BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Ivo vS op 12 January 2009, 22:01:11
-
Het begin van ontwerp7 :P
Uitgangspunten:
Zuid-oost Duitsland, Ep II (1930 tot 1939).
max. grote:7m2
-Een groot/ middelgroot station, een volledige overkapping, met minimaal 3 sporen.
-Een stukje stad (pl/m 0,6 a 0,8 m2).
-Rangeer terrein
-Loc depot voor meerdere stoomloc's
-stuk natuur met vooral rijlengte
ik draaf weer lekker door :P ....
....goh wat gek dat toch die voorgaande banen niks werden. Er moet zeker weer veel op. :P (Zou zomaar een reactie kunnen zijn...)
Alleen weet ik nu dat veel niet altijd uitgebreid hoeft te zijn.
De baan bouw ik op uit verschillende modules. Iedere module wil ik als los diorama laten functioneren. Als je van vooraf kijkt geeft dit soms een flitsende overgang. Dat probeer ik zoveel mogelijk weg te werken. De rest neem ik voor lief.
Door sommige stukken op een module overgang te plaatsen hoef ik maar een deel van bijvoorbeelde plaatsen om toch een volledig beeld te creëren.
De modules worden 500 tot 650mm diep en maximaal 1300mm lang. Standaard hoogte van de module is 476mm. (67mm vurenhouten lat aan de onderzijde, 9mm mdf bodem en 400mm modelruimte) Van de modelruimte
gaat nog wel 18mm af voor de bovenlat.
De poten zijn 883mm hoog, daarmee komt de bodem van de module op 959mm.
Voor wie zich hierbij geen plaatje voor kan stellen volgen er zsm foto's.
Dat ff voor zover, ga ik ff worstelen om foto's te uploaden.
groet,
Ivo
-
Welkom, Ivo.
Uit je verhaal lees ik, dat je al nagedacht hebt wat je wilt bouwen. Prima. Spoortechnisch een mooie tijd, die je wilt uitbeelden.
Succes!
Met vriendelijke groet,
Basilicum
Oh ja: Foto's willen we allemaal graag van zien. :)
-
das dus simpel zo'n fototje toevoegen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0017_1.jpg)
Dit is de stationsmodule, staat hier even op de achterkant zodat ik makkelijker wat soldeerwerk kan doen aan de seinen. De rails moet daar nog afgekort worden, deze steken nog buiten de bak.
De koppeling met de volgende bak is ook al te zien, de 2 scharnier delen.
De aangrenzende module heeft op dezelfde plaats ook twee scharnierdelen.
Daarnaast volgt hier een ruwe schets van het baanplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan7.jpg)
1: stations module, lengte x breedte :1330x500mm
2: stadsmodule, lengte x breedte: 1000x550mm
3: bochtmodule, lengte x breedte: 500x500mm
4: nog in aanbouw
5: nog in aanbouw
6: nog in aanbouw
7: rangeerterrein1, lengte x breedte: 450x1200mm
8: rangeerterrein2, lengte x breedte: 500x750mm
9: "schaduwstation"
Zoals je in het ontwerp kunt zien is er geen mogelijkheid om door te rijden. De trein moet aan het eind van de baan gekeerd worden.
Dit is een keuze die ik gemaakt heb omdat de ruimte waar de modelbaan staat geen mooi baan toeliet om twee maal een 180obocht te leggen met een radius van 415mm of meer.
Ik ben over de R415 al niet echt te spreken, alleen een klein stukje op een rangeer terrein of bijvoorbeeld straks in module 4 in een tunnel.
De SVT 137 (liliput) kan door een R415 rijden maar het ziet er totaal niet uit. Er komt veel te veel ruimte tussen de rijtuigbakken aan de buitenzijde van de bocht.
Een voordeel van dit banenplan vind ik de rangeerverplichting. De bedoeling is om een op module 7&8 binnenkomende trein van de loc te ontdoen. Deze wordt verzorgt en gedraaid/in de loods gezet.
De wagons worden weg gerangeerd naar het schaduwstation, module 9.
Daar worden ze ofwel aan een andere gereed staande loc gekoppeld om verder te rijden. Of ze worden tijdelijk opgeborgen op een stelling. In het schaduwstation kan ik 2 losse bakken plaatsen met daarop 1 enkel spoor:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0019.jpg)
Hier met de mooi rode 03.1001.
Het is straks de bedoeling dat voornamelijk complete treinen, zonder loc hierop komen te staan. k zoek nog naar een oplossing voor de zijwanden en de bovenzijde. (wordt waarschijnlijk een geheel)
De lengte van zo'n bak is 960mm.
De senery gaat nog niet zo snel. eerst de elektrische rommel doen zodat het ook weer eens echt gaat rijden. Er staan nu 9 beestjes in de kast en dat is zonde.
groet,
Ivo
-
Zo weer even een stukje bijwerken. De bouw is al een stuk verder maar ik wil jullie de tussenstappen niet onthouden.
Het begon allemaal met de afbraak van een veel te groot bouwsel. Veel materiaal wat daaruit kwam heb ik al kunnen hergebruiken, de rest ligt nu nog opgeslagen om straks ok in de baan verwerkt te worden.
Als eerste module ben ik begonnen aan de stationsmodule. Uiteindelijk na wat wikken en wegen heb ik besloten om een station te bouwen met 3 doorgaande sporen en 1 kort laad en los perron voor kleine goederen en post.
Hier ligt een eerste deel van het perron en ben ik bezig om op de achtergrond een muur te plaatsen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12_opbouw_module_1.jpg)
Dus na een dagje verder knutselen staat ook de overkapping, 1,5x faller 120199.
Tja 2 werd te lang ten opzichte van de lengte van de module en 1 was net wat aan de korte kant. Dus dan maar de zaag erin.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12_stationskap_module1.jpg)
Met dank aan Jaap voor het idee om van schuurpapier een dak te maken. Zo heb ik wat aan het model veranderd, daarna ff netjes in een ander kleurtje gezet.
De overkapping is nog lang niet klaar (ik ben al ruim een jaar bezig :-[ )
en staat nu weer even apart. Het eiland perron is inmiddels gelegd en de doorgangen naar de aangrenzende modules zijn gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12_M1_doorgang_naar_M2.jpg)
Onder de rails gebruik kurk. Hiervoor gebruik ik kurken placemats van een zeer bekend maar niet nader te noemen Zweeds woonwarenhuis.
De sporen aan de voorzijde lopen naar module 2 (stad) terwijl achterin de sporen richting het "schaduwstation" lopen.
Links zijn nu nog 2 kopsporen te zien dit is ondertussen veranderd. Nu is alleen nog het meest linker spoor in gebruik als kopspoor. Het andere kopspoor is nu ook een doorgaand spoor geworden.
Zie onderstaaande foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0511.jpg)
Hier komt de SVT vanaf een van de "wisselbakken"het station binnen op spoor 3.
