BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Jeroni op 15 October 2006, 22:59:29
-
Goedenavond,
met diverse locomotieven problemen op dit moment. Het zijn allemaal niet de nieuwste meer. Ze hebben niet jaren gereden, maar sinds een jaartje draaien ze regelmatig. Met name de 101 (genoemd in topictitle) heeft erg veel problemen:
-heeft veel 'juice' nodig om te gaan rijden
-rijdt hij eenmaal, dan is het erg onregelmatig, met veel schokken en soms zelfs stilstand. De verlichting knippert dan ook vrolijk mee.
-veel vonkjes onder de wielen
-soms maakt hij kortsluiting (de binnenverlichting van andere rijtuigen dimt bijna volledig, enfin. Lijkt mij een kortsluiting
De locs (ICE, 103 en deze 101) hebben allemaal hetzelfde. Ze zijn allemaal goed schoongemaakt, daar ligt het niet aan.
Maar waaraan wel? Wie helpt?
Groeten, en bij voorbaat drank,
Jeroen
-
Goed schoonmaken, oude stropirige olie verwijderen en opnieuw op de juiste plaatsen smeren.
Meer zal het niet zijn.
Mvg
Wim
-
Ik heb dit soort problemen al met div. locs gehad, o.a. Br143 minitrix(van een vriend), V100 Fleischmann en V60 minitrix (deze een jaar of 8 terug).
Die Br143 hebben we kunnen redden met vloei en plasticlijm, die V100 daar moest een reperateur aan te pas komen en die V60 heb ik toen afgeschreven, als me dat nu gebeurd ligt de loc morgen bij een reperateur, ga er zelf met dat probleem niet aan *** :-|.
Groetjes Michiel
Ps; bij die Br143 zit de vloei die eerst met lijm volgezogen is tussen het chassis en de verbindingstrips naar de printplaat omdat geisoleert te houden. Dit werkte dus bij deze loc, maar bij andere later weer niet :( :o
-
Is je rails schoon?
-
Beste Jeroni,
De vonken die je onder de wielen ziet, worden vaak in verband gebracht met geëlektrocuteerd vuil op de baan.
Ook de knipperende lichten en het haperend rijden worden denk ik veroorzaakt door vuil.
Kortsluiting zal er overigens momenteel niet zijn, omdat treinen doorgaans met kortsluiting helemaal niet rijden. ;)
Als ik je klachten zo lees denk ik echt dat we temaken hebben met een vieze baan en vieze locjes.
Maar dit is geen probleem mits je wat tijd wilt steken in het schoonmaken er van.
De baan kan je het beste afdoen met vilt. Dat is een kwestie van wat vilt om een steeltje plakken en dan daarmee de baan poetsen (niet al te licht aaien.)
Een schuurblokje kan ook hoewel die krasjes achterlaten die sneller weer vol raken met stof en vuiligheid.
De locjes zullen open moeten.
Kijk daarbij goed wat waar zat, en maak tijdens het uit elkaar halen eventueel een paar foto's als je bang bent dat je vergeet hoe het zat.
Alle onderdelen moeten brandschoon gemaakt worden. Dus ook al het oude vet verweideren. Dit kan b.v. met een fijne doek en of tandenborstel.
Bij het in elkaar zetten wat nieuw soepel vet aanbrengen op de draaiende delen zoals wormwielen en tantwielen. Voor wat betreft het nieuwe vet kan je je laten informeren bij een goede treinzaak in de buurt.
Wanneer alles schoon is zal het allemaal een stuk beter rijden.
Mits er geen digitale problemen mee spelen.
Veel succes!
m.v.g.
Mark
-
De baan is schoon, maak ik regelmatig schoon. Dan is het natuurlijk wel het vreemde -laten de baan te vies zijn- dat de rest van de locomotieven er zonder problemen overheen rijden. Ook een pas schoongemaakt stuk rail (ik gebruik vaak de railgum) wordt schokkend bereden door de genoemde locs.
