BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Leen Stolk op 17 January 2009, 08:38:18
-
Goede morgen allemaal.
Ik azl mij even voorstellen ik ben Leen Stolk en ben samen met mijn zoon (Wesse) een beginnende modelspoorder. Ik ben gestart met Roco digitaal op aanbeveling van de winkelier. Mijn voorkeur gaat uit naar tijd 2/3/4.
Heb intussen al redelijk veel bij aangeschaft en ben van plan zelf wat te gaan knutselen.
Ik wil bv een nieuwe soundlok met rook generator aanschaffen BV fleischmann BR39. Vraag 1: kan ik alle functies(sound en rook ) van de BR39 soundlok met de roco multimaus aansturen? of moet ik dan nog wat anders er bij aanschaffen.
Vraag 2: Kan ik zelf mijn Fleischmann BR64 ombouwen tot soundlok met wat voor decoder bv.
Vraag 3: kan iemand mij helpen aan een goed adres voor een winkel in de omgeving Zuid Holland(Rotterdam/Dordrecht) M&Blessing bevalt niet zo goed prijs en deskundigheid bv op sommige vragen weten ze het gewoon niet
Alvast mijn dank voor de reacties! groet Wessel en Leen
-
welkom op het forum.
vraag 1: je kan met de cijfers die op je multimaus staan kan je de extra functies mee aan en uit zetten. in de handleiding staat wat je aan zet met welk cijfer.
vraag 2: je kan je BR64 wel ombouwen naar digitaal en sound met een decoder en een speaker. maar ik zou hem zelf niet ombouwen naar sound.
vraag 3: kijk een hier naast in het hoofdmenu bij winkelier, uw mening.
groetjes, bas
-
Bedankt Bas voor je snelle reactie.
vrg1: Begrepen bedankt (wat voor handleiding bedoel je? lokomotief neem ik aan)
vrg 2: waarom niet? ik zag op you tube een aantal filmpjes waarvan ik zelf dacht lijkt me leuk om te doen, en het geeft een extra dimensie aan het modelspoor.En het geeft mij ook de gelegenheid om wat kennis op te doen
vrg3: Ja ik had al even snel gekeken maar kon niet even snel wat vinden
Ik zag trouwens TRIX bij jouw vermeldt staan daar heb ik zelf ook hele mooie lokomotieven van gezien kan ik daar ook zo mee op mijn baan?
Trouwens voor alle verdere medelezers ik ga snel mijn avatar instellen.
Groet Leen en Wessel.
-
leen,
vraag 3: modeltreinexpress in vlaardingen. www.modeltreinexpress.nl (http://www.modeltreinexpress.nl)
is een zeer goede winkel.
-
Een zeer goede en klantvriendelijke winkel is ook Het Winkeltje in Dordrecht. Niet goedkoop, maar de eigenaar is zeer deskundig.
-
Vergeet het Oude station niet te vermelden ,regio Dordrecht.
wil.
-
Bedankt Bas voor je snelle reactie.
vrg1: Begrepen bedankt (wat voor handleiding bedoel je? lokomotief neem ik aan)
vrg 2: waarom niet? ik zag op you tube een aantal filmpjes waarvan ik zelf dacht lijkt me leuk om te doen, en het geeft een extra dimensie aan het modelspoor.En het geeft mij ook de gelegenheid om wat kennis op te doen
vrg3: Ja ik had al even snel gekeken maar kon niet even snel wat vinden
Ik zag trouwens TRIX bij jouw vermeldt staan daar heb ik zelf ook hele mooie lokomotieven van gezien kan ik daar ook zo mee op mijn baan?
Trouwens voor alle verdere medelezers ik ga snel mijn avatar instellen.
Groet Leen en Wessel.
vraag 1: ik bedoel de handleiding van de roco multimaus.
vraag 2: je kan het wel doen maar dan moet je wel je spieker ergens in je loc krijgen.
je hebt minitrix en trix. het ligt er aan wat je rijdt. trix is H0 en minitrix is N.
groetjes, bas
-
Gezien je nieuwkomer bent in de (digitale) hobby zou ik mij niet direct wagen aan het inbouwen van een (sound)decoder.
Begin eens met een eenvoudig locje en kijk wat het allemaal daadwerkelijk inhoud.
mvg,
Sander
-
Ik heb schaal HO, ik ga ervanuit dat de spieker daar wel inpast, of niet?
Aan Sander: bedankt voor je reactie, kan je me even bijpraten met betrekking tot eenvoudig lokkie, de BR64 van mij is al een digitale met de NEM stekker.
Ik mag aannemen dat de inbouw geen rocket sience is of heb ik het dan mis.
Als ik de diversen beschrijvingen lees dan moet het geen wereld klus zijn, de kap zit maar met 1 schroefje vast.
Om even wat toelichting te geven ik ben van beroep engineer voor een Amerikaanse motoren fabrikant, en ben technisch verantwoordelijk voor enkele key acounts. bv. Vanhool bus in Belgie, Mol speciaal transport trekkers Belgie,HITEC UPS Almelo en Bredenoord aggeregaten Apeldoorn 500KW tot 3500KW.
Mijn intresse voor treinen is ontstaan in de tijd dat ik bij Nedtrain een aantal ombouw projecten voor Structon heb gedaan met onze motoren erin nl. de Anneke Berta en de Jose, ik ziet er regelmatig wat als model door het beeld gaan(lijkt voor geen meter op de echte loks, echter als ik een mooie gelijkende zie wil ik hem wel aanschaffen.
Nou ik zie het wel weer verschijnen alvast bedankt.
-
Hallo
Ik kan er niets aan doen maar zo'n ding heet geen spieker maar speaker of loudspeaker of luidspreker. Een spieker is b.v. een voorraadschuur.
Jay Jay
-
Een spieker is ook nog iemand die afschrijft tijdens het examen. :)
-
Het inbouwen van een sounddecoder in een digitaal voorbereide loc is een fluitje van een cent. Als je een sound-decoder van Esu aanschaft, kun je de boel zo in de schnitstelle/interface prikken. Wel even in de gaten houden of de speaker in de loc past. De maat van de speaker staat op de verpakking, waarschijnlijk ook op de site van Esu.
-
Ik wil me wel even tegen vraag 2 van het orginele bericht aan bemoeien, en het antwoord van Sander L onderbouwen.
Het inbouwen van een Sound decoder is over het algemeen technisch niet lastiger dan welk een ander decoder in te bouwen indien er een NEM socket beschikbaar is. De moeilijkheid is over het algemeen de plaatsing van de luidspreker (Speaker of 'dat-apparaat-waar-het-geluid-vandaan-komt' of ... ;) )
Wat vaak t makelijkst is, is het ombouwen naar een Sound decoder, van een model waarvan de producent eveneens een Sound-versie aanbied. Om kosten te sparen gebruiken ze zoveel mogelijk de zelfde mallen en is ook bij de geluidsloze lok de ruimte en gaten voor de luidspreker beschikbaar.
Een andere mogelijkheid is om een lok te kiezen waar de ruimte geen probleem is. Dit zijn hoofdzakelijk diesel en elctrische lokomotieven. Door de vierkantige opbouw is er meer ruimte dan in een ronde stoomketel. Laat je bij aankoop van een lok de binnenkant zien, en vertel wat je wil gaan doen. Je zal zien dat de meeste verkopers (he vraag 3...) geen enkel probleem hebben je het nodige uit te leggen. Kies echter wel het moment dat je de winkel in stapt een beetje taktisch. 10 Minuten voor sluitingstijd of zaterdag middag om 15:00 zijn niet de momenten waarop de verkoper veel tijd vrij kan maken ivm andere klanten. Zaterdag ochtend, of s'ochtend doordeweeks zijn de momenten om dit soort vragen af te vuren op de verkoper. Een beetje verkoper zal dit met alle plezier doen, de meesten zijn namelijk net zo gefacineerd (verslaafd? Chris?) aan modeltreinen als wij.
