BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: True North op 06 January 2009, 04:33:41

Titel: BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 06 January 2009, 04:33:41
Middels dit draadje zijn de vorderingen te lezen van de opbouw van mijn baan.

Sinds de jaren tachtig verzamel ik rollend materieel van hoofdzakelijk de SBB, BLS, SNCF en DB met het accent op SBB/BLS.
Inmiddels heeft de verzameling een aardige omvang aangenomen en heb ik de beschikking over een riante hobbyruimte in de basement van onze woning.
Voor mijn emigratie was ik zoals zovelen mede modelspoorders tot de bekende zolder "veroordeeld" maar momenteel liggen de kaarten even anders.

In de kelder bouw ik momenteel aan een baan welke (in u-vorm) de afmeting heeft van 7 x 4 x 5 meter.
Groter is mogelijk maar mijn vrouw vind het zo wel mooi genoeg ::)
Het geheel is 2-rail en gaat worden aangestuurd met Roco MultiMaus(en), rails en wissels zijn RocoLine.
Realistisch heeft mijn voorkeur en de gebruikte wissels zijn zoveel mogelijk 10 graden, alle rijtuigen hebben een lengte van 1:87 en boogstralen, althans de zichtbare, worden zo ruim mogelijk.
Treinlengtes heb ik begrensd op een loc met 6 rijtuigen of bv. 10 Hupac bakken.

Het concept is eigenlijk heel eenvoudig.
Vanuit het schaduwstation (16-sporig) kunnen treinen via een 2.50 lange schuifbak worden geselecteerd en klimmen via een spoorspiraal naar het zichtbare gedeelte waarna ze via een paradebaanvak naar het kopstation worden geleid.
Engelsen noemen dat keurig Point to Point.
Het station gaat 3 perronsporen tellen, perronlengte 2.5 m, een postperron en een aantal raccordementen voor de afwisseling.
Daarnaast komt er een bescheiden locdepot welke voornamelijk gebruikt gaat worden door de SBB-historic locs.

Op dit moment zijn de spoorspiraal en de schuifbak gereed en goed bevonden en begin ik binnenkort aan het wachtstation.

Tot zover.

Edwin 


Titel: Re: BaselSBB in Calgary
Bericht door: dibbetje op 06 January 2009, 05:03:32
In een grote ruimte weinig sporen leggen en met korte treinen rijden, velen (waaronder ik) kunnen de drang niet weerstaan om er een paar sporen extra bij te leggen. Luisteren naar moeder de vrouw hoort er helaas ook bij maar wie weet mag je later er een paar meters bij hebben. Een Zwitserse baan, ik kan niet wachten om de eerste foto's te zien.
Titel: Re: BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 06 January 2009, 05:23:33
Grappig he, dat tijdsverschil, hier is het nu 21.19 uur.

Dat volplempen met meters rails heb ik ook ooit gedaan.
Overigens haal ik veel inspiratie van Forsten Online, prima website trouwens.

Ik wil best enkele foto's uploaden, echter hoe?

Edwin

Titel: Re: BaselSBB in Calgary
Bericht door: dibbetje op 06 January 2009, 05:28:32
 Hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10166.0) moet je eens kijken om die foto's op het forum te zetten.
Titel: Re: BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 06 January 2009, 06:19:59
Thanx Dirk.

Hierbij de foto's van spoorspiraal (nog in Deventer gebouwd) en schuifbak.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1281.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1287.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1288_3.jpg)
Gehele lengte schuifbakconstructie ruim 3 meter.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0168.jpg)
Diameter ca. 1.20 meter, gebruikte radius R6

Allrighty, tijd om te gaan slapen hier.

Edwin


Titel: Re: BaselSBB in Calgary
Bericht door: Peter Spruit op 06 January 2009, 12:44:54
ziet  er alvast  veelbelovend uit Edwin.

Leuk mede  SBB/BLS gezinden hier te ontmoeten
Greetz

Peter
Titel: Re: BaselSBB in Calgary
Bericht door: dibbetje op 06 January 2009, 15:13:03
Die schuifbak is dat zoiets als een fidleyard of dient dat voor iets anders.
Titel: Re: BaselSBB in Calgary
Bericht door: Swiss_fan op 06 January 2009, 18:02:33
Leuk om een stukje mini Zwitserland te zien onstaan. :D

Ben heel benieuwd !!

mvg peter
Titel: Re: BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 06 January 2009, 18:39:40
Bedankt voor jullie reactie.

@Peter:
Ik heb onlangs het verslag (op bezoek bij) gelezen inzake jou baan en was onder de indruk.

@Dirk:
Ja, de schuifbak dient inderdaad om de fiddle yard te kunnen bereiken.
Ik zal mijn ideeen hieromtrent even uitleggen.

Een trein bereikt via de spiraal de schuifbak welke wordt voorzien van 2 sporen.
Aan het eind van het eerste spoor kan de loc worden ontkoppeld d.m.v. een ontkoppelrail.
Loc rijdt over wissel en kan via omloopspoor teruglopen naar het begin van de schuifbak.
Via tweede wissel komt hij nu achter de zojuist ontkoppelde trein te staan.
Vervolgens kan ik de schuifbak naar een van de 16 sporen van het wachtstation schuiven en de loc duwt de trein op het gewenste spoor.
Voordeel van deze methode is dat de loc altijd goed staat wanneer ik een trein wil selecteren.