Dit is van de andere kant gezien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0507.jpg)
De wisselbakken hangen boven de trafo's en het schakel paneel. Onder in de foto is nog net een van de trafo's zichtbaar.
De info over de ander modules volgt snel.
-
Je plan ziet dr leuk uit! Ben benieuwd naar je vorderingen. Zie ik het goed dat alle modules eigenlijk ook afzonderlijke diorama's worden?
Groeten, Xander
-
@ Xander,
Er zijn meerdere thema's:
Station (module1), stad (module2), bergen (module3&4), dal met brug (module5&6), rangeer terrein (module7&8 ) en loc depot(module10).
Module 9 is een soort schaduwstation waarin ik 2 "wisselbakken" kan plaatsen om een complete trein de baan op te sturen of eraf te halen. De overige wisselbakken staan in een stelling onder de baan. (moet ik nog bouwen :P)
groet,
Ivo
-
zo, even in grote sprongen door de bouwfases heen van de afgelopen maanden:
Even wat foto's opgesnord van het elektrisch circuit van de stationsmodule.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/17onderkant_module11.jpg)
Op de foto is de onderzijde van dicht bij te zien.
Ik maak gebruik van 2 verschillende stekkers om iedere module aan te sluiten.
Iedere module wordt voorzien van ringleidingen. Een voor de verlichting/aansturing van wissels ed en een voor de rijstroom. Beide ringleidingen sluit ik aan dmv telefoonstekkers.
Om vanuit het centrale schakelpaneel de losse componenten aan te sturen maak ik gebruik van een 25 polige computerstekker.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/17onderkant_module16.jpg)
Beide zijn te zien op de foto.
De stadsmodule was wat ruwbouw betreft ook al (bijna) klaar. Aan de voorzijde moet nog de bovenlat worden aangebracht. Hiervan de eerste foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3module_stad1.jpg)
(tja nieuwe camera :-[ er moest ergens ook een knopje op zitten om de witbalans te kunnen regelen...maar waar ???) Dus sorry voor deze rooie foto. In de hoek zie je nog wel de grote hout voorraad afkomstig van mijn vorige modelbaan.
Dat ik het knopje van de witbalans ondertussen gevonden heb bewijst deze foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF00081.jpg)
Het bruggetje (half verstopt onder het stukje kurk) komt straks over het spoor heen te staan om het lelijke gat in de wand te verstoppen.
groet,
Ivo
-
Zo nu ben ik een beetje bij met schrijven over de vorderingen. Op dit moment werk ik aan module2, het stadsdiorama.
De rails ligt inmiddels al enige tijd maar door complicaties met het "schaduwstation" is de bouw enige tijd vertraagd.
De module meet 1000x500mm.
In de eerste planning lag een station aan het eind van een dubbelsporige hoofdlijn, als kopstation. Met daarbij een dubbelsporige hoofdlijn over de hele baan.
Dit bleek echter niet goed mogelijk. De maximale breedte van de baan is 1000mm. Om een 180o bocht te maken zou de radius <500mm zijn. Geen mooie oplossing om daar bv de SVT doorheen te laten rijden. Ik had deze oplossing op mijn vorige baan in een tunnel liggen.
SVT in een R415 :( :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SANY0222.jpg)
De samen voeging van de twee sporen ligt op de stadmodule, in een tunnel weggewerkt. Dus het station is nu een gewoon doorgangsstation aan een dubbelsporige hoofdlijn.
Even een foto van de stadsmodule:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Module2_klaar_om_draad_te_trekken_2.jpg)
Beide bakken staan wel onder een erg grote hoek tov elkaar.
In de afgelopen jaren heb ik wat Beierse armseinen bijeen gespaard. Eerst omdat ik de vleugels van deze seinen erg mooi vind. :) Later is pas het idee gekomen om een baan te bouwen met als thema Beieren.
Op module2 zijn 2 seinen terug te vinden te vinden die het treinverkeer moeten regelen bij de overgang van dubbel naar enkel spoor.
De module is even uitgebouwd zodat ik aan de onderzijde de bedrading kan trekken en de seinen kan aansluiten. Vanuit het station kan op beide sporen een trein in dezelfde rijrichting aankomen. Om geen botsingen/ontsporingen te krijgen op dit punt heb ik het volgende bedacht:
De seinen wil ik aan laten sturen via een reedcontact over een bistabiel relais. De positie van het wissel regelt de aansturing van het relais zodat de juiste trein groen licht krijgt.
De seinen zorgen dan weer voor het al dan niet stroomloos schakelen van een gedeelte van de rails.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Module2_onderkant_1.jpg)
Voorlopig ben ik eerst zoet met draadjes trekken en het boeltje aansluiten. :)
groet,
Ivo vS
-
Nog even voor het eten een kleine update. Draadjes getrokken in module2, dus het testrijden kan zo beginnen. (over een afstand van wel 1,0m :P ) Alleen module1 is momenteel "rij klaar". Daarmee kan ik ook de overgang tussen module 1 en 2 testen.
Nu de module toch apart stond meteen een kleine fotoshoot met 2stuks baureihe 91:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module2_2xbr91_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module2_2xbr91_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module2_br91_duo_tractie2.jpg)
De 911008 is mijn laatste aanwinst. Deze komt net uit de verpakking, zie ik nu na het nemen van de foto's dat het deksel van de watertank wel erg los er bovenop ligt.
Die heb ik maar meteen vast gelijmd. De lok heb ik ook meteen voorzien van een magneetje voor de beïnvloeding van de reedcontacten.
De reedcontacten zorgen samen met de seinen voor een eenvoudige beveiliging op de baan.
Vanavond volgt er wel een melding of het geheel werkt zonder kortsluiting oid.
groet,
Ivo vS
-
nou stotterend en met veel moeite gaat het testlokje vooruit. Dus voor dezekerheid alles maar even doorgemeten. Blijkt op een los contact (voor de verlichting van de seinen) alles te kloppen.
Dus rails gepoets, die hielp wel een beetje. Maar echt gelukkig ben ik nog niet.
Denk dat ik morgen even een ander lok op de baan zet. Ik kan/mag nu niet rijden omdat ik dan stoor op de TV beneden. :( Wat dan weer leidt tot geïrriteerde ouders.
Nee, dit is geen grap. Het is slechts een kwestie van een oud huis met te weinig groepen. Waardoor de woonkamer en mijn treinbaan hok samen op een groep zitten. Helaas mag ik geen extra groepenkast bijplaatsen, zou een hoop ergernis schelen.
Maar goed, module2 is zover rijklaar. De aansturing van de seinen gaat straks dmv reedcontacten. de eerste is al geplaatst om de seinen op onveilig te stellen. het andere reedcontact komt straks op module4.
Als het dit weekend mee zit kan ik de ruwbouw van module3en4 dit weekend af krijgen. :D
Niks overhaasten maar wel door bouwen :p
Zit ondertussen de laatste magneetjes weg te werken onder de br03 en 03.10. Achterstallig werk omdat de vorige baan niet opschoot.
