BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Paul VT 11.5 op 11 January 2009, 22:11:47
-
Onze Ivo M. Odelspoorder wil graag zijn eerste baan gaan bouwen. Nu raden zijn collega hobbyisten van de MVN waaronder ikzelf, Ivo al een tijdje aan om vooral eenvoudig te beginnen en eerst eens na te gaan denken over een thema, sporenplan, materieel, tijdperk e.d. Menig thema is inmiddels besproken en naar de prullenbak verwezen ivm de beschikbare ruimte van 2.20 X 5.50m op de zolder in zijn ouderlijk huis.
De afgelopen weken kreeg ik diverse vragen van Ivo over wat ik vond van zijn plannen waaronder het sporenplan van "Stasjonen Sporingsflagg". Het betreft een plan naar Noors voorbeeld waarvan ikzelf het idee had dat het nogal ambitieus was gezien het beschikbare budget en dergelijke. Maar wie ben ik om daar een oordeel over te vellen? Hier op BNLS zit toch veel meer kennis? :)
Om een lang verhaal kort te maken, heb ik Ivo beloofd hem te helpen met een eerste aanzet voor zijn draadje "Stasjonen Sporingsflagg". Het oorspronkelijke sporen/ baanplan van Ivo (plan 1) vind je hieronder ( Anyrail) met een schets van een vereenvoudigd sporenplan (plan 2/ Wintrack) eronder. Wie helpt Ivo verder om het oorspronkelijke of het aangepaste plan te vervolmaken?
Land: Noorwegen
Schaal en systeem: HOe, H0, tweerail digitaal, Multimaus
Tijdperk: III - V
Thema: bosbaan (HOe) (linker deel) met eenvoudig goederenstation (houtoverslag) in het midden voorzien van gemengd spoor en transport naar het achterland. (H0) Klein (verdekt) opstelstation aan de rechterzijde. Mag ook een fiddleyard zijn.
Materieel: kleinere treinsamenstellingen (Wie heeft er voorbeelden?)
Plan 1:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stasjonen_sporingsflagg_noors_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stasjonen_sporingsflagg_noors_1_1.jpg)
Opmerkingen Ivo: l. zijde: geen plan; andere kant (rechts) gaat 1 spoor door (middelste) en daar komt een fiddlyard.
station
--------------------------|
| boog in berg
-----------|
fiddlyard
de smalle sporen zijn h0e; overige H0
Plan 2:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bosbaan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bosbaan.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bosbaan3d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bosbaan3d.jpg)
Namens Ivo alvast bedankt. Greetz, Paul
-
Ik vindt het wel wat hebben, ach wat is ambitieus?. Je kunt toch gewoon klein beginnen en dan steeds verder doorbouwen het moet toch niet in een week af.
Ik kan de maten niet zo goed lezen maar het lijkt me wel een leuk voorbeeld en dan Noors bijvoorbeeld CargoNet of is dat te nieuw?
Geweun deurgeun,
Frederico
-
In de beperking kent zich de meester.... toch?
Ik zou wat meer van het eerste (oorspronkelijke?) plan terug willen zien in het Wintrack plan. Dus; de smalspoorloods plaatsen plus wat voorzieningen, maar ook aan normalspoorzijde misschien een spoor of 2 extra waar wat gerangeerd kan worden? Dan zou het plan voldoende in huis heben om een volwaardige baan mee te maken.
FiddleYards kunnen aangepast worden aan de hoeveelheid materieel. Landschappelijk kun je natuurlijk helemaal los gaan op een Noors thema!
-
Leuk, een Noors baantje!
Kijk vooral ook eens hier voor inspiratie:
http://www.modelltog.no/
en hier: http://www.mjf.no/
mvg,
Gert
-
Fiddle yard uitvoeren als schuifblad, en dan de boog gedeelte zichtbaar en daarna de tunnel beginnen en dan dient de tunnel als begin van de fiddle yard.
En iets meer sporen idd van origineel baaplan terug laten komen in ontwerp 2 en dan is er een leuk baanplannetje.
En misschien baan maken in modules, kan je als hij gaat verhuizen makkelijk alle modules meenemen zonder je hele baan te moeten afbreken.