Vriendelijke groeten,
Jan-Peter.
-
Bedankt Jan Peter,
Ik heb even naar aanleiding van jouw reactie de lok open gemaakt om te kijken of er genoeg ruimte aanwezig is.
Naar aanleiding van hetgene wat ik daar aantrof heb ik maar besloten om het niet te doen.
De ruimte is er gewoon niet :-[, het gaat hier om een Fleischmann stoomlok type BR64.
Als ik de kap eraf haal is deze geheel gevuld met een gietijzeren contragewicht.
en het machinistenhuis met de motor.
Het gekke is dat ik op de site van ESU een decoder vondt voor een BR64(merk lok niet genoemd) en zo op het idee was gekomen.
Nou ja, een andere keer beter zullen we maar zeggen.
Groeten Leen en Wessel.
-
Hoi Leen en Wesse,
Kom op...niet te snel opgeven. ;) Misschien is er hoop. Ik nl. ben lekker aan het knoeien met een BR64. Op Houten heb ik afgelopen zaterdag een FL * BR64 in de aanbieding gescoord voor € 49,- (Een 4064 zonder nem- aansluiting. )
Deze lok is voor mij zeg maar een "oefenlok" gezien de meer dan "riante" ruimte om een loso decoder, stoomgenerator, speaker(s) ed in te bouwen. Oefenlok omdat ik hetzelfde van plan ben bij een railbus (VT95/98) die over nog veel "meer" ruimte beschikt: 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0121Image0042.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0121Image0042.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0121Image0044.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0121Image0044.jpg)
Bij "Die Bahn" op dezelfde beurs gelijk een geïsoleerd motorschild gekocht voor € 10,- om de lok "netjes" te kunnen digitaliseren. Het oude motorschild ligt er naast:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0121Image0055.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0121Image0055.jpg)
Simpel beginnen: eerste de standaard verlichting vervangen door die mooie Kerstmis Kruidvat LED-jes. Voor moest de standaard lamp plaats maken voor een LED ivm plaatsing van (o.a.) de rookgenerator, achter om dezelfde soort verlichting (LED) te hebben:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0121Image0053.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0121Image0053.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0121Image0056.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0121Image0056.jpg)
In 1e instantie wilde ik de loso decoder en speaker in een "vaste" wagon erachter inbouwen. Voor de loso 3.5 is standaard een soundfile te downloaden bij ESU. Echter niet voor de loso v3.0 die er hier in gaat. Echter, na een mailtje aan de fa. Danckaert binnen enige uren een BR64 soundfile voor de loso 3.0 ontvangen (Goede service! :D) en vervolgens geupload mbv de ESU- programmer naar de loso dec. Het geheel functioneerde bij het eerste testrondje goed. Echter, al die "spaghetti" achter de lok ziet er niet uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0121Image0062.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0121Image0062.jpg)
Het streven is er nu naar om alle benodigde delen in de lok zelf in te willen bouwen. Daarom: de dremel met frees in het massablok ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0121Image0059.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0121Image0059.jpg):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0121Image0057.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0121Image0057.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0121Image0058.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0121Image0058.jpg)
Opmerking hierbij: een loso 3.5 dec is kleiner dan een een loso 3.0 dec. Bij het gebruik van een loso 3.5 hoef je dus minder weg te frezen. Ging dan echt alles goed? :) Nou, nee... inmiddels een aansluiting van de rookgenerator gesloopt door eigen dommigheid >:( .
Echter, dit mag de pret niet drukken. Als ik weer wat tijd heb, plaats ik eerdaags nog meer foto's van de voortgang. Tenminste, als jullie de afloop van dit "project" willen meemaken?
Greetz, Paul
-
Bedank zeg,
Ik heb weer wat moed gekregen.
Ik ben nogal conservatief zullen we maar zeggen en ben nogal bang om het origineel zodanig te bewerken dat ik later spijt krijg en niet meer terug kan.
Maar dit biedt perspectief!.
Ik wil natuurlijk niet voor andere spreken, maar ik ben reuze nieuwschierig naar het verdere verloop.
