BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: henk op 09 January 2009, 13:25:02
-
Sommige exemplaren van de LSmodels Mistral 69 rijtuigen schijnen op den duur te vervormen wegen het gebruik van een verkeerde lijm.
Hier kan je er verder over lezen.
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=7922 (http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=7922)
De bezitters van deze fraaie rijtuigen kunnen hun modellen misschien even onderzoeken. Er is een oplossing, maar dan moet je er wel zelf achteraan.
-
Dat wordt nakijken :P
Het gaat dus om de bodemplaat, die in aanmerking komt voor een omruilaktie.
-
Henk,
Bedankt voor de tip. Ik heb er in totaal 8, waarvan volgens mij 3 met de verdachte nummers, maar ik heb het nog niet gezien. Het zijn wel vervelende dingen voor ons, maar meer nog voor LS models. Lastig met zo'n omruilaktie is alleen wel dat ik er 3 in Frankrijk heb gekocht (omdat er in Nederland niet aan was te komen), 2 op een beurs en 3 bij een NL winkelier. En bonnetjes heb ik allang niet meer voor aankopen van meer dan 2 jaar terug.
mvg,
Ivo
-
Die van mijn komen van MTE vandaan maar wel op een beurs (Eurospoor) gekocht.
-
Nou bij mijn exemplaren zijn de meeste vervormd :'(
Het viel mij al eerder op dat de body erg makkelijk van de bodem los komt.
De restauratie viel zelfs helemaal uit elkaar.
-
Dat is pech Bob,
Ik heb er inmiddels 6 van de 8 gevonden.
Het zijn de series 41.003-1 t/m 41.003-3 en 41.013-1 t/m 41.013-3
Van de eerste serie heeft 1 rijtuig het zonder twijfel ook en de van de 2e serie hebben ze het alledrie. Die zijn in NL gekocht, dus daar zal ik het bij de winkel eens nagaan.
Dit is wel hele slechte reclame voor LS. Eens kijken wat ze daaraan gaan doen.
mvg,
Ivo
-
Er is helaas nog meer aan de hand met de rijtuigen van LS, ook in spoor N.
Een tijdje geleden heb ik de Benelux rijtuigen I4 A en AB gekocht en daar valt aan op dat ze heel zwaar lopen en dat de koppelingen hangen in de houders.
Als je geduwd rijdt worden de koppelingen omlaag geduwd waarna ze overelkaar heen gedrukt worden.
Dan duwen de rijtuigen op de kopeinden van de bakken tegen elkaar.
Op een recht stuk spoor gaat het nog wel maar zodra je de bocht door gaat laat het zich raden wat er gebeurd.
In het Duitse blad N-Bahn Magazin stond ook al een artikel dat de Mistral 69 rijruigen hetzelfde probleem hebben.
Voor deze rijtuigen zijn inmiddels ombouwsets verkrijgbaar met nieuwe draaistellen en koppelingen.
Groeten,
Oscar
-
Zo, dat valt me eigenlijk niet mee. Ging er eigenlijk vanuit dat het een zeldzaam verschijnsel was. Maar als je die Belgische en Franse draadjes volgt, dan begint het erop te lijken dat het om een flink deel van de eerste producties gaat. Dat waren heel veel rijtuigen.
Ik denk niet dat LSM moeilijk zal doen, ook niet als ze van een beurs komen. Uiteindelijk komen de rijtuigen allemaal uit dezelfde bron.
-
Inderdaad, een bericht op de site van LS had wel op z'n plaats geweest.
Op het MSM forum staat ook te lezen dat er in het H0 geval echt sprake is van een productiefout en dat ze gewoon de onderstellen omruilen, ook al kom je er pas na 5 jaar achter.
Oscar
-
Inmiddels de laatste 2 van mijn 8 LS INOX rijtuigen gevonden. Dat zijn de nummers 43001-1 en 43001-2. Dit zijn twee Mistral 69 A8tu rijtuigen van de NMBS. De andere 6 zijn van de SNCF.
Slechte nieuws is: alle 8 rijtuigen hebben een bodemplaat die is aangetast. De laatste 2 maar heel licht en de meeste middelmatig en geen enkele zo erg als te zien is op de franstalige fora, maar het is toch wel slechte reclame. Goede reclame is dat Alain van LS op de belgische en franse fora reageert, dat ze kostenloos worden vervangen. Nu maar hopen dat dit niet nog staat te gebeuren met de NS ICR rijtuigen. Daar staan er ook 12 van in de kast.
mvg,
Ivo
-
De problemen al gemeld bij je winkelier?
Ik ga zaterdag eens goed kijken welke echt niet kunnen (nu al minimaal 1 :'() Je moet ze trouwens echt omruilen, je mag de misvormde niet houden(= zelf weggooien), dus dat wordt op weg naar MTE (in mijn geval).
