BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: jmu op 08 January 2009, 13:05:22
-
Hallo spoor goeroes,
Ik zit met een probleem en wellicht weten jullie een antwoord. Ik heb een kleine baan met lokaalspoor. Materiaal is van Fleischmann HO, uit de analoge tijd, maar wel gedigitaliseerd met een Roco Mouse II. Er rijdt o.a. een Edelwiess Loc, de Groene Karel, een rangeerloc van Brawa en een Railbus. Omdat er dus sprake is van stroomafname op maar enkele wielen, is een schone baan dus uitermate belangrijk. Maar bij de wissels heb ik toch steeds problemen, waarschijnlijk omdat het puntstuk van de Fleischmann wissels van kunstof is.
De wissel uitbouwen en vervangen door een ander merk is een hele klus: de hoek en de maten zullen niet hetzelfde zijn. Het gaat om 6 wissels
Is er geen andere oplossing om dit te verhelpen? Ik dacht wel eens aan geleidende lak, oid, maar weet niet of dat werkt.
Graag jullie deskundige advies.
Joop
-
je kan proberen er een gleufje in te frezen, en daar een draadje in te leggen.
daniel
-
Nou Daniel, dat lijkt mij nu niet echt een deskundig advies.
Ik zou eerst eens kijken of proberen om de stroomafname van de loks te verbeteren, voordat ik aan het vervangen of modificatie van de wissel begon. Bij mijn weten heeft Fleischmann tegenwoordig ook wissels met een geleidend puntstuk.
Mvg
Wim.
-
@ Daniel,
Nog niet z'on gek idee, maar ik denk dan meer aan een heel dun plaatje, of folie.
@ Wim,
De stroomafname is niet veel te verbeteren; het gaat bv om een 2-asser. Als dan 1 wiel op het puntstuk staat, mis je al 25%, ofwel 50% aan 1 zijde.
Die wissels van Fleischmann met geleidend puntstuk, zijn die van dezelfde geometrie? Ik gebruik nu nog de 'oude' wissels (niet de Profi oid).
Joop
-
Joop,
Volgens mij heb je het over de messing wissels met kunststof puntstuk, is het niet? Anders misschien een foto?
Als het deze wissels zijn valt daar niet veel aan te verbeteren. Je kunt er wel een 2-tal strookjes inlijmen, maar die zul je dan moeten voorzien van stroom al gelang de rijrichting, dus polariseren. Mocht je de wissels hebben met de zichtbare aansluitingen kan dat wel redelijk makkelijk. Alleen zijn ze dan wel erg oud.....
Misschien toch overwegen om opnieuw te beginnen maar dan met beter en moderner railmateriaal?
-
Een mogelijkheid is om de locs uit te rusten met geleidende koppelingen. Vervolgens hang je achter de loc een wagen of rijtuig waar eveneens een geleidende koppeling op is geplaatst. Deze koppeling moet dan in verbinding staan met (gemonteerde) stroomafname-ijzers van de betreffende wagen of het rijtuig.
En zo heb je meer stroomafnamepunten gecreëerd.
Een duurdere optie is een andere (modernere) rail kiezen.
Jean
-
@Ronald,
Het betreft inderdaad de messing wissels, maar wel diegene met een kleine schakelmagneet die je kan omdraaien. Weet jij of er intern een poaristieschakeling in deze wissel zit?
Opnieuw beginnen?? Ik ben z'on 3 jaar bezig en e.e.a. begint net vorm te krijgen....
@Jean,
Lijkt me een dure en ingrijpende (tijdrovende) operatie.
Joop
-
Kun je niet beter de 2-asser met kleine sleepcontactjes uitrusten, die direct met de rail contact maken? Die zijn misschien bijna onzichtbaar te monteren, en verhelpen je probleem.
Ik heb dit wel eens een keer ergens gezien.
Leen.
-
Fleischmann heeft van de modelrails inderdaad wissels met een metalen puntstuk die meedraaien met de ingestelde richting, de zgn. topsnelheidswissels, maar die hebben een andere geometrie dan de standaardwissels. Ze zijn langer (204 mm tegenover 165 mm), maar hebben wel dezelfde wisselhoek: 15 graden. Daardoor zijn de oude wissels met niet al te veel ingrepen wel te vervangen door de topsnelheidswissels. Catalogusnummers: 6078 of 6080 (links) en 6079 of 6081 (rechts).
-
@ Leen,
Dat lijkt me een interessante tip. Heb jij (of iemand anders) nog een idee waar ik hier meer over te weten kan komen?
Joop
-
Fleischmann heeft van de modelrails inderdaad wissels met een metalen puntstuk die meedraaien met de ingestelde richting, de zgn. topsnelheidswissels...
Ik heb die wissels in de jaren 80 gekocht (toen ik nog H0 reed) maar toen was dat bewegend puntstuk wel uit plastiek! Is dat nu dat uit metaal, en gepolariseerd?
groeten,
Michiel
-
Een blokje messing ter lengte en breedte van het kunststof stuk (hartstuk)
Dan met een ijzerzaag 2 schuine sneden maken, zodat je een puntstuk maakt. De zaagsnede moet even diep zijn als nu in de kunststof. Eventueel wat vijlwerk om de zaagsneden wat te ruimen.
Dan de zijkanten van het blokje slijpen/vijlen tot de goede vorm aan de buitenkant. Zwart schilderen.
Het kunststof deel met een figuurzaag verwijderen, blokje messing plaatsen.
Blokje messing met een relais aansturen (polarisatie).
Is een methode, veel maar leuk werk.
Maarten.
-
Hallo Joop
Kijk eens op de site van Nproject.nl en dan het onderwerp "Ringleiding"
Hier laten ze zien hoe om te gaan met wissels en de stroomtoevoer aan alle kanten dmv. draadjes aanbrengen op diverse punten rond de wissels.
groetjes,
Herwim Frank
-
Klopt Herwim, maar dat veranderd niets aan het feit dat er nu een plastic puntstuk in zit.....
-
Even een wild idee:
het puntstuk met geleidende lak bedekken, en dan samen met de sporen die op het puntstuk aansluiten gepolariseerd aansturen. een doenbaar werkje, maar is het effectief? Misschien eens uitproberen op een proefwissel?
groeten,
Michiel
-
@ Saraan,
Dat was ook mijn eerste gedachte (zie vraagstelling). Ik heb geen ervaring met deze lak. Wat is de weerstand? Is de lak redelijk slijtvast? Hoe maak je een verbinding met een draadje? Iemand ervaring hiermee?
Joop
-
Het spijt me, maar ik heb geen flauw idee hoe dat zit met die lak. Als niemand hier je kan adviseren, begin dan zelf eens met een test? Wie weet werkt het wel! ;)
groetjes,
Michiel
-
Dat lijkt me een interessante tip. Heb jij (of iemand anders) nog een idee waar ik hier meer over te weten kan komen?
Ik heb het ooit een keer in een Engels tijdschrift gelezen. Ik denk niet dat ik het artikel nog heb.
Het principe is simpel. Je neemt een of meer stukjes/stripjes printplaat van de breedte van de onderkant van je lok bij een mm of 6, en zaagt in het midden het koperbaantje door in de lengterichting van je lok. Dan heb je 2 stukjes koper per printplaatje. Daarna soldeer je op beide stukjes koper een (fosforbrons of ander materiaal) opneemstripje en een kabeltje. Dan bevestig je het printplaatje onder je lok op een onzichtbare plaats. De fosforbrons stripjes heb je zo gebogen, dat ze net de rails raken, als de lok erop staat, dat kun je afstellen De kabeltjes gaan naar de motor. Dan heb je dus stroomopname van de wielen, maar ook van de stripjes die op de rails liggen. De Engelsman had ze vlak naast de wielen laten uitkomen, en je zag ze amper. De printplaatjes zaten volgens mij achter de wielen. Het is een soort variant op het Märklin principe.
Ik denk dat je het voor elk lokje even uit moet dokteren, en dat het best een leuk klusje is, dat hangt een beetje van de lok af. Als je een beetje zorgvuldig werkt, dan heb je voor weinig geld een mooi resultaat.
Leen.