BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: wibi op 12 January 2009, 11:20:17
-
Gisteren een rit gemaakt even ten zuid-westen van ons land.
Emlacement bezocht van Montzen. Is op een zondag nou niet ideaal, want weinig verkeer ter plaatse. Op een donderdag zou er iedere 4 minuten een trein doorrijden. Wat opvalt is de grootte van het complex! Twee nog ouderwetse seinhuizen met bemanning, ik kreeg een tip de grote te bezoeken, de mennekes daar zouden blij zijn met een bezoeker, echter, ik had geen fles wijn bij me, nog een doos sigaren. Naar het schijnt heb je vanaf de 7e (!) verdieping een prachtig uitzicht. Volgende keer dan maar.
3 klazen op de kiek gezet van DLC. Binnenkort afgelopen voor de diesels op deze lijn vanwege de electrificatie. Op een van de sporen staan onder een sneeuwdeken nog een heel rijtje diesels te wachten op de sloop.
Te koop is de oude douaneloods met nog drie sporen. De ramen zijn te vervangen, verder heeft het geheel een fikse opknapbeurt nodig.
Mooi onderkomen voor een museumbaan!
Na een uurtje rondhobbelen doorgereden naar het viaduct van Moresnet.
Natuurlijk koude voeten zonder trein in zicht. Pechdag, al maakt de hete chocolade veel goed in het nabije café.
Reistijd vanaf Maastricht, een goed halfuur. Wim
-
Prachtig verhaaltje Wim. Heb je er ook nog foto's bij? Want persoonlijk ken ik helemaal niets van wat je allemaal opnoemt ;).
-
Is inderdaad een prachtige (spoor)omgeving. Ben er zelf een paar jaar geleden geweest toen het viaduct van Moresnet na een grote renovatie weer feestelijk in gebruik genomen werd.
-
Foto,s zitten nog in de cam, zo,n ouderwetse met rolletjes!
Met klazen wordt de Class 66 bedoeld, de Belgische diesels stonden net te ver om de nummers te kunnen lezen, wellicht dat iemand anders exact weet wat er staat, volgende keer dus maar stout zijn en er ff heen lopen!
-
Motzen is idd een goede cargo-stek :D, en de brug
van Moresnet(over het dorp!) mag ook niet
vergeten worden.
De rij diesels zijn waarschijnlijk van de reeks 51,
in de Rail Magazine van oktober stond een foto
van het emplacement met de nieuwe Traxxen er
al geparkeerd ::)
Niks mis met een Traxx, maar het is wel de latste
mooie diesellijn die nu verdwijnt in Belgie....
En...lang leve de goeie oude kleinbeeldfilm ;D
Mvg,
Tis
-
De Montzenlijn loopt bijna door mijn achtertuin.
Ik woon er 2,5 Km van af.
En natuurlijk is het een mooit trajekt.
Ik vind de boogbrug over St. Martensvoeren Voerdalviaduct), en de Boogbrug tussen Remerdael en Hombourg (Gulpdalviadukt) de mooiste stukken.
Jos.
-
Op een donderdag zou er iedere 4 minuten een trein doorrijden.
Dat is écht schromelijk overdreven. Als het druk is op lijn 24 heb je een paar treinen per uur. In deze tijd is het vervoer sowieso een stuk minder.
Overigens zou ik het hoge seinhuis in Montzen nou niet bepaald ouderwets willen noemen, dat is een vrij modern gebouw (behoorlijk patserig en ook bij de bouw al redelijk overdreven voor zijn functie, maar wel stoer)
Rangeerterrein Montzen is in december definitief gesloten, wat er de laatste haren resteerde werd met name nog gebruikt voor locwisselen en de rest voor opstel. Ooit is het terrein nog veel groter geweest. Kijk maar eens op google earth: alles wat nu bomen is was vroeger ook rangeerterrein
groeten Sicco
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0115_2.jpg)
Plaat gemaakt door vriendin, heeft WEL digicam! Wim
-
Hallo,
Dit is dat grote sein-huis ....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20070608___Rit_Montzen_Aachen_vv_55385539_2_Desktop_Resolutie.jpg)
en het andere kleinere .....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0789_Desktop_Resolutie.jpg)
Dus zo ouderwets vind ik ze ook niet.
M.vr.gr.
Jo