BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: ronnie op 15 October 2006, 23:19:09
-
Hallo Spoorders en andere mensen :-)
Ik heb een br 53, een hele lange stoomloc gedigitaliseerd met orginele marklin onderdelen.
er is een hoogvermogen motor ingegaan en een decoder 60904.
In de loc zitten 2 stoomgeneratoren welke nu via f1 en f2 te schakelen zijn. Tevens is er verlichting welke met de rijrichting wisselen.
Het probleem is nu dat de loc toch wel langzaam loopt. De onderdelen die er ingezet zijn zijn nieuw en deugdelijk.
Is er dus een manier om een loc met hoogvermogen sneller te laten lopen? De decoder staat al op maximum ingesteld.
Als ik beide rookgeneratoren aanzet dan gaat de loc nog iets langzamer lopen.
Dus graag hulp hiermee!
bedankt!
-
Ik krijg bijna het gevoel dat de voeding het niet aan kan en dit niet aan de loc zelf ligt (afgezien van het groot aantal ingebouwde verbruikers).
Speelt dit ook als alleen deze loc zijn rondjes draait (en alle andere stroomverbruikers uitgeschakeld zijn)?
-
ja de loc loopt ook te laqngzaam als alles uit is, dus zonder verlichting en stoomgeneratoren.
analoog liep de loc perfect!
-
Wellicht een CV van de decoder niet goed ingesteld?
Is het enige wat ik me kan bedenken.
mvg,
Sander
-
Sander, die decoders hebben geen instelbare CV's Gewoon potmetertjes. :o
Mvg
Wim.
-
Märklin is niet mijn sterkste kant ;D
mvg,
Sander
-
Een br 53 is de nooit gemaakt zware stoomloc. Het is een mallet loc met 7 assen.
Ik snap alleen de decoder 60904 niet. Dat is een ombouw set voor schijfcollector motoren en deze loc heeft een motor met een trommelcollector. Ik heb er zelf ook 1, namelijk Marklin 3602.
http://www.digirr.com/locomotives.htm
Eerste versie is uit 1979 en heeft volgens mij al een trommelcollector. Zeker weten doe ik dit niet.
Bij mij komt er een ombouwsetje 60760 in. Rookgenerator wordt bij niet aangesloten.
Ook staat in de catalogus de ombouwset 60903 of 60904 kan alleen bij bepaalde modellen worden gebruikt. Voor deze lok is de juiste ombouw set voor een trommelcollector motor 60901.
De decoder voor een schijfcollector motor is anders dan voor een trommelcollector motor en de 60905 decoder is alleen voor klokankermotoren.
Ombouwen bij dit model is door zijn grootte en lengte zowiezo al erg lastig.
Bovendien heb je wel de juiste rookgenerators.
-
Alle uitvoeringen van de Br53 hebben een trommelcollector. Het verschil tussen de setjes 60901, 60903 en 60904 zit in de motoronderdelen. Qua decoder maakt het niet uit. Een discussie of je het juiste setje hebt gebruikt, doet er eigenlijk niet toe. Blijlkbaar heb je de juiste onderdelen gemonteerd. Het probleem zal ergens anders zitten.
Er zijn grofweg een paar opties waarom je loc langzaam rijdt
1. Flauw, maar niet onmogelik: draai je wel aan het juiste potmetertje en staat het wel echt op max?
2. Levert je centrale wel voldoende vermogen? Je loc mag niet lngzamer gaan rijden als je een rookgenerator aansluit. De grote locs zijn echte stroomvrreters
3. Loopt het mechaniek van je loc wel soepel? Zijn alle tandwielen vrij van oude olieresten e.d.?
4. Anders is wellicht het anker niet helemaal in orde.
Succes!
Huib Maaskant
-
Ook moet je onderstaande tekst eens lezen.
Is alleen in het Duits. Gaat over een Br 53 en een mfx esu decoder en het aansluiten van de twee rookgeneratoren.
http://stummi.foren-city.de/topic,6864,-br53-mit-rauch.html
http://www.hanno-b.de/Modellbahn/Basteln/Elektronik/fxverstaerker.htm
Hoe dan ook een ingewikkelde loc.