Foto's volgen morgen bij beter licht.
Groet,
Ivo
-
Lezers vraag:
Het is allemaal nog een beetje kaal. Weinig invulling van het landschap van de verschillende diorama's. Ik denk dat ik het beste eerst de baan rijdend kan maken en dan pas met de invulling van het landschap ga beginnen.
Of zou ik toch van beide een beetje moeten/kunnen doen?
groet,
Ivo vS
-
Moet beide kunnen, als alles bereikbaar houd.
Ook wel leuk voor de afwisseling ;D
Ben ook benieuwd waar je heen gaat met de baan.
-
@Maurice,
Nou die baan gaat nergens heen ondanks dat het een modulebaan is. :p Wat betreft Ep2, 1935-1939. Uitzonderingen kunnen altijd voorkomen.
Maar misschien dat dit een beetje een beeld geeft van wat ik met module1 en 2 wil:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0508_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0511_2.jpg)
Beide van module2 (stad). De fotokwaliteit is niet echt super, weinig en vooral slecht licht.
Het hout dat onder de huisjes gestapeld ligt is slechts tijdelijk. Om gewicht te besparen wil ik de ruimtes vullen met piepschuim, purschuim of ander isolatieplaat.
De stationsmodule is ook al redelijk gevuld. Ik heb besloten alleen het belangrijkste deel van het station te bouwen: een gedeelte van de overkapping. Ik wil srtaks als schildering op de wand de overkapping verder laten door lopen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0512.jpg)
en
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0513.jpg)
De tunnel is kort maar dat is niet erg. Achter het seinhuis is een stuk van een brug te zien. Deze verbergt het gat in de wand dat als doorgang naar de volgende module dient.
Dat was het voor nu even.
groet,
Ivo vS
-
Van landschapsbouw heb ik nog niet veel kaas gegeten enwat betreft of je wel of niet aan het landschap moet beginnen??
Volgens mij ben je beter om eerst alles rijdend te krijgen en de nodige reedcontacten of wat dan ook in te bouwen voor je aan het landschap begint.
-
Zo dat is dan een stem voor en een tegen, dat geeft geen echte doorslag. :p
Dan houd ik maar mijn eigen motto aan, van veel een beetje doen. ;D
Dus een stukje nieuwe baan leggen=nieuwe module bouwen en evt nog wat aan het landschap knutselen.
Eerst maar even een nieuwe module gebouwd. Het plan had ik al, een 90o bocht met een radius van 415mm, standaard bocht van FLM.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/complete_baan_onder_het_laken.jpg)
Om een goede overgang naar de aangrenzende modules te waarborgen licht er aan het begin en eind van de bocht een klein stukje rechte rails. Uit ervaringen in het verleden heb ik geleerd dat een overgang van de ene module naar de volgende het beste (lees:veiligste) verloopt bij een recht stuk rails. Diagonaal plaatsen kan wel.
Helaas staat mijn afkorzaag in dezelfde ruimte als waar de modelbaan staat. Vandaar ook het laken over de baan. Dit voorkomt dat het ergste vuil en stof op de baan.
Na ruim een uur is dit het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module3_bocht_om.jpg)
Op de volgende foto is al te zien dat de kurkbedding geknipt is en klaar om te plakken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module3_kurk_ondergrond_leggen.jpg)
Blijkt trouwens dat het fijne Zweedse warenhuis die placemats niet meer in het assortiment heeft. >:( Ik heb nog 3 3/4 placemat over voor de rest van de baan...
Dat moet nog wel genoeg zijn en anders mag ik opzoek naar een andere goedkope oplossing. (Die is hier vast wel te vinden, dus als het nodig is meld ik me wel:p)
Helaas ff geen foto's meer van het eindresultaat. Maar de bedding ligt. De aansluitklemmen heb ik al geplaatst, daar hoeven alleen nog de draadjes in. Zelfs aan het uiteinde van de module ligt de rails al vast.
Dus al met al weer een stukje opgeschoten. Nu ff eerst weer voor school aan de slag, ik mag de kindertjes maandag niet teleur stellen...
Als er nog tijd over is ga ik nog wat landschap bouwen.
Groet,
Ivo vS
-
Ivo,
Jammer dat je foto's nog een beetje donker zijn etc. maar de perspectieven en de opzet van het geheel vind ik erg mooi.
Dat die stationsoverkapping uit een bouwpakket van Faller komt zie je echt nauwelijks meer terug, complimenten voor hoe je dat veranderd hebt!
Wat betreft de vraag of je beter eerst landschap kan bouwen of beter eerst alles rijdend kan maken; Je werkt met modules, je zou voor die modules 1 voor een 1 een fase af kunnen werken . Op die manier heb je veel variatie en leer je iedere module weer bij voor de volgende die je gaat maken. Is t een beetje begrijpelijk wat ik nu zeg? :-| 't Is maar een ideetje
Groeten, Xander
-
Ik heb wel eens een partij kurk meegekregen uit
een winkel voor parketvloeren :D
Voor het maken van een basis voor het landschap
zou ik roofmate of styrodur gebruiken, veel beter
te bewerken en steviger dan piepschuim.
mvg,
Tis
-
@Xander,
tja foto's zijn niet best maar dat is gewoon omdat er te weinig licht boven de baan is. Maar ik probeer het gewoon steeds beter te doen.
De overkapping was mijn eerste project om een bestaand model te verbouwen met een idee van Jaap (JaJo) en wat eigen fantasie. Ben er zelf ook best wel tevreden over. :) Bedankt voor de complimenten.
Ik rommel langzaam aan verder en probeer nu iedere module steeds een stukje verder af te werken.
@Tis,
Met kurk gaar het tot nog toe nog goed maar als ik wat te kort kom zal ik daar ook eens kijken. Bedankt voor de tip.
Nu eerst een avondje sporten en naar het vriendinnetje ;D
Dan volgt er maandag weer een update wat modelspoor betreft.
groet,
Ivo
-
Bij deze de beloofde update,
Afgelopen zaterdag heb ik me nog een paar uurtjes op module2 gestort om het landschap verder onder handen te nemen. Het eerste deel van de ruwbouw is daarbij klaar. De bodem is gelegd om straks de huizen en de straten op te plaatsen.
Dit zijn twee foto's van een eerste indeling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module2_landschap_7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module2_landschap_5.jpg)
Ik vind het huis boven de tunnel niet geslaagd. Dit kan eigenlijk niet ivm de fundering ed. Daarom de volgende wijziging:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0506_2.jpg)
Ik zit daarbij te denken aan een klein (markt) pleintje met een standbeeld of fontein boven de tunnel tegen de wand. Er kunnen dan wat kraampjes rond omheen staan. Afgewerkt met een paar bomen aan de zijkant van het pleintje.
