BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Ruud K op 07 January 2009, 16:53:17
-
In het draadje 'Roco' stelt Henk dat er een einde lijkt te zijn gekomen aan de vriendelijke prijsstellingen van Roco en hij noemt daarvan een overtuigend voorbeeld.
De modelspoorhobby is nooit echt goedkoop geweest, maar de prijzen rijzen nu inderdaad wel de pan uit met 10 procent verhoging voor bestaande modellen en een hoge prijsinsteek voor nieuwe producten.
Zo vind ik 325,- voor de nieuwe Fleischmann BR 54 wel ontzettend veel geld. Ter vergelijking: ik kocht laatst bij de reguliere handel een nieuwe Fleischmann BR 01 voor 219,75. Wel een model van enige jaren geleden, maar gewoon jaarlijks meegegaan met de prijsstijgingen. Dus: de nieuw ontwikkelde modellen zijn ontzettend veel duurder geworden.
Overigens is er soms wel behoorlijk wat korting te halen. De genoemde Fleischmann-loc br 54 kost bijvoorbeeld bij MTE geen 325,- maar 292,50 als je lid van de winkelclub bent. Ik neem aan dat meer winkeliers zo'n winkelclubregeling hebben.
-
Dit onderwerp is al eens behandeld, maar ik weet niet of de volgende link toen naar voren is gekomen, staat een prijsvergelijking op van de Roco prijzen in 2008 en 2009. Doe maar klik... (http://freenet-homepage.de/heineken/Roco.Preise.2008-2009.htm)
Ernst-Jan
-
Zo vind ik 325,- voor de nieuwe Fleischmann BR 54 wel ontzettend veel geld.
Ruud, ben ik helemaal met je eens... Ik weet dat ik geen vergelijking mag maken naar de vroegere gulden, maar het zou betekenen dat zo'n loc in 2000 ongeveer 725 gulden zou hebben gekost. Waanzinnig toch?
Ik ben dan ook blij eind jaren negentig vorige eeuw besloten te hebben definitief over te stappen op Amerikaans. Daar liggen de prijzen ook wel hoger als destijds, maar nog altijd een stuk lager als hier. Voorbeeld; gemiddeld 200 tot 250 euro voor volledig gedigitaliseerde locs met geluid.
Vind ik hier op Europees niveau nergens.
-
Ja het is wel jammer ja, als je naar recente modellen kijkt:
De 2400, nieuw ontwikkeld, sublieme aandrijving, led verlichting, 95 euro
De 1100 Bots, nieuw ontwikkeld, goede aandrijving, led verlichting, 140 euro
De nu aangekondigde 1600, Aangepast bestaand model, led verlichting, 184 euro
Daar gaat iets goed mis als je het mij vraagt :-X De prijs voor een 1600 is niet reeel meer. Bijna 2 keer zo duur als de 2400 terwijl het een aangepast model is.
Ik ben benieuwd waar dit stopt, ik ben blij dat ik mijn verzameling aardig op de rit heb maar nieuwe dingen bij kopen wordt wel lastiger op deze manier.
Gr. Remco.
-
Laat ik voorop stellen dat mijn budget en financiele positie
het niet toelaat veel inkopen te doen.
We moeten natuurlijk niet vergeten dat het afgelopen jaar de olieprijs VIER keer zo hoog is geweest.
Het grootste aandeel in materiaal in onze modellen is natuurlijk kunststof.
Daarmee geef ik niet mijn goedkeuring aan de nieuwe prijsstelling want die lijkt me in de huidige recessie niet echt verstandig.
En terecht Remco een prijs van E 95.00 voor een fantastische NS 2400 is voor mij aantrekkelijk, dit kan ik misschien nog kopen maar een TEE zit er voor mij echt niet in. En die nieuwe NS 1100 set van ROCO, voor meer dan 700,00 gulden is me te, oh wat stom we leven al een tijdje in het EURO tijdperk, veeeel te duur.
Ik heb namelijk geen baan, en moet dus leven van de staat,
Frederico
Doen jullie, werkenden, wel een beetje zuinig anders heb ik straks ook niks meer.