Ik heb ook voor deze manier gekozen aangezien het vele wissels en de nodige schakeltechnische hoofdbrekens scheelt.
Simpel maar effectief.

Edwin
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: Dennis. op 15 May 2009, 08:59:18
Hoi Edwin,

Ik was benieuwd naar jou oplossing voor het schuifgedeelte van de bak. Wat heb jij gebruikt als geleiding om de bak te laten schuiven?

Groeten Dennis

p.s. grappig om te lezen dat jou vrouw het zo ook wel genoeg vind, als de mijne op zolder komt (zeker 1 keer per maand :)) krijg ik altijd het commentaar "we hadden toch de halve zolder afgesproken"  ;D
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 21 May 2009, 19:09:28
Hi Dennis,

Voor de geleiding van mijn schuifbak heb ik de geleiderails van Gamma gebruikt welke zij verkopen voor een schuifkastensysteem.
Het is onverwoestbaar en met de bijbehorende Gamma wieltjes loopt e.e.a. zeer smooth.

De door mij gebouwde schuifbak is simpel maar doeltreffend en werkt in de praktijd prima.

Edwin

PS. Ik heb onlangs nog enkele m2 in de basement geclaimd (totaal nu 35m2) en mijn vrouw heeft tot mijn verbazing niet eens geprotesteerd.  :D
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: Dennis. op 21 May 2009, 20:49:58
Bedankt voor de info. Ik denk dat ik binnenkort ook maar weer uit ga breiden, tegen de tijd dat m'n vrouw weer eens op zolder komt is het al bijna af denk ik  ;D

Groeten Dennis
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 22 May 2009, 05:07:34
@ Dennis: Pakken die extra m2, ik ben er ook mee weggekomen.  ;D

Anyway, afgelopen maanden heb ik weer de nodige uurtjes in mijn basement doorgebracht en met resultaat.
De schuifbrug en het bijbehorende schaduwstation zijn nu gereed en worden in de praktijk getetst.
Wat rails provisorisch aangesloten en rijden maar.

De sporen in het wachtstation zijn afgestemd op een personentrein met 6 bakken van 1:87.
Er liggen nu 15 sporen maar ik denk reeds aan een uitbreiding met nog eens 10 sporen aan de andere zijde van de schuifbrug.
Totale opstellengte wordt dan zo'n 55 meter.

Eerst maar eens de bedrading van schuifbrug en schaduwstation keurig aanleggen.

Foto's komen spoedig.

Edwin



Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 22 May 2009, 05:15:03
Hier wat foto's.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GetAttachment_6aspx_1.jpeg)

Een deel van mijn voorraad  ;)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GetAttachment_5aspx.jpeg)

Huidig overzicht.

Groet,

Edwin

Binnenkort wat "aktiefoto's"

Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 22 May 2009, 17:54:13
Momenteel is het tijd voor (provisorisch) proefrijden.

Ziehier wat foto's.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GetAttachmentaspx.jpeg)
BLS Ae 8/8 met zware staaltrein kruist graantrein getrokken door SNCF 68000.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GetAttachment_2aspx.jpeg)

Am 6/6 berijdt schuifbrug vanuit schaduwstation.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GetAttachment_1aspx.jpeg)

Overzicht schaduwstation met (klein) gedeelte van verzameling.

Enjoy!

Edwin


Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 24 May 2009, 18:57:42
Oeps, vorige keer vergeten bij het uploaden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GetAttachmentaspx_1.jpeg)

Via Mulhouse (Fr) onderweg naar BaselSBB.

Enjoy!

Edwin
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: tinus op 24 May 2009, 19:11:10
Hahah,

Ik moet de zolder ook delen met de vrouw.
Zij het plafond, ik de vloer!

Leuk bedacht zo met de opstelsporen.

Tinus.
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: Dennis. op 24 May 2009, 19:48:05
Zo zie ik ze graag!! (de graantrein  ;D)
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 24 May 2009, 20:31:59
@Dennis: ik ook!  ;D

Zo'n dreunende 68000 met geluidsdecoder en tig graanbakken is heeeeel gaaf...

Voorlopig de laatste foto's:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GetAttachment_3aspx.jpeg)
De E10 is gedegradeerd tot het rijden van de buurttrein Lorrach (D) naar BaselSBB.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GetAttachment_4aspx.jpeg)

Enjoy.

Edwin


Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: Peter Spruit op 24 May 2009, 21:02:25
Ziet er een mooie collectie uit Edwin !

Waarschijnlijk ook niet makkelijk te  vinden daar in Canada
Greetz

Peter
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 24 May 2009, 23:20:10
Hi Peter,

Ik had het meeste reeds aangeschaft voordat ik ben geemigreerd 2007.

