009, 16:37:30
Citaat
Maar er zou een bestandje moeten zijn anders moet je alle berichten lezen.
Als iemand weet hoe...

Maar tot dan

Vervangmotor MLF-55 (Fleischmann met 3 schroeven)
wel  Br261 (4225) V200 (4230) Br65(4065)
niet  V100/br212/Br211 (4228/4229/4230/4231)

Vervangmotor MLF-50 (Fleischmann met 2 schroeven)
wel ... (zou voor BR64 (4064) ?)
niet ...

Vervangmotor MLF-20 (Lima)
wel koploper, mat46, mat54, NS1220
niet NS1300
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: jumboy op 18 January 2009, 16:53:04
Interessant dit draadje, maar 1 model gaat mijn interesse naar uit.

Zeggen jullie nou WEL of NIET bij de FLM Sprinter?

En vraag aan Chris.. Ben je al bezig geweest met het modeltorque motortje voor de FLM?
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Jean op 22 January 2009, 21:28:07

Mijn Fleischmann lijstje tot nu toe:


V42 / MLF50         JA

BR 110 / MLF55    JA

VT 798 / MLF55    JA

SNCF 68000 / MLF55   JA

NS 1200 / MLF55         JA, MITS....

zie:
http://www.freewebs.com/schwarzburgbahn/index.htm
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Sander Fondse op 27 January 2009, 09:12:13
Vervangmotor MLF-55 (Fleischmann met 3 schroeven)
wel  Br261 (4225) V200 (4230) Br65(4065) BR110, VT798 (4407  of 4400 ?) SNCF68000  NS1200(4371)
niet  V100/br212/Br211 (4228/4229/4230/4231)

Vervangmotor MLF-50 (Fleischmann met 2 schroeven)
wel V42 (4206 ???)
niet

Vervangmotor MLF-20 (Lima)
wel koploper, mat46, mat54, NS1220
niet NS1300
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Besselspoor op 27 January 2009, 10:26:25
Het past niet zonder meer, maar ik heb zelfs in mijn Piko 4147 stomer een Modeltorque geplakt, dwars in de cabine met een wormwiel.
Correcte schaalsnelheid: max 50 km/h....

Voor de geinteresseerden kan ik wel een plaatje uploaden

Groeten Bessel
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: willem22 op 02 February 2009, 16:04:12
Het zou ook handig zijn om per merk de decoder te vermelden.
Gebruik zelf MX64 voor Fleischmann db 41 344.
Test nu een lopi V3 in een fleismann db 891315.
Voor deze loks zijn geen kits beschikbaar maar bouw daar zelf een
(torque) moter in.

wil.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Roelof op 02 February 2009, 16:07:03
@Bessel, ben benieuwd hoe je dit opgelost hebt.
Laat maar komen die foto's.

Groet, Ronald.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Menno op 02 February 2009, 17:03:41
MLF 20 (Lima) in een BR 218 (ben het exacte nummer even kwijt) perfecte soepele loop na inbouw van het motortje: zo soepel dat de motor zelfs gaat draaien als je het model met de hand over de rails duwt.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: JAB van Ree op 02 February 2009, 18:27:22
ModelTorque MLF20 in een Mat 46 gaat perfect met Lenz Gold of LoPi 3.0 DCC, alleen CV5 en eventueel CV6 behoeft de nodige aanpassing
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Besselspoor op 02 February 2009, 20:26:24
@Bessel, ben benieuwd hoe je dit opgelost hebt.
Laat maar komen die foto's.

Groet, Ronald.
Op veler verzoek ;D ter lering en nog meer ter vermaak
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_5485.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_5485.jpg)
Ik heb bij deze lok een stukje van het frame afgezaagd en het 1e tandwiel laten vervallen: Dan een motor (ok, geen echte modeltorque, deze komt uit een cd speler-eerst ff proberen...) er op geknutseld: ik had nog een grof wormwiel uit een oude videorecorder, die sluit mooi aan op de Piko vertanding.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_5486.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_5486.jpg)
Nu nog even matglas er in en het motortje mat zwart: ziet het er nog netjes uit ook....
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: RobE op 18 February 2009, 21:27:35

http://www.freewebs.com/schwarzburgbahn/index.htm

De Schwarzburgbahn staat niet meer op deze site.
Hij is van provider veranderd maar waar naar toe?

