BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Fred van E op 12 January 2009, 01:06:08
-
Ik heb onlangs een leuke set dubbeldekkertjes van Lima aangeschaft met daarbij een Rivarossi mABK 8).
Het setje bestaat uit een stuurstandrijtuig en 4 tussenwagens.
Ik zou graag willen weten of dit spul ook in het echt zo rondrijdt.
Dus motorrijtuig mABK 4 tussenwagens en dan een stuurstandrijtuig?.
Op treinpunt.nl het volgende tegengekomen.
Een DD-AR-treinstam bestaat uit een stuurstandrijtuig type Bvk, een tussenrijtuig type ABv, een of twee rijtuigen type Bv en een motorrijtuig type mABk of een locomotief. Een treinstam is aan beide zijden voorzien van een automatische koppeling, waardoor twee stammen (ongeacht de samenstelling) gekoppeld kunnen rijden.
Hier wordt een stam van 4 of 5 units besproken.
Ik heb een stam bestaande uit 6 units is deze combinatie mogelijk?
Fred
-
Dat is wel vaker besproken. Ik vond bijvoorbeeld dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5564.msg82459#msg82459). Wordt het wel duidelijk denk ik.
Dat Rivarossi motorrijtuig is onderdeel van een vaste stam met motorrijtuig, twee tussenrijtuigen en een stuurstandrijtuig. Zo (http://arthurstreinenpagina.nl/Treinstellen/Elektrische%20treinstellen/DubbelDekker%20Aglo%20Regio/DDM23/Met%20stuurstand,%20Geel%20met%20reclamebanen.html) ziet dat er uit.
Lima heeft eigenlijk alleen DDM-1 (http://arthurstreinenpagina.nl/Ander%20materieel/Rijtuigen/Dubbeldekker%20materieel/DDM-1/DDM-1,%20Geel%20met%20reclamebanen.html) uitgebracht: dat zijn langere stammen waarbij het stuurstandrijtuig een beest op de wand en een pantograaf op het dak heeft. Op basis daarvan is onder de merknaam Rivarossi nog eens de hierboven genoemde vierdelige mDDM stam uitgebracht die redelijk klopt. Het motorrjtuig is door Rivarossi ook los uitgebracht en je zult de enige niet zijn die motorrijtuig gewoon aan de al of niet enigszins verbouwde Lima's koppelt. De Rivarossi set was eenmalig en is dus zeldzaam.
-
@henk
bedankt voor je reactie dit ga ik eens bekijken.
Fred
-
Het is me duidelijk een stam met 4 rijtuigen en een stuurstand kan dus met een 1700 ervoor (achter).
En niet met een motorrijtuig.
Weer wat wijzer geworden.
-
Als het in totaal 5 rijtuigen zijn kan het juist niet.
-
Maar met een 1800 weer wel. ;D
-
@ Bonke Billie
ik heb nog een verlichtingsetje voor die dubbeldekkers.....
en kijk een dezer dagen eens bij FREDERICO'S Frutsels daar komt zo'n maar dan gesuperde dubbeldekker ook voorbij
Dat wordt dan een vierdelige set met de mDDM, de Av, de Bv en de Bvk,
Frederico
-
Nog maar een stuurstand zien scoren dan.
een stam met het motorrijtuig en een met een 1823 ;D
@ Frederico ik zal eens kijken of ik hem tegenkom
Fred
-
twee stammen, Een met mDDM, een met 1600/1700 ;D is nog altijd het leukst
-
Ik heb 2 combinaties.
De DD-AR :
BvK / ABv / Bv / mDDm
De DDM1:
BvK / ABv / Bv / ABv / Bv / ABv / Loc 1800
Of:
BvK / ABV / Bv / ABv / Loc 1800
Jos.
-
Maar met een 1800 weer wel. ;D
Dan zit je weer met een losse mDDM ;D rongenwagen ervoor en erachter en een Franse diesel ervoor voor de rit van de fabriek naar Nederland dan maar.
@Jos: Die laatste stam is wel kort. ;)
-
Die laatste stam is de zelfde als de 2e, ik laat hem ook wel eens 4 delig rijden in plaats van 6 delig.