Hier in Canada is het aantal modelbouwzaken wat Europese merken verkoopt inderdaad klein.
Ik heb via Supertrain hier in Calgary (soort jaarlijks Eurospoor) onlangs modelspoorders gevonden die mij op het spoor hebben gezet van een paar goede winkels welke zich richten op Europese merken.
Er zit o.a. een grote zaak in Langley BC (bij Vancouver) waar ik ondertussen een berg Roco Line heb besteld.
Die zaak zit "toevallig" ook op de route welke ik met onze klanten rijd dus ik kan er soms even stoppen om wat bestelingen af te halen.  ;)
   
Groet,

Edwin


Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: reMARKable op 21 October 2009, 12:31:31
Hier nog geen update ???

ik wacht in spanning ;D
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 22 October 2009, 20:01:08
Hi Remarkable,

Nu het zomerseizoen er op zit, de eerste sneeuw is reeds gevallen in Calgary, is er weer tijd voor mijn baan.
Afgelopen dagen de bedrading van het wachtstation aangelegd en uitgestest.
Update (met foto's) komt er aan.

Edwin
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: ZwaanBaan op 22 October 2009, 20:22:17
daar de eerste sneeuw al ???

maar trouwens wel geinig beacht met die opstelsporen
en een mooi verzameling heb je al :-[ (y)
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 22 October 2009, 21:23:38
Howdy,

De eerste sneeuw is gelukkig snel weggesmolten; Calgary ligt op een hoogte van ca. 1000 meter en de zon is hier heel intens.
En zonnneschijn is hier plenty.

Hier wat foto's:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1716_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1718_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1731.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1729.jpg)

De (digitale) testloc komt uit een Roco-beginset en doet zijn werk prima, daar ga ik mijn BLS Ae 8/8 niet voor gebruiken.
Overigens heb ik de Multimaus nu ook voor het eerst hier in Canada gebruikt.
In combinatie met een omvormer welke de spanning verhoogd van 110V naar 230V werkt e.e.a. prima.

Dit weekend begin ik aan de wisselstraat van het eigenlijke kopstation.
Wordt vervolgd.

Edwin
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: m de deugd op 22 October 2009, 21:53:17
Hallo EdwinS

Dat ziet er echt gaaf uit al dat Zwitserse matrieel
En ook een groot schaduw station
Ik zie zelfs een aantal voor mij bekende treinen die ik ook bezit.
Dit wordt ook een hele mooie modelbaan.

        Ik blijf dit draatje ook volgen , heel erg intresant.

       Groeten van Martin.

Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 23 October 2009, 01:48:18
Thanx Martin.  (y)

Edwin
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: Dennis. op 23 October 2009, 11:19:37
Lang leve de winter! Succes met bouwen ik blijf je volgen  (y)

Gr Dennis
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: Jeroni op 23 October 2009, 13:10:38
Ik vond Calgary als stad niet zo boeiend....echter met een huurauto aldaar de Rockies in...Banff, Jasper was héél gaaf. Je hebt daar inspiratie genoeg voor de bergen straks op je SBB baan. Werkelijk een schitterende omgeving.

Succes met 't bouwen!

J
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 23 October 2009, 17:48:29
@ Dennis and Jeroni: thanx!
Jullie vorderingen worden door mij ook nauwlettend gevolgd.  :)

Gisteravond de wisselstraat voor mijn perronsporen uitgelegd.
Ik tracht een spoorkruis te maken (goede uitdrukking?) bestaande uit 2 wissels, 2 engelse wissels en 1 kruiswissel.
Op de kruiswissel na allen 10 graden en het geheel mondt uit in een andere gedeelte van de wisselstraat waar de opstelsporen/locsporen en goedersporen samenkomen.
Anyway, ik zit met het spoorkruis nu reeds op 1.30m lengte maar heb gelukkig ruimte zat. :D

Als e.e.a. een beetje goed ligt zal ik een fotootje plaatsen dat verduidelijkt het wat meer nietwaar.

Edwin

PS. @ Jeroni: Calgary (YYC) is best een leuke stad hoor; kom maar een keertje langs and I'll show you.
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: Jeroni op 23 October 2009, 18:27:26
Ja, had een aparte opdracht....moesten naar YYC. Toen huurautootje, tripje, lodgeje, je kent het wel......dat restaurant in 'de toren' is wel OK. Wie weet kom ik er binnenkort nog. Dan hoor je het absoluut!

Ben benieuwd naar de foto van je 'spoorkruis' (wisselkruis?). Het klinkt ingewikkeld, en dat is dus gaaf! Plan je ook bovenleiding op je baan?
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 23 October 2009, 19:11:28
Ja zo'n spoorkruis is niet de meest eenvoudige verbinding om nog maar te zwijgen over het aantal (ondergrondse) wisselaandrijvingen.
Mjaaahh, ik maak het mijzelf niet makkelijk, qua bouwen dan.
Eerst een spoorspiraal, vervolgens een schuifbak en nu dan zo'n spoorkruis.
Nogal tijdrovend.

Maar deze herfst/winter komt het eigenlijke station voor een (groot?) deel af en kan er eindelijk eens echt worden gereden.

Overigens wordt het zichtbare gedeelte van Sommerfeldt voorzien zij het niet functionerend aangezien ik digitaal rij.

Groet uit een zonnig Calgary,
Edwin
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 15 November 2009, 04:08:08
Tijd voor een kleine update.