Groet, Rob
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: henk op 18 February 2009, 21:30:14
Hij is geweldig Bessel.
Toch maar een heuse NL stomer erbij.  ;D
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Floris Dilz op 18 February 2009, 21:40:48
op die manier loopt die ouwe piko als een zonnetje he? Ik heb t zelfde trucje eens uitgehaald met een anna-motortje dat ik in de ketel bouwde en met een wormpje datzelfde tandwiel aandreef. Dan hou je ook nog t machinistenhuis vrij en kun je dr interieur in bouwen, nog net wat sjieker.

(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/piko01.JPG)

Maar uitindelijk is er wel wat meer aan dat ding vertimmerd:

(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/piko03.JPG)
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: willem22 op 18 February 2009, 22:38:27
(http://i105.photobucket.com/albums/m218/willem22_2006/br4102.jpg)

Fleischmann lok.

Nu dan voeg ik er ook maar een zelfbouw projectje aan toe.

wil.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Menno op 18 February 2009, 22:50:57
Handig om te zien. Weet ik dus dat het stomertje dat ik in een sloop-opkoop tegengekomen ben een piko'tje is:D
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: eenop87 op 18 February 2009, 23:09:13

Niet helemaal on-topic

Misschien handig om te weten:
Dit type motor wordt in veel cdrom/dvd spelers gebruikt en wordt door Mabuchi gemaakt onder nummer RF-300C.
Het is dus de moeite waard om afgedankte spelers aan een nader onderzoek te onderwerpen. :) Kost dan niets en de sloop levert vaak nog een aantal leuke kleine schroefjes op, voor de zelfbouwer mooi meegenomen.

m.v.g.
Gerrit
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Pauldg op 19 February 2009, 09:18:37
Wanneer je zelf aan aandrijvingen knutselt moet je elk mechanisch apparaat dat wordt afgevoerd openschroeven. Inderdaad: CD-romspelers voor motortjes en 3mm asjes, printers voor motortjes tandwielen en tandriemen. In veel oude video-recorders zit vaak een pracht van een maxxon-klokankermotor (krijgt verzamelwaarde dus let op het economische omslagpunt), tenslotte vindt je in elke 1,44" diskettedrive een soort gefreesde schuifas met daaraan een piepklein stappenmotortje. Dat dient om de lees/schrijfkop over het schijfje te laten bewegen. Dat asje is een perfecte basis voor een zelfbouw-wisselmotor (zeker in combinatie met een RF-300C)  :)

Beetje off-topic inderdaad, maar wel goed om te weten.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Rob Bogers op 23 February 2009, 10:52:00
De motoren met drie schroefjes passen ook niet in de BR103 van Fleischmann, Het middelste wielstel zit in de weg, ik denk dat dit bij meerdere locs met 3 assen per iwelstel het geval is.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Jos B. op 23 February 2009, 11:17:31
Interessant dit draadje, maar 1 model gaat mijn interesse naar uit.

Zeggen jullie nou WEL of NIET bij de FLM Sprinter?

En vraag aan Chris.. Ben je al bezig geweest met het modeltorque motortje voor de FLM?

Ik ben al bezig geweest met de Sprinter.
Ik weet niet of Chris dat ook al gedaan heeft.
Maar ik heb er 10 minuten werk aan gehad.

Voor digitaal bedrijf is het een absolute aanrader om m in de sprinter in te bouwen.
Bij analoog lijkt me het niet nodig.

Ik ben dan ook zeer positief over de rijeigenschappen.


Jos.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Menno op 05 March 2009, 01:57:32
...
Misschien handig om te weten:
Dit type motor wordt in veel cdrom/dvd spelers gebruikt en wordt door Mabuchi gemaakt onder nummer RF-300C.
...