-
2. Levert je centrale wel voldoende vermogen? Je loc mag niet lngzamer gaan rijden als je een rookgenerator aansluit. De grote locs zijn echte stroomvrreters
Huib Maaskant
Huib,
Wat een onzin, hoe kan een grote lok nu een stroomvreter zijn????
Al die motoren zijn gelijk, of die ombouwset nu in een kleinlokje gaat of in een groter examplaar. Wat maakt dat dan uit?
@Davy Er wordt aangegeven als alle functies uitstaan dat de lok ook langzaam rijdt, dus zal het niet aan de gebruikte rookgenerator liggen.
Mvg
Wim.
-
Wim,
Dat is geen onzin. Grote locs met een x-aantal aangedreven assen gebruiken doorgaans wat meer stroom dan een locje uit een startset met een enkele aangedreven as. Dat zal ongewtijfeld met de weerstand van de constrcutie te maken hebben. Zeker als een loc slecht onderhouden is en de olie stroperig wordt, kan dat flink toenemen. Meet maar eens na.
grn,
Huib
-
Huib,
Het stroom verbruik zal nooit de 800 mA te boven gaan. Meer kan de decoder namelijk niet leveren via de motoraansturing. Dus het blijft onzin. Het totale verbruik mag ook niet meer dan 1,1 A zijn. Meer kan de decoder niet leveren.
Mvg
Wim.
-
Wim,
Natuurlijk kan de motor niet meer trekken dan wat de decoder kan leveren. Maar dat is hier niet het punt. Als de centrale al stevig is belast door andere locs die op dat moment rijden, kan het best zijn dat je aan je maximale belasting komt. Het is ook heel goed mogelijk dat de loc aan de maximale bealsting van de decoder zit en dat 800 mA eigenlijk niet genog is. Dat zou ook kunnen verklaren waarom de loc iets langzamer gaat rijden als je de rookgeneratoren aanzet. je zit dan op de maximale belasting van je decoder.
Maar als je andere suggesties hebt die leiden tot een oplossing, horen we dat graag.
Groeten,
Huib
-
....en het lijkt me verstandig -voordat decoder, stroomverbruikers en powersupply de schuld krijgen- even je ervan te verzekeren dat rails, contactpuntjes, stroomsleper en wielen vlekkeloos zijn (no power in is no power out, de wet van behoud van ellende).
-
Huib,
Jij gaat er van uit dat de centrale stevig wordt belast, ik ga ervan uit dat de lok alleen rijdt, maar hier kan de vraagsteller een antwoord opgeven, want anders blijft het koffiedik kijken. Het zoveelste voorbeeld van een vraag zonder voldoende en belangrijke informatie.
Mvg
Wim.
-
Bij de 60904 zitten 2 verschillende ankers bijgeleverd: eentje met een tandwieltje met 7 tanden en eentje met 8 tanden. Bij de beschrijving van het artikel staat, dat het verkeerd gebruikte anker tot een moeilijk lopende motor kan leiden. Misschien moet je het andere anker inbouwen.
Probeer het zou ik zeggen.
Wat al werd gezegd vind ik het vreemd, dat je voor deze lok set 60904 hebt gebruikt ipv 60901. De mijne heb ik door de winkelier laten ombouwen met een 60901 en rijdt prima.
Groetjes
Harry STipkes
-
Hi Harry,
In de 3102 BR53 zit een trommelcollector motor, dus een motor met vierkante koolborstels. Hieruit volgt dat het verhaal over het aantal tanden niet van toepassing is.
Mvg
Wim.
-
Wim,
Dat is geen onzin. Grote locs met een x-aantal aangedreven assen gebruiken doorgaans wat meer stroom dan een locje uit een startset met een enkele aangedreven as. Dat zal ongewtijfeld met de weerstand van de constrcutie te maken hebben. Zeker als een loc slecht onderhouden is en de olie stroperig wordt, kan dat flink toenemen. Meet maar eens na.
grn,
Huib
Dit klopt volledig.
-
Allemaal bedankt voor het reageren!
De loc rijd alleen op de baan, afgezien van de wisseldecoders zijn er geen stroomgebruikers aangesloten. Op het moment dat ik 1 rookgenerator aanzet gaat de loc iets langzamer rijden en als ik de 2e aanzet dan gaat de loc nog langzamer.