Ik ben begonnen aan de bovenbouw (tevens meest interessante gedeelte) van mijn baan.
Als eerste de aanleg van de wisselstraat (incl. kruiswissel) welke de verbinding gaat vormen tussen de perron-en opstelsporen, het loc wachtspoor en het postspoor.
Perron- en opstelsporen krijgen een lengte van 2.75 meter waardoor een trein met 6 bakken (1:87) er makkelijk een plek kan vinden zonder dat het spoor direct geheel gevuld is.

De onderbouw bestaat uit plywood met een laagje kurk van 2.5 mm welke onder de sporen komt.
De kurklaag wordt per rol geleverd en is voorzien van een zelfklevende onderlaag.
Ideaal spul.

De eigenlijke aanleg van de kruiswissel ging eigenlijk best makkelijk en bestaat uit Roco-Line wissels van 10 graden.
Momenteel is het wachten op de (Tortoise) wisselaandrijvingen, zodra deze er zijn kan het geheel worden afgebouwd en kan ik beginnen met de aanleg van de perronsporren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1755.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1757_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1754_1.jpg)
Een Silberling (30,3 cm) als lengte referentie.

Edwin
 
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 26 December 2009, 20:56:13
Inmiddels zijn de Tortoises gearriveerd en heb ik de eerste gisteren gemonteerd.
Er zit een duidelijke handleiding bij en het monteren kostte niet eens zo gek veel moeite.

Tegen het aansluiten zie ik een beetje op; het printplaatje is klein en de aansluitingen zitten dicht naast elkaar.
Wellicht dat ik volsta met het simpel er doorheen steken van de draadjes en het dan goed vastklemmen.
Time will tell...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1776.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1776.jpg)
Aanleg eerste wisselstraat naar/van perronsporen en opstelsporen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1822.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1822.jpg)
Naald moet nog op maat worden gemaakt maar,....de eerste is gedaan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1823_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1823_1.jpg)
Onder de tafel welke overigens...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1826.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1826.jpg)
...op zijn kant staat zodat er makkelijk aan beide kanten kan worden gewerkt.

In totaal moeten er 10 Tortoises worden gemonteerd voordat ik verder kan met de perron/opstelsporen.
Hopelijk bereikt dit vroege voorjaar de eerste trein vanuit het schaduwstation mijn "BaselSBB".

Daarna kan ik verder met de goederen en post sporen.

Edwin

Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: Cambalou op 26 December 2009, 22:02:48
Bij die tortoises: draadje er vanaf de achterkant doorheen steken, voorkant vastsolderen en het restant afknippen. Vanaf de voorkant er doorheen steken kan natuurlijk ook, dan uiteraard het restant aan de achterkant afknippen  ;D

Alleen vastklemmen zou ik niet doen, op den duur gaat het loszitten en erger je je rot aan de contactstoringen. Gewoon solderen dus.

Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 27 December 2009, 17:35:37
Howdy Remco,

Ja ik weet het, solderen is veel bedrijfszekerder dan simpelweg vastklemmen.
'k ben alleen geen, laat ik het maar voorzichtig uitdrukken, liefhebber van solderen.
Ieder zijn vak.  ;)

Anyway, bedankt voor je tip.

Edwin
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: Cambalou op 27 December 2009, 17:39:31
Maar waarom niet? Ik ben ook geen soldeerwonder, ik waag me niet aan printjes bijvoorbeeld. Maar de printbanen op de tortoises zijn erg makkelijk te solderen, soldeer vloeit mooi uit. Het enige probleem dat ik had is dat ik er af en toe niet goed bij kon  ;D Maar serieus, de aansluitingen op de Tortoises zijn gewoon NIET geschikt om alleen te klemmen. Solderen is een must.
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 27 December 2009, 19:15:46
Allrighty, ik ga ze toch maar solderen.

Thanx.  :)

Edwin
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 06 January 2010, 20:04:35
Een laatste update voordat ik naar NL vertrek voor de jaarlijkse zakenreis.

Tortoises zijn gemonteerd en het loc wachtspoor maar direct aangelegd.
De (overigens mooi SBB-rood en reclamevrije) Re460 staat te wachten op inzet ergens in 2010...
 
Na mijn bezoek aan NL wordt e.e.a. aangesloten en kan het proefrijden beginnen.

Edwin

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1839.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1839.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1841_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1841_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1838.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1838.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1840.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1840.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1835.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1835.jpg)






Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 15 February 2010, 01:00:08
Terwijl de bouw aan de wisselstraat etc. gestaag vordert vond ik een oude transformator welke ik back in the seventies in Engeland had aangeschaft.
Ik wil hem gaan gebruiken om analoog de baan uit te testen voordat ik mijn Multi Mausen ga inzetten.

So far so good echter op de transformator staat vermeld dat 'ie voor 50 Hz is geschikt.
Aangezien Canadese spanning 60 Hz is vraag ik mij af of er problemen dreigen wanneer ik de trafo hier wil gebruiken.

Heeft iemand een idee?

Thanx,

Edwin

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1906.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1906.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1907_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1907_1.jpg)


 
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: Ronaldk op 15 February 2010, 10:13:19
Hoi Edwin,

Kijk even hier in dit draadje... daar is al een kleine discussie geweest over dit onderwerp: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25282.msg386507.html#msg386507

Daar is vast het antwoord al te vinden...

