BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: ArtMan op 14 January 2009, 16:21:52
-
Hi allen,
Omdat de Zwitserse krokodil altijd een enorme indruk op me heeft gemaakt overweeg ik om zo'n model aan te schaffen.
Nu heb ik gezien dat M* en Roco beide (diverse) modellen in hun assortiment hebben of hebben gehad.
Van Roco zie ik dat ze Artnr 69849 en 69533 hebben
Van Marklin zie ik 39562, 39561, 39560 ,enz , enz
Zijn Roco en M* kwalitatief met elkaar te vergelijken wat betreft natuurgetrouwheid en rijeigenschappen? Het zijn toch behoorlijke dure modellen dus zin in een miskoop heb ik niet.
Ik weet dat marklin zijn modellen grotendeels van metaal maakt en Roco van kunstof maar ik vind dat eigenlijk van minder belang. Oh, ja de genoemde nummers van Roco vertegenwoordigen de 3-rail modellen.
Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
mvg
Arthur
-
In mijn verzameling zit een bruine van Roco, de andere zijn van Márklin.
Die heb ik in drie verschillende uitvoeringen, een 3356 met kunstof, lees plastic huiven en cabine. In set 3300 zit een krokodil van metaal, die echter hetzelfde bedrijfsnummer heeft als 3356.
Verder heb ik nog een replika, de 30159 in het bruin. Het formaat van de laatste is wat grof, die modellen stammen oorspronkelijk vlak na de tweede wereldoorlog. De modellen uit die jaren kunnen een vermogen waard zijn!
De krokodillen van Márklin vormden jarenlang het visitekaartje van het merk als modelbouwers van 1e klas treinenspul.
Uiteraard rijden zij alle perfect, aan jou de keus welk model je mooier vindt!
-
De märklins vindt ik best mooi, maar als je ook intresse hebt in de ''duitse krokodil'', E94. kun je ook nog kiezen voor de M* 3300 (analoog), dat is een speciale editie voor 125 jaar märklin. mijn ervaringen met die lok zijn erg goed. de roco heb ik ook, en dat is het het enige roco model waar ik 100% tevreden over ben.
Als je op www. zuba-tech.ch kijkt kost de roco 69524 Maar EUR 131.34. dit valt (volgens mij onder de nieuwe import-limiet, maar dat weet ik niet zeker) daar komen dan nog verzendkosten bij.
dus beiden zijn erg goed te noemen qua rijeigenschappen en detaillering.
-
De Duitse Krokdil staat op de 2-de plaats en vind ik ook erg mooi. Als werktuigbouwer spreken dit soort modellen me gewoon erg aan ;-)
Zo in de catalogus vind ik het roco model er erg mooi uit zien maar ik heb nog wel eens m'n twijfels over de kwaliteit van Roco. Verder heb ik niets tegen het merk en moet ik ook eerlijk bekenen dat Marklin modellen ook nog wel eens kapot uit het doosje komen.
Als ik jullie dus goed begrijp zijn jullie erg tevreden over de rijeigenschappen van zowel Marklin als Roco.
Nou, ik ga as zaterdag maar eens goed kijken op de beurs. Ben alleen bang dat daar de prijzen ook erg hoog zullen liggen. :(
-
De Roco 69533 (€245,- advies)) is zeer gedetailleerd en loopt ook zeer rustig/mooi. Ik zelf heb het model inmiddels omgebouwd naar 2- r hetgeen zeer eenvoudig te realiseren is. De standaard bijgeleverde decoder bleek een ESU multiprotocol decoder te zijn. :)
Voor het vergelijkbare M* model met hoogvermogen C- sinus motor (39561) betaal je (€ 350,-) :o Dus Kijk en vergelijk. Voor die € 105,- bruto prijsverschil ingeval van nieuw kun je er zaterdag nog een mooie lok bijkopen.
Greetz, paul
-
En als je nu wat meer te besteden hebt............. 8)
Dan moet je echt deze eens bekijken ;D
http://www.swissrailcollector.net/Lists/H0/Fu2066.html (http://www.swissrailcollector.net/Lists/H0/Fu2066.html)
-
Ik heb 2 SBB kroks van Roco rondrijden. Zowel rijeigenschappen en detaillering zijn gewoonweg perfect.
Is gewoon een kwestie van smaak of je perse de metalen MA wilt of de Roco die wat meer kunstof onderdelen omvat.
Ook de Roco is zeer zwaar qua gewicht
Peter
-
Hoi
Ik vraag me of of de roco's wel door een radius van 360mm kunnen :-|
Bart
-
Geen idee helaas.....Heb alleen maar grote radiussen liggen maar heb er mijn twijfels over
Peter
-
bedankt voor jullie ervaringen zover. Ik zal op de beurs m´n ogen goed de kost geven.
-
Ik heb 2 SBB kroks van Roco rondrijden. Zowel rijeigenschappen en detaillering zijn gewoonweg perfect.
