BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Leen Stolk op 17 January 2009, 16:27:18
-
Goede middag allemaal.
Ik heb een vraagje aangaande de te gebruiken koppelingen.
In de afgelopen periode heb ik al het een en ander geprobeerd
nl. de standaard roco beugel koppelingen.
de Fleischmann profi koppelingen
de Roco kortkoppelingen.
Tot op heden bevallen de standaard beugelkoppelingen van roco het best, met name koppelen en ontkoppelen gaat vloeiend zonder dat wagons veel verplaatsen.
Ik vind de kort koppelingen van roco veel te stug en koppelen niet erg soepel om aan te koppelen moet je met overdreven hoge snelheid botsend koppelen dit geldt ook voor de Fleischmann profi's
de universeel koppelingen van roco heb ik nog niet geprobeerd maar volgens de roco folder zijn dit de beste uit de markt.
Ben momenteel gewoon verder gegaan met de beugels van roco, enigste nadeel vindt ik als je gekoppeld een wagon of lokomotief van de baan wild halen dan blijft alles aan elkaar hangen.
Kan iemand mij een advies hierin geven?
-
Er is al het nodige over koppelingen geschreven op dit forum Leen.
En de meningen zijn niet eensluidend.
Persoonlijk ben ik erg tevreden over de fl.profi's. Ik heb ze op al mijn materieel zitten.
Maar zoals gezegd da's heel persoonlijk.
Ik zou zeggen, lees de diverse draadjes eens door en probeer gewoon wat.
Ik lees b.v goede dingen over Kadee koppelingen.
Groeten,
Ernest
-
Hallo
Ik gebruik alle 4 soorten koppelingen op mijn baan. De Roco universeel koppelingen zijn nog moeilijker te scheiden dan de standaard. Wat ik doe is kijken welke van de twee beugels onder ligt en dan deze met een wat grotere schroevendraaier aan de rails kant tegen het naar beneden gerichte pennetje op te lichten.
De beugels komen dan los van elkaar en je kunt de rest van de trein handmatig of met de loc naar voren rangeren. Een ontkoppelrail doet eigenlijk hetzelfde.
Universeel koppelingen met standaard gekoppeld laten vaak los als je remt in een boog.
De Fl** en R** kk hebben als voordeel dat je gemakkelijk een wagon uit een trein kunt halen. Zeker als je er bij een ontsporing in het schaduwstation niet goed bij kunt.
Over deze kk heb ik niet echt een mening omdat ik niet veel rangeer.
Jay Jay
-
De koppelingen hebben ook gewoon verschillende eigenschappen.
Uit je verhaal lees ik dat je rangeren erg leuk vindt. Van de door jou genoemde koppelingen doet de Roco Universal dat verreweg het beste, nog beter dan de beugelkoppeling. Als je rangeren heel belangrijk vindt, dan zou je eens naar Kadee kunnen kijken. Als je even onder Kadee zoekt op het forum, dan vind je alle informatie.
Zelf vind ik rangeren helemaal niet interessant en wil ik gewoon goed kortgekoppelde treinen laten rondrijden. Hier dus profi.
-
Ik vroeg me af of de profi's niet loslaten als je een helling oprijdt.
-
Nee hoor, mits je de helling goed aanlegt. Geleidelijk overgaan tot stijgen.
-
Hallo Leen
Ik ben één van de personen die al een draadje aan dit onderwerp geweid
heeft.
Mijn uitgangspunten waren.
Een koppeling die redelijk koert koppelt
Een koppeling die vooral makkelijk ontkoppelt zonder schokken etc.
Wagens eventueel zo nodig makkelijk op te tillen zonder dat er een reeks aan blijt hangen.
Een koppeling die er ook nog eens professioneel (lees echt) er uit ziet.
Na diverse discussies hier op de site gevoerd te hebben heb ik de keuze n.a.v. mijn uitgangs punten laten vallen op de Amerikaanse Kadee koppelingen.
Deze koppelingen zijn via mede hobbyisten hier ook op de site te bestellen.
Mocht je intresse hebben stuur maar een PB tje.