Groeten Ronald K.

PS Het ziet er wel strak uit! dat gaat een mooie baan worden... L)
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: Ronald Halma op 15 February 2010, 10:59:47
Bij die tortoises: draadje er vanaf de achterkant doorheen steken, voorkant vastsolderen en het restant afknippen. Vanaf de voorkant er doorheen steken kan natuurlijk ook, dan uiteraard het restant aan de achterkant afknippen  ;D

Alleen vastklemmen zou ik niet doen, op den duur gaat het loszitten en erger je je rot aan de contactstoringen. Gewoon solderen dus.



Gewoon voorsolderen, en draadje er tegenaan leggen en vastsolderen. Zo krijg je ze makkelijker los indien er iets fout is gegaan. Maar beide methodes zijn fool-proof, hoor ;D ;)

Mooi project, Edwin! (y)
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 15 February 2010, 17:27:41
@ RonaldK:
Bedankt voor de verwijzing naar het 50/60Hz draadje.
Ik ga het maar gewoon proberen met die oude trafo.

@ Ronald Halma:
Bedankt voor je tip, wordt vervolgd.

Edwin
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: Shay-fan op 15 February 2010, 18:08:20
Hallo Edwin, leuk draadje om te volgen. Het valt me op dat je net als ik met de multimaus van Roco werkt en vanwege het spanningsverschil met Europa een omvormer van 110 naar 230 volt gebruikt. Is zo'n omvormer goedkoper dan een trafo van 110 naar 16 volt? Gebruik je ook, of overweeg je dat misschien, Rocomotion in combinatie met een PC? Ben ik ik tevreden over!


Groeten, Gerard
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 15 February 2010, 19:47:48
Hi Gerard,

Ik had reeds voor mijn emigratie 2 complete digitale Roco besturingssets in mijn bezit.
Aangezien ze voor zowel 50 als 60 HZ geschikt zijn heb ik tevens een omvormer aangeschaft zodat ik de  complete sets hier in Canada kan gebruiken.
Het aanschaffen van een lokale 110V transformator was daardoor niet noodzakelijk.

Ik heb mij (nog) niet in Rocomotion verdiept maar ben uberhaupt niet zo gecharmeerd van aansturing via een PC. (of Mac in mijn geval)

Ben jij ook aan de kant van de oceaan woonachtig?

Vriendelijke groet,
Edwin 
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: Shay-fan op 16 February 2010, 10:57:46
Hallo Edwin,
Neen, ik woon in Nederland. Ik heb een Nederlandse baan, maar tijdens een vakantie in Florida kon ik de verleiding van zo'n prachtige Bachmann Shay (DCC met geluid) niet weerstaan. Vandaar "Shay-fan". Bovendien was de Euro-Dollar koers erg gunstig. Dus af en toe mag dat ding ook zijn rondjes draaien.
Ik kwam overigens op dit draadje door een recente treinvakantie naar Zwitserland, waarbij moest ik overstappen op Basel-SBB. Achteraf kijk ik veel op internet om een vakantie als het ware nog eens te beleven.

Groeten,
Gerard
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 26 April 2010, 20:26:32
Howdy lezers,

Terwijl de bouw aan de wisselstraat een tijdje stilligt (leveringsproblemen van wissels) is de bouw van een proefovaal afgerond.
'Kunnen mijn locs & triebwagen eindelijk eens de beentjes strekken.  :D

BLS 8/8 had er wel zin en mocht de 2.50 lange Hupack trein (zie op achtergrond) trekken.

Enjoy.

Edwin

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_1983.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_1983.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1972.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1972.jpg)
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: Peter Spruit op 30 April 2010, 12:55:02
Hoikes Edwin

Machtige  Lok de Ae 8/8.  Blijft ook een van mijn favorieten en gewoonweg 1 brok power.

Leuk dat je ondertussen kunt rijden !   Zelf  moet ik nog ongeveer   10 lm dichtleggen en dan is het ook zover.  Dan gaat ie  officieel rond en volgt de  inhuldigingsrit met  vlaggen , muziek en champagne  ( enfin zal mij uiteindelijk wel beperken tot een goeie schotse whiskey  ;D  ) Streefdatum was reeds  meer dan een maand geleden doch wegens werk en onvoorzien verlengde verblijf in de States tgv van vulkaanstof ligt de hele boel voorlopig helaas weer stil.

Pendelen kan ik ondertussen al weer wel sinds  het schaduwstation vervangen is en de langste treinlengtes  die zullen gaan rijden liggen nu rond 3m60 voor goederentreinen en op 1 lok met  8 x 1/87 rijtuigen voor de personen dienst

Groetjes  uit Belgie

Peter
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 02 May 2010, 00:15:02
Howdy Peter,

Bedankt voor je reactie en ik zie uit naar foto's van goederentreinen met een lengte van 3.60m.  :P

Hoewel er ruimte is voor een nog grotere layout heb ik mijn maximale treinlengtes beperkt tot max. 2.50m.
Langere treinlengtes zijn machtig mooi maar het geld ervoor moet ergens vandaan komen en met een jong gezin heeft dat  een laatste prioriteit.