SORRY ik liet me even gaan.
-
Het is voor mij een van de redenen dat ik vrijwel nooit een nieuw model koop: als het al een 'nieuw' model is, dan is dat een occassion, nieuw vind ik over het algemeen gewoon te absurd voor woorden: ik kan mij nog herinneren hoe ik me stond te vergapen aan de märklin modellen in de vitrines in de tijd dat Cruyff Speelgoed in Purmerend nog modeltreinen en toebehoren verkocht in Purmerend, daar zag ik dan astronomische bedragen van 900 gulden voor bijvoorbeeld een 4 delige-thalys, omgerekend bijna 410 Euro.
Ga ik nu naar een winkel dan zie ik dat je voor 90 euro minder van sommige merken pas 1 hele loc hebt!
Voor mij is dat echt te gek, en geldt dus ogen openhouden en bovenop de koopjes en tweedehandsjes springen.
-
Nou, de Railion 1602 kostte een paar jaar geleden ook +-180 euro! Dat was ook een belachelijk hoge prijs! Gelukkig is Roco daar van afgestapt en is de prijs van de 1823 die daarna kwam een stuk lager geweest. Helaas zijn beide loks gedumpt...
Verder hebben de grondstofprijzen niet veel te doen met het model. De grondstoffen voor een lok lok mag niet meer kosten (incl. aandrijving) dan laten we zeggen een tientje. Een fabrikant koopt toch alles in het groot in.
Alleen, het ontwerpproces kost bakken vol geld.
Daarom snap ik wel dat nieuw ontworpen loks duurder zijn, maar waarom de grote prijsverhoging ook voor reeds ontwikkelde modellen geldt is me een raadsel. Ik zelf moet (zoals bijna iedereen hier) een keuze moeten maken en zal toch wat modellen moeten laten staan.
-
Het is echt zo ontzettend jammer van Roco dit. Ze deden het zo goed alle prijzen laag houden zodat je bijna afvroeg hoe ze het konden doen. En nu opeens een prijsverhoging uit het niets. Een normale startset kost ineens 400 in plaats van 300 euro dat is 33% prijsstijging. Dit is wel iets waar ik vanaf het begin af aan bang voor was. Eerst zorgt Roco dat ze de prijzen zelf in de hand krijgen en geven lage prijzen waardoor veel mensen het allemaal geen ramp vinden en dan opeens gaan ze de prijzen verhogen. Ik hoopte dat dit niet de doelstelling was van Roco maar helaas willen ze de marklin kant op gaan. LS models is ondertussen bijna goedkoper geworden dan Roco. Toch best apart als je bedenkt dat LS models alles in kleine series uitbrengt.
-
Ik wil even inhaken over de reactie van de olieprijs.
Die is inderdaad afgelopen jaar duur geweest.
Maar wij gaan dat nu komend jaar pas merken, omdat het nu pas doorberekend wordt.
Jos.
-
Je kunt wel alles aan de olieprijs koppelen maar daar zal een startset echt geen 100 euro duurder van worden.
-
:-|Een hobby moet hobby blijven en geen investering!!! :-|
Marklin is vroeger altijd nummer een geweest, echter door de aanhoudende abnormale prijsstijgingen voor de doorsnede hobbyist onbetaalbaar geworden. Geleverde producten stonden niet meer in verhouding met de vraagprijs.
De laatste jaren vond ik persoonlijk Roco nummer een: prachtige modellen, perfecte detaillering en aandrijving en voor een schappelijke prijs. Hierdoor ben je snel geneigd om het model ook direct aan te schaffen, ook ev. nummervarianten.
Nu Roco de prijzen drastisch gaat verhogen zal dit zeker niet ten goede komen van de omzet. Marklin komt er ook langzaam op terug, zie bijvoorbeeld de prijs van de Koploper, redelijk en geheel nieuw ontwikkeld.
Maar als de hobbyisten het blijven betalen, waarom zouden ze het dan niet doen......