Ik zal proberen een link hier te plaatsen naar een site over deze koppelingen. ga maar naar. www.kadee.com
Sucses
Herwim Frank
-
De Kadee-koppelingen zijn verkrijgbaar bij Jophisoor in Steyl bij Venlo: Jophispoor@xs4all.nl .
Verder staat Jophispoor op de beurzen van Houten, Rail, Spijkspoor, Eurospoor en in Dordrecht.
Groet, Ruurd
-
Bedankt voor de reacties,
Ik heb al even gekeken, dat ziet er goed uit, ook de keuzes in lengtes is mooi.
De link werkt prima.
Ik heb echter nog een vraag: ik heb nog een Fleischmann lok zonder NEM schacht, die met dat pennetje is hier in Kadee ook nog wat voor? ik kon het niet effe snel vinden.
Alvast een ieders input bedankt,Wat is dit Forum toch geweldig.
Groeten Leen en Wessel.
-
Dan kan je twee dingen doen.
1. NEM-schacht plaatsen al of niet met kortkoppelmechaniek.
2. De standaard bevestiging van Kadee zelf gebruiken, bijvoorbeeld nummer 3 (http://www.kadee.com/htmbord/page45.htm).
Het is nog wel goed om te weten dat Kadee geen starre verbinding geeft en dat echt kortkoppelen, buffer aan buffer rijden, dus niet gaat.
-
Een groot voordeel van de Kadee is nog niet genoemd. jet ontkoppelmechanisme is onzichtbaar in te bouwen op die plek waar jij dat wil. De voorontkoppeling werkt zelfs achteruitrijdend in een bocht.
Meeste koppelingen voor europa Nem schachten op voorrraad, volg de avatar voor de link.
-
Hallo Leen,
John van Jophispoor zegt mij zojuist, dat je Kadee koppeling nr. 16 noddig hebt of een kortkoppelmechaniek van Ribu met Kadee-nummer 17, 18, 19 of 20.
Groet, Ruurd
-
De universele koppelingen van roco zijn prima te ontkoppelen, ook als je 1 wagon er tussen uit wilt halen.
Roco heeft hiervoor een handig hulp middel dat bij een doosje van 50 stuks in elk geval bijgeleverd is. Deze kun je op twee maniere in elkaar zetten zodat je eventueel ook vlak naast een andere trein makkelijk onder de koppeling kunt komen.
Gewoon even optillen en hij staat los, vervolgens de rest iets verrijden en je tilt hem er zo tussen uit. Doe ik regelmatig om de schoonmaakwagon er even tussen uit te halen.
Tijdens rijden blijven de wagons goed zitten zelfs bij ontsporen. Kun je vrij makkelijk de trein verder rijden naar een punt waar je er iets beter bij kunt om de wagons weer op de rails te zetten.
Groet,
Roelco
-
Ik ben mij een beetje aan het inlezen over de Kadee koppelingen maar raak in helemaal de weg kwijt in de nummers die worden gebruikt.
Hebben we het hier op de site veelal over de #16 t/m #20 nr en de #5 .... kom ik op de site van kadee dan lopen de nummers helemaal op en zijn er nog veel meer en het zal wel aan mij liggen maar wat zijn de verschillen...... ???
Zijn dat puur de lengtes van de koppelingen zelf ??? en wat is het verschil tussen een #711 en een #5 ???..... help !!!
Jeffrey
-
Die Roco kortkoppelingen, die op de Marklin kort koppelingen lijken, bevallen mij het beste.
Maar dan zit je nog wel steeds met dat de wagons van de baan af halen lastig blijft.
Ik heb hiervoor een hulpmiddeltje gemaakt van een geel klein lijmstrijkertje, dat je bij de lijmen in de doe het zelf winkels vindt.
Op 3 cm vanaf de onderkant van het brede geribbelde vlak hou je het staafje vlakbij een vlammetje van een aansteker en het plastic zal zacht worden. Buig het onder een hoek van 90 graden en laat het afkoelen.
Aan de ander kant heb ik het ook 90 graden omgebogen in tegel gestelde richting van het geribbelde vlak.
Schuif de brede kant onder de koppelingen en til het op. Voila, losse wagons.
Groetjes
Wil
-
Als je een doosje van die koppelingen koopt dan zit zo'n hulpstukje er al gratis bij.
Koos Jabaaij.