Gisteren werd via Canada Post alsnog een bestelling van rails/wissels afgeleverd welke ik reeds maanden terug had geplaatst.
Probleem is nu dat het fenomeen "tijd" weer de kop op steekt; met de naderende zomer draait ons bedrijf weer op volle toeren en ben ik vaak van huis.
Het streven is nu om voor het eind van dit jaar de complete wisselstraat incl. perron- en opstelsporen af te bouwen.
Dat deel van mijn layout meet dan ca. 7 m x 1.20 en is aan beide zijden benaderbaar.
Daarna volgt het goederengedeelte met 5 sporen van 5 meter lengte (incl. 10 graden wissels) en een begin van het locdepot.
Dat locdepot wordt eigenlijk weer een project apart; komt tijd komt raad.

Voorlopig ben ik blij dat er via het proefovaal kan worden gereden; niets mooiers dan 's avonds met een Canadian Molson in de hand te kijken naar mij SBB/BLS/SNCF en DB treinen...
Het valt mij trouwens op dat mijn machines van Roco welke zo'n 12 tot 18(!) jaar waren opgeborgen smooth en geruisloos hun rondjes draaien terwijl de prijzige exemplaren van bv. Hobbytrain/Kato behoorlijk wat geluid produceren.
Kwestie van rustig aan inrijden zullen we maar denken.

De reden dat ik overigens heb gekozen voor Basel SBB als voorbeeld is de grote verscheidenheid aan materieel van diverse maatschappijen welke men daar aantreft, zie de foto's hieronder van een deel van mijn collectie.

Vriendelijke groet uit Calgary en succes met de bouw van je baan.  :)

Edwin

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1978.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1978.jpg)
Am 6/6

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1969.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1969.jpg)
SNCF 68000

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1990.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1990.jpg)
Museumstel DRG VT137

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1996_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1996_1.jpg)
SBB Historic Be 4/6

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2004.jpg)
DB E50
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 27 November 2011, 01:25:30
Howdy medespoorders,

Het laatste bericht inzake mijn project Basel SBB is van mei 2010....
Net als Peter (Petdig) welke ook aan een riante Zwitserse modelbaan werkt, heb ik chronisch tijdgebrek.

De afgelopen weken heb ik eindelijk tijd kunnen vrijmaken en menig uurtje in de basement doorgebracht.
Er zijn een 3e en 4e module gereedgekomen (122 x 122 per module) en nu kon ik aan de bouw van het eigenlijke station beginnen. (NB. de totale lengte wordt 6 modules)
Na de bouw van de klimspiraal, schuifbak en schaduwstation eindelijk iets tastbaars!
De perronsporen krijgen een lengte van 2.5 meter en de goederensporen tussen de 2.5 en 4 meter.

Bijgaand een schets uit de losse hand hoe e.e.a. deze winter en aankomend voorjaar gaat worden.
Zoals eerder vermeld wordt er gebruik gemaakt van Roco Line code 83, hoofdzakelijk slanke wissels (10 graden) en wisselaandrijvingen van Tortoise.

T.o.v. het oorspronkelijke plan is er een perronspoor toegevoegd, een apart Swiss Post spoor en een apart spoor naar een stukgoederenloods.
De gebouwen van Swiss Post en de stukgoederenloods ga ik zelf bouwen en krijgen riante (realistische) afmetingen.

Het geplande BW wordt uitgebreid en gaat 4 a 5 sporen tellen (met bijbehorende lokloods) en de sporen welke in het verlengde van de perronsporen liggen worden de wachtsporen (tuin) voor de treinstellen. (NPZ, Flirt etc)

Tenslotte worden de perronsporen nog voorzien van een overkapping. (zie foto station Lausanne)

Genoeg geschreven, hier zijn de foto's.

Vriendelijke groet,

Edwin

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0688.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0688.jpg)
Overkapping station Lausanne (eigen foto)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schets_Basel_SBB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schets_Basel_SBB.jpg)
Schets sporenplan

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2954_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2954_1.jpg)
De RTS 105 221 heeft zojuist ballast aangevoerd; alle sporen moeten nog ballast en geschilderd worden.
We praten (voorlopig) over 15 meter...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2958.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2958.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2953.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2953.jpg)
Op het nog onbebouwde gedeelte links komen de goederensporen en BW.
De sporen rechts gaan ruimte bieden aan de treinstellen.








 
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 30 September 2012, 21:22:02
Howdy medespoorders,

Allereerst een "zakelijke mededeling".
Afgelopen zomer ons bedrijf verkocht en ingegaan op een joboffer van de werkgever waar ik 's winters voor werk.
(Schoolbus driver en nu binnenkort year round Training Officer)
Vanaf heden aanzienlijk vaker thuis en meer tijd voor BaselSBB.  ;)

Afgelopen weken zo'n 30 meter perron/goederen/locdepot-sporen aangelegd, inclusief de nodige (10-graden) wissels.
De lange sporen en slanke wissels geeft het geheel een ruimtelijke en realistische indruk, precies wat ik voor ogen had.
Het geheel begint nu eindelijk vorm te krijgen en het wachten is op een bestelde kruising om de stukgoederen/PTT-sporen te kunnen aansluiten.
Inmiddels ligt er nu incl. mijn fiddle yard bijna 90 meter rails.