Ik dacht zelf aan de koolborstels, maar nou weet ik niet of ik die bij die kleine n frutlocs zelf kan vervangen.....
Gisteren de 103 he-le-maal schoongemaakt, al het vet verwijderd (zoals Wim Ros aangaf) motor goed schoongemaakt.....en het probleem heerst nog steeds........
-
De motor geheel schoon gemaakt prima :)
Maar heb je de wielen ook schoongemaakt? Dit is ook zeer belangrijk!(deze moeten de stroom geleiden naar de motor)
-
Yep, alles.
Wielen doe ik met contact-spray, waarvan ik een beetje op een wattenstaafje doe. Daarna met een ander wattenstaafje weer droogmaken. Je ziet het vuil verwijderd worden......ik snap er niks van. Ik denk toch echt aan iets motorisch.....erg frustrerend allemaal...
-
Jeroni,
Heb je de anker van de motor wel eens schoongemaakt.
Ik bedoel, tussen de drie gewikkelde delen van de anker kan ook vuil zitten
die kan je schoonmaken door heel voorzichtig met bijv. een naald tussen de gewikkelde delen door halen, moet je kijken wat een vuil er soms tussen zit
die ook het onregelmatige lopen van de trein veroorzaakt.
-
Koolborstels zijn in de meeste modellen best makkelijk te vervangen.
Zelf geen ervaring met duitse modellen maar dat zou niet zo veel uit hoeven maken.
Mijn ervaring is dat met name de FL* modellen vrij basic zijn en zich makkelijk laten lenen voor het vervangen van koolborstels.
Misschien kijk ik er overheen maar van welk merk waren de 101 en 103 van Jeroni?
Echter leg ik geen link tussen versleten koolborstels en vonken tussen de wielen en de rails.
Wellicht dat iemand mij daarin bijspijkeren kan?
m.v.g.
Mark
-
Hallo.
Ook bij n-loks zijn de koolbortstels inderdaad heel makkelijk te vervangen. Ik heb het al een aantal keren mogen doen bij mijn loks en het gaat op een heel gewone normale manier.
Dit even als reactie op de vraag/opmerking of het bij N-loks moeilijker is. Nee dus. :)
Groetjes,
Fred.
-
Marc,
topic naam: Fleischmann. De locs zijn van Fleischmann dus. ;)
Tja, hij schokt vrij regelmatig (ie. met een vaste frequentie, afhankelijk van de trafostand). Daarom dacht ik aan wat motorisch, zeker omdat de wielen en de baan gewoon schoon zijn.
Heeft iemand misschien een gebruiksaanwijzing hoe ik de motor open maak, wat ik waar moet vast pakken en vervangen, en waar op te letten.....(bv. website van een gebruiker)
Ook als ik 2 draden van de trafo pak, en die rechtstreeks op de beide polen van de motor zet, loopt ie niet echt lekker, m.n. bij lagere spanning.
Grrr
J
-
Waar op te letten bij de koolborstels vervangen:
De meeste koolorstels zitten in een cilindervormig hulsje. Dat hulsje kan je in z'n geheel uit het motortje trekken. Doe dit voorzichtig anders ben je direct het veertje kwijt dat de koolborstel tegen het motortje aandrukt.
Bij de aankoop van koolborstels zijn die bewuste veertjes bijna altijd inbegrepen, maar je zal er maar 1 kwijt zijn terweil de koolborstels nog helemaal niet vervangen hoeven te worden.
Bij sommige loc's krijg je zelf al een bijsluiter hoe je zelf je koolborstels kan vervangen.
Verder wijst het zich vanzelf.
m.v.g.
Mark
PS: Sorry dat ik de titel niet goed genoeg gelezen heb.
-
Hmm, bedankt voor je antwoord, maar ik weet toch niet waar ik dit cylindervormige buisje in het motortje moet localiseren......jij rijdt ook N met Fleischmann, niet? Kun je misschien een fotootje erop zetten hoe ik bij de koolborstels kom.......