Het huis boven de tunnel heeft een nieuwe plek en ik moet alleen nog opzoek naar leuke marktkraampjes uit grootmoeders tijd. :P
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module2_heli1.jpg)
De verlichting blijft hopeloos, zelfs overdag. Daar ga ik in de komende tijd ook nog wat aan veranderen. Ik wil bovenop de module nog een verlichtingsbak plaatsen. Daarvoor moet ik nog een ontwerp maken.
Het dus straks de bedoeling dat de toeschouwer alleen via de voorzijde de module in kijkt.
Dat was het tot zover.
Groet,
Ivo
-
@ Ivo vS
TIP voor je te donkere foto's:
Koop twee halogeenlampjes bij de .......,
kost zzeerr weinig [ 5,00 euro] en geeft een enorme berg ligt.
Kijk maar naar de foto's in FREDERICO'S Frutsels,
[bijna] alles zonder flits met alleen die twee lampjes.
Verder ziet het er erg lekker uit, dat wordt nog wat zo,
good luck,
Frederico
-
@Frederico,
Ik heb nog ergens miinstens 2 van die dingen liggen. Moet met betrekking tot het onderwerp licht nog 2 "lichtkanonnen" bouwen voor in de les. Daar komt het steeds niet van :-|
Maar dit is natuurlijk een hele goede rede om er toch eens aan te beginnen. Zal wel komend weekend worden.
@ allen
Verder maar eens begonnen aan een brug voor module5. Dat is nog even in het vooruit bouwen. Dan kan ik nu alvast met het ontwerp van die module beginnen.
Module4 is wat betreft ontwerp niet heel moeilijk. Dat wordt een 90obocht met een radius van 700 of 800mm en anders iets ertussenin.
De precieze radius heeft oa te maken met de doorgang op zolder. (lees: ruimte tussen de module en de muur.)
De bocht eindigt in een tunnel en tevens staat er een sein voor de tunnelingang. Ik wil wat betreft het landschap iets plannen met een boerderij, een baanwachtershuisje, een veld waar gehooid wordt en verder een heuvel/bergwand op de achtergrond met op de helling een bosrand. Misschien nog iets van een jagershut oid in de bosrand.
De tunnel tussen module4 en 5 is een korte tunnel. Op module5 komt oa een brug over een riviertje. Het riviertje heeft een smal maar diep spoor in het landschap uitgesleten. De brug zal dan ook op 15a20cm hoogte boven de rivier komen te liggen. Echter laat ik het spoor niet stijgen maar zal de rivier deze afstand moeten zakken.
Zo zat ik het een en ander uit te denken.
Het blijft weer even bij denken omdat het werk weer om aandacht vraagt.
groet,
Ivo vS
-
update,
In alle drukte met voorbereidingen op de toetsweek eigenlijk niet heel veel gedaan. Van module4 en 5 heb ik de onderbouw gemaakt. Dat is slechts een frame van vurenhout. De opbouw en de achterwand moet ik nog maken.
De planning is iets veranderd. Om de hele modelbaan over enige tijd ook nog door deur en trapgaten te kunnen verhuizen wil ik de modules niet breder maken dan 650mm.
De 90obocht met een radius van 1000mm past dan alleen op 2modules.
Verder is module3, 90o bocht met een raduis van 415mm bekleed met horregaas. Ook zijn de laatste gaten in de wanden gedicht. Deze module is dus eigenlijk klaar om afgewerkt te worden.
Dat laatste wil ik eigenlijk pas doen als de treinen ook daadwerkelijk kunnen rijden. Dus ga ik na volgende week snel verder met de laatste 4 modules.
Tja en om in het voren te werken heb ik alvast een brug aan mijn vingers laten plakken, faller 120536. Deze ga ik nog wat aanpassen en dan inpassen in het landschap op een van de volgende modules.
Ofwel er staat nog wat in de planning om te bouwen, een volgende update met foto's volgt snel weer.
dat ff tot zover,
Ivo vS
-
Toetsweek zit er op dus weer aan het bouwen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0511_1.jpg)
Module 4 en 5 vormen samen een 90obocht.Deze modules ben ik langzaam aan het ingevullen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0506.jpg)
Nog wat rommelen met de achterwand en bovenbouw van module 5 (bovenste foto op de voorgrond). Dan is het geheel af en kan ik het spoor gaan leggen.
Ik een boerderij voor in het beiers landschap. Faller heeft wel hele mooie Schwarzwald boerderijen maar hoort officieel niet op de baan. Heb bij vollmer 1 model gevonden, art. nr. 3705. Dan moet ik alleen nog zoeken naar bijpassende bijgebouwen.
Verder is er vrijdag nog een baureihe 75 van Liliput (tweedehandsje) aan mijn vingers blijven plakken. Moet ik alleen nog olieën en dan is het locje weer rijvaardig.
Dan ga ik nu beginnen aan de inrichting van een kapsalon...
Greetz,
Ivo vS
-
De kapsalon
Even wat anders naast de ruwbouw van alle modules.
Het model is van faller, een reliëfhuis met op de begane grond een volledig ingerichte kapsalon. Faller is in ieder geval royaal geweest met extra onderdelen. Als ik alles in het kleine wnikeltje zou zetten dan kan er geen preissertje meer lopen.
Dus zelf aan het rommelen geweest met invulling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0505_2.jpg)
Daarbij vond ik alleen een ingerichte winkel niet leuk. Dus de eerste verdieping ook maar van een vloer en plafond voorzien en ingericht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0509_2.jpg)
Even een kijkje in de kapsalon, de achterkant van de toonbank werk ik niet verder af, ziet toch niemand meer straks.
Uit de oude doos een parasolletje gepakt om er een lampenkap van te maken. Natturlijk wel een werkende lamp in de kap dan. Dat ziet er dan weer zo uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0515.jpg)
Dit is beide lampjes in serie op 30V, schijnt het kapje wel erg door. ;D Straks op de baan wordt het gewoon 10V of 12V en dan parallel geschakeld.
De papieren opvulling voor de bovenverdiepingen van faller vond ik niet helemaal geweldig. Dus maar even een stukje uit geknipt. Nu is er een blik naar binnen mogelijk. De kapper is straks beneden aan het werk, zijn vrouw zit boven op de bank bij het raam. Tja kun je alleen die knal rode bank net niet zien van buitenaf. Verder wat kastjes aan de muur als opvulling van de woonkamer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0512_1.jpg)
Morgen maar eens kijken dat ik in de winkel nog een deur op de achterwand plak en de twee klanten verder afschilder. Als laatste moet ik nog opzoek naar een kapper want die levert faller er niet bij :(. Geen idee eigenlijk of er eigenlijk wel een kapper is onder de preissertjes ???.
Daarna krijgt de buitenkant van het gebouw ook nog een kleine verouderingsbeurt.
groet,
Ivo vS
-
Hallo lezers,
De afgelopen week even weinig gebouwd want, ik loop tegen een probleempje aan.