Ik heb besloten om gebruik te maken van 4 inrij/uitrijsporen en ook het locdepot is vergroot tot 4 sporen.

Bijgaand enkele foto's.

Edwin

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3458_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3458_4.jpg)

Blik vanaf (toekomstig) viaduct op inrij/uitrij-sporen.
Links de locdepotsporen.
 

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3457_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3457_2.jpg)

Rechts achteraan de sporen voor het locdepot.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3455_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3455_3.jpg)

Rechts perronsporen, midden goederensporen.
NB. Op een afstand van 4 meter vanaf de lens is nog net een DB-Silberling te herkennen.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3453_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3453_2.jpg)

De stukgoederensporen; de doos geeft de dimensie van het te bouwen gebouw weer.


  
Titel: Re:Basel SBB in Calgary
Bericht door: True North op 07 October 2012, 20:39:20
Zo heee,

Alweer een update.

Afgelopen week aan de opstelsporen (tuin) ten zuiden van de perronsporen gewerkt.
Hier komen NPZ, Flirt etc. te staan wanneer zij off duty zijn.
De totale lengte gaat 2 meter worden, voldoende voor een stammetje van 6 bakken.

Mijn NPZ'en (krom Nederlands) moet ik trouwens nog digitaliseren en voorzien van andere motoren; de aanzetsnelheid is te hoog.

Tevens het eerste stukgoederenspoor aangelegd, incl. stukje flexrail met mooie flauwe boog.
Het tweede stukgoederenspoor krijgt een lange "ramp" (verhoogde los/laadplaats) wat vele mogelijkheden geeft om open bakwagens, rongenwagens etc. te beladen en om bijvoorbeeld een militaire trein met Leopards II's te laden. (hier schrijft een ex-43 Tk. batter  ;))  

Het tweede stukgoederenspoor gaat deels uit straatspoor bestaan wat weer extra mogelijkheden biedt.

Edwin

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3470_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3470_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3471_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3471_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3472_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3472_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3473_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3473_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3474_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3474_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3476_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3476_4.jpg)
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 25 October 2012, 20:11:12
Afgelopen weken maar eens wat tijd besteed aan een te bouwen schakelbord/bedieningspaneel.
Na wat geklooi in Excel besloten om e.e.a. in Fireworks te tekenen; beviel mij veel beter.

Met behulp van Google Streetview heb ik de nodige uurtjes in Basel 1:1 doorgebracht en de omgeving van het station verkend.
(Reizen was nog nooit zo goedkoop).  :D

Over het emplacement van Basel SBB (1:1) liggen diverse viaducten, o.a. de Peter Merian Strasse, welke ik gebruik om de inrij/uitrijsporen van Basel SBB (1:87) aan het oog te onttrekken.
Aan eerdergenoemde straat/viaduct is tevens het gebouw van Swiss Post/Die Post gebouwd welke dwars over alle sporen heen loopt.
Na in MR een artikel te hebben gelezen over een "Modular Express Building" (MR Sep. 2012) heb ik besloten dit gebouw te gaan gebruiken voor mijn uitvoering van Swiss Post/Die Post.
Het gebouw is van City Classics en hoewel Amerikaans goed bruikbaar en aan te passen naar een meer Europese "look".
Het postperron komt aan spoor 27 en wordt verbonden met het postgebouw wat evenwijdig aan het viadukt aan de Peter Merian Strasse ligt, over alle sporen heen.
Zo realiseer ik een realistische afsluiting van mijn emplacement

Het complete (zichtbare) emplacement telt 24 wissels welke via het schakelbord worden bediend.

Sporen 1A t/m 4B = perronsporen.
Sporen 5 t/m 11 = goederensporen.
Spoor 27 = postspoor.
Sporen 12 t/m 14 = opstelsporen (hoofdzakelijk treinstellen als NPZ etc.)
Sporen 17 en 20 = locsporen.
Sporen 18 en 19 = wachtsporen.
Sporen 15 en 16 = inrij/uitrijsporen.
Sporen 21 en 26 = rangeerspoor/uithaalspoor.
Sporen 22 t/m 25 = locdepotsporen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporenplanbaselsbb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporenplanbaselsbb.jpg)

Tot zover,

Edwin
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: Dennis. op 24 November 2012, 15:35:21
Hoi Edwin,

Leuk te zien dat er weer wat updates geweest zijn, wat een enorm project zo om te zien! Ben benieuwd hoe het afloopt  :)

Gr. Dennis
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: Steven! op 25 November 2012, 12:32:49
Ahh de meters komen er al! Een station met zo veel spoor vind ik echt machtig mooi (y).

Succes met het bouwen!

Steven
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 02 December 2012, 23:10:31
Thanx guys,

Mijn bouwtempo ligt een stukje hoger tegenwoordig.
Eindelijk.  :D

Binnenkort weer een update.