Nog eens neuzende in m'n motoren-voorraad, kwam ik een exemplaar tegen dat er erg dicht bij in de buurt komt: op het stickertje staat het duidelijke logo van Mabuchi, met het nummer RF-300CH

Kan ik deze dan ook gebruiken? Of is het gewoon proberen en zien wat er gebeurt  ;D
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: willem22 op 05 March 2009, 11:03:49
Menno, kijk goed of het motortje past in op de grondplaat en controleer de diepte anders loopt de behuizing vast tegen de lok behuizing.
Je moet wel het lager verwijden doe dit voorzichtig misschien moet je dit weer terug plaatsen.
Met een goede decoder is de motor goed te temmen.

wil.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Gert Arkema op 05 March 2009, 13:50:43
Citaat van: Menno
Nog eens neuzende in m'n motoren-voorraad, kwam ik een exemplaar tegen dat er erg dicht bij in de buurt komt: op het stickertje staat het duidelijke logo van Mabuchi, met het nummer RF-300CH

Kan ik deze dan ook gebruiken? Of is het gewoon proberen en zien wat er gebeurt  ;D
Gewoon proberen; in de lijst van Mabuchi  (http://www.mabuchi-motor.co.jp/en_US/product/p_0306.html) kom ik beide niet meer tegen, als je naar de resterende RF-300's kijk verschillen de specificaties nogal (vooral de spanning).
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Menno op 06 March 2009, 23:11:33
Nou... dat heb ik geweten!

Ik heb wat geknutseld met dat motortje... en stond werkelijk versteld, toen de hondekop-kopbak (een lima) na inbouw van een decoder (een Locpilot 3) en wat CV aanpassingen op de allerlaagste snelheid maar liefst 11 minuten en 30 seconden deed over het stuk testspoor van 160 centimeter...

Daarnaast heb ik de motor even 'warm' laten draaien door hem voor langere tijd op een hoge snelheid te laten draaien: de motor werd niet warm, en deed goed zijn werk.

Wat foto's:
http://www.m-voorloop.nl/benelux/modeltorque1.jpg

Een blik op de bevestiging: ik heb een stuk print genomen, de gaten voor de bevestiging geboord, en 2 gaten van 1,5 mm voor de soldeerlippen van de motor. Daarna was het een kwestie van het motorhuis zelf aanpassen: de originele schroefjes hadden nog maar weinig houvast in het plastic, dus heb ik 2 M2 boutjes en evenzoveel moertjes gebruikt.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/modeltorque2.jpg

En tja wat zal ik zeggen? Ik heb nog nooit een setje Lima tandwielen zo langzaam zien draaien!  :D

Ik moet over niet al te lange tijd maar eens langs bij de milieustraat met de vraag of ik ter plaatste wat sloopwerk mag verrichten...  ;D
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: willem22 op 07 March 2009, 00:17:48
Hi Menno dit geeft de burger moed, ja ben zeer tevreden met de toepassing voor Fleichsmann en Lima.
Bij een goede decoder kunnen deze motoren een goed kruip snelheid
funktie hebben en zeker bij lima de helft minder decibel aan geluids produktie.
Vindt je bevestiging een goede oplossing .

wil.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Menno op 07 March 2009, 13:43:31
En terwijli ik gisteren wat aan het opruimen was viel mijn oog ineens op m'n oude computer, waar een prachtige cd-rom schrijver in zat.

Dus de schroevendraaiers ter hand genomen, en 2 prachtige motortjes erbij: wel van mitsumi, maar verder identiek aan mabuchi's (en met een spanning van maximaal 9 of 11 Volt (denk ik, het exacte type is niet te vinden) zeer bruikbaar.

