BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Bart Mestrom op 08 January 2009, 20:09:47
-
Ik heb op bepaalde stukken stroomloze stukken.
Ik ben aan het denken dat of de stroom rail verkeerd ligt of het iets met de wisselstanden te maken heeft.
Hebben jullie een idee.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maaslo251a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/maaslo251a.jpg)
-
oke.... dat is weer een hele uitgebreide uitleg van het probleem :) even wat vragen opstellen:
* met wat voor een railsysteem rij je? 2 rail - 3 rail?
* met wat voor een soort rails profi, model, c-rails, enz...
* wat voor een wissels liggen er.
* Analoog of digitaal??
* zitten alle raillasjes wel goed aan elkaar?
Aan de codes te zien heb je een fleischmann rails en daardoor misschien ook "denkende" wissels gebruikt of juist zelf gemaakt... deze kunnen de oorzaak zijn van het stroomloos maken.
Succes Ronald.
PS dit is meer een onderwerp voor "algemene vraagbaak".
-
* met wat voor een railsysteem rij je? 2 rail - 3 rail?
2-rail
* met wat voor een soort rails profi, model, c-rails, enz...
Fleischmann profi
* wat voor een wissels liggen er.
Weet niet precies
* Analoog of digitaal??
Digitaal
* zitten alle raillasjes wel goed aan elkaar?
Ja, helemaal goed
-
hoi,
zit er misschien een onderbrekening daar in de rails? een isolatie raillasje in de binnenste rail die aan het hartstuk van de wissel zit?
o ja, is het alleen het gele stukje of meerdere stukken op de baan??? Heb je een ringleiding onder de baan liggen om op meerdere punten de baan te voeden?
-
Gok: zoekwoord: denkende wissels. Zitten de "nietjes" nog wel in al je wissels en heb je een ringleiding gebruikt?
-
even een linkje naar uitleg over denkende wissels :
http://modelspoor.555forum.nl/view/id/156/d/wissels-van-fleischmann
werkt hetzelfde als met profi-rails.
succes ronald
-
Dat was ik er vergeten bij de vermelden, het gele stukje is de aansluit rail voor de spanning.
Gok: zoekwoord: denkende wissels. Zitten de "nietjes" nog wel in al je wissels en heb je een ringleiding gebruikt?
De "nietjes" zitten er overal nog in. Ik heb niets verwijderd.
Ik gebruik geen ringleiding. Gewoon direct aangesloten.
Hoe moet dat dan in digitaal?
-
hum ik denk dat het contact niet overal even goed en daardoor niet overal genoeg spanning op de rails komt te staan.
Een ringleiding zijn twee losse (dikke) elektriciteitsdraden aangesloten op de trafo of booster en die zijn weer verbonden aan de rails. Deze elektriciteitsdraden lopen langs de gehele baan en worden meestal zo om de 2.00 meter aangesloten op de rails. De rails wordt dan gevoed via de ringleiding.
-
Ok, dus in principe te vergelijken met blokken?
-
Zie: Ringleiding (http://www.nproject.nl/modelspoor/de-ringleiding-onder-de-modelbaan.html)
-
hallo br212,
Die uitleg zocht ik.... maar kon hem niet zo snel vinden :) dat is één van de duidelijkste voorbeelden van een ringleiding.
-
Bedankt voor de antwoorden, nu heb ik nog een vraagje.
Hoe moet ik dan die ringleiding stroom geven vanaf de Multimaus?
Gewoon die 2 draden van de Multimaus naar de rails aan de ringleiding draden vastsolderen?
-
Ik hoop dat je dan wel bedoeld de draden vanaf de booster. en de booster sluit je aan op de ringleiding. Je kan de draden van de ringleiding vastsloderen aan de rails. Heb je ook gekeken naar de link van een paar berichten boven? Daar staat het ook in.
-
Ik bedoel inderdaad de draad vanaf de booster.
Maar maakt het dan niet uit in welke volgorde ik de boosterdraden aan de ringleiding soldeer?
Ja, ik heb de link gezien. Maar die heeft een Intellibox als voorbeeld. Ik heb een Multimaus
-
maakt voor het principe niet uit. En welke volgorde vanaf de booster, ik neem aan welke kleur aan waar moet maakt bij de multimaus niet uit. Je moet wel opletten dat de spoorstaven wel met de juiste kleur verbonden worden!! anders krijg je kortsluiting!
-
Ik heb dezelfde afbeelding zoals bovenaan gebruikt om de aansluitpunten aan te geven.
Is dit helemaal correct?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maaslo251b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/maaslo251b.jpg)
-
dat ziet er goed uit. Het maakt volgens mij geen kortsluiting. Als je aan de gang gaat, maak nog iets meer aansluitingen, bijvoorbeeld direct achter de wisselstraten in de poot aan de linkerzijde van het baanplan
-
Kun je me ook een voorbeeld geven? Afbeelding bewerken of zo
-
poeh... daar ben ik niet zo goed in... :) ik bedoel de wisselstraat met de engelse wissel en dan met een bocht naar de rechterzijde gaat. In principe is het gewoon zo hoe meer aansluitpunten op de baan hoe beter. Wissels en kruisingen geven een mindere electrische verbinding dan gewone rails, daarom daarna c.q. daarvoor een stroompunt.
groeten ronald.
PS als je ze een beetje goed indeeld kan je ze ook gebruiken om later stroomdetectie toe te passen als je ooit je baan wil besturen met de computer.... maar dat is voor later...
-
PS als je ze een beetje goed indeeld kan je ze ook gebruiken om later stroomdetectie toe te passen als je ooit je baan wil besturen met de computer.... maar dat is voor later...
Dan moet je natuurlijk wel geisoleerde raillassen opnemen anders gaat je detectie niet werken.
Wim D.
-
je kan de rails ook terzijnertijd door slijpen met een dremeltje.... en zo de verschillende secties maken....
-
Daar heb jij weer gelijk in...
-
Maar hoef ik nu dan geen rails te isoleren of door te slijpen?
Gewoon aan de rails solderen?
-
nee, inderdaad. je kan ze gewoon aan de rails solderen. je hoeft nog niets te door te slijpen.
-
Bart.
Uit je baanplan draadje begrijp ik dat je (in de toekomst) met koploper wilt gaan werken. Dan is het aan te bevelen om nu al gelijk de blokindeling te maken. dat scheelt je later een hoop aanpassingen met doorslijpen en de kans adt je ergens een isolatie vergeet. En probeer dan maar eens uit te zoeken waar het fout zit.
Ik zou zeggen, maak nu alvast je blokken en secties en sluit ze voorlopig aan op de ringleiding. Hoe je alter alleen maar stroomdetectie en betzetmelders aan te sluiten.
Gr.
Eric
-
Bart en Eric,
Goed idee, nu moet je de meldsecties al erin bouwen.
Sluit dan de geisoleerde sectie met een opvallend gekleurde tijdelijke verbinding weer aan op de ringleiding, want dan kan je hem later zo weghalen en niet per ongeluk vergeten. 8)
Suc6, Peter