@Ronald
In de beperking toont zich de meester ;)
mvg,
Matthijs
-
Slik... ::) ;D ;D
-
@ Paul, Het is zeker een mooi baanplan, maar er kan niet veel gerangeerd
worden, en dat wil ik toch kunnen.
@ Fredrico, Idd met Cargo net enzo.
De maten van de kamer zijn 2.20 bij 5.20
misschien het combineren van beide. dus mijn station en de rest van de baan het idee van Paul.
Vind het leuk om die positief reacties te lezen.
gr Ivo
-
Mail jij dan ff het wintrack bestand van je org. plan (+ bron?) Gr. Paul
-
@Gert, bedankt voor de links.
Zijn er nog meer mensen die links hebben wat met Noorse spoorwegen te maken heeft? Meen dat er ook mensen uit Noorwegen hier op het Forum zijn?
gr Ivo
-
Een links van de Noorse FREMO-tak: http://www.fremo-norge.org/
En van onze ex-nederlander, nu in de VS:
http://www.lolkebijlsma.com/index.html
Wat ik zelf leuk vind is de Noorse versie van Sesamstraat, die zich daar op een stationnetje afspeelde:
http://muppet.wikia.com/wiki/Sesam_Stasjon
in model: http://home.no.net/hovedban/pages/Sesam/sesam_stasjon.htm
De Noorse spoorwegen speelden hier toen handig op in met een speciale Sesam-trein die door het hele land rondreed. Nu schijnt deze ergens op een museumlijn te bestaan?
-
Ok Ivo, ga maar vast sparen! ;)
Nu met de input van o.a. Ronald en Matthijs: fiddle yard en extra (rangeer) sporen /mogelijkheden voor voorzieningen. Ivo, het begint druk te worden op die 60 cm. (breedte). Kun jij aangeven wat de afmetingen zijn van het "origineel" (in H0)?
Dan probeer ik dit om te zetten in Wintrack. Greetz, Paul
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stasjonen_Sporingsflagg_3D_v021.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stasjonen_Sporingsflagg_3D_v021.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stasjonen_Sporingsflagg_2D_v02_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stasjonen_Sporingsflagg_2D_v02_1.jpg)
-
Nou, ik heb maar eens wat nieuws bedacht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/noors_baantje.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/noors_baantje.jpg)
Het is een klein station aan een enkelsporige hoofdlijn. Sneltreinen rijden met geringe snelheid door en alleen de stoptreinen stoppen hier. Er is ook een rangeerlok gestationeerd om het rangeren van houtwagons voor zijn rekening te nemen.
De 2 eind spoortjes links worden gebruikt voor het overladen van hout van vrachtwagen naar trein.
Van de grote boog rechts zal waarschijnlijk ook een deel in de bergen liggen. Het schaduwstation moet ik nog tekenen maar dat zal gewoon recht toe recht aan zijn.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
gr Ivo
-
niemand met een reactie?
gr Ivo
-
Nu weet ik ook weer waarom ik over wilde stappen naar N... Op H0 is de ruimte toch al snel te klein voor wat leuks/// Hoewel, er zijn natuurlijk vele Half Nullers die het daar niet mee eens zullen zijn.
-
Ik zou aan het einde van de lijn een omloopspoor maken. Uiteindelijk moet de loc toch aan de andere kant van de wagens geplaatst worden. Het biedt ook nog eens extra speelmogelijkheden
-
Ik ben verder gegaan met het station:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/noorse_baan_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/noorse_baan_2.jpg)
Wat ik heb veranderd: ik heb aan de onderkant een extra spoor gelegd voor de locs die moeten wachten. Aan het uiteinde rechts van dit spoortje komt een kleine loods voor het rangeer locje wat hier gestationeerd is.
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
gr Ivo
-
niemand iets op of aan te merken?
-
Het is weliswaar niet het juiste land, maar op internet zijn zat sites te vinden die 1 spoorlijn heel uitgebreid bespreken. Bijvoorbeeld: http://www.martin.loader.btinternet.co.uk/Fairford_Branch.htm waar veel inspiratie is op te doen. Op deze site hebben ze ook alle sporenplannen van de stations staan: http://www.martin.loader.btinternet.co.uk/Track_Plans.htm Let bijvoorbeeld eens op het kopstation van deze lijn Fairford, wat maar 1 perron heeft !