De loc is in goede conditie, heeft weinig gelopen. DEr z\it een control unit aangesloten op de baan met een trafo en booster. Dat moet toch voldoende zijn lijkt me.
Toch loopt de loc niet mooi. De wieltjes zijn niet vuil n de baan ook niet echt.
Wat betreft de 60904, ik heb de decoder daarvan gebruikt omdat de draden laqnger waren. Op zich is het ene standaard decoder van marklin.
Uiteindelijk loopt de loc nog steeds niet mooi, heeft iemand nog ideeen?
Enne, natuurlijk staat de decoder op max snelheid!!!!!
Ik zie de reacties weer graag tegemoet!
-
Het is volgens mij niet dezelfde decoder als de 60901 of 60902 decoder.
De 60904 decoder is voor schijfcollector motoren en zal andere instellingen hebben. Zoniet dan zouden ze ook geen 60905 decoder hebben uitgebracht voor klokankermotoren.
De mijne krijgt gewoon een hobbydecoder. Rookgeneratoren worden niet aangesloten.
En wil je toch je huidige decoder gebruiken moet je mijn links lezen. De Duitsers hebben verschillende oplossingen.
-
Het is volgens mij niet dezelfde decoder als de 60901 of 60902 decoder.
De 60904 decoder is voor schijfcollector motoren en zal andere instellingen hebben. Zoniet dan zouden ze ook geen 60905 decoder hebben uitgebracht voor klokankermotoren.
De decoders (60901-60904) zijn gelijk, alleen de motoronderdelen zijn verschiilend.
Hub
-
Dan moet hij de Duitse methode toepassen.
In der 3702 (BR53) gab es eine Verstärkerplatine für die zwei Rauchsätze.
Siehe:
http://www.hanno-b.de/Modellbahn/Basteln/Elektronik/fxverstaerker.htm
ET-Nr. 613960 LEITERPLATTE 10,86 €
Groeten,
Davy
Zoals ik al zei dit is geen gemakkelijke loc.
-
Is de vraag welke motoronderdelen er zijn gebruikt. Kennelijk zijn die los aangeschaft.
-
Uit het hele verhaal van hondekoppie maak ik op:
De loc liep in analoge toestand perfect. Bij ombouw de juiste en nieuwe onderdelen gebruikt. Alleen de decoder uit de set 60904 i.v.m. langere draden. Hierna loopt de loc niet goed genoeg. Gebruik van 1 rookgenerator loc loopt langzamer, gebruik van 2 rookgeneratoren, nog langzamer. De decoder wordt zwaarder belast dan gebruikelijk.
Vraag zijn de rookgeneratoren geschikt voor digitaal gebruik. Is er voldoende massacontact naar de decoder en is er een goed contact van sleper naar decoder.
Hub
-
Hub, Voordat ik je vraag beantwoord eb ik ene vraag:
Is de decoder uit setje 60904 echt niet geschikt voor deze loc?
Klopt het dat ik er een andere decoder moet inbouwen?
Het is een hoop werk, maar het is te doen!
Ik hoor t graag van jullie.
Enne, wederom bedankt voor jullie reacties, ik ben er erg blij mee!
-
Zoals ik al eerder aangaf de decoders in de sets 60901 tot 60904 zijn gelijk en dus onderling uitwisselbaar.
De onderdelen die verschillen zijn b.v. motorschild of anker (7 of 8 tands).
Je hoeft er dus geen andere decoder in te bouwen.
Hub
-
Ja dat leek mij ook al zo, anders had ik deze decoder niet ingebouwd.
De massa van de decoder is goed aangesloten. Ik heb op 3 punten massa gemaakt, 1 op de tender, 1 op t motortje en 1 op het framewerk van de loc. Dat zou afdoende moeten zijn.
De rookgeneratoren zijn gewoon marklin rookgeneratoren. Of ze geschikt zijn voor digitaal gebruik zou ik echt niet weten. Is er dat verschil dan? Deze zaten al in de loc namelijk.
Het contact van de sleper naar de decoder is in mijn mening ook goed ja!
-
Ja als het analoge rookgenerators zijn worden ze gloeiend heet.
-
waarschijnlijk dus omdat digitaal de spanning hoger is?
Die moet ik dus vervangen!
Maar hebben we t langzaam rijden nog niet geheel opgelost.