Ik zoek naar een oplossing voor het volgende probleem:
In de stadmodule liggen de straten en huizen (achtergrond) hoger dan het spoor. Zie foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module2_landschap_3.jpg)
Het gat dat nu ontstaat tussen spoor en straat niveau wil ik opvullen met een stenen muur. (rechts van het meest rechtse huis op de achtergrond)
Met gips kun je hele mooie muren maken. Kom ik genoeg tegen hier op het forum maar gips is breekbaar/heeft verhoogde kans op scheuren. Bij het vervoer ontstaan de nodige trillingen in de constructie waardoor het gips kan scheuren, denk ik dan. Heeft iermand hier misschien ervaring mee?
Of is het gebruik van purschuim een goed alternatief?
Ideeën en tips zijn van harte welkom!
Groet,
Ivo vS
-
Geheel idioot allicht
Meende ooit op dit forum iets gelezen te hebben over muren gemaakt van houtlijm.
Plastic muurplaat. hier alufolie op wrijven zodat je een spiegelbeeld mal krijgt en daar houtlijm op smeren...
Dit is in kort samengevat... wie o wie is of kent de uitvinder hier van?
-
Dit draadje even doornemen dan kom je die methode vanzelf tegen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11101.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11101.0)
Je zou ook die gipsen muren op een dunne strook triplex oid kunnen lijmen dan heb je al wat meer stevigheid.
Groeten,
Patrick
-
Ivo, zou je niet kunnen werken met 'gewapend gips' ? Analoog aan 'gewapend beton'. Dus de gipsstructuur opbouwen uit bijvoorbeeld gaasverband, gedrenkt in gips. Het spul, dat ze ook gebruiken om een gebroken pootje op te lappen.
Wellicht ook zinvol eens te experimenteren met een mengsel van gips en boekbinderslijm. Dat, gecombineerd met gaasverband, zou wel eens goed bestand kunnen zijn tegen trillingen en schokken.
Sander
-
@ Sander en Patrick, Bedankt voor de ideeën. Ik ben ermee aan het stoeien geweest en heb het eea gecombineerd.
Gewapend gips is het niet geworden. Gewapend purschuim wel.
Een deel van de wanden laat ik bestaan uit rots. De spoorlijn ligt daarin uitgehakt. Daar waar nodig is de wand versterkt met een gemetselde muur. Deze wil ik maken met muurplaten van houtlijm. (Ik moet hier nog aan beginnen.)
Het eerste stuk van gewapend purschuim is al geplaatst. Dit is purschuim met strak gespannen horregaas. Het resultaat is een stevige wand waarin ook nog te snijden/te hakken is.
Wel was ik bijna vergeten dat purschuim een beetje erg in volume toeneemt. :-[ Bijna een seinpaal in de verdrukking gekomen. Een strook karton en 2 schroeven hebben uitkomst geboden.
Helaas ben ik even niet op de plaats waar ook mijn modelbaan is, dus vandaar even geen foto's.
Verder heb ik het schaduwstation onder handen genomen. De losse bakken vond ik toch niet zo handig ivm de kans op valpartijen van lok's en wagons.
Ben nu met een fiddleyard bezig welke als een lade heen en weer bewogen kan worden.
Wederom foto's volgen.
Tot de volgende update!
groet,
Ivo
-
Eerste foto's van de fiddle yard:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fiddle_yard.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fiddle_yard_3.jpg)
Voorlopig houd ik het op 3 sporen. Misschien dat er nog een 4e bij komt.
Nog niet rijvaardig maar daar gaat snel verandering in komen.
Ik ga snel verder.
groet,
Ivo vS
-
Hallo lezers,
Dat snel verder gaan zal voorlopig niet gebeuren. Afstuderen en daarna een mogelijke verhuizing in vooruitzicht hebben ervoor gezorgt dat ik de modelbaan even op de lange baan schuif. Wat kleine projecten volgen mogelijk nog wel deze zomer.
En dan maar hopen dat er straks een kamertje over blijft voor de hobby...
groeten,
Ivo vS
-
Hallo,
Een gevalletje bloed kruipt waar het niet gaan kan. De V2.0 van Reithsburg is een feit!
De verhuizing is toch nog even uitgesteld en met een module baan is deze dan weer snel opgebouwd.
De stadsmodule is wel afgebroken en vervangen door een nieuwe met een 180 graden bocht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0023.jpg)
Hier vanaf de buitenkant gezien. Op dit moment zit er al een achterwand in zodat je niet meer zomaar door de module heen kijkt.
Het plan ziet er als volgt uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stadsbocht.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/stadsbocht.jpg
Dit stuk van de baan komt op twee modules te staan, eigenlijk drie. Rechts onderin staat een stuk de stationsmodule. De 180 graden bocht is de stadsmodule. De overgang naar de derde module is op de plaats bovenaan tussen de twee stukjes 03. Op de derde module bevind zich een 108cm lange brug men aan het eind het begin van de tunnel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0024_1.jpg)
Beetje wazige foto helaas.
De tweede verandering is de module van het rangeer terrein. Eerst was het alleen een fidleyard, nu een volledige module met een helaas wat recht sporenplan. Het lef om sporen meer los te leggen ontbreekt nog. Vooral bij de overgangen van de ene module naar de andere module. De module ziet er als volgt uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF00191.jpg)
Komende week komt hoop ik de laatste module af. De locloodsmodule. De loods wordt 9 delig, faller 176/177 met een HK draaischijf op een stukje van 85x95cm. Dat ziet eruit als volgt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/loods_definitief.jpg)
Updates volgen komende week wel weer. Dan heb ik even vakantie, dat wil zeggen, ik hoef alleen maar toetsen na te kijken en lessen voor te bereiden. :-\
groet,
Ivo vS
-
Vandaag tijdens het fotograferen er achter gekomen dat het eea toch wel zwaar onder het stof zit. Het tijdperk waarin ik rijd loopt tm 1939, een kleine uitzondering wil ik hier en daar maken.
Dus op de vooravond van de WOII, een "klein" troepentransport maakt daar ook deel vanuit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0004.jpg)
Mijn BR 44 van Roco, een oude en veel gebruikte loc die ik als occasion gekocht heb op eurospoor. Ik mis enkele details maar deze tik ik nog weleens ergens op de kop of ik maak ze t.z.t. zelf.
Close up van een Panzer 3, nog eentje van Roco Minitanks.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0008_1.jpg)
Wel bewerkt, de extra kisten aan de achterzijde heb ik verwijderd. Deze werden pas later aangebracht. Ook luik in de toren aangepast. Deze bestond bij de vroege uitvoeringen uit twee delen.
Decals moet ik nog een bijwerken. Die heb ik zelf gemaakt, gewoon een wit vlakje schilderen. Wachten tot de verf droog is en dan voorzichtig met een prikpen de witte verf weg krabben.