Raymond v/d Hoven
-
Hartstikke bedankt Raymond, het zijn zeker mooi sites ondanks dat het niet het goede land is. (y)
Is het plan zo goed of slecht dat niemand iets durft te zeggen? ???
gr Ivo
-
Hoi Ivo,
Volgens mij hen je het antwoord op je vraag al in je handtekening staan:
"The proof of the pudding is in the eating" ;D ;D ;D
Er zitten volgens mij geen rare dingen in je station, dan is het dus gewoon een kwestie van bouwen. Of je er zelf gelukkig van wordt is afhankelijk van wat je zelf belangrijk vind. En daar kom je vanzelf achter als je op het station aan het rijden bent. ;D
Groet,
Tjalling
-
mooi en irigineel ;) baanplan
eindelijk weer wat smalspoorders ;)
mvg. kevin
-
@ Tjalling, Ik denk dat ik dan maar es moet gaan beginnen met de onderbouw. :P
@ Kevin, Het deel wat hier boven staat is allemaal gewoon h0, maar zodra dat allemaal ligt ga ik kijken of ik er toch nog wat smalspoor bij kan krijgen want dat vind ik ook nog steeds erg mooi!
Dit baanplan heb ik gemaakt met Rocoline zonder bedding, maar is dit wel de best voor mij om te nemen qua rail soort. Er is namelijk ook nog Bv. peco en tilling. Ik zoek rails wat er gewoon mooi uit ziet maar wat wel betaalbaar is, Iemand die me kan helpen met mijn keuze?
gr Ivo
-
niemand?
gr Ivo
-
Ja hoor! ;D ;)
Ivo, dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/noorse_baan_2.jpg)
Past dat en komt dat nu in dit?:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/noors_baantje.jpg)
-
Hoi Ivo,
Er zijn al een hoop draadjes geschreven over wat "de beste" rails is. Ik geloof niet dat daar een algemene winnaar uit gekomen is.
Ik gebruik zelf voor h0 Peco code 75: mooi en betaalbaar met veel verschillende wissels, maar ik zou zo geen winkelier weten die het op voorraad heeft.
Voor smalspoor gebruik ik vooral rails van Roco, en 3-rail spoor van Tillig (code 83) . Voor het zelf maken van kruizingen smalspoor/ normaalspoor zijn de kruizingen van Roco (code 83) veel beter geschikt dan die van Peco. Dat betekend in combinatie met Peco voor iedere kruizing een overgang in profiel.
Groet,
Tjalling
-
Tjalling, bedankt voor de uitleg, kan ik zeker wat mee. (y)
Ronald, Het is de bedoeling dat het uiteindelijk op die manier in mijn kamer komt te staan. Maar ik wil "rustig" beginnen, en dus eerst alleen het station maken. Dat komt op modules te staan zodat ik de ruimte heb om daar nog lekker mee aan te klooien. Als dat eenmal staat en alles werkt goed en het is zeg maar een beetje af, dan wil ik de rest er om/onder maken. Ik zag laatst hier op het forum al iets van de "S.M.A.R.T. methode", dat principe wil ik ook ongeveer toe passen. Ow bijna vergeten, het past wel ja. :P
gr Ivo
-
@Gert, bedankt voor de links.
Zijn er nog meer mensen die links hebben wat met Noorse spoorwegen te maken heeft? Meen dat er ook mensen uit Noorwegen hier op het Forum zijn?
gr Ivo
Ja er zijn hier ook mensen (een mens) uit Noorwegen. Als je vragen hebt, kun je antwoord krijgen.... Neem kontakt met mij als je iets wilt weten over Noorwegen. Ik woon er pas 37 jaren ;D
maar weet er wel wat van.
Niels
-
Hallo Niels,
Ik denk niet dat Ivo nog meeleest... De laatste keer dat hij in het forum aanwezig was is bijna 2 jaar geleden. En zijn laatste bericht is van 5 jaar terug :)
Ik vermoed dat zijn modelbaan inmiddels al klaar is (dit draadje is inmiddels 10 jaar oud!) ;D
Groet, Wim