-
Hogere grondstofprijzen doorberekenen, daar geloof ik ook niet in, zoals hierboven is gezegd. Hogere ontwikkelkosten is misschien wel een punt, want we willen steeds gedetailleerdere locs.
Misschien speelt nog iets anders. Ik lees zo her en der op dit forum dat men, vrijwel ongeacht de prijs, toch wel een nieuw model koopt omdat het zo mooi is, omdat het ... enz. Hierbij wil ik mezelf niet uitzonderen: ik doe aan die gekte ook een beetje mee. Modelspoorfabrikanten weten dat veel treinhobbyisten al wat ouder zijn en die hebben (vaak) behoorlijk wat te besteden. Senioren hebben het tegenwoordig niet slecht. Het kan zijn dat daar misbruik van wordt gemaakt, in samenhang met de geringe concurrentie. Er is vrijwel geen fabrikant die goedkoop is én mooi gedetailleerde spullen maakt. Ik wil het geen kartelvorming noemen, maar het komt wel een beetje in de buurt.
Maar spoorfabrikanten snijden in eigen vlees: jongeren kunnen de huidige prijzen absoluut niet betalen en daardoor wordt de aanwas van onderaf minder. Het is dus haast een vicieuze cirkel.
Gelukkig zijn er tweedehands wel koopjes te halen als je goed oplet, zoals hierboven al is gezegd. Ik doe dat zelf ook.
-
Je kunt wel alles aan de olieprijs koppelen maar daar zal een startset echt geen 100 euro duurder van worden.
Helaas werkt de olieprijs door in alles, dus niet alleen het kunststof, maar denk ook eens aan transport, energie prijzen enz.
kijk voor jezelf maar eens naar het prijsverschil van o.a. je energie rekening en een volle tank benzine.....
en m* en fl* zijn niet gratis overgenomen dit moet ook betaald worden...
net als de vernieuwde winkels..
ik hoop alleen maar dat dit een eenmalige grote verhoging is, en dat de prijzen nu de komende jaren niet meer zo hard stijgen. prijsverlaging zie ik zo gauw niet gebeuren helaas.
-
Als de prijzen aan de olieprijs zijn gekoppeld (wat volgens mij ook is) dan ben ik benieuwd wat deze prijzen op de helft van het jaar(of eerder) doen, als ik voor hetzelfde geld tank als 3 maanden terug ben ik 3 minuten langer bezig ;).
Mvg
Ruud
-
Die prijzen zijn inderdaad aardig gedaald. Maar goed ondertussen kun je voor 100 euro meerder vaten olie kopen nou zoveel gaat er never de nooit niet in een startset. Nou weet ik wel dat roco geen ruwe olie inkoopt maar goed 100 euro erbij voor een startset is echt niet alleen te wijten aan de olieprijs. Maar goed Roco heeft het wel slim aangepakt als die de bedoeling was eerst alle winkels contracten laten tekenen zodat ze niks meer kunnen met de prijzen en vervolgens hoppakee de prijzen omhoog gooien.
-
Roco gaat weer terug naar de oude prijzen, van +- 180 euro per lok.
Het is niet anders helaas, erg jammer en onverstandig om het te doen, nodig is het zeker niet, dat geloof ik niet, zoals eerder aangehaald de grondstoffen zijn de kosten niet en de ontwikkelingskosten in een aantal gevallen, zoals de 1600 ook niet. Dan zijn ze dus ons aan het uitknijpen :)
Nou ja ze zijn al eens eerder failliet gegaan, dat moet nog een keer kunnen :)
Maar aan de andere kant geef ze eens ongelijk, Mehano vraagt ook 165 euro voor een lok, Matrix nog veel meer, gaan ze ertussen in zitten en verdienen ze plotsklaps een flinke duit extra!
Gr. Remco.
-
Nou mehano weet niet wat die nog gaan doen. Maar de class 66 en g2000 zat ongeveer rond de 130/140. En de mak 1206 zit toch rond de 150 euro winkelprijzen zonder korting. Roco zat daar mooi bij. Ook vreemd dat alle bestaande modellen ook flink duurder worden. Vanaf 1 januari moet je voor een model ook opeens 10% extra betalen terwijl die in 2008 ook al in de winkel lag.
