BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Tom Coussens op 05 January 2009, 18:37:22
-
Met het bouwen van een modelspoorbaan heb ik weinig ervaring.
Technisch kan ik al één en ander; digitaliseren van locomotieven, opzetten van terugmelding, … heb ik geleerd aan de hand van tips van het forum en door enkele experimenten die blijvend goede resultaten opleverden.
Nu wil ik de volgende stap zetten en beginnen aan het ontwerp en de bouw van een tweetal modules met daarop een klein stationsemplacement. (Ik wil mij beperken tot enkele modules omdat ik zo ervaring op kan doen en omdat ik ook nog bezig ben met het volledig afwerken van mijn zolder.)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stationsmodules_1.jpg)
Het uitgangspunt:
-Schaal HO
-Tijdperk 3 en 4
-Voornamelijk Belgische diesels
-Twee modules van elk 100cm lang en 60 cm breed.
-Hierop wil ik toch al een beetje kunnen rangeren en zou ik graag al wat treinbewegingen kunnen uitvoeren (mits ik de modules aan de rechterkant aansluit op een keerlus).
-In een volgend stadium wil ik de modules opnemen in een groter baanplan (wegnemen stootbuffers aan de linkerkant en dubbelsporige verbinding maken).
-De modules moeten ook dienst kunnen doen om mijn rollend materieel op te fotograferen.
Graag krijg ik jullie bemerkingen bij volgende vragen:
-Is dit een realistische oppervlakte om hetgeen ik wil te verwezenlijken?
-Niet te druk, teveel sporen, genoeg plaats voor wat scenery, …
-Wat moet ik nog proberen op te nemen in het plan (wegen, woning, …)?
-verder opmerkingen
Alvast bedankt,
Tom
-
Hallo Tom,
Ik vind het een hele leuke opzet, lekker rustig en mooie vloeiende lijnen. Het enige wat je misschien zou kunnen doen is het spoor achter het stationsgebouw weglaten waardoor je wat ruimte hebt om wat huizen of iets dergelijks achter het station te plaatsen.
Verder, wat voor railmateriaal wil je gaan gebruiken? Ik denk dat de juiste railsoort heel belangrijk is voor het realistisch ogen van het plan.
Met vriendelijke groet, Xander
-
Ik rijd märklin, tot op heden had ik de oude m-rails maar deel van dit opzet is de overschakeling te maken naar de k-rails ven hetzelfde merk. Op die manier kan ik die techniek ook in mijn vingers krijgen. Ik had er eventueel aan gedacht om de module iets dieper te maken, 80 cm. Hierdoor kan ik waarschijnlijk iets meer de nadruk leggen op de scenery, huizen en dergelijke.
-
Ik heb de modules een beetje aangepast, de afmetingen zijn nu groter. 120cm op 80 cm. Hierdoor heb ik een tweede wisselcombinatie links kunnen inpassen. Hierdoor kan ik met de locomotief omrijden. Ook werd de kruiswissel naar boven links verplaats waardoor er in het midden van de modules meer plaats overblijft om een realistisch stationspleintje te bouwen.
(http://i548.photobucket.com/albums/ii348/teessee/modelspoorbaan/stationsmodules120802.jpg)
Ik heb het plan nog niet aangepast met slanke wissels, we proberen dit later om te zien wat daardoor het verschil is.
-
Aanpassingen aan de modules:
stationsgebouw verplaatst zodat het niet meer op beide modules staat.
(http://i548.photobucket.com/albums/ii348/teessee/modelspoorbaan/stationsmodules120802gewonewissels.jpg)
Plan aangepast met slanke wissels om een realistischer spoorverloop te krijgen
(http://i548.photobucket.com/albums/ii348/teessee/modelspoorbaan/stationsmodules120802slankewissels.jpg)
Welk van de twee voorstellen draagt uw voorkeur weg?
Graag nog suggesties
-
Mooi plan ziet er realistich uit.
Persoonlijk zou ik de tweede nemen de slanke wissels.
Groet,
John
-
Kleine aanpassing uitgevoerd aan het tweede ontwerp.
Het stationsgebouw werd verplaatst zodat het verder van de wissels staat.
De slanke kruiswissel van 14° 26' voor de loskaai werd vervangen door een Engelse wissel van 22° 30 waardoor de rare knik in het onderste losspoor verdwenen is. (Ook is deze wissel iets goedkoper en heeft hij maar 1 wisselaandrijving nodig)
(http://i548.photobucket.com/albums/ii348/teessee/modelspoorbaan/stationsmodules120802slankewisselse.jpg)
Graag zou ik nog ergens dwars over de linkse module een gracht leggen. Ik denk dat dat best niet onder de wissels gaat, eventueel een stukje parallel met de straat en dan voor het einde van de module onder het spoor door middel van een ronde rioollbuis?
-
Laatste is inderdaad iets beter. Mogelijk dat je dan naast je station iets van een busstation kan maken.
Anders ligt namelijk je stationsplein er voor niets naast.
-
Ik ben nog aan het nadenken om het stationsplein iets lager te leggen waardoor ik de weg eventueel onder het spoor naar de loskaai kan leggen door middel van een tunnel. Iemand een suggestie hoe ik dit realistisch kan uitwerken (overgang van het station naar lager stationsplein)?
-
Trappen?