Enige verschil: deze motoren hebben geen soldeerlippen maar draadjes, wat de bevestiging even wat moeilijker maakt.
Lijst met types:
http://www.mitsumi.co.jp/Catalog/indexuse/audio/motorav_e.html

En een foto van de motortjes:
http://www.m-voorloop.nl/benelux/modeltorque3.jpg

Nu het enige probleem ;D Welk model komt als eerste in aanmerking?
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: willem22 op 07 March 2009, 16:43:22
Nou Menno als eerste en Lima slachten natuurlijk.

wil.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Menno op 07 March 2009, 23:36:13
Willem: ja, maar gezien het feit dat ik meerdere modellen heb, moest ik kiezen  ;D

Overigens weer even aan de slag gegaan... en mijn 1600 van Lima onder handen genomen. Allereerst motoranker en magneet verwijderen, en daarna het motorlager, bevestigd aan het motorhuis, verwijderen (wegsnijden)

Daarna van het Lima-anker het tandwiel 'slopen' (ik was van plan om het, net zoals bij m'n hondekop, los te snijden, maar dit kunststof was zo afgrijselijk taai dat ik het geheel met een figuurzaag te lijf ben gegaan)

Daarna een messing buisje van 2,5 mm buitendiameter een stukje opboren naar 2 mm: niet helemaal, want het einde zaag ik een klein beetje in, om het daarna klemvast op het asje te tikken: daarna het gesloopte tandwiel erop frotten... en in dit geval een messing houdertje buigen om het motortje op zijn plaats te houden, en van 3 mm dik styreen 3 'steuntjes' gemaakt om de motor 'uit te richten'
Daarna decodertje plaatsen... klooien met de CV's, en toen presteerde het betreffende model het om op de allerlaagste snelheid maar liefst 23 minuten en 7 seconden te doen over hetzelfde stukje testspoor als gisteren...

Foto's:

Het messing-plaatje, zodanig gebogen dat het het motortje behoed voor het 'naar buiten vallen' uit het motorhuis. Het plaatje is gewoon vastgeshroefd met de originele Lima-schroefjes. Ook zichtbaar is 1 van de steuntjes van styreen.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/modeltorque4.jpg

Nogmaals het geheel, maar nu meer van bovenaf bekeken. Het andere steuntje is net te zien.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/modeltorque5.jpg

De tandwielzijde: duidelijk zijn de beschadigingen van het wegsnijden van het motorlager te zien: dat doe ik als het mogelijk is, er zijn namelijk lima's waarbij de tandwielen op hun plaats gehouden worden via het plastic rondom het motorlager, maar in het geval van de 1600 gaat dat niet op.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/modeltorque6.jpg

Goed... om nog even on-topic te blijven:
WEL modeltorque in een 1600 van Lima (voor zover dat niet al gemeld was)
Ik heb geprobeerd of een dergelijk motortje zonder-meer in een BR103 van Lima past: net als bij de Fleischmann zit het middelste wiel in de weg: de oplossing is natuurlijk om een deel van het motorhuis weg te slijpen (net zoals modeltorque zelf dat doet) maar ik offer niet graag zo'n motortje op om te kijken of dat lukt  ;D
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: willem22 op 07 March 2009, 23:44:00
Goede keuze Menno , heb ook al reeds een 1600 voorzien van een nieuwe motor.
Hoe zijn de rij eigenschappen en het bekende lima geluid.
Goede oplossing met beugel montage daar kunnen andere ook weer hun voordeel mee doen.
Gebruik zelf latoen koper om de ruimte in het aandrijftandwiel passend
te krijgen is meestal een probleem bij dit soort motoren.

wil.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: willem22 op 09 March 2009, 16:56:35
Kon het toch niet laten ,hier prima gelukt met deze oer Fleichmann.
Trekkracht goed geluid perfect rijden maar.

(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/P1060137.jpg)

(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/P1060140.jpg)

(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/voor%20beneluxspoor/P1060131.jpg)

Gelijk maar de lantaarns van verlichting voorzien 1,5 volt minni lampjes.
Lampje op foto is de binnen verlichting.

wil.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Menno op 09 March 2009, 17:19:08
Willem: ook dat ziet er niet verkeerd uit :)

Wel 1 vraagje: het fleischmann tandwiel is geklemd op het originele anker: mijn ervaring met metalen tandwielen is dat deze absurd stevig klemmen, en daardoor bijna niet zonder beschadiging van de as te verwijderen zijn... maar ja, misschien ben jij in het bezit van een pully-trekker?