-
Natuurlijk willen wij onze hobby bedrijven tegen een zo laag mogelijke prijs. En anders willen wij zo veel mogelijk spullen voor het geld dat wij te besteden hebben.
Maar laten we reëel zijn: een bedrijf bestaat niet om de ons te behagen, maar om winst te maken. Als ze winst kunnen maken door ons te behagen is dat prima, maar winst maken blijft nummer 1, ook voor Roco. En die zijn al een keer failliet gegaan.
Ik geloof niet dat de Roco-directie aan het eind van het jaar naar huis gaat met bankiers-bonussen. En de Nederlandse modelspoor winkeliers heb ik ook nog niet in Bentley's zien rondrijden. Dus laten we gewoon maar accepteren dat we voor mooie (Nederlandse) modellen stevig in de buidel moeten tasten.
Ton
-
Die roco 1600 met led verlichting is een WISSELSTROOM model.
Dan klopt de prijs aardig haal er 40 - 50 euro eraf en dat is dan ongeveer de prijs van een gelijkstroom model...
En zo niet alssie zo duur wordt laat ik m liggen tot die in de dump komt bij de 1602 heeft het 3 jaar geduurt maar het is wel gebeurt.
De 1602 toen die net uitkwam koste rond de 145 euro de laaste prijzen van 180 - 190 waren puur de winkeliers en hoppa gedumpt en brengt nu een eurotje of 90 op op marktplaats...
En als die plan V straks bijv 350,- kost (wat ik niet hoop) laat ik m mooi liggen een roco prijs voor een 2 delig stel is maximaal 230,-
-
Dat is geen wisselstroom model, die kost 224 euro :-X
Gr. Remco.
-
Citaat: Gelukkig zijn er tweedehands wel koopjes te halen als je goed oplet.
Helaas is er geen enkele fabriek ter wereld die tweedehands modeltreinen
maakt. Dus zullen er altijd mensen zijn die ze eerst nieuw moeten kopen.
Jay Jay
-
@Bas waar haal je die prijs vandaan van die Plan V? Die heb ik nog nergens gezien.
-
Bijv = bijvoorbeeld.
gewoon n voorbeeldje ;)
wisselstroom model 224,- ?
Pff wat n prijs.
Ben blij dat ik 5 van die loks heb een 1823 kan je ook gewoon een andere nrtje geven :).
-
Ik vind overigens het volgende nogal merkwaardig. Dat betekent dus dat de winkelier zijn prijzen verhoogd op modellen die al ingekocht zijn tegen een lager tarief (voor 2008).
Deze inkoop is al betaald, want volgens mij wordt er niet geleverd zonder betaling achteraf. Dan bedoel ik nadat een artikel daadwerkelijk verkocht is.
Dat betekent dus dat, tenzij de winkelier een onderscheidt maakt tussen oude en nieuwe voorraad en daarop aanpast, de winkelier er meer op zou verdienen. Want ik neem niet aan dat Roco nog even achteraf factureerd.
Of ben ik nu gek?
Groeten
Olav
-
@Olav dat lijkt inderdaad het geval.
@Bas er staat toch in je stuk niet bijv. ofwel? Je zegt: een roco prijs voor een 2 delig stel is maximaal 230,-
-
Ik vind overigens het volgende nogal merkwaardig. Dat betekent dus dat de winkelier zijn prijzen verhoogd op modellen die al ingekocht zijn tegen een lager tarief (voor 2008).
Deze inkoop is al betaald, want volgens mij wordt er niet geleverd zonder betaling achteraf. Dan bedoel ik nadat een artikel daadwerkelijk verkocht is.
Dat betekent dus dat, tenzij de winkelier een onderscheidt maakt tussen oude en nieuwe voorraad en daarop aanpast, de winkelier er meer op zou verdienen. Want ik neem niet aan dat Roco nog even achteraf factureerd.