Edwin

PS. Dennis: Succes met de verkoop!
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 03 December 2012, 03:26:18
Besloten om een extra los/laadspoor aan te leggen, welk een verhoogde kop/zijlading krijgt om klanten als bv. defensie makkelijker van dienst te kunnen zijn.
(ik spreek uit ervaring; een YPR-765 of LEO-2 laden ging sneller/makkelijker als je het voertuig vanuit een rechte lijn de wagon op kon rijden).

Anyway, nu 28 sporen en 25 wissels.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporenplanbaselsbb_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporenplanbaselsbb_1.jpg)

Edwin.
 
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: tijgernootje op 03 December 2012, 10:43:27
Het is een behoorlijke oppervlakte zo  :o
Maar kan je er rondom wel overal bij  ???
Suc6 met meters maken  ;D
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: Peter Spruit op 03 December 2012, 13:03:21
Hoi Edwin

Begint zo te zien al aardig vorm te krijgen  (y)
Mooie lange lengtes ook.

Heb je  een foto van het gebouw van City Classics dat je wilt gaan gebruiken en evt  scan copij van het  artikel over Modular Express Building ? 
Spreekt me ook wel aan

groetjes uit een koud en verregend Belgie

Peter
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 07 December 2012, 23:38:26
@ Tiger Nut; het emplacement is aan beide kanten benaderbaar.

@ Peter,
Ha die Peter,

Ik heb een linkje voor je: http://cityclassics.fwc-host.com
Kijk bij Commercial Buildings, kit 103.

Ik zal even kijken of ik de bewuste pagina's kan scannen.

Groet,

Edwin
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 31 December 2012, 21:09:32
Op de valreep voor het nieuwe jaar de laatste meters rails op Basel SBB gelegd.

Het station heeft nu de beschikking over 4 raccordement sporen met SBB Cargo en Die Post als belangrijkste gebruikers.
Tussen de sporen 10, 11 (lengte ruim 2 meter) en 12 komt een verhoogde los/laadweg waar naast Hupack treinen ook de containers van Die Post worden behandeld.

De komende maanden zal het meeste werk bestaan uit het trekken van CVL's, het solderen/aansluiten van alle sporen en het monteren van nog zo'n 15 tortoises.

Edwin

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3528.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3528.jpg)
Zicht op de sporen 11 en 12.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3535_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3535_2.jpg)
SBB Ee 6/6 II met een SBB Sgss beladen met postcontainers op spoor 12.
En, een lekker realistisch vloeiend spoorverloop  :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3513.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3513.jpg)
Een BR 194 van Rail4U (Barbara Pirch) met een graaninterventietrein vertrekt vanaf spoor 6.



Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: tijgernootje op 01 January 2013, 10:36:35
Fraaie update  (y)
En de beste wensen nog voor het nieuwe jaar  ;)
Titel: Re:BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 01 January 2013, 18:13:51
Hi Floris,

Thanx, in het nieuwe jaar wordt er weer hard aan Basel SBB gewerkt. 

Ook voor jou een goed 2013 gewenst.  :)

Groet uit een zonovergoten Calgary,

Edwin
Titel: Re: BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 20 January 2014, 05:59:14
Het jaar 2013: Perioden van fikse aktiviteit werden opgevolgd door perioden van fikse, wel, inaktiviteit.
Reden hiervoor was het feit dat ik geen idee had welke vorm ik de (nog te bouwen) modules 5 en 6 moest geven danwel hoe het spoorverloop zou gaan lopen.

Inmiddels is besloten de perron/goederensporen te verlengen zodat de effectieve perronlengte nu 3 meter wordt en de de maximale lengte van de goederensporen ca. 4 meter.

De vier in/uitrijsporen (module 4) lopen met ruime boogstraal (incl. verkanting) naar rechts en verdwijnen middels een Autobahn viaduct (Basel / Mulhouse?) uit beeld.
Het Die Post gebouw verplaats ik naar de linkerkant van de baan waar het een mooie afsluiting vormt.

Ik heb besloten t.z.t. Schneider (SBB) seinen te installeren welke digitaal gaan worden aangestuurd.
Ook wordt er overwogen om het Roco MultiMaus systeem wellicht te vervangen door een DCC-systeem van het (Amerikaanse) MRC Prodigy Advance, aangezien het aantal gelegde meters rail inmiddels over de 100 meter bedraagt en de het emplacement een volwassen vorm begint aan te nemen. 

Module 3, welke voor het merendeel uit wisselstraat bestaat, is nu compleet bedraad en alle Tortoises zijn aangesloten en getest.
Alle wissels (incl. wisseltongen) en ieder stuk (flex)rail krijgt zelfstandige voeding voor optimale bedrijfszekerheid.
Alle kroonstenen/aansluitingen zijn gecodeerd zodat ingeval van storing e.e.a. snel te traceren valt.

Anyway, bijgaand een kleine impressie.

Groet,
Edwin
   
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4066_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4066_7.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4067_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4067_3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module3_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/module3_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railvoeding_module_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railvoeding_module_4.jpg)

Titel: Re: BaselSBB in Calgary
Bericht door: True North op 02 March 2014, 19:44:46
Geachte moderators,

Graag een slotje op dit topic plaatsen.

Vorderingen van dit project worden elders voortgezet.

Met vriendelijke groet,

Edwin