Ik wacht inspanning af.
Goede foto's trouwens!
Groeten Leen en Wessel.
-
Leen, in dit geval is er geen weg terug meer 8) ;D. De enige optie is nu doorgaan en zorgen dat je het heel houdt en netjes inbouwt. Gisteren nog een uurtje bezig geweest met puzzelen waar de speaker komt. Voor een goede uitstraling van geluid aan de onderzijde zijn er weinig tot geen opties. Daar het machinstenhuis optisch gezien niets voorstelt en alleen aan de motor onderdak biedt, wil ik een speaker aan de bovenzijde binnen van het machinistenhuis plaatsen die naar beneden/opzij geluid uitstraalt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0123Image0001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0123Image0001.jpg)
Dremel + frees voor wat meer ruimte:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0123Image0003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0123Image0003.jpg)
Speaker past echt precies tussen motor en bovenzijde m.huis. Te precies
en ik heb twijfels :-| over de "geluidskwaliteit" als ik de speaker hier laat zitten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0123Image0004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0123Image0004.jpg)
Dit past ook en lijkt mij beter voor het geluid:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0123Image0001_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0123Image0001_1.jpg)
Volgende week verder! Greetz, Paul
-
Altijd leuk dit soort ombouwprojectjes.
Gr, Ben.
-
Inmiddels is ook deze missie geslaagd. 8) Vandaag de diverse eindjes aan elkaar geknoopt:
Gaatje in het gewicht geboord voor de draad doorvoer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0125Image0007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0125Image0007.jpg)
SMD ledje voor de "Feuerbuchse." Deze is aangesloten AUX 2
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0125Image0009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0125Image0009.jpg)
Div. voorschakelweerstandjes er tussen gesoldeerd voor de LED's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0125Image0008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0125Image0008.jpg)
Bijna klaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0125Image0013.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0125Image0013.jpg)
Kap er weer op:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0125Image0014_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0125Image0014_1.jpg)
Op het programmeerspoor voor het testen en het wijzigen van een aantal CV's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0125Image0004a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0125Image0004a.jpg)
Imitatie van de "Feuerbuschse" doet het ook (gele smd) :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0125Image0008a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0125Image0008a.jpg)
Der Lokführer wacht op het vertreksein:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0125Image0006a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0125Image0006a.jpg)
Alles klar! Het geluid moet je er maar even bijdenken. 8) ;D
Blijven de volgende punten nog over ter verbetering:
*Monteren van een nieuwe rookgenerator
*Aanpassen/verbeteren van de stroomafname van de loc
De "Feuerbuchse" heb ik op AUX 2 staan en gemapt aan F9. Liever zou ik zien dat deze functie "at random" functioneert. Ik kan echter even niet zo snel het juiste CV daarvoor vinden. (Misschien bestaat een dergelijk functie ook wel niet ??? ) Indien wel, weet iemand dan misschien welk CV dat zou kunnen zijn en welke waarde dit CV dan zou moeten hebben? Bvd.
Greetz, Paul
-
Erg interessant om te lezen, hoe die 64er verbouwd wordt.
Heb dezelfde loc liggen, en deze zal ook een keer er aan moeten geloven. :)
Ik neem aan dat je meer hebt gedaan, dan dat je bij de foto's vertelt (isoleren e.d.)
Vanmiddag ben ik ff in de winkel geweest, voor een beetje uitleg over het ombouw verhaal.
Mij werd al verteld, dat de locs van Fleischmann meestal niet de gemakkelijkste zijn.