Is gewoon een kwestie van smaak of je perse de metalen MA wilt of de Roco die wat meer kunstof onderdelen omvat.
Ook de Roco is zeer zwaar qua gewicht
Peter
Daar komt nog eens bij dat het zich om 2 mechanisch totaal verschillende machines handelt. De Märklinlok heeft een Winterthurer Schrägstangen Antrieb, en de Rocolok heeft dat niet. De ingenieurs toendertijd hadden grote moeite om de schommelende beweging bij hogere snelheden onder controle te houden, dus dacht men dat op te lossen middels een dure oplossing met een extra vliegwiel ter compensatie. Helaas hielt het resultaat zich binnen de grenzen, zodat bij de vervolgbestelling voor de iets simpelere (en dus goedkopere) Schrägstangenantrieb gekozen werd. Roco koos de eerste versie, marklin koos de 2e versie
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
@Bas: Leuke achtergrond informatie! Inmiddels begin ik aardig een beeld te krijgen over die mooie Krokodillen. Qua kwaliteit ontloopt het elkaar niet zo veel. ik moet wel eerlijk bekennen dat de degelijkheid van "metalen" loks me altijd wel erg aanspreken. Maar goed, daar is de prijs dan ook naar.
Ben in ieder geval ontzettend benieuwd hoe de prijsstelling op de beurs is van beide modellen.
Grt,
Arthur
-
Bij de krokodil van Roco zijn de beide huiven ook van metaal hoor ;-) Alleen het middendeel is plastik, maar dat moet je weten....zien doe je het niet. Is ook een prachtig gezicht ze te zien rijden....hoewel...ze echt 1:1 rijden blijft het ultime genot ;-)
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
Zit je daarom in Zwitserland? :)
-
onder andere ja ;-) Krokodil rijden doe ik maar heel zelden, zijn vaker "onze" historische BLS Loks die ik rij, zoals de net gereviseerde Ae 6/8 205 of de Te 2/3 of Ce 4/6 , en dat zijn nog echte "stangenloks". Brawa heeft deze Te 2/3 lok in model uitgebracht. Door mijn drukke baan komt er weinig meer van om "voor je plezier" te rijden, nu komt de instructie voor alle machinisten van de nieuwe BLS 486 en loopt de laatste instructie van de "Bergfriteuses" (Lötschberger), en dat geeft ook weer erg veel werk. Daarbij nog les op de simulatoren, twee andere klassen begeleiden, de veranderingen 2009 van de voorschriften, en heb een eigen klas met 9 man die ik opleid.....kortom, ik verveel me niet...en dat is nog maar een deel van alles ;-)
Groeten
Bas
-
Hmm, moet bekennen dat ik enige jaloezie gevoelens begin te krijgen ;)
Ik zal je wel niet in Houten op de beurs tegen komen ;D
-
Die kans is idd erg klein....vroeger was ik iedere keer in Amersfoort, toen nog in de flint. Houten heb ik ook vaak meegemaakt, tot ik in 1999 naar Zwitserland ben gegaan. Sindsdien niet meer...
Hier bouw ik in de weinige vrije tijd die ik heb af en toe loks om, nu heb ik een projekt lopen met de oude De 4/4 van Roco die ik ombouw in de Seetal-versie. Nu heb ik er 10 klaar die al verkocht zijn. Evt. maak ik nog eens een serie als er interesse is
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bijna_klaar_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bijna_klaar_2.jpg)
Groeten
Bas
-
Bas,
Ik heb zojuist via Marktplaats een mooie Märklin krokodil gekocht art.#39560
Weet jij wat meer over deze lok?
Grappig dat je Amersfoort kent. Misschien krijg je wel spijt dat je weg bent gegaan want over 2 maanden krijg ik glasvezel. ;-) Ik werk overigens voor een Zwitsers bedrijf en kom daardoor wel eens in de buurt van Bern. (Konolfingen / Malden) Misschien krijg ik ze wel zo gek dat ik een keer met de trein mag gaan.
grt,
Arthur
-
Hier bouw ik in de weinige vrije tijd die ik heb af en toe loks om, nu heb ik een projekt lopen met de oude De 4/4 van Roco die ik ombouw in de Seetal-versie. Nu heb ik er 10 klaar die al verkocht zijn. Evt. maak ik nog eens een serie als er interesse is
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bijna_klaar_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bijna_klaar_2.jpg)
Groeten
Bas
Mooie ombouw van de loks Bas...bij een vervolgserie...geef me eens een seintje. Heb wel interesse
Groetjes
Peter
-
Bas,
Ik heb zojuist via Marktplaats een mooie Märklin krokodil gekocht art.#39560
Weet jij wat meer over deze lok?