Of ben ik nu gek?
Groeten
Olav
Ik ben bang dat dit wel gaat gebeuren ja, een winkelier kan het niet verkopen dat bijv. jij een 1100 voor 139 haalt en ik achter jou sta en zeg doe er mij ook maar een, dat ik te horen krijg, dat is dan 154 euro meneer.
Dat kan hij niet uitleggen en daarom zal de winkelier dat ook niet doen denk ik maar iedereen meer laten betalen, los van het feit dat hij er niets slechter van wordt :)
Gr. Remco.
-
Het is niet alleen de olieprijs, het zijn ook de stijgende lonen!
http://www.depers.nl/binnenland/221355/Plastic-speelgoed-fors-duurder.html
-
maar, dat gebeurt wél.
Nu vindt ik ROCO toch altijd al erg duur gezien de prijs/kwaliteit verhouding. bij de re 460/465 serie blijven de kappen kapotgaan.
-
bij de re 460/465 serie blijven de kappen kapotgaan.
Hoe krijg je dat voor elkaar? Zijn die kappen dan zo bros of is er wat anders aan de hand?
-
Is mij ook 1 keer gelukt me een roco NS 1000.
Bij het opzetten van de kap scheurde die precies in het midden door, net of het papier was.
Maar het is maar bij dit ene incident gebleven.
Jos.
-
dan ken je eigenkrachten niet :o
-
Ik vind overigens het volgende nogal merkwaardig. Dat betekent dus dat de winkelier zijn prijzen verhoogd op modellen die al ingekocht zijn tegen een lager tarief (voor 2008).
Dat is toch logisch. Dat doen supermarkten, doe het zelf zaken, eigenlijk alle winkels. Wordt het niet eens een keer tijd om wakker te worden en deel te gaan nemen aan deze maatschappij?
Als een winkelier een artikel in de aanbieding doet dan hoor je deze mensen niet. Meer betalen??? Direct klagen. Op die aanbieding haalt een winkelier weinig of geen winst, dan mag hij toch ook wel een compensatie hebben?
O, ik heb ook wel loks (een Br15 of een Br13) die ik graag wil hebben maar waar de prijs mij niet van aanstaat. Heb ik ook wat om over te dromen.
Met vriendelijke groet Harry
-
maar, dat gebeurt wél.
Nu vindt ik ROCO toch altijd al erg duur gezien de prijs/kwaliteit verhouding. bij de re 460/465 serie blijven de kappen kapotgaan.
De kappen kapot? overdrijven is ook al tot kunst verheven volgens mij..... ??? ???
-
Ik heb dit draadje net gelezen en ik moet bekennen, mij boeit het totaal niet dat Roco de prijzen met 10% verhoogt, want NIEMAND verplicht mij producten van Roco te kopen, en doe ik dat wel , dan is het mijn eigen keuze, nietwaar?
Als de energiemaatschappijen binnenkort hun tarieven met 10-20 % verhogen, dan is dat ook niet leuk, maar het is wel iets dat ik MOET betalen, terwijl het bij Roco mijn eigen keuze is.
-
Tja...ik heb in mijn 23 jaar dat ik nu in modeltreinen doe, never 1 kap laten scheuren van welk merk dan ook.
Roco duur als het om prijs/kwaliteit verhouding gaat ?
Dat gaat er bij mij niet in.
Ik moet zeggen dat ik zeer schrik van de prijs van de nieuw aangekondigde 1600 serie van de NS, en heel hard moet denken, wil ik die nemen.
Maar de V100 (waar ook wat NL spul van te maken valt) is dan weer zeer netjes geprijsd.
Net zoals de 2400 serie.
-
Tja, ik heb bijna alle roco NL modellen behalve de Ram. Nou moet ik zeggen dat ik ultra voorzichtig ben bij het openen van een loc, maar ook hier is nog nooit iets afgeknapt of gescheurd, stel je voor zeg.