Jij hoeft je niet te excuseren voor het niet goed gelezen hebben van de titel, ik zou dat moeten doen voor mijn gebrek aan kennis op motorgebied ;)
-
Ik zal even kijken voor je, hoewel ik geen duits locje heb.
m.v.g.
Mark
-
Ik heb een Nederlands locje als voorbeeld genomen.
Let niet te veel op het printplaatje dat voor in beeld ligt.
Het gaat namelijk om het zilvere onderdeeltje dat word aangewezen door het witte pijltje (beetje geïnproviseerd allemaal)
Dat is namelijk de kopsekant van het cilindertje.
Je kan je nagel er onder zetten en het er vooral rustig uit trekken (eerste stukje gaat wat stug, en dan erg soepel)
Wanneer je dit cilindertje er uit hebt, zit daarin de koolborstel en het veertje als het niet inmiddels door de kamer is geschoten ;) ;D.
zie wat het pijltje aanwijst (http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/S2020024.jpg)
Ik hoop dat dit je wat helpt. En dat je een soorgelijke motor in jouw loc's hebt liggen.
m.v.g.
Mark
-
Hey Marc,
tnx, dat is precies wat ik zocht. Ik heb inderdaad exact die motortjes, leek me al dat dat bij Fleischmann N geen moer uitmaakt (NL vs. GER) Ik ga het even proberen op een al overleden locje, voordat ik het bij de rest probeer. Laat nog wel FF weten of het gaat werken.
Nogmaals tnx voor de foto! Dingen gaan echt leven zo.
J
-
Nou zit er b.v. in een FL* Wadloper wel een ander motortje maar deze van b.v. een 1800 komen wel erg vaak voor.
Leuk dat jij nu in ieder geval weer even vooruit kunt. :D
Ik hoor graag hoe het verder gaat. Ook wanneer het goed gaat ;)
m.v.g.
Mark
-
hmm, toch minder goed nieuws dan verwacht aanvankelijk:
de 103 uit elkaar gehaald, en de koolborstels eruit getrokken aan de hand van de afbeelding van Marc. Motor+koolborstels in de wasbenzine gemikt, even laten rusten (20 min) en daarna alles schoongemaakt. Ergens in deze rubriek van het forum staat een schoonmaakprocedure over een Wadloper in N. Deze adviezen opgevolgt. Dus motor goed schoongemaakt, rondgedraaid, rotor (collector? natuurkunde was nooit mijn sterkste vak) goed schoongemaakt. Alles weer in elkaar gezet, en.......
niet het beoogde effect. De symptomen zijn wel veranderd. Hij rijdt beter, ook op lage snelheden. het geschok is grotendeels weg. Een kant op rijdt hij acceptabel, de ander slecht. Staat om de zoveel cm stil. Slechts met heen en weer bewegen van de loc op de rails helpt m in beweging te krijgen. De goedlopende kant op heeft ook zijn eigenaardigheden: na het tot stilstand brengen de loc in beweging krijgen lukt 1 van de 10 keer. De lampen gaan branden, maar de loc rijdt niet. Pas na het bekende zetje wel.....
Iemand een idee?
Vraag 2 (sorryeeee........)
Hoe zie je of koolborstels zijn afgesleten?
Groet
J
-
Koolborstels hebben de kleur van de punt van een potlood.
Die kleur veranderd overigens ook niet normaal gesproken. Wanneer de koolborstel een lengte heeft van minder dan 2 mm kan je hem doorgaans beter afschijven. ( je kan ze helemaal oprijden maar daar geef ik zelf niet zo de voorkeur aan.)
Wanneer je de FL catalogus bij de hand hebt kan je zien hoe ze er nieuw uit zien. Dit moet niet al te veel schelen met hoe die er van jou uit zien. ;)
Verder even los van je koolborstels.
Heb je een multimeter?
Want daarmee zou je op eenvoudige weize kunnen meten of de stroom die op de wielen komt wel degelijk de moter haalt. Oudere N locjes hebben nog wel eens kwetsbare overbrengingen van stroom vanaf het wielstel naar de motor.