Gisteren moest de BR111, overgekocht van m'n broer, eraan geloven: In plaats van de steuntjes van styreen om de motor uit te richten heb ik een snellere, makkelijkere manier bedacht.

De originele Lima magneet heb ik opgeboord naar een grotere diameter, door middel van iets dat ik een 'trapsboor' noem (het is een boor die in stapjes van 2 mm in diameter oploopt, en zodoende van 6 naar 30 mm oploopt)
Na voorzichtig uitboren naar 24 mm (25 zit er niet bij :D ) het geheel door middel van bewegen van de magneet nog iets vergroot in diameter, zodat de motor er klemvast in past.
Helaas was het niet helemaal genoeg: aan de onderkant van de magneet-met-motor, heb ik een stukje styreen van 0,35 mm dikte geplaatst: de 0,05 mm maakte het verschil in een ratelende motor, en een heerlijk zacht snorrend motortje...

http://www.m-voorloop.nl/benelux/modeltorque7.jpg

Het motortje loopt uiteraard perfect, en ben ik zelfs analoog aan rijtijden van 6 minuten op de allerlaagste snelheid gekomen: gezien het feit dat ik door m'n decoders heen ben, houd het digitaliseren even op.

Eigenwijs als ik was heb ik ook nog gekeken of een dergelijk motortje in een 1200 van Lima past, maar ook daarvoor zal het motortje een deel van zijn chassis kwijt moeten raken om niet tegen de middelste wielen aan te lopen.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Jean op 09 March 2009, 17:45:14
Verwacht van een ModelTorque in een Lima NS1200 geen wonderen. De loc kan dan kruipen, maar verder blijft het knudde.

Jean
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Menno op 09 March 2009, 19:46:49
Dat de rij-eigenschappen van een 1200 niet geweldig zijn wist ik al. Maar alleen al op het gebied van geluidsproductie is veel voordeel te halen met een MTorque of alternatief motortje. En anders kan ik altijd nog kijken of ik door middel van het uitwisselen van wielen op 1 as 2 wielen met antislipbandjes kan plaatsen, want dat moet toch al een heel verschil maken denk ik.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: willem22 op 09 March 2009, 19:47:56
Menno, je kan op div. manieren het tandwiel op de motor as verwijderen.

1. Tandwiel met een drevel of een stalen nagel er uit tikken,dit betekend
     dat het frame van de lok los op een drager moet zijn. Uiteraard is de
     anker plaat en magneet is verwijderd ofwel het anker hangt nu in
     het frame en rust op het lager.

2. Als je het tandwiel niet meer gebruikt dan kan je he schuin door zagen,
    dit gebruik ik meestal daar ik een aantal (fleischmann)tandwielen heb.

Pully trekker is aanwezig maar die gebruik ik voor wielen te verwijderen.

wil.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Thurbo op 12 March 2009, 15:33:04
Ik lees op het forum dat er tegenstrijdige berichten zijn kwa het plaatsen van een Model-T motortje in een lima 1300, Dit vanwege de middelste as. De een zegt dat het niet kan en de ander zegt van wel maar met een aanpassing aan het frame?

Is het niet zo dat de motor/frame van de lima 1300 gelijk is aan die van de 1200? Beide namelijk 3 assig.

Kan hier iemand meer duidelijkheid over geven? Eventueel met foto's wanneer bijv het frame bewerkt is om het passend te krijgen. Ik heb hier namelijk interesse in om ook een Lima 1300 uit te rusten met een Model-T motor.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: henk op 12 March 2009, 16:46:44
De Lima motor is wel gelijk, maar de wielen van de 1300 zijn veel groter en komen ter hoogte van het motorhuis. Aangezien de motor met Modeltorque dikker wordt, kan het middelste wielstel niet meer voldoende vrij bewegen om de rails te volgen.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Menno op 12 March 2009, 18:14:50
@ Thurbo: mijn berichten over het feit dat het niet mogelijk is liggen puur aan het feit dat ik geen 'echte' modeltorque's gebruik, maar onaangepaste motortjes uit cd-rom branders en aanverwante zaken: modeltorque's hebben een schuin weggeslepen gedeelte aan het motorhuis zitten, waardoor ze in ieder geval in een 1200 passen: mijn alternatieve motortjes passen niet in een 1200 en dus al helemaal niet in een 1300.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Thurbo op 12 March 2009, 18:37:04
De Lima motor is wel gelijk, maar de wielen van de 1300 zijn veel groter en komen ter hoogte van het motorhuis. Aangezien de motor met Modeltorque dikker wordt, kan het middelste wielstel niet meer voldoende vrij bewegen om de rails te volgen.