Binnenkort eens zoeken naar extra wagons en kettingen om de tanks mee vast te zetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0010_3.jpg)
De trein in vogelvlucht, enkele halftracks en een panzer 1. Een resinmodel ook op de beurs gekocht. Daar heb ik er ondertussen drie van. Waarvan 1 in slechte staat.
Als laatste een close up van tankcommandant Heinrich. Gezien de hoeveelheid stof zit hij daar al even...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0003.jpg)
De bedoeling is om nog een laatste module te maken bij het rangeerterrein met daarop een kazerne met spooraansluiting. Dan hoeft Heinrich ook niet iedere keer in zijn tank te overnachten.
Dit lat nog even op zich wachten. Eerst is de stadsmodule aan de beurt om voorzien te worden van ruwbouw. Uit platen isolatiemateriaal maak ik het landschap. Zie ook de eerste foto in dit bericht. Morgen meer daarover...
Groet,
Ivo vS
-
Hm morgen werd toch even een paar dagen later. Vandaag voor het eerst sinds maanden weer wat over de baan heen zien haperen.....was niet echt rijden in het begin. Maar na het verwijderen van enig bouwafval dat in een tunnelportaal gerold is kon de trein vertrekken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_bestrating_perron_in_kleur.jpg)
Het perron bleek toch net iets teveel uit te steken in de bocht. Dus meteen maar een stukje geschuurd. Er kwam een trapje van de svt net tegen de zijkant aan. Gelukkig zonder motorbak dus geen schade.
In de tussentijd lekker even kunnen werken aan de opbouw van de stad. Ik had geen zin in elektronica rommel. Dat komt eind deze week wel weer. Dan zal het wissel in de stadsmodule via reedcontacten geschakeld worden. Daarna lekker ballasten en muurtjes bouwen zodat de blauwe platen niet meer te zien zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0004_2.jpg)
Een deel van de bestrating is klaar. Ik heb de twee goten van het straatpapier dieper gelegd door in het schuim twee gleuven te drukken. De straat glimt nu nog te veel maar daar gaat nog aan gewerkt worden. Nog niet echt een idee hoe maar goed. Het eerst volgende project is het perron verder afbouwen en dat doe ik nu tijdens het uploaden van de foto's.
Ter afsluiting een foto met lekker statische snippers....die plakken echt overal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0007_2.jpg)
Groet,
Ivo vS
-
dat ziet er allemaal gelikt uit ga vooral zo door (y)
mark
-
Update
@Mark ik doe mijn best. Helaas gaat de uitvoering minder snel dan de planning in mijn hoofd.
Jahoor....eindelijk kan ik beginnen met de HK draaischijf. Ik heb het bouwpakketje vandaag opgehaald bij Henk Kooiman. Beginnen aan het project wordt nog even plannen. Eerst de leerlingen van cijfers voorzien deze week en lekker aan de raportvergaderingen....Weinig bouwtijd dus :(
In de planning staat een draaischijf met een lengte van +/-29 cm. Dan kan ik in ieder geval mijn loc's van de serie 03 en 03.10 draaien.
Er omheen wil ik een locloodsbouwen met plek voor 9 loc's. Die pakketen zijn al even binnen, al een week of 4 en ik heb zowaar al enkele stukjes geplakt. ;D
Foto's van de bouw volgen zo spoedig mogelijk.
groet,
Ivo vS
-
hé, ik zie dit draadje nu pas, lekker bezig! panzers en papegaaitreinen, altijd leuk ;D
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1loods_in_opbouw.jpg)
Zo, na heel wat plakken is het dak dicht. :P Er gaat toch wel wat werk zitten in een 9 delige loods.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3loods_in_opbouw.jpg)
Er volgt spoedig meer over de afwerking want daar is nog voor weken werk aan. Dakgoten, werkbanken, machines maar ook de verlichting volgt nog. Daarna komt ook de zelfbouw van de draaischijf aan de beurt. Dus als ik naast het nakijken nog tijd heb dit weekend gaat er nog wel wat gebeuren op de module.
groet,
Ivo vS
-
:o :o :o :o
wat een enorme loods! :P
ik wou dat ik er ook een kwijt kon op mijn baan >:( :(
Mark
-
Tja Mark, ik heb er nu plek voor....heb nu wel de hele zolder in beslag genomen maar het past. De loods komt als losse module voor de balkondeur te staan. Het balkon wordt toch niet gebruikt dus dat maakt niet uit.
De loods is bijna af wat betreft het plakwerk alleen nog dakgoten en schoorstenen. Vandaag maar eens een begin gemaakt met de HK draaischijf. ;D
Dat wordt veel knutselwerk in de kerstvakantie. Dus maar even alvast 2 foto's van de kuil in ruwbouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0002_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0007_3.jpg)
Helaas slechte kwaliteit foto's :(, slechte verlichting.
De rest week weinig tijd, maar in de kerstvakantie lekker schuren en bouwen.
groet,
Ivo vS
-
Update!!
Zo, eindelijk weer m'n auto uitgegraven. Dit weekend en afgelopen maandag en dinsdag verplicht bij m'n vriendin doorgebracht. Kreeg de auto niet meer vor of achteruit....geen winterbanden dan krijg je dat.
Maar nu de modelbaan:
Voor de vakantie had ik al in de doos met losse onderdelen gezocht naar materiaal om de brug van de draaischijf van te gaan bouwen. Daar kwam ik ook nog wat restanten van de stationsoverkapping tegen.
Dit weekend eens lekker kunnen nadenken wat ik daar nu nog mee kon doen. Ik ben al tijden niet tevreden over het gat in de wand waar de trein doorheen rijdt om de module te verlaten. Deze zit precies naast de overkapping en erg in het zicht.
Een eerder plan op daar een loopbrug te maken vond ik te riskant omdat ik dan opnieuw aan de bestaande kap moest gaan verbouwen. Het netjes halveren van een van de kap vond ik al moeilijk genoeg. Ik had namelijk 2 paketten gekocht en heb er uiteindelijk maar 1,5 gebruikt.
Van de laatste restjes ben ik nu een stukje kap aan het maken om naast de ander te plaatsen. Helaas past dit niet helemaal op de module dus ook deze moet iets uitgebouwd worden. Het perron moet ook 18mm breder. Dan past alles precies.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stationsoverkapping_2.jpg)
Zo staan de zaken er nu even voor. Ondertussen zit ik lekker schoorsteentjes te plakken voor de lokloods.
Groet,
Ivo vS
-
Zo na het in elkaar zetten van de schoorsteentjes deze ook maar op het dak geplakt.
Helaas geen mobiele halogeenspotjes kunnen gebruiken in deze kamer. Geen stopcontacten vrij of vrij te maken. Dus dan maar met het licht wat er is de volgende foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Loods24_12_6.jpg)
Ook het laatste stuk van het dak geschilderd. Hierdoor ontbreken er nog enkele dakvensters. In het midden even om uit te proberen een extra ventilatierooster. De laatste dakgoten aangebracht boven de deuren.