Door te meten met een multiemeter zou je eventuele problemen kunnen opsporen.
m.v.g.
Mark
PS: don't worry, just ask us ;)
-
Wat ik persoonlijk al dacht blijkt waar dankzij jouw reply. Vergeleken met een FL catalogus blijken de koolborstels van in ieder geval de 103 erg afgesleten. Die zal ik dan maar nieuw gaan bestellen.....hopelijk morgen kans zien om langs de Wentink te gaan.....als dat dan niet werkt, weet ik het ook niet meer.
Kortom....je/jullie hoort/horen er nog van. Tnx voor de tip(s) iedereen, en in het bijzonder Marc!
-
Mochten de nieuwe koolborstels niet de gewenste verbetering geven zoeken we gewoon nog even verder.
Zo groot en ingewikkeld zijn die locjes niet, dus het moet te vinden zijn ;)
Maar natuurlijk hoop ik met name voor jou dat met nieuwe koolborstels de loc weer rijd als een . . . . . ! ;D
m.v.g.
Mark
-
Nou, middagje koolborstelen:
103: rijdt! ik zal nog een fotootje posten van de vergelijking oude-nieuwe koolborstel.
Het effect van nieuwe (+grote schoonmaak, alles gepoetst en geolied etc etc)
Hij rijdt! Hij rijdt rustig, en van het schokken en whatsoever is niks meer te merken. Opmerkelijkheden: hij heeft veel juice nodig in vergelijking met "toen ie nog goed werkte vroegah". Dit probleem hoop ik ooit met digitaal op te kunnen lossen; het verschil in onderlinge snelheden bij een bepaalde trafostand.
101: waarschijnlijk motor overleden. Zelfde procedure gevolgd als bij de 103. hij reed 2 cm met de lampen helder aan, gevolgd door een rookwolkje. De spanning direct op de motor zetten veroorzaakt kortsluiting. Jammerrrrr........weet iemand wat een nieuwe motor voor N kost?
ICE: reed FF lekker, daarna het bekende haperen.....erg vreemd. Zojuist stopte die er ook mee, maar ik weet nog niet of de motor overleden is.......verdorie!!!!
Fotootje van de koolborstels volgt nog. Zo weten de mensen die erna vragen wanneer het tijd is om deze dingen te vervangen.
Groeten,
J :-|
-
Heb je bij die 103 wel de koolborstels vervangen voor het zelfde type?
Want zomaar gaan roken is niet best.
Wat zo'n motor kost weet ik niet maar een FL* dealer (modelspoorhandelaar) heeft een boek met heel veel loc's waar precies staat beschreven per loc en rijtuig enz enz.. wat er precies in zit, tot het laatste veertje.
In dat boek moet zo op te zoeken zijn welk type motor je precies nodig hebt voor je 103.
Tipje: Voor je gaat rijden altijd eerst even kijken of alles draait qua tandwielen en wielen. Als zaken vast zitten kan je misschien ook de motor opblazen.
En nog een vraagje: Heb je een multimeter?
Met grondig meten is eigenlijk altijd wel te achterhalen wat er fout zit voordat je dalijk nog een motor opblaast. (geld alleen voor electra)
Ze zijn overigens niet zo heel duur voor 14 euro heb je al een goede voor dit werk.
m.v.g.
Mark
-
De 103 rijdt nu. Rijdt eigenlijk met de minuut weer slechter.....heel raar. Heb vandaag ook nog bijna de hele baan alweer grondig schoongemaakt.
De 101 rookte FF. Heb het juiste type koolborstels erin gezet. Koolborstels van de 101 waren overigens niet erg versleten, wel erg vettig en vuil. Ik vrees het ergste.
De ICE....tja, daar was 5 minuten wat aan veranderd qua rijgedrag, en daarna verviel hij weer in het oude "bekende" gestotter......
Jeroen zit met de handen in het haar. Op 3 nieuwe motoren zit ik niet te wachten.
Ik zal morgen wel eens achter zo'n multimeter aangaan, dat is nog een idee. En de baan maar schoonmaken nog een keer.....
Helpt een goederenwagentje met zo'n railgummetje eraan/erin?
Groet,
Jeroen
-
Ik zou even rustig aan doen ik neem aan dat de baan niet op een hooi zolder staat of in een zaagschuur.
In dat geval moet die baan echt wel een paar dagen redelijk schoon kunnen blijven.
Kijk even op conrad of ga morgen even langs de electronica zaak en schaf een redelijke multimeter aan.
Die hoeven echt niet meer dan 25 euro te kosten. Wel even kijken/vragen of er een functie op zit die piept, dat is namelijk handig.
Je houd dan de rode en zwarte pin op 2 punten en als er stroom loopt tussen die punten piept de multiemeter. Die functie is erg handig om te zien of je ergens kortsluiting hebt of in jouw geval om te meten of bepaalde punten wel goed stroom doorlaten. (dat zou namelijk het haperen kunnen veroorzaken)
Morgen dus lekker rustig aan alles doormetenen je bevindingen even opschrijven voor je zelf.
Een goederenwagentje met railgum werkt het zelfde als een losse railgum. Dus zelf gummen of laten gummen door een wagentje maakt feitelijk niet zo veel uit. Maar het is wel eens handig om een wagentje te hebben om op plekken te rijden waar je zelf niet bij kan. (ook met bovenlijdingbanen is een wagentje wel handig)
m.v.g.
Mark
-
Wat ook nog wel eens wil helpen bij mij: Gewoon de trafo vol open zetten, je loc op de rails zetten en die dan een klein beetje optillen zodat de wielen kunnen draaien zonder veel weerstand te ondervinden (en je het motortje niet doorbrandt!). Als je de loc zo even laat 'rijden' zal het motortje warm gedraaid zijn en dat helpt misschien ook nog. Mijn Koploper heeft dit nog wel eens nodig gehad.
Zo'n wagentje met railgum vind ik persoonlijk niks, dat ding bleef bij mij maar haken in de bocht (zal aan mij baan liggen), de rails maak ik nu schoon met een FL* railgum, werkt geweldig.
-
Ik ben zelf ook bezig met een gewone railgum. Werkt prima. Maar ik weet wel zeker dat ik bij mijn volgende baan over ga op een vilt blokje omdat je daar geen krasjes mee maakt op de rail die op hun beurt weer stof aantrekken.
m.v.g.
Mark
-
Een vilt blokje? Ik ken wel de railgum en het doekje met SR24 ofzo, maar die nog niet.
-
Dat is gewoon vilt zoals je dat misschien wel kent van ondervloeren voor parket. Zie ook het plaatje
Dit maar dan dikker (http://www.hompeltjepompeltje.nl/images/vilt.jpg)
Ik heb het gezien op de beurs in Lochum dit jaar. En dat werkte erg mooi!
Die man had het op een steel geplakt voor extra gemak.
Natuurlijk kan je het ook zelf onder een wagon bouwen.
m.v.g.
Mark
-
Hmm, nou weer een update: ik word bijna nog meer moe van het typen dan van die locomotieven!! ;)
De 101 nog eens goed nagekeken. Sorry. De 101 nog eens GOED nagekeken. Bij controle van de nieuwe koolborstels bleek dat er een te strak zat. Het kool was wat gebroken (ging er moeilijk uit!! K**karweitje!!!!) en de veer zat vast...Die losgetrokken, kool verwijderd, opnieuw de motor in de wasbenzine, en toen een nieuwe koolborstel erin gezet. Eerst alleen de motor laten testdraaien....rook, rook, beetje rook maar hij draaide. Ik neem aan dat de stukjes kool die er toch nog inzaten gewoon even wegrookten.....nu loopt ie....tja...OK. Niet mooi, maar ook niet slecht. Ik ga hier aan werken. Ben blij dat ie in ieder geval niet helemaal doorgebrand was!
@ Rick
Jouw methode ken ik, ik ben hier echter geen fan van: de antislip-bandjes slijten zo heel erg snel.
@Mark (sorry, had 2 posts jouw naam met een 'c' ;) )
Ja, mijn overweging voor een railgumkarretje vloeit voort uit het feit dat ik met bovenleiding rijd. Ik kan overal prima bij, behalve bij de bovenleidingtrajecten! Ik ben op dit moment aan het experimenteren met een stukje railgum, vastgehouden door een pincet......
Wordt vervolgd.....
-
Attentie iedereen die zich afvraagt hoe je ziet bij spoor N (Fleischmann) of de koolborstel wat aan de gare kant is:
(http://i139.photobucket.com/albums/q318/jeroni_m/DSCN2992.jpg)
wat duidelijk moge zijn:
Boven=oud
Onder=nieuw
-
Ow dat valt nog wel mee. Je moet alleen zorgen dat de koolborstel niet zover afslijt dat het veertje tegen de motor aankomt ipv de koolborstel.
Je zou dus kunnen stellen dat die koolbortsel iets meer dan half op is.
Alleen moet je even kijken of het veertje niet voortijdig volledig is uitgerekt. ;D Want dan werkt het ook niet meer. ;)
Gewoon vroegtijdig vervangen kan natuurlijk ook. ;D ;)
m.v.g.
Mark
-
Lijkt er inmiddels sterk op dat mijn problemen dus niet aan de koolborstels liggen....
Ik rijd analoog, en ik had zojuist een brainfart: ik gebruik geen ontstoorders (condensatoren?) in de aansluitingen......zou dit effect kunnen hebben? Een locomotief van 3 dagen oud reed net ook eventjes schokkend.....
Schoot zomaar door me heen......lijkt me erg sterk, maar goed....ik ben geen expert zeg maar..... ;)
-
Ik heb ook geen onstoorders en het rijdt hier meestal wel normaal, afgezien van een enkele baaldag die mijn locs kennelijk hebben.
-
Weer een update, 1:33 local time, eenzame zolderkamer, 10 bier later....
Vandaag naar de Wentink geweest, nuttig advies gekregen. Ik bleek verkeerde olie te gebruiken. Die ik tot nog toe gebruikte was 10-15 jaar oud, en op minerale basis. Sinds vanmiddag gebruik ik dus op synthetische basis, en heb de lagers wat beter geolied. Bovendien de wasbenzine de deur uit en het experiment gewaagd met SR24. Zuchtend, maar met hoop weer alledrie de modellen, te weten de 101, 103 en ICE opnieuw schoongemaakt....
De resultaten:
103 rijdt als vanouds! Een antislipband was afgebroken, ook deze vandaag vervangen. Voor diegenen met ook een N 103 van FL: k-werkje. Niet moeilijk, maar vervelend. Een schroefje onder het draaistel laat de bodem loskomen. Nieuw bandje omdoen is een walk in the park, maar dan.....pas op de tere stroomafnemers op de draaistelbasis.
101: in maintenance
ICE: rijdt met het rondje beter.
Ik ontdekte dat de perfect schone ICE nog altijd het knipper-stotter probleem had. De baan nu assertief en compleet schoongemaakt, en nu rijdt ie.
Het werkt weer....bleek dus toch vuile baan. Hoewel de ene trein er duidelijk meer last van heeft dan de ander.
Eigenlijk alleen de ICE op dit moment....de 101 moet ik nog testen. heb al wel gezien dat de rotor erg vuil is. Morgen meer.
Blij dat de oorzaak van het probleem min of meer boven water is. Al met al is dit erg frustrerend, zeker als je net na een jaar werken een rondje zou moeten kunnen rijden
-
Ok,
alles werkt. Alles, elke trein, perfecto!
Tnx voor alle hulp......alweer is Bnlxspoor erg nuttig voor mij geweest!!!
J