Deze loc is echter wel heel erg krap, om je spul in kwijt te kunnen. En helemaal omdat ik nou niet echt de meest inventieve knutselaar ben, besteed ik het toch liever even uit, want m'n dierbare locs moeten toch eigenlijk wel heel blijven... ;)
Groet,
Ronald
-
Hoi Ronald, Leen en de anderen die meelezen en twijfelen,
Probeer het gewoon. Het is hobby, het is leuk en het ergste dat je kunt overkomen is dat de ombouw (deels) mislukt. 8) Koop voor niet te veel geld een zelfde "oefenloc" en leef je uit. Op de laatste Houten lagen er div. van deze locs voor schappelijke en minder schappelijke prijzen. Mislukt het, dan heb je altijd nog een "donorlok". Bovendien kun je nu alles doen met messen, zagen en frezen waar je in het echt een vette prent voor krijgt. ;D
Idd heb ik meer gedaan dan op de foto's staat. Maar mij ging het er eigenlijk in eerste instantie om, om Leen en Wessel te laten zien dat het mogelijk is. Misschien kan ik jou ook overhalen zo?
Greet, Paul
ps: Een uitgebreidere toelichting wil ik best geven. Eventueel voorzien van extra pics. Als er behoefte is aan meer toelichting, moeten wij het misschien maar aan één van de moderatoren voorleggen om een deel van deze posts te verplaatsen naar de ombouw vraagbaak. Wellicht kan ik deze ombouw daar verder toelichten.
-
ps: Een uitgebreidere toelichting wil ik best geven. Eventueel voorzien van extra pics. Als er behoefte is aan meer toelichting, moeten wij het misschien maar aan één van de moderatoren voorleggen om een deel van deze posts te verplaatsen naar de ombouw vraagbaak. Wellicht kan ik deze ombouw daar verder toelichten.
Dat zou een goed idee zijn. Ik wil toch eigenlijk wel proberen, om sowieso één loc zelf te verbouwen. En waarschijnlijk wordt dat dan een ouwe 64er of een ouwe 94er van Fleischmann...
Wat mij betreft komt er een online toelichting :D
Groet,
Ronald
-
Wees even voorzichtig met het ombouwen van de oude Fl BR 94. De wielen zitten star in het frame, kunnen niet op en neer bewegen, waardoor de stroomafname kan tegenvallen. Ik heb een oude BR 94 laten ombouwen die analoog goed reed, maar na de ombouw stroomafnameproblemen kreeg door die starre wielophanging.
Bij nieuwe Fl-locs hebben de wielen juist heel veel verticale speling en dat zorgt voor een optimale stroomafname.
-
Ok, bedankt voor de tip!
Eerst laat ik waarschijnlijk nog wat andere locs voorgaan... Maar, ik zal het zeker in gedachten houden wat betreft die 94er.
-
Na wat langer testen blijkt dat ook de 64'er behoefte heeft aan een wat betere stroomvoorziening. Op dit moment zijn sommige krappe bogen een probleem en heeft de loc moeite om over een Engelse wissel te komen. (kip of ei? => wissel is namelijk een Peco van het type insulfrog, dus zonder geleidend puntstuk.)
Bij een kijkoperatie blijkt dat de lok alleen maar stroom krijgt via de 2 achterste wielen. De voorste stroomafnemer is via het wiel aan de middelste doorverbonden.... :(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0130Image0016.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0130Image0016.jpg)
met deze "afnemers":
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0130Image0018.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0130Image0018.jpg)
Tijd voor de volgende verbeteracties. Hier de voorste stroomafnemer doorverbonden (draadje solderen) met de achterste en het massaschakelaartje verwijderd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0130Image0022.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0130Image0022.jpg)
Op de achterste en de middelste as een deel van een Roco stroomafnemer geplaatst:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0130Image0024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0130Image0024.jpg)
En vervolgens weer dichtgebouwd om te gaan testrijden. De eerste rondjes zijn zeer hoopgevend. De loc valt in ieder geval niet meer stil in de scherpe bogen in het schaduwstation. :) Ook valt de loc minder vaak stil op de Engelsman. Waarschijnlijk zou er geen probleem zijn geweest als ik een wissel met geleidend puntstuk zou hebben gehad, maar die heb ik niet. Dus morgen wat spullen halen om de voorste en achterste wielen van stroomafnemers te voorzien. Wat ook nog opvalt, is de af en toe flikkerende verlichting van de front- en sluitseinen. Helemaal tevreden ben ik dus nog niet. Nu nog 3 acties uit te voeren:
*verder verbeteren van de stroomafname (Nog 2 opties);
*controleren van de bedrading van de leds voor en achter;
*het vervangen van de defecte rookgenerator
Greetz, Paul
-
Mooie klus paul
ik heb nog ergens twee 64 'ers liggen.