Hoi Henk en daar is geen oplossing voor ? bijv een andere as in het midden zetten ofzo? Of alle 3 vervangen? Ik bedenk maar wat?
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Jean op 12 March 2009, 19:19:21

Een mogelijke oplossing is een 'hapje' uit ModelTorque freezen zoals dat is gedaan bij de NS 1200 van Fleischmann. Of dat bij de Lima 1300 ook mogelijk is, zul je moeten uitvinden.

Zie mijn site voor de NS 1207 ombouwbelevenissen.
http://www.everyoneweb.com/schwarzburgbahn/


Jean 
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Thurbo op 22 March 2009, 19:06:23
Dit weekend bezig geweest met een 'Model-T' motor en een 1314 van Lima. En ik kan jullie vertellen dat het gelukt is ondanks eerdere meldingen dat het niet mogelijk zou zijn ivm de middelste as.
Ik gebruik hiervoor een 'Model-T' MLF-20. Mijn motortje had aan de onderkant al een standaard afgeschuind stukje. Ik weet niet of dit nieuw is maar het is wel ideaal voor de 1314 van Lima.
Op het instructiepapiertje verpakking staat v2.1: abridged. Misschien dat iemand kan vertellen of dit dan een nieuw type is van de MLF-20 ???

Ik heb nog een 2e motortje (ook met schuine onderkant) dus ik kan er nog een andere loc mee uitrusten. Waarschijnlijk word dat een BeNeLux Lima 1186.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Besselspoor op 06 April 2009, 10:32:31
Dat de rij-eigenschappen van een 1200 niet geweldig zijn wist ik al. Maar alleen al op het gebied van geluidsproductie is veel voordeel te halen met een MTorque of alternatief motortje. En anders kan ik altijd nog kijken of ik door middel van het uitwisselen van wielen op 1 as 2 wielen met antislipbandjes kan plaatsen, want dat moet toch al een heel verschil maken denk ik.
Ik heb (voor ik met Athearn tractie in de weer ging) mijn Lima 1200 voorzien van Marklin slipbandjes (die zijn van stroef rubber) en extra gewicht op het motordraaistel zelf aangebracht. Zelfs zonder Modeltorque was de trekkracht al verdubbeld. Let wel op de breedte van het gewicht ivm draairuimte van het stel, na mijn eerste poging kon de lok alleen rechtdoor... ;D
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Jos001 op 06 April 2009, 21:36:33
Ff googlen leverde het volgende resultaat:

http://www.everyoneweb.com/schwarzburgbahn/ (http://www.everyoneweb.com/schwarzburgbahn/)

Groetjes,
Jos
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Back to the Eighties op 10 October 2010, 19:42:37
Mijn eerste verbeterprojectje is gestart.

Heb een gerenoveerde Lima 1314 en een gerenoveerde Lima 1307 (met sommerfeldts) gescoord via MP voor een leuk prijsje.
Aangezien ik altijd helemaal weg geweest ben van deze machines lijkt het me een leuk project om de machines te superen.

De 1314 is al zo'n 2,5 mm gezakt en heb de wiellagering van het niet aangedreven draaistel al een heel stuk verbeterd.
LED's zitten al in de neus en de stroomafname is nu op alle 6 de wielen geregeld.

M.a.w. tijd voor een decoder en eventueel een ModelTorque motor.

Heb het forum al behoorlijk doorgespit of de MLF-20 van ModelTorque in de 1300 gaat passen.
De berichten zijn nogal tegenstrijdig.