Nu nog even een zwart-wit sfeerfoto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Loods24_12_2.jpg)
De loods moet nog wat zwarter en viezer, de witte voegen steken wel erg af zo. De schoorstenen en dakgoten moeten ook nog geschilderd worden. Leuk voor morgen ochtend of ergens verdop deze week.
Morgen volgen de foto's met de loods op de module. De ruwbouw kuil is al af dus dat geeft dan weer een beter beeld.
Dat was weer voldoende voor vandaag, een zeer groot verschil in bouwsnelheid in vergelijking met de afgelopen maanden...dus ff een biertje verdiend.
groet,
Ivo vS
-
De module met draaischijf en loods is geplaatst. Vandaag nog even wat aan het puzzelen met mogelijke railaansluitingen. Het bouwen van de bovenbouw van de draaischijf is helaas niets terecht gekomen. Wel heb ik een "nieuwe" tl balk boven de tafel gehangen. Ook komt er een in de stationsmodule.Dat maakt het maken van duidelijke foto's een stuk makkelijker. Dus maar even de foto's van hoe het er nu bij staat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0151.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0151.jpg)
Achter het seinhuis en de kolenbunker staat de loods verstopt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0152.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0152.jpg)
(foto's zijn klikbaar)
Zandtoren en zandopslag moeten nog geplaatst worden en de kolenbunker moet nog verder afgewerkt worden. Ofwel nog voldoende in de planning. :)
Groet,
Ivo vS
-
Het sporenplan in het depot voldeed niet helemaal aan mijn eisen. Daar ben ik nog mee bezig, foto's volgen later vandaag.
Eerst de verbouwing van de stations overkapping. Zoals eerder beschreven van twee bouwpakketten van f*ll*r had ik er maar 1,5 gebruikt. Van de restanten heb ik een tweede deel gemaakt dat nu over spoor 3 en 4 staat. Daarmee heb ik een groot deel van het lelijke gat weg kunnen werken. Alleen een frontale foto laat de gaten duidelijk zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0164.jpg)
Helaas nog overbelicht omdat zonder flitslicht de foto erg donker werd. Morgen komt er extra tl verlichting in de module. Daarvoor moet ik eerst hout halen. Dus dan is ook dit probleem verholpen.
Verder een probleem aan de 75.1009 verholpen. Na de foto een testrit gemaakt waarbij bleek dat de frontverlichting niet meer werkte. Het lipje dat voor het contact moet zorgen tussen het lampje en het chasis was verbogen. Normaal wordt het lipje tegen het lampje gedrukt door de voorste loopas. Dit gebeurde niet meer.
Met wat soldeerwerk en het opnieuw buigen van het metalen lipje werkt het weer als nieuw (en dat zegt wat voor dit oude beestje). Meteen even geolied en vuil verwijderd, loopt weer als een zonnetje.
groet,
Ivo vS
-
update, (alweer) ;D
Er komt toch nog een beetje vaart in het bouwen. Deze keer in de stadsmodule en in de stationsmodule een tl buis ingebouwd. Slecht belichte foto's van die twee modules zijn verleden tijd. Zie de eerste drie foto's hieronder.
De stationsmodule:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0169.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0169.jpg)
Stadsmodule:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0168_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0168_1.jpg)
De uitbreiding van de perronoverkapping in close-up:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0171.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0171.jpg)
Boven op de kap is duidelijk de nieuwe afdekking zichtbaar. De oude strook van karton beplakt met schuurpapier was niet mooi gelukt. Ik had nog enkele kappen van V*llm*r liggen. Die plaats ik boven op, toevallig precies de goede maat. :)
De gebogen zijkanten maak ik ook bij het nieuwe gedeelte weer van karton en schuurpapier.
Als laatste een plaatje van een in het schemerdonker:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0174.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0174.jpg)
Ik denk dat de straatverlichting nog wel even wat minder fel mag. Dat wordt nog wat prutsen met wat extra ledjes. (Geel/witte want daarmee kan ik dan meteen een huis verlichten)
Tot zover, wordt vervolgd.
groet,
Ivo vS
-
Joh, zie dit draadje nu pas. Wat gaaf zeg. Heerlijk sfeerplaatje met die straatverlichting, ook paar berichten van jou hierboven.
nice work!
J
-
Dank je voor t compliment Jeroen.
Er verkeert nog veel in de ruwbouw fase maar ik kon het toch niet nalaten om even een paar keer heen en weer te rijden met m'n BR 75. Heb eindelijk de 75 van een magneetje voorzien zodat deze ook de wissels kan beïnvloeden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0179.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0179.jpg)
Op de voorgrond liggen nog wat restjes van de perronoverkapping die ik wil gaan gebruiken om een viaduct te bouwen dat over de weg en het spoor moet komen te liggen. Dat bouwproject start nadat ik de rails eronder voorzien heb van ballast en een kleurtje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0176.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0176.jpg)
Hier de trein op de brug, water ontbreekt nog, maar dat wordt straks een rivier waar nu nog het bouw materiaal ligt.
In de tussentijd even een sein aangesloten en het tweede deel van de straatverlichting aangesloten.
Zie ik dat steeds bij het schakelen van het wissel en het sein de straatverlichting begint te knipperen. Dat is natuurlijk een dom gezicht en ook een domme fout. Nooit lampjes en wissels op dezelfde trafo aansluiten.
Dus om dit probleem uit de wereld te helpen ga ik een voeding uit een oude server gebruiken om de modules van voldoende stroom te voorzien.
De voeding levert in twee groepen 12V af en in een groep 5V, altijd handig voor de verlichting.
groet,
Ivo vS
-
Vreemd zijn ineens mijn foto's verdwenen? Nu ik dezelfde foto's opnieuw upload staan ze er weer. ???
In ieder geval ben ik (eindelijk) begonnen aan m'n HK draaischijf bouwpakket. Het draaiend deel, inclusief motor had ik al geplaatst maar dan begint het pas. Zelf even een brug bouwen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0183.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0183.jpg)
Brugdek ruwbouw van 4 mm mdf. Straks eens 2x29,7cm rails afzagen en monteren. De afwerking van de brug zal ik doen met plastic strips die ik nog over heb van het bouwpakket van de perronoverkapping. Ik heb nog voldoende plaatwerk over met klinknagel en traanplaatmotief.
Dat wordt dus nog het nodige knippen en plakken. Het afstelwerk van de draaischijf is gunstig uitgepakt Ik had voor het zagen al de middellijn uitgetekend waardoor geen afwijking is ontstaan. Kwestie van gaatjes boren op het lijntje.
Alleen de montage van de houten bovenplaat op de aluminium strip was even minder goed verlopen doordat aan een uiteinde er een ruimte ontstond tussen het mdf en het aluminium. Het schroefje pakte niet goed in het mdf en drukte daardoor het mdf omhoog.