In het draadje db loks info heb ik een sound link geplaatst voor de 64 ers. Kun je wel wat samples van trekken
-
Dank voor het compliment. Zijn ook leuke projectjes om te doen. Die soundfiles, zijn die voor een loso 3.0 of 3.5? (Decoders zijn op :( => Morgen ga ik naar Jan ;D ) Greetz, Paul
Edit: Han, wil je svp de link erbij doen? Ik zoek blijkbaar verkeerd...
Gevonden: http://www.dampfsound.de/64/64-2/64-2.html
-
Update: alles klaar incl. licht, stroom en stoom 8) ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0201Image0001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0201Image0001.jpg)
Greetz, Paul
-
Beste Paul en alle andere meelezenden,
Ik vindt het geweldig, hoe dit allemaal gedaan is. ik weet ook zeker gezien mijn achtergrond dat het me zal lukken.
Het is echter de durf om de spreekwoordelijke zaag in een lok te zetten.
En het risico om onherstelbare schade aan te richten.
Een andere gelijkwaardige lok aanschaffen is natuurlijk altijd een mogelijke optie.
Echter er moet me wat van het hart, ik denk dat het ook een gevoel is van financieel verlies!! bij een totale mislukking :'(
Als ik zie hoe jullie ervaren modelspoorders tegen heel andere prijzen gelijkwaardig spul aanschaffen, is de keuze voor ons beginners om te experimenteren een veel grotere stap.
v.b. ik koop bv deze fl BR64 als digitaal voorbereide lok en een decoder ESU 3.0
De lok kost mij dan 181 euro en een decoder 30 euro dit is bij elkaar 211 euro.
Dit is voor mij een hoop geld, waardoor je zonder goede hulp niet zo gauw aan een ombouw zult beginnen.
Dit zijn vakhandels die deze prijzen rekenen, jullie zullen begrijpen dat je je als beginner soms op zijn zacht gezegd belazerd voelt.
Als ik op de site van MTE kijk zie ik bv gewoon de bruto advies prijzen die ik en anderen moeten betalen, ondanks dat een heel aantal mensen een andere mening hieromtrend hebben.Ik weet niet of de prijzen ter plaatse onderhandelbaar zijn hoor, niet geprobeerd en misschien hangt dit ook wel af van de totale transactie
Ja, je kunt andere prijzen krijgen als je lid wordt(10 euro jaarlijks), maar waar praten we dan over?? en over hoeveel korting praten we dan op de geldende bruto prijzen??, iemand die hier wat over kan melden?
Dit is de starters over het algemeen niet bekend.
En maakt dan ook deze zaak voor de geen leden een als elke andere.
Vandaar denk ik (ik spreek voor mijzelf) dat de beginner vooral eerst zich bezig houdt met een te dure aanschaf in de beginne, door dit soort vertoonde ombouwprojecten wijzer wordt, technisch en in de zin van uitgave, om vervolgens dan pas echt met de hobby van start te gaan.en dan een doel na te streven om iets te bereiken met de helft van de uitgave, dan wat het kant en klare product in de winkel kost.
En de lol van de ombouw op zich te ervaren en actief met de hobby bezig te zijn dan alleen maar treinen rond te laten rijden.
Nogmaals wij leren veel van dit soor projecten, en als ik de beelden zie dan waarderen wij het ontzettend dat er medemodelspoorders zijn die er de tijd voor nemen om het ons te leren.
En ja ik was ook al nieuwschierig naar de inwendige delen en heb deze lok al geheel gedemonteerd gehad om pre inspectie uit te voeren.
Dus een hoop van het inwendige kwam mij bekend voor.
Ons hartelijke dank Leen en Wessel.