Die mDDm is toch niet bij Alsthom gemaakt?
Had de NS die niet in eigen beheer ontwikkeld?
Jos.
-
Eh, dan is ie dus te kort als vierdelige.
De mDDM is toch echt gebouwd in Frankrijk, niet in Nederland (dat doen we al jaren niet meer).
-
Oke, Rick.
weer wat geleerd.
Wat betreft die DDM 1 dat klopt dat ie 4 delig te kort is.
Maar soms ziet het niet slecht uit bij zo een loc.
Jos.
-
Voorlopig zijn we er nog steeds niet met het overzicht, dat DDM1 spul reed met 5 tot 7 bakken en een 1800( ex. 1600). In boekjes van de NS werd ook over 8 rijtuigen gesproken, maar daar zijn zover ik weet geen bewijzen van dat dat ook echt structureel gereden heeft.
Bij DDAR/mDDM nog meer mogelijkheden:
7300: Bvk+Bv+ABv+1700
7400: Bvk+2x Bv+ABv+1700
7800: Bvk+Bv+ABv+mDDM
7900: Bvk+3x Bv+2x ABv+1700
De preciese volgorde van de rijtuigen weet ik niet uit m'n hoofd, maar dat zal vast hier en/of op somda al vele malen genoemd zijn even als dit overzicht ;)
Groetjes Michiel
-
De 7900 heeft toch noot zo bestaan? Het was in het begin in ieder geval gereserveerd voor vierdelige stammen met een mDDM in plaats van een loc.
-
Nou en of de 7900 heeft gereden! Een paar jaar heeft men enkele DD-AR stammen verlengd tot 6 bakken + 1700. Dit reed hoofdzakelijk op de Enkhuizerlijn.
Samenstellingen vanaf aflevering DD-AR (1992) tot komst mDDM:
7300: 1700 + AB* + Bv + Bvk
7400: 1700 + ABv* + Bv + Bv + Bvk
Toen mDDM kwam (1996) werden een aantal 1700-en vrijgespeeld om de 1100, 1200 en 1300 te vervangen in de IC dienst. Samenstellingen werden toen:
7300: 1700 + ABv* + Bv + Bvk (werd steeds incidenteler bij aflevering mDDM)
7400: 1700 + ABv* + Bv + Bv + Bvk
7800: mDDM + ABv* + Bv + Bvk
* men probeerde de 1e klas zoveel mogelijk tegen de loc / mDDM te plaatsen.
Toen mDDM net ingestroomd was, ontstond bij NS het idee om de 1e klas te spreiden, immers een mDDM heeft ook een stukje 1e klas en die stond tegen de ABv gekoppeld.
Hierdoor ontstonden de volgende stammen, waarbij in beginsel de 1e klas van de ABv NIET tegen de Bvk stond, maar later werd dit willekeurig:
7300: 1700 + Bv + ABv + Bvk (hoge uitzondering bij tekort aan Bv rijtuigen)
7400: 1700 + Bv + Bv + ABv + Bvk
7800: mDDM + Bv + ABv + Bvk
Begin van deze eeuw (ik weet niet meer exact wanneer) ontstond nehoefte aan langere DD-AR stammen voor de Enkhuizerlijn. 2 gecombineerde DD-AR-en was teveel, een enkele te weinig. Hiertoe werden enkele stammen 7900 geformeerd, uitsluitend gereden met 1700:
7900: 1700 + Bv + Bv + ABv + Bv + ABv + Bvk
het vrijgekomen stuurstandrijtuig Bvk werd ingezet samen met ICR en een 1700 en vormde daarbij dus een trek-duw combinatie in de IC diensten (met name Asd-Ehv).
De 7900en hebben een paar jaar dienst gedaan. Verder zijn de combinaties 7300, 7400 en 7800 niet meer gewijzigd. Een 7300 is echter een hoge uitzondering geworden.
Jeroen
-
Hemeltje lief
Hier kan je een studie van maken.
allemaal bedankt voor de input.
Fred