Uiteindelijk heb ik het gaatje in het mdf op geboord waarna het schroefje wel pakte. Hier nog even een foto van de 75 op de schijf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0180.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0180.jpg)
Dat was het even voor zover.
groet,
Ivo vS
-
mini update,
Jaap heeft al een uitgebreid bouwverslag van zijn HK draaischijf maar ik wil die van mij toch niet achterwege laten.
Eens kijken of ik een beetje bij de bouwkunsten van Jaap in de buurt kom ;D
Ik heb net de railstaven op m'n draaischijf geplaatst. Ik heb een houten mal gebruikt om de railstaven op afstand te houden. Daar de railstaven tegenaan gedrukt en vastgelijmd. Alleen daarbij ook de mal vastgeplakt aan de railstaven. :(
Prima secondelijm, zat meteen muurvast.
Dit is het resultaat na et verwijderen van de mal:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0186.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0186.jpg)
Nu nog aan een kant de staven op lengte slijpen. Het hekje heb al even geplaatst om te kijken of dat past.
groet,
Ivo vS
-
Volgend stukje geprutst:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0188.jpg)
Had ik netjes de draadjes vast gesoldeerd aan de rails, gecontroleerd dat er een ook een gesloten stroomkring was. Het treintje reed. Daarna het bovenste deel van de draaischijf voorzien van een stukje plastic.
Wilde ik na het plakken het geheel voor de zekerheid nogmaals controleren, deed niks het meer... >:(
Alles nagemeten en ja hoor op de meest onmogelijk bereikbare plek tussen het plastic was het draadje van de rails los. Helaas een stukje plastic weggebrand met de soldeerbout tijdens het opnieuw vast solderen maar nu werkt het weer.
Het was nog even prutsen om de draadjes naar het lampje redelijk weg te werken.
Het werkt dus :D
Op naar het schilderwerk en even dat lelijke plekje soldeertin wegwerken.
groet,
Ivo vS
-
Voor ik aan het schilderwerk kan beginnen nog even de laatste details aangebracht.
Voldoende klinknagels in het zicht: :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0189_1.jpg)
Waar restanten al niet goed voor zijn. Voordeel: dit houdt de schijf ook lekker goedkoop ;D.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0193_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0193_1.jpg)
Al de strips met klinknagels waren eerst voorzien van een hekje. Behalve bij de bovenste strips heb ik alle hekjes verwijderd en met secondelijm op het hout geplakt. Het geribbelde stukje plastic is een stukje van een perron overkapping. Daarvan had ik net voldoende over om beide zijden van de onderbouw te voorzien van een wandje.
Rechts achter het trapje heb ik een extra kunststof strip geplakt om de bedrading van de verlichting weg te kunnen werken.
Het lampje in de rechter bovenhoek komt straks in het huisje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0194.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0194.jpg)
Nu kan ik echt gaan schilderen en dat is hard nodig met dat verschrikkelijke kleurtje bovenop de brug.
Groeten,
Ivo vS
-
Leuk om te lezen Ivo hoe jij je brug bouwt. Ziet er al goed uit! (y)
Groet Jaap
-
Ziet er zeker goed uit. Netjes gemaakt (y)
Gr Bob
-
Dank voor de complimenten. Ik heb de eerste verflaag erop zitten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0199.jpg)
Beetje glimmende rails nog, daar zal ik straks ook nog een kwastje overheen halen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0198.jpg)
Dit staat voorlopig nog even te drogen.
Groet,
Ivo vS
-
Zo, ook weer door schade en schande wijs. Had ik een mooi stripje met klinknagels net iets te ver uit laten steken aan de brug. Mooi dat de brug niet meer volledig rond kon draaien. Nu blijkt dus ook dat er ergens 2a3 mm speling zit op de diameter van de put want ik kreeg de brug op een plek makkelijk in de put gemonteerd. Dus meteen geschuurd en ook het stripje klinknagels even verwijderd.
Alles draait weer zoals het gepland is. Nu wachten op de bestelling van Conrad met druk- en kiepschakelaars en een 12 standenschakelaar. Dan kan de bouw onder tafel verder.
groet,
Ivo vS
-
(y)
Dan kan de bouw onder tafel verder.
Succes, dat is wel even puzzelen Ivo. :)
Groet Jaap
-
@Jaap, Dat puzzelen komt wel goed. Helaas vandaag maar een gedeelte van de bestelling binnen. Dus de verbouwing van het rangeerterrein is nu eerst aan de beurt.
Het controle paneel moest ik gaan vernieuwen in verband met de aansturing van de draaischijf. Daarom maar meteen goed gedaan, er komt een compleet nieuw paneel. Een deel van het controle paneel had ik verwerkt in de module van het rangeerterrein.
Het volgende paneel komt geheel los te staan, alleen verbonden met stekkers.
De extra ruimte die ontstaan is met de sloop van het oude controle paneel wil ik gebruiken voor enkele laad en los sporen. Dan heeft het terrein meer nut.
In deze verbouwing neem ik meteen de wisselstraat mee zodat de rijmogelijkheden beter en realistischer worden. Ook kan ik dan gewoon rechts rijden in plaats van links. Foto's volgen later, eerst solderen en bouwen.
groet,
Ivo vS
-
Pech, verkeerde onderdeel besteld bij con**d. Nu heb ik ON/OFF schakelaars in plaats van (ON)/OFF schakelaars. Op het datablad stond de juiste info maar op de afbeeldingen op de website niet. Mooi dat con**d de info van de afbeelding gebruikt en ik dus het verkeerde product besteld heb.
Nu heb ik wel hele mooie nieuwe schakelaars om de verlichting van m'n baan mee te schakelen. Foto volgt nog na al het soldeerwerk.
De impulsschakelaars heb ik nu alsnog besteld. Dat wordt nog een paar dagen wachten. Gelukkig voldoende ander werk te doen.
groet,
Ivo vS
-
Nou na even solderen is het schakelpaneel van de verlichting als volgt:
De voorzijde:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0200.jpg)
en de achterzijde:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0201.jpg)
Helaas komt het schakelpaneel van de wissels nog niet lekker uit de verf door het ontbreken van de drukschakelaars. IK ben net begonnen aan het inbouwen van de eerste vier wissels en een ontkoppelrail.
Zal daarvan morgen ook foto's neerzetten. Nu eerst de eerste bedrading aan de railsstaven solderen en schakelaars van het controlepaneel van bedrading voorzien.
groet,
Ivo vS
-
Mini update!
Zo volgend stukje schakelpaneel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0202.jpg)
Deze is voor de aansturing van wissels en seinen op de stationsmodule en straks ook het rangeerterrein.
De aansturing van de draaischijf volgt op een tweede paneel. Dan kan de module ook afzonderlijk van de baan aangestuurd worden.
Contact met de modules verloopt via telefoonstekkers voor de continuestroom en 25polige stekkers voor de impulsstroom.
Groeten,
Ivo vS