Op de site van ModelTorque staat het volgende:
The MLF-20 is suitable for most "pancake' motored Lima Locomotives. It is a simple fit to Bo-Bo (dual) and Co-Co (triple) wheel arrangements. Wheel varieties from 11mm to 14mm in diameter across all HO/OO wheel widths and types are suitable housings for the MLF-20.

Hieruit blijkt dat het zou moeten passen, maar de twijfel blijft.
Mijn vraag is nu:
Zijn er medespoorders die deze motor in een Lima 1300 hebben gebouwd.
Ik hoor graag jullie ervaringen.

Grtz.
Rob.

Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Bob R. op 10 October 2010, 20:43:15
Het is sommige gelukt,(zie vorige berichten) frutten en verder aanpassen.
Maar het is lastig.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Chris op 10 October 2010, 20:46:58
Mijn ervaring : Kan niet, de wielflens komt nog steeds tegen het afgeschuinde deel van de motor.
Maar goed, dat was al weer dik 5 jaar geleden dat ik dat probeerde. Misschien is de motor wel verbeterd in de tussentijd ?
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Menno op 10 October 2010, 21:16:05
Ik heb het met zo'n CD-rom motortje geflikt door de klemlipjes van het huis voorzichtig open te tikken, en het plaatje met borstels er voorzichtig uit te nemen. Daarna de rotor uitnemen.

Daarna een deel van het huis wegzagen (daarvoor moest een klein deel van de magneet verwijderd worden, maar negatieve effecten zijn me niet opgevallen)
De boel goed schoonmaken/blazen met perslucht, de rotor weer plaatsen, en met grote voorzichtigheid het bodemplaatje met de borstels weer monteren.

Daarna de klemlipjes weer dichttikken, et voila...
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Jojo op 10 October 2010, 22:09:48
Een Modeltorque in een 1300 gaat prima, geen fysieke problemen mee gehad. Of het zinvol is, is een ander verhaal. De eerste die ik ermee voorzag rijdt analoog en lustte wel wat weerstanden om de snelheid in toom te houden, maar rijdt uitstekend. De tweede was een digitaal experiment en viel zwaar tegen want hij wil er wel als een speer vandoor en remmen is er ook al niet bij. Misschien vinden sommigen het leuk om CV-waarden aan te passen maar daar hoor ik absoluut niet bij, het moet gewoon in één keer goed zijn [met het oog op een evt. reset]. Dus zal ik hier ook wel eens wat weerstanden aan toe gaan voegen, als ik er weer zin in heb.
Of de motor ook voldoende trekkracht heeft om van een 1300 een leuke goederentreinlok te maken...zover ben ik nog niet...En of ik per ongeluk een andere motor gebruikt heb dan degenen bij wie de middelste as aanliep ...ik denk het niet maar ik heb er ook niet op gelet.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: henk op 10 October 2010, 22:16:07
Misschien vinden sommigen het leuk om CV-waarden aan te passen maar daar hoor ik absoluut niet bij, het moet gewoon in één keer goed zijn [met het oog op een evt. reset]. Dus zal ik hier ook wel eens wat weerstanden aan toe gaan voegen, als ik er weer zin in heb.