Ik zou er dan voor kiezen om je baan hoger te leggen. In plaats van je weg lager. Anders kun je altijd nog een soort van constructie maken waarbij alleen de doorgaande weg in de tunnel verdwijnt. Zoiets als in Den Bosch bij de draak ligt zeg maar.
Even een afbeelding ter verduideliking
(http://www.photo2web.nl/61662880/94273_den%20bosch%20draak_p.jpg)
-
Hey,
Voor het realisme kun je vlak voor dat het goederen takje bij het hoofdspoor komt, een wissel maken met een stukje spoor dat dood loopt.
Een losse wagen kan zodoende nog de hoofdbaan oprollen.
Bij komst, je kunt een klein rangeer lokje kwijt.
Verder een leuk plan.
Wat ga je als goederen losplaatsen uitbeelden?
Mvg, Marcel
-
@Marcel: Is het volgende plaatje wat jij in gedachten hebt?
(http://i548.photobucket.com/albums/ii348/teessee/modelspoorbaan/stationsmodulesmetextrarangeerlocsp.jpg)
Door deze verandering voelt het spoorverloop naar de loskaai en lokloods iets minder vloeiend aan, of hebben jullie daar een ander aanvolen over?
Ik heb nog niet echt nagedacht over welke goederenoverslag ik wil voorzien. Ik heb een vrij uitgebreide verzameling van goederenwagons gaande van containerwagens tijdperk V (die hier niet van doen zijn) tot ertswagons, colliwagens, open platte goederenwagens, schuifwandwagens,...
Ik bedenk eigenlijk dit plan gaande weg, vandaar.
-
Hey,
Wat ik zei is slechts ter suggestie.
Je kunt ook gebruik maken van een stop/ontspoorblokje of een ontspoor wissel.
Je kunt ook voor geen van de mogelijkheden gaan.
Het is een modelspoorweg, dus je kan van alles bedenken om het wel of juist niet te doen.
Ikzelf heb als laad/los plaats( ook klein geschapen ;D) een graan overslag.
Doormiddel van het bekende witte Walthers gebouw.
En een klein DPM kitje waar ik verhoogde losplaats met koplading, waar gesloten wagens en rongen/lage bak wagens gelost worden.
Mvg, Marcel
-
Als goederloods heb ik de oude loods hier in Izegem in gedachten, lijkt mij qua grote en stijl geschikt voor mijn baan. Ik probeer daar één van de dagen een aantal foto's te gaan maken zodat ik deze even kan posten.
-
Vandaag heb ik enkele foto's genomen van de goederenloods in Izegem
Ook heb ik het gebouw even afgestapt om een idee te hebben van de grootte. 67 meter breed en 10 meter diep. Ik had er nog niet bij stilgestaan dat het zo groot was. Ik heb de foto's even in een album gezet:
http://s548.photobucket.com/albums/ii348/teessee/goederenloods%20Izegem/?albumview=slideshow
Ik heb mijn baanplan er bij genomen en de goederenloods op schaal erbij geplaatst.
(http://i548.photobucket.com/albums/ii348/teessee/modelspoorbaan/stationsmodulesmetgoederenloodsenra.jpg)
Vraag 1:Op deze modules is het op schaal bouwen van deze loods waarschijnlijk een beetje overdaad? Misschien moet ik de loods in lengte aanpassen door er een tweetal lospoorten vantussen te laten? Of zou een dergelijke grote goederenloods hier niet misstaan?
Vraag 2: Indien ik de goederenloods aan de voorkant van de lossporen zou plaaten kan ik het stationsplein realistischer uitwerken (aan-en afrijden van vrachtwagen). Ik denk dat ik dan wel het zicht op de loskaai verlies. Suggesties graag.
-
Persoonlijk vind ik onderstaand ontwerp mooier en rustiger:
(http://i548.photobucket.com/albums/ii348/teessee/modelspoorbaan/stationsmodulesmetextrarangeerlocsp.jpg)
mvg,
Matthijs
-
Een versie waarbij de goederenloods gedraaid is zodat het vervoer per vrachtwagen vanaf de achterkant kan gebeuren
(http://i548.photobucket.com/albums/ii348/teessee/modelspoorbaan/stationsmodulesmetgedraaidegoederen.jpg)
-
Bij het laatste sporenplan zou ik het wissel rechtsboven anders doen : bocht 2232 boven vervangen door een wissel en ipv een links wissel een rechts wissel pakken voor de twee rechtse sporen; hiermee worden de sporen rechts wat langer.
-
Zeer goede suggestie, reeds uitgevoerd
(http://i548.photobucket.com/albums/ii348/teessee/modelspoorbaan/stationsmodulesmetgedraaidegoede-1.jpg)
-
Bij de uiteindelijke keuze vraag ik jullie mening, welk van de twee onderstaande modules vinden jullie het meest natuurgerouw en waarom?
(http://i548.photobucket.com/albums/ii348/teessee/modelspoorbaan/stationsmodulesmetgedraaidegoede-1.jpg)
(http://i548.photobucket.com/albums/ii348/teessee/modelspoorbaan/stationsmodulesmetgoederenspoorenen.jpg)
Ik ben van plan de weg die doorloopt naar rechts nog aan te passen
-
Hoi Tom,
Even een reactie op je 2 ontwerpen.
Ik zou gaan voor de onderste omdat de sporