BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Rob Bogers op 16 January 2009, 18:44:59
-
Ik heb nog niet veel ervaring met het instellen van CV's (zie eerder topic elders) Het volgende probleempje doet zich voor: In een n-rijtuig heb ik de Uhlenbrock 73900 functiedecoder ingebouwd. De rode en zwarte draad aan de wielgeleiders en het adres (5) ingesteld. Tot zover geen probleem. Nu wil ik graag aan 1 zijde de verlichting laten branden in de rijrichting. Dus wanneer het locje vooruit rijdt, verlichting in het rijtuig uit en wanneer het locje achteruit rijdt, verlichting in het rijtuig aan. Nu zag ik in de beschrijving dat je dan voor A1 CV52 dan op 1 moet zetten en voor wederom A1 CV53 op 0. Dit heb ik gedaan in de Byte optie. Als ik de "function" (dus geen F1 enz.. toets) in toets op mijn Twin-Center indruk gaat de verlichting wel aan maar niet uit als ik van rijrichting verander. De verlichting gaat wel netjes uit als ik de "function" toets wederom indruk. Misschien heb ik iets verkeerd gelezen of vergeten maar wie weet raad?
-
Rob, volgens mij heb je het goed gelezen. Ik kom tot dezelfde conclusie.
Feitelijk zou het voor A1 moeten werken als je CV52 op een oneven waarde zet, en CV53 op een even waarde.
Wat je zou kunnen doen is de decoder terugschoppen naar de fabrieksinstellingen. Normaal gesproken doe je dat door CV8 op 8 te zetten. Maar in de handleiding van deze decoder vind ik dat niet terug.
-
Resetten kun je door een "1" te schrijven in CV59.
Gr, Ben.
-
Rob,
Hoe is de belasting van de decoders?
Om te kunnen programmeren dient uitgang 1 belast te worden. Alleen een ledje is te zwak. Plaats op uitgang 1 tijdelijk even een (trein)gloeilampje en ga dan programmeren. Pas als de decoder goed werkt, dan kan je het gloeilampje weer verwijderen en zal de decoder goed functioneren.
Gerard
-
Hoi.
Dit fenomeen herken ik, zuigt :-[ natuurlijk.
Mijn decoder werd ook nog eens met een gedimde uitgang geleverd, dan wordt het zelfs met een lampje moeilijk :-|
Bart
-
Belasten hoeft niet, je krijgt afhankelijk van het type centrale wellicht een foutmelding maar nieuwe settings worden wel opgeslagen.
Resetten is het beste en opnieuw programmeren.
Gr, Ben.
-
Ik ben al lang blij dat ik toch goed gelezen heb. Ik las ook dat een uitgang belast moest worden en dat heb ik ook gedaan met het lampje wat in het rijtuig zat. Ik zal eens proberen het kleinood te resetten.
-
De grap is dat in de Engelse handleiding staat dat je uitgang A1 moet belasten als je de CV's wilt uitlezen. Of het ook nodig is om te programmeren staat er niet.
Ik wilde als vergeljiking de Duitse versie downloaden, maar dat lukte niet. Ik krijg dan de handleiding van een andere decoder. Kennelijk hebben ze op die site de nummers door elkaar gegooid.
-
Ik heb de decoder gereset en nu werkt het goed. Moet ik wel een bekentenis doen. Ik bewoog het rijtuigje met mijn vinger heen en weer, terwijl je dit uiteraard met de rijregelaar moet omschakelen. Hoe kon ik zo onnadenkend zijn. Heb spijt van deze domme vraag. Mea Culpa, Mea Culpa, Mea maxima Culpa. Einde bericht. Schaam me diep.
-
Rob, ik hoop dat je niet door de grond bent gezakt. Want dan zien we je nooit meer terug en dat zou jammer zijn.
Troost je maar met de gedachte dat je van de stomste fouten het meeste leert.
-
Hallo Klaas,
Nummer door elkaar gehaald, klopt.
Kijk eens op de site van uhlenbrock en dan bij handboek, duits en op decodernummer 74400 en de 73900 komt op het scherm
Gr Piet
-
Nee, ik ben niet door de grond gezakt. :-[Ik had het probleem aan Ad Harrewijn van A&W Medemblik voorgelegd omdat ik de decoder daar had gekocht. We zijn wel een half uur via de telefoon aan het testen geweest met allerlei CV's inclusief een reset, totdat ik zei dat ik het rijtuigje met mijn vinger vooruit- en achteruit had gedrukt en toen zei hij, nadat hij in lachen uitbarste, "dit moet je met de rijregelaar doen toch!" Ik schoot toen ook in de lach maar schaamde me diep dat ik dat niet had gezien. Troost, dat het de inbouw van mijn eerste functiedecoder was in een rijtuigje waarvan ik de verlichting wilde laten wisselen met de rijrichting. Het resultaat maakt me echter wel weer blij :D Einde topic dan maar??