Grappig dat je Amersfoort kent. Misschien krijg je wel spijt dat je weg bent gegaan want over 2 maanden krijg ik glasvezel. ;-) Ik werk overigens voor een Zwitsers bedrijf en kom daardoor wel eens in de buurt van Bern. (Konolfingen / Malden) Misschien krijg ik ze wel zo gek dat ik een keer met de trein mag gaan.
grt,
Arthur
Voor de liefhebber heb 'ik' er nog eentje op Ebay in de aanbieding, prijs nu €1,-. Zal nog wel hoger komen te liggen. Verkoper komt uit Duitsland en is betrouwbaar. Volg hem al een tijdje, heeft zeer veel matariaal zowel voor H0 als voor N in de aanbieding.
http://cgi.ebay.de/ROCO-H0-63533-braunes-Schweizer-Krokodil-350_W0QQitemZ220345342628QQcmdZViewItemQQptZDE_Modellbau_Modelleisenbahnen?hash=item220345342628&_trksid=p3911.c0.m14&_trkparms=66%3A4|65%3A24|39%3A1|240%3A1318 (http://cgi.ebay.de/ROCO-H0-63533-braunes-Schweizer-Krokodil-350_W0QQitemZ220345342628QQcmdZViewItemQQptZDE_Modellbau_Modelleisenbahnen?hash=item220345342628&_trksid=p3911.c0.m14&_trkparms=66%3A4|65%3A24|39%3A1|240%3A1318)
-
Ik heb zojuist via Marktplaats een mooie Märklin krokodil gekocht art.#39560
Weet jij wat meer over deze lok?
Hallo Arthur
Dit is de historische Lok 14305 uit het Depot Basel. Op de lijn is hij maar erg weinig te vinden. Heeft bijna 2500 pk ofwel rond 1800 kW vermogen. Dit was ooit de 13305 die als Be 6/8 III heeft gereden. De omwisseling van nummer kwam na de ombouw voor hogere snelheid, 75 ipv 65. Bij de SOB rijd de 13302 rond, bij de MECH Horgen. Deze lok ben ik wel eens gereden en heb er ook een aantal uren werk in zitten toen deze lok werde gereviseerd in Spiez.
Groeten
Bas
-
Tnx voor de aanvragen via PN voor de De 4/4
Ombouw bestaat o.a. uit:
- extra zijramen ingebouwd
- dak kompleet aangepast
- nieuw gespoten
- uitvoering met 1 stroomafnemer
Er komt ook nog een groene uitvoering met 1 stroomafnemer
Groeten
Bas
-
Bas,
Je gebruikt de term Be 6/8. Maar een k* is toch een Ce 6/8? Wat is het verschil hier tussen.
grt
Arthur
-
Hoi,
De roco 69848 worden nu ook gedumpt in DLD voor 170 euro.
Bart
-
Bas,
Je gebruikt de term Be 6/8. Maar een k* is toch een Ce 6/8? Wat is het verschil hier tussen.
grt
Arthur
Hallo Arthur
Toen de loks gebouwd werden kwamen ze als Ce maschinen te rijden. Sterke stijging van het verkeer en daardoor ook grotere last en snelheid maakten het noodzakelijk de loks te verbouwen. Ze moesten sterker worden en sneller rijden, dus ging de Vmax naar 75 km/h ipv 65 en kwamen ze daardoor als Be maschine in de nummerering. De Horgener is een Be uitvoering, vandaar de 13302, de Baseler is teruggebracht in de oorsprongsuitvoering als Ce lok, vandaar weer nummer 14305.
Groeten
Bas
-
OK, ik dacht altijd dat het te maken had met de manier van aandrijving. In dit geval heeft het alleen met de snelheid te maken.
75 km/h is nog steeds langzaam. Worden ze nog steeds professioneel ingezet of zijn ze alleen nog museum loks? Dan zou het wel eens leuk zijn om een ritje te maken.
@Lokpaint: Dan ben ik heel benieuwd of er handelaren zijn op de beurs die hem voor die prijs aanbieden. Ik dacht trouwens dat Roco een hele erge anti-dump beleid voert en niet meer levert aan handelaren die hun artikelen dumpen. Ik heb dat pas nog ergens gelezen... maar waar..... :-|
-
Ik dacht trouwens dat Roco een hele erge anti-dump beleid voert en niet meer levert aan handelaren die hun artikelen dumpen. Ik heb dat pas nog ergens gelezen... maar waar..... :-|
Hoi
Deze worden door roco zelf voor een dumpprijs aangeboden..
\bart
-
OK, ik dacht altijd dat het te maken had met de manier van aandrijving. In dit geval heeft het alleen met de snelheid te maken. 75 km/h is nog steeds langzaam. Worden ze nog steeds professioneel ingezet of zijn ze alleen nog museum loks? Dan zou het wel eens leuk zijn om een ritje te maken.
75 km/h was indertijd een behoorlijke snelheid... Tegenwoordig worden de loks niet meer zo ingezet zoals voor de oprichting van SBB Historic, deze "club" wil bij ritten gewoon de hoofdprijs verdienen, en dat gaat gewoonweg niet. Alle historische loks zijn in hun bezit, en als de mensen die deze loks beheren niet accoord gaan met hun eisen, word de lok gewoon weggehaalt en ergens anders aangeboden.
Groeten
Bas