De prijsverhoging van 10% vind ik inderdaad ook over de top, maar zoals hierboven te lezen valt, je hoeft geen roco te kopen. Al zal ik dat waarschijnlijk zelf wel doen ;D. Digitale 1000(hangt van uitvoering en prijs af) en natuurlijk ick voor bij m'n rode belgen.
En de 2400 verzamel ik.
Gerard.
-
Nou ik garandeer je dat de prijzen omlaag gaan. Dit kan geen stand houden, het is nog steeds een luxe produkt wat niet persé nodig is. Als ik de prijzen op de Duitse Ebay zie dan zegt dat genoeg. Een Flm N 185 4 panto's nw € 87 ipv de adviesprijs ca 220 noem ik toch wel aanzienlijk. Je kan het naar buiten brengen om de prijzen te verhogen maar de realiteit is anders. Als er een kopersstaking is loopt er niets meer
Let maar op in Houten op 17-01-09, je beurs is te klein om al die zaken te kopen die er tegen gereduceerde prijzen liggen en dan noem ik alleen maar Lackylock en Lacasa, met de aantekening dat ik alleen naar N spoor kijk en niet naar Roco N
Grtz Rob
-
Geeft ROCO zelf geen verklaring voor de prijsstijgingen ?
ROCO zelf zou ook in de gaten moeten hebben dat de koopkracht en koopbereidheid nu heel hard aan het teruglopen zijn.
Anders zien ze het wel in bijv de sterk gedaalde transportkosten.
Bovendien hebben buurlanden UK en Duitsland het over verlaging van de sales tax, met hele procenten, en dankzij internet kunnen Nederlandse kopers daar gemakkelijk terecht.
Groeten, Alexander
-
Zal altijd nog wel iets van gedeeltelijke hand werkzaamheden in zitten, dat is duur.
Beter duur as niet te koop (binnen de mate).
Greetz:Menno
-
Mijn mening:
ROCO heeft een aantal jaren geleden de prijzen drastisch verlaagd.
Na de doorstart zijn ze weer goed opweg met mooie modellen met hier en daar een foutje,
waar meestal wel wat aan te doen valt.
Om aan de top te komen en te blijven moet je investeren en daar heb je geld voor nodig.
Dat moet je verdienen met de verkoop van je producten.
Door 'afgeschreven' modellen, die het overigens nog prima doen voor een goede prijs te verkopen kun je 'goedkoper' aan je geld komen.
Dit geld kun je weer gebruiken voor de ontwikkeling van nieuwe modellen.
Volgens mij niets mis mee.
Vind je het model het geld niet waard, kijk dan bij de concurrentie.
Nadeel van dumpen van modellen is wel dat je het volgende gelijkwaardige model ook voor die prijs wilt hebben, helaas dat gaat niet.
Die worden natuurlijk tegen de nieuwe kostprijs geproduceerd.
De schoorsteen moet blijven roken en de werknemers willen ook een belegde boterham.
een ROCO-fan
-
Moeillijk te begrijpen, eerst de 1835 50 euro in prijs te verlagen tot 89 euro, en het jaar er op proberen hetzelfde model (met ander nummer en ander kleur dak) voor pakweg 180 euro uit te brengen. Ik ben benieuwd hoeveel ze hiervan denken te verkopen. Ik zelf denk dat dit wat verkopen betreft de flop van de eeuw wordt. Bovendien zijn er op dit forum genoeg mensen die voor een paar tientjes een 1835 in elk ander nummer kunnen ombouwen, en misschien nog mooier dan roco!!!
Bij de 1100 met vier maal plan d, hetzelfde. De plan d's (met ander nummer en zonder ns-embleem) werden in 2008 opgeruimd voor minder dan 20 euro per stuk door de gerenommeerde speciaal zaken, een 1100 was voor 100 euro te koop. Tezamen met rails en multimaus is de set veel duurder.
Als het kopende publiek eenmaal gewend is aan een bepaalde prijs is het heel moeilijk zonder duidelijke reden een flink hogere prijs te vragen. Bovendien zijn het modellen waar er heel veel van op de tweedehands markt zijn. Roco, waar ben je mee bezig!!!