-
heeft iemand een plaatje van zo'n kromme onderstel? Ik heb ook een VRu uit de erste serie, maar kan nog niets zien...
Groet
Bernd
-
http://www.trainminiaturemagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=4240 en dan een eindje naar beneden scrollen.
Ik heb er dus 6 waarvan de bodemplaat vervormd is en niet meer goed aansluit op de wagenbak.
-
Nu maar hopen dat dit niet nog staat te gebeuren met de NS ICR rijtuigen. Daar staan er ook 12 van in de kast.
Als ik de berichtgeving goed heb gevolgd, dan is de lijm die het probleem heeft veroorzaakt maar korte tijd gebruikt en dan zou er dus geen probleem mogen optreden met de ICR-rijtuigen.
Mocht dat wel het geval zijn, dan baal ik verschrikkelijk, want dan kan het in principe met elk LSM-model gebeuren. En ik ben de tel kwijt van wat er bij mij aan dat spul staat...
Maar goed laten we er vanuit gaan dat het echt eenmalig is. Ben toch wel blij dat ik destijds de Inox-rijtuigen van Trix heb gekozen en die van LSM heb laten staan.
mvg,
Gert
-
heeft iemand een plaatje van zo'n kromme onderstel? Ik heb ook een VRu uit de erste serie, maar kan nog niets zien...
Groet
Bernd
Als je de bodem tegen het licht houdt moet je het kunnen zien, of als de bak wijkt van de bodem wat je ook metreen moet zien.
Anders heb je een goed exemplaar.
-
Dat plaatje staat hier: http://www.trainminiaturemagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=4240
-
Ja, maar in dat draadje staat een link naar weer een ander forum met veel duidelijker foto's. Helaas werkt die link momenteel niet.
-
@henk Ja, helaas de link werkt ook bij mij niet.
@Bob Ik wil vanavond eens kijken naar mijn onderstel.
Hangt de verforming af van de omstanden (warmte) ? Ik heb mijn treinen in een koel ruimtje zonder veel UV-Licht, misschien is de reactie nog niet begonnen of de snelheid is laag :-|
Groet
Bernd
-
Bernd; haal maar eens een wagen uit elkaar en kijk eens met een scherp oog langs het onderstel. Dan zie je genoeg.
-
Hangt de verforming af van de omstanden (warmte) ?
Lijm was de enigste oorzaak.
-
Dit is dan toch een chemisch reactie van het lijm. Chemisch reacties zijn vaak sneller met warmte of onder UV-Licht. Ik dacht dat bij mijn rijtuigen de reactie nog niet tot het eind gekommen is...
Groet
Bernd
-
Ik heb het 1 en ander zaterdag doorgegeven aan mijn dealer en het is geregeld!
-
Heeft er iemand nog iets gehoord over het omruilen (is er al iets gearriveerd ?)
-
Wat was de regeling eind januari?
Fotolink (http://www.lrpresse.fr/trains/viewtopic.php?p=617385&sid=0259d1d32616b0e725e40e03f62a0a0f#617385)
-
Mijn dealer zou contact opnemen met LS models. Daarna heb ik ook nog niets gehoord.
mvg,
Ivo
-
Hier (MTE) niets vernomen.
-
Hallo -
Ik zie in enkele ditjes en datjes verwijzingen verschijnen over omwisselen van kromme bodems van zgn LSM "INOX" rijtuigen, even een verificatie:
Volgens de link(s) hierboven gaat het over:
SNCB
Set 43001.1
Set 43002.1
Set 43002.2
Set 43003.1
Set 43003.2
Set 43004.1
Set 43005.1
Set 43005.2
SNCF
Set 41001.1
Set 41001.2
Set 41001.3
Set 41002.2
Set 41002.3
Set 41003.1
Set 41003.2
41010
Set 41011.1
Set 41011.2
Set 41011.3
Set 41012.1
Set 41012.2
Set 41012.3
Set 41013.1
Set 41013.2
Set 41013.3
41015
Set 41021.1
Set 41021.2
Set 41022.1
41023
Vraag:
Er zijn dus geen "kromtrek"-problemen met de NS WLab30 - INOX rijtuigen?
(44050, 44051, 94001) :-\ ???
Grt Jan-Evert
-
Voor zover mij bekend niet. Dat die NS rijtuigen ook Inox-wanden hebben is toeval. Op zich heeft dat Inox helemaal niets te maken met de vervorming van de rijtuigen. het ligt aan de gebruikte lijm. En voor zover bekend is dat alleen mis gegaan bij de Mistral-rijtuigen.
mvg,
Gert
-
Duidelijk (y)
Dank!