-
Leen, ben je al eens op bezoek geweest bij MTE ? Daar kunnen ze je precies voorlichten over prijzen en het lidmaatschap. Als geen ander kunnen ze daar uitleggen hoe het zit met de prijzen van MTE.
Sander
-
Hoi Sander,
Ja ik ben er geweest en heb begrepen dat er andere prijzen gelden bij lidmaatschap, echter alleen via de webshop??.(hoeveel korting?)
Was wel onder de indruk van de enorme collectie waar, alleen dat maakt het bezoek al goed.
Ik ben eigenlijk iemand die nooit via een webshop aanschaft, en de voorkeur heeft om gewoon in de winkel wat aan te schaffen, tevens gebruik te maken van indien noodzakelijk deskundig advies om tot een juiste beslissing te komen.
En de zaak voor het afrekenen even voelt en bekijkt.
Ook lijkt mijnz inziens de korting met de kontante afrekeningen makkelijker te vergeven. men hoeft verder helemaal geen handelingen te verrichten voor o.a verzenden(kost tijd dus geld).
Alvast bedankt voor de snelle reactie.
Groeten Leen en Wessel
-
Vraag bij je volgende bezoek dan nog maar eens specifiek of de lidmaatschapsprijzen uitsluitend bij de webshop horen .......
Enne, je mag bij MTE ook je bestelling opgeven via de webshop, je krijgt keurig bericht als alles in voorraad is, en vervolgens kun je alles ophalen in Vlaardingen. Ze zetten alles keurig voor je klaar.
Sander
-
Bestellen via de webshop van MTE werkt als de spreekwoordelijke trein.
Alles word keurig gemeld in een overzicht. Wat heb je besteld wat hebben ze al voor je klaar liggen. Als er iets veranderd in de lijst heb je snel een update.
Nee, geen enkel klagen over deze webshop en de werkwijze. Een aanrader.
Dion
-
Hoi Leen,
De korting bij MTE op basis van het lidmaatschap is 5 tot 10%. Hangt van merk en model af.
-
Hoi Leen, Wessel, e.a.
Een discussie over (markt) prijzen in dit draadje wil ik proberen te voorkomen. Ook heb ik zelf geen aandelen MTE of in een andere (web)winkel. Echter, zelf denk ik niet dat het zin heeft om de tig jaar oude oude Fl* loc uit dit voorbeeld te vergelijken met een redelijk "nieuwe" af fabriek digitaal voorbereide loc van hetzelfde merk die door een winkelier wordt aangeboden voor een voor hem/haar acceptabele prijs in het jaar 2009.(Ook daar moet het licht branden en het personeel betaald worden.)
De keuze om een nieuwe of gebruike loc te kopen en bij de ombouw van een oudere loc al dan niet de Dremel ter hand te nemen, is m.i. een persoonlijke keuze. Heb er je geen lol in of ben je onvoldoende handig voor wat betreft een ombouw projectje, begin er dan niet aan en betaal de prijs van het kant en klare product bij de winkelier of de handelaar. Heb je er wel lol in en ben je handig genoeg, dan zijn er legio mogelijkheden.
Wat vaak "vergeten" wordt te vermelden bij dit soort ombouw activiteiten, is dat ook dit soort acties best goed geld kunnen kosten. Tel maar mee.
Op zijn voordeligst had deze ombouw incl deze loc (ombouw zelf doen) het volgende kunnen kosten:
Fl* BR64 (€49,-) + motorschild (€10,-) + ESU lopi v3 (€ 22,-) totaal: € 81,-
In mijn voorbeeld was het al stukken duurder:
Fl* BR64 (€49,-) + motorschild (€10,-) + ESU loso v3 (ca. € 110,-) + 2x Seuthe rookgenerator (1x "overleden") (2x 17,-= € 34,-) totaal: € 203,-
Of je daarbij handig genoeg bent voor een ombouw bepaal alleen jij. Begin (eenvoudig) en gewoon doen. Velen zijn je voorgegaan al dan niet meer of minder succesvol. Ik lees hier op BNLS wel hoe het gaat met jouw ombouw. Suc6 met je keuze. :)
Greetz, Paul