-
Je kan een aanbiedings/dump prijs niet vergelijken met de nieuwprijs.
Die nieuwe Roco 1600 is toch helemaal herzien ? laten we eerst eens afwachten of die wijzigingen de nieuwe prijs rechtvaardigen.
Ik durf het nog niet aan om deze ongezien te bestellen :-|
Ik vind de huidige 16,17,1800 nogal gedateerd wat de details en uiterlijk betreft.
-
En waarom niet?
-
Als roco altijd zulke lage prijzen zou gaan vragen (20 euro voor een plan D b.v.) dan moet er binnenkort weer een "red Roco aktie" gehouden worden.
In elke branche komen er stuntaanbiedingen voor, die voor een korte tijd gelden...
Wees blij dat er af en toe een leuke aanbieding is.
-
bij de re 460/465 serie blijven de kappen kapotgaan.
Je moet er geen Crashtesten mee uitvoeren ;D Zijn ze echt niet voor bedoeld .
Heb meer dan 20 Re460/465 loks die ik al meermaals in en uit elkaar gehaald heb en nog nooit enig probleem met de kappen ondervonden muv van het hele dunne schortplaatje juist onder de koppeling houder dat inderdaad breuk gevoelig is als je niet oplet. Maar om nu hierom te beweren dat de kappen blijven kapotgaan vind ik wel beetje erg erover
Peter
-
@Bob,
Dat is toch niet ons probleem. Ik koop wat ik mooi vind, als de prijs me niet aanstaat laat ik het staan maar een FLM N nw Br 185 € <115 laat ik niet liggen wel als ie meer kost want ze zijn gewoon met een beetje zoeken en geduld te vinden.
En daarom lig ik echt niet wakker van al die prijs indicaties die fabrikanten naar buiten brengen. Kijk bv maar eens naar de flatscreens nu en een jaar geleden scheelt bijna de helft met nieuwere technieken
Grtz Rob
-
Als ik in de draadjes "wat heb je gekocht" van 2008 en 2009 lees, dan hoeven de modelspoorfabrikanten zich geen zorgen te maken; het wordt toch wel gekocht, ook als het prijzig is. Dat betekent niet dat iedereen het zich kan veroorloven iedere maand voor honderden euro's modeltreinen te kopen.
Dat doe ik zelf ook niet; veelal kan je al wat besparen door even te wachten; vaak is een model vlak na uitkomen het prijzigst, en kan je deze later voor minder (bv. op internet of een medemodelspoorder die er al op uitgekeken is) op de kop tikken. Dat geldt alleen niet voor gelimiteerde modellen, daar is het vaak weg = pech, en moet je ze dus gelijk aanschaffen als je ze in je collectie wilt opnemen.
-
De prijzen van Roco in hun noviteitenfolder (zie ander draadje) zijn in mijn ogen echt belachelijk.
Nu kijk ik ook alleen naar de smalspoormodellen.
De nieuwe 1099 en de bijpassende set rijtuigen slaan de plank behoorlijk mis.
De lok is analoog, en ze vragen er zomaar 149 eurootjes voor.
De wagenset is 139.
Bij elkaar dus voor een analoge lok + 3 rijtuigen bijna 300 euro
terwijl de digitale startset vorig jaar voor rond de 250,- te vinden was.
Dan kreeg je er wel nog een ovaaltje, 3 wissels en een multimaus bij.
Nu heb ik nog een analoge 1099 uit vorige produktie liggen, tesamen met een 5-tal rijtuigen.
Voor 200 euro vond ik geen koper, maar misschien dat er ondertussen wel een liefhebber voor is bij deze prijzen......
Off topic:
citaat TomM
En de Nederlandse modelspoor winkeliers heb ik ook nog niet in Bentley's zien rondrijden.
toch stond er in 2008 bij elke beurs in Houten een mooie Aston Martin op de parkeerplaats tussen de handelaren 's morgens vroeg om 8 uur..... ;)
-
@Bob,
Dat is toch niet ons probleem. Ik koop wat ik mooi vind, als de prijs me niet aanstaat laat ik het staan maar een FLM N nw Br 185 € <115 laat ik niet liggen wel als ie meer kost want ze zijn gewoon met een beetje zoeken en geduld te vinden.
