BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Qpers op 06 January 2009, 13:33:22
-
Goedemiddag,
Ik ben helemaal niet met modeltreinen dus ik heb even een paar "domme" vragen. Vorige week heb ik deze besteld: Marklin HO 3029 - Stoomlocomotief. Op ebay heb ik er ook Marklin HO rails bijgekocht. Tevens heb ik een omvormer en aansluitkabeltje erbij.
Vandaag heb ik alles binnengekregen. Heb de rails in elkaar gezet en het treintje eropgezet, maar er gebeurt helemaal niets :( Vergeet ik nog iets of is dit het motortje gewoon stuk?? Als ik de draadjes van de omvormer op het spoor houdt komen er wel vonken vanaf soms...
-
Wat voor transformator (omvormer) heb je?
Kun je daar bijvoorbeeld een lampje op laten branden.
Hou de draadjes van de transformator eens tegen de sleper (ene draadje) en de wielen (andere draadje). Draaien de wielen dan?
Dan weten we weer wat meer.
-
Ik heb deze omvormer: http://cc-rails.com/bekijkproduct.php?lang=nl&product_id=312
Als ik het ene draadje tegen het wiel en de ander tegen de sleper houdt, dan krijg ik ook vonkjes, maar verder gebeurd er niets ???
Dit is overigens het treintje waar het om gaat: http://cc-rails.com/bekijkproduct.php?lang=nl&product_id=143
-
Schoonmaken, motor zit waarschijnlijk vast.
Maarten.
-
Maar de motor maakt ook echt geen enkel geluid zodra ik de draden eraan houdt. Als deze vast zou zitten zou je hem in het begin toch wel even moet horen of niet?
-
Nee, want dan gebeurt er niks, dus de motor draait niet rond.
Dit is een bekend euvel bij oudere M* loks die een tijd stilstaan. Zitten muurvast, dus je ziet wel vonken maar er gebeurt niks.
Iets anders zou het omschakelrelais kunnen zijn. Deze vraagt stroom ( dus vonken) maar er gebeurt verder niks. Staat niet goed afgesteld.
Openmaken en kijken wat er loos is: voorzichtig proberen het motortandwiel of de rotor zelf te draaien. Lukt dit niet of heel moeizaam:
slopen, alles in de wasbenzine, en daarna weer in elkaar met weinig olie/vet.
Maarten.
-
Hmm ik zal het eens proberen. Als ik de kap eraf haal dan zie ik ook een wit dingetje met 10 kleine schakelaartjes. Deze staan allemaal uit. Is dat wel ok?
-
Het treintje doet het nog :D Ik kwam er zojuist achter dat de sleper niet dat ding naast de wielen is maar dat ijzeren ding onder de trein :D Als ik daar een draadje op houd en 1 op de wielen dat doet ie het. Maar mijn rails heeft in het midden geen ijzeren strip zitten... Hoe krijg ik dat dan werkend?
-
Niet.
Of een andere lok en trafo kopen.
Of andere rails kopen.
Of voor 100 euro de lok laten ombouwen.
Je hebt namelijk een Maerklin lok (voor 3-rail wisselstroom) een Maerklin trafo (goed dus), maar rails voor een 2-rail systeem. Dat gaat dus niet samen.
Onwetendheid of een aangenaaid oor ?
Maarten
-
Citaat: "Op ebay heb ik er ook Marklin HO rails bijgekocht. "
Dat lijkt me dus niet, volgens mij heb je dan de verkeerde rails. Heb je daar ook een foto van?
Gaandeweg zal je waarschijnlijk duidelijk worden dat je de verkeerde rails hebt? Succes, Gr. Hans.
-
Sorry, ik heb in het midden denk ik toch wel ijzer zitten. Het zijn allemaal kleine puntjes vandaar dat ik ze nog niet zag :-[
Ik denk dat het probleem is, dat de rails misschien ergens vies is en zo dus geen goede verbinding maakt. De rails is namelijk ook allemaal tweedehands.. Ik probeer ze eens wat op te poetsen en kijken of het dan werkt ;)
-
Hoe sluit je de rails aan?
1 aansluiting van de trafo komt aan de rails en de andere moet aan de middengeleider komen. Werkt het dan wel?
Gr.
Eric
-
Ik hield net gewoon op beide zijden van de rails een draadje. Maar nu houd ik een draadje op een van die middelste puntjes, en het werkt! ;D Alleen nu een volgend probleem :p Hij rijd alleen maar achteruit!
-
Dat is nog eens beginnen.
Als je de regelknop van de transformator helemaal naar links duwt (voorbij de 0) dan geeft de trafo een omschakelpuls en moet de loc de andere kant op kunnen rijden.
-
Draai de regelaar naar 0 en dan nog even verder door de 0 heen. Dan wordt er een omschakelpuls gegeven en rijdt de trein de andere kant uit.
Misschien ook handig als je eens verder zoekt naar het verschil tussen 2 en 3 rail systemen.
Krijg de indruk dat dat voor jou compleet onbekende begrippen zijn.
Gr.
Eric
PS Henk was me net voor. ;D
-
Aangezien je blijkbaar heel nieuw bent in de materie even heel simpel uitgelegd.
In de analoge modelspoorwerled is 2 rail het gelijkstroom systeem. Draai je de regelknop op de trafo rechtsom dan gaat de lok rechtsom, draai je de knop linksom dan gaat de trein linksom. Het spoor bestaat alleen uit de beide rails waar je de trafo op aansluit. Bekende merken hierbij zijn Fleischmann, Roco, Piko, Trix
3 rail is het wisselstroonsysteem. Hierbij heb je naast de beide rails een middelgeleiders (pukkeltjes tussen het spoor). De trafo gaat naar 1 van de beide railstaven en naar de middelgeleider. Om de trein te laten rijden is je inmiddels al uitgelegd. Het bekenste merk is Marklin.
Materieel voor 2 rail rijdt niet op 3 rail en omgekeerd.
Gr.
Eric
-
Bedankt voor al jullie antwoorden mensen!! Ben al heel wat wijzer geworden vanmiddag ;).
Nog maar een vraagje dan :P Op de meeste stukken rails rijd de trein niet.. volgens mij doordat de ijzeren puntjes in het midden daarvan vies/verroest zijn. Hoe kan ik die het beste schoonmaken, gewoon langsschrapen met een mesje oid?
-
Dat kan je proberen. Maar verroeste rails blijft ellende. Tweedehands rails kopen kan best, maar beter eerst even goed bekijken.
-
Toch een geluk dat je geen dieselauto rijdt en benzine getankt hebt, of andersom. ;D
En een geluk dat Beneluxspoor bestaat.
Maarten.
-
Nee, bij deze trafo moet je de knop aan de lange kant naar beneden drukken.
Mvg
Wim.