Je mag natuurlijk zelf weten of je een hekel hebt aan CV's aanpassen, maar deze reden lijkt me niet zo overtuigend. Als je eenmaal de juiste instellingen hebt, dan kun je die gewoon op een papiertje schrijven en na een eventuele reset opnieuw invoeren. Het gaat maar om een paar waarden voor de motorregeling, vooropgesteld dat de motorregeling zou moeten worden aangepast bij de 1300. De maximum snelheid moet je bij de meeste modellen aanpassen.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Floris Dilz op 10 October 2010, 22:20:44
of laat m alleen in rangeergang rijden met de optrek- en afremvertraging uit. Hou je m al een stuk meer onder controle. (das gewoon functies aan en uit zetten, 4 en 5 of 3 en 4 geloof ik)
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Jojo op 11 October 2010, 00:07:42
Het digitale heeft zo z'n voordelen, en daarom verdiep ik me er stukje bij beetje wel in, maar is het niet het deel van de hobby dat me plezier geeft. CV-waardes moeten aanpassen maakt het er niet leuker op, eerder het tegenovergestelde. Een decoder inbouwen is geen probleem, verlichting aansluiten en nog wat functies ook niet, maar ik raak niet opgewonden van alle geheimtaal eromheen.
Maar daar ging het niet om. Het fysiek inbouwen van een motor in een 1300 was geen enkel probleem. Het was moeilijker om de soldeerbout in het stopcontact te steken en het kostte meer tijd om een schroevendraaier te zoeken.
Overigens, nog steeds zonder te weten welk type motor het exact is, heeft dit ding eerst zonder succes in een mat. '46 gezeten. Hij deed het net zo goed als de Lima-motor en dat was redelijk ontnuchterend, om niet te zeggen knap vervelend.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Menno op 11 October 2010, 00:30:31
Wat CV's en motoren betreft zal je nooit een ideale combinatie vinden: ik heb nog nooooit een decoder gehad die de motor meteen perfect regelde. Zeker omdat ik al wat vaker motor-ombouw acties gepleegd heb, is het soms een vermoeiend karwei van CV's veranderen en nog eens kijken hoe het geheel zich gedraagd.
Het is, zoals gezegd, zodanig dat als je de juiste waardes eenmaal hebt, je deze opschrijft, en ergens bewaart: als de decoder ooit overlijdt of gereset dient te worden, dan kan je het allemaal zo weer invoeren.

Ook ik vind het niet altijd even leuk, al die CV's, vooral omdat m'n oude digitale systeem al die instellingen niet kende. Maar het is zeker niet een reden om het er verder bij te laten zitten: er bestaat simpelweg geen ideale decoder <> motor combinatie die meteen goed werkt.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: henk op 11 October 2010, 09:26:12
De ervaringen wisselen kennelijk nogal. Modeltorque in de mat '46 of de Hondekop rijdt in combinatie met een LoPi 3 prima. Zonder ingrepen in de motorregeling, alleen de maximum snelheid drastisch beperken. De Hondekop blijft een enorm kabaal produceren, maar in de mat '46 kun je een motordraaistel aantreffen dat in combinatie met Modeltorque ook nog een vrij stil gaat rijden. Mijn Lima mat '46 rijdt nu eigenlijk beter dan de Rivarossi waar ik het licht schokken op lage snelheden maar niet weg krijg.

De 1300 heb ik nooit geprobeerd, maar de onduidelijkheid is zo langzamerhand groot bij mij.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Maasdam op 11 October 2010, 10:49:44
Waar ik mij over verwonderd is dat iedereen de 1200 zo rot vind rijden met de Lima G motor. Wat ik mij herrinner, dat juist de 1200 bij mij heel goed over de baan ging ook als de baan niet helemaal schoon was. Natuurlijk er was geluid van de motor maar vond het niet erger dan het iritante gezoem van de Roco 1100 en 1000. Die bij elk wisse wasje stil stonden. Ook de 1600 en 1300 nooit moeilijkheden meegehad. Terwijl met Roco altijd gedonder was zeker als de rails niet goed schoon was.

Groetjes Ben.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Henk Veenstra op 11 October 2010, 11:13:33
Ik heb in de Lima 1307 een modeltorque gebouwd.
Hij rijdt daar prima mee.

mvg Henk
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: willem22 op 11 October 2010, 12:37:30
Moet lukken toch.
Met een goede decoder prima te temmen.

(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/P1080249.jpg)

willem.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: henk op 11 October 2010, 14:35:50
Nieuwe wielen?
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: Back to the Eighties op 11 October 2010, 18:58:59
Okee,

Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Ga toch maar eens een poging wagen om er een ModelTorque in te sleutelen.

Als de spullen in huis zijn zal ik er een verslagje van maken met fotootjes.

Grtz.
Rob.
Titel: Re:Wanneer wel of niet een Modelltorque motor ?
Bericht door: willem22 op 11 October 2010, 19:01:14
Nieuwe wielen?

Ja, Henk alleen de middelste,een maatje kleinere schoenmaat..

willem