En daarom lig ik echt niet wakker van al die prijs indicaties die fabrikanten naar buiten brengen. Kijk bv maar eens naar de flatscreens nu en een jaar geleden scheelt bijna de helft met nieuwere technieken
Grtz Rob
Ja natuurlijk helemaal mee eens.
Ik vind een verhoging van 10 % ook best pittig..
Maar sommige prijzen zijn best te begrijpen, en ik begrijp ook dat niet iedereen dat wil uitgeven.
-
Volgens mij is Roco de weg kwijt?
Een Ee 3/3 in wisselstroom kost 224€. Voor 199 heb je de Märklin versie met Mfx decoder en die is ook nog eens van metaal.
Waar gaat het heen? Prijzen ze zichzelf dadelijk uit de markt.
Gr joost
-
Het valt me op dat Roco alle prijzen van de website heeft gehaald. Zou dat verband houden met (toekomstige) prijsverschillen tussen landen ? Winkeliers in Nederland mogen al enige tijd uitsluitend adviesprijzen op hun website tonen en de adviesprijzen zijn niet meer zichtbaar bij Roco.
Sander
-
Het valt me op dat Roco alle prijzen van de website heeft gehaald. Zou dat verband houden met (toekomstige) prijsverschillen tussen landen ? Winkeliers in Nederland mogen al enige tijd uitsluitend adviesprijzen op hun website tonen
Vindt ROCO
-
Het valt me op dat Roco alle prijzen van de website heeft gehaald. Zou dat verband houden met (toekomstige) prijsverschillen tussen landen ? Winkeliers in Nederland mogen al enige tijd uitsluitend adviesprijzen op hun website tonen en de adviesprijzen zijn niet meer zichtbaar bij Roco.
Sander
Dat was mij ook al opgevallen, weet iemand of de prijzen in Duitsland ook met 10% omhoog gegaan zijn ? Als dat niet het geval is dan weet je dus wat je moet doen ;)
Gr. Remco.
-
Je moet er geen Crashtesten mee uitvoeren ;D Zijn ze echt niet voor bedoeld .
Heb meer dan 20 Re460/465 loks die ik al meermaals in en uit elkaar gehaald heb en nog nooit enig probleem met de kappen ondervonden muv van het hele dunne schortplaatje juist onder de koppeling houder dat inderdaad breuk gevoelig is als je niet oplet. Maar om nu hierom te beweren dat de kappen blijven kapotgaan vind ik wel beetje erg erover
Peter
Ik erger me inderdaad aan die schortplaatjes, daar Ik vindt het te duur voor. daarom koop ik alleen nog HAG en Märklin wat zwitsers matrieel betreft.
-
Hallo,
Het was me ook al opgevallen dat er een enorm prijs verschil zit met de Trix koploper tussen NL > D.
Als dat met de Roco modellen ook zo gaat worden, zal ik toch hard gaan denken om niet meer in NL te kopen.
Spijtig voor de NL winkeliers, maar als er € 50 verschil zit zoals bij de koploper, dan pak ik de verzendkosten voor lief.
En garantie, hoe vaak heb je die nodig(ik pas 1 keer met een Mehano)
Maar vooralsnog denk ik dat het wel mee gaat vallen met de prijzen.
Ik ben blij dat Roco moeite doet om ons met nieuwe en verbeterde NL modellen te verwennen.
En dat kost geld, iedereen wil jaarlijks meer loon, Roco dus ook om de zoveel tijd.
Mvg, Marcel
-
alleen nog HAG en Märklin wat zwitsers matrieel betreft.
Over Maerklin ben ik niet zo tevreden over het CH materiaal hoor. Veel foutjes :-X.
-
Over garantie bij duitse leveranciers heb ik geen zorgen. Twee gevallen gehad van defect spul waarvan één op eurospoor gekocht. Is prima opgelost.
Groeten
Olav