BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: nederbelg op 07 January 2009, 08:50:00
-
Beste,
Ik wil in een paar (kleine)rangeer locjes een condensator bij plaatsen om de loc de nodige stroom te geven om langs de wissel te rijden.
Is er ergens een schema hoe en met wat dit mogelijk is?
Geldt dit voor alle ESU decoders?
Ik heb op een andere site gelezen dat dit alleen kon bij type's V1.0 en V2.0 Is dat zo?
Ik rij H0 met Esu lokpilot V 3.0
Dave
-
Kijk hier (http://www.floodland.nl/aim/info_stottertherapie_1.htm) eens op de site van Huib maaskant.
Gr.
Eric
-
In de handleiding van je (ESU) decoder staat ook hoe je er een condensator op moet aansluiten.
-
In de laatste versie van de handleiding van de LP3 staat op pagina 18 hoe je dat moet doen. Even op de downloadpagina's van ESU (http://www.esu.eu/index.php?id=293) kijken.
Er zijn veel meer decoders waarmee dat kan. Met gebruik van gewone elco's heb je echter veel capaciteit nodig om enig resultaat te merken. Mijns inziens ongeschikt voor kleine locs.
Het Lenz systeem werkt met gold caps. Is belachelijk duur, maar het werkt wel.
-
Gevonden.
Merci mannen.
Ik heb thuis ook genoeg handleidingen maar blijkbaar zijn deze op internet uitgebreider.
want dit staat er niet in.
dave
-
De meeste problemen met het niet door rijden van materieel zijn op te lossen door de rails en vooral ook de wielen van je materieel goed schoon te maken. Zoals al eerder aangeven heb je extreem hoge waardes voor je elco nodig om het effect merkbaar te maken.
-
Er zijn veel meer decoders waarmee dat kan. Met gebruik van gewone elco's heb je echter veel capaciteit nodig om enig resultaat te merken. Mijns inziens ongeschikt voor kleine locs.
Het Lenz systeem werkt met gold caps. Is belachelijk duur, maar het werkt wel.
Dat staat er natuurlijk verkeerd zie ik nu.
Je hebt een vrij hoge capaciteit nodig om enig effect te merken. 10.000 microfarad is toch wel het minste en dan nog ben ik niet onder de indruk van het resultaat.
Op de ESU decoder en de meeste andere decoders met deze mogelijkheid moet je gewone elco's aansluiten. 10.000 microfarad in gewone elco's raak je in een kleine loc niet kwijt.
Lenz werkt met goldcaps. Ter vergelijking, goldcaps zijn al gauw 0,1 farad ofwel 100.000 microfarad. Maar ook bij 1 farad ofwel 1.000.000 microfarad passen ze nog in een loc.
-
Het enigste wat het locje moet doen is bij een wissel net even dat zetje krijgen.
Hij moet geen 10 a 20 cm kunnen rijden.
dave
-
Dit draadje geeft ook nog veel info.
Pas op met een coldcap dit vraagt om een juiste aanpassing ivm
de bedrijfspanning van 5 Volt.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=14527.msg220948#msg220948
wil.
-
Het enigste wat het locje moet doen is bij een wissel net even dat zetje krijgen.
Hij moet geen 10 a 20 cm kunnen rijden.
dave
Jawel Dave, maar dat zetje kost veel meer energie dan je denkt. Misschien beter gezegd, in een elco kun je maar een petieterig klein beetje energie opslaan.
Maar goed probeer het eens. We zijn benieuwd naar de resultaten.
Goldcaps kun je bij ESU, Zimo of vergelijkbare decoders inderdaad niet gebruiken. Die decoders verwachten condensators die tegen minstens 25 volt kunnen. Om die reden levert Lenz die belachelijk dure bouwsteen.
-
Hallo,
ik heb zelf de Esu v3.0 met 8 polige stekker, (52611) maar in de handleiding staad een plaatje met de 52614 de 21 polige stekker, ik kan op mijn decoder de GND en de VCC niet vinden, weten jullie hoe of wat?
-
Kijk eens op blz 19 van de handleiding. Daar staat waar de + en - zitten.
Gr.
Eric
-
Hoi Eric,
op pagina 19 staat inderdaad afbeelding 11, met de GND, U+ en Vcc maar de afbeelding is volgens mijn van de 21 polige decoder 52614,
op pagina 10 staat een afbeelding van de 8 polige decoder 52611 en op pagina 11 de 21 polige 52614 hier staan de aansluitingen nogmaals netjes op vermeld, maar omdat het een andere afbeelding durf ik het niet aan
en op pagina 10 staat ook niets vermeld van de GND en de VCC
-
zoeken jullie dit? ESU.
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/Lopipufferung_07.jpg)
wil.
-
Wil, je bent me
net voor.
Maar hier is ook het hele verhaal wat erbij hoort.
http://www.ralf-bueker.de/Lopipufferrung (http://www.ralf-bueker.de/Lopipufferrung)
mvg Peter
-
Mag ik dit draadje even afstoffen...? Ik heb af en toe hinderlijk last van een lok dit stottert. Omdat ik ook met geluid rijd moet de lok elke keer weer opnieuw opstarten.
Bekend is dat je een condensator kunt aansluiten. Al zoekend kam ik op dit forumonderwerp. Bekend is ook dat je tegenwoordig condensators hebt met een flinke opslagmogelijkheid.
Ik kwam uit op deze
https://nl.mouser.com/ProductDetail/AVX/BZ05KB472ZSB?qs=sGAEpiMZZMuDCPMZUZ%252bYlzGTqubQTce6Ew5nan9m1Vg%3d
Vraag me af of 20V voldoende is. Het is wel een uitvoering die goed laat inbouwen.
Hebben jullie ideeen hierbij?
-
Dat zal voor een aantal banen wel voldoende zijn maar je zit niet veilig. Volgens de DCC specificatie mag er tot 24V op de baan staan. En zeker high capacity condensatoren wil je echt onder de maximale spanning blijven. Dus ik zou het niet aan durven.
En het is zeker een grote capaciteit maar ook redelijk grote condensator. Je wilt in ieder geval dan een redelijk grote laadweerstand opnemen om de opstart stroom (inrush current) binnen de perken te houden.
Timo
-
Ok, je bent duidelijk thuis in de electronica. Ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt. Wat voor weerstand zou jij ertussen zetten om het opladen in goede banen te leiden.
Ik wil het gewoon eens proberen. Kijken wat er gebeurt.
-
In de handleiding van Esu staat precies aangegeven hoe je dit moet aansluiten, je hebt in ieder geval een 100 ohm weerstand nodig, een 1N400x diode en bijvoorbeeld een 2200uF condensator.
De weerstand moet over de diode heen gezet worden t.b.v. het laden.
Mark
-
Zie ook dit topic
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77324.0
-
Inderdaad aansluiten zoals in de handleiding. Maar met zo'n grote condensator zou ik de weerstand vergroten naar minimaal 470Ω.
Ik zou vooraf ook even je baanspanning meten (https://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html#meet). En/of eerst even proberen zonder kap ;D
En zoals gezegd, de voltage specificatie is te laag voor de DCC spec. Als jou baanspanning lager is kan je het prima gebruiken. Maar denk er even aan als je hem een keer op een andere baan (of andere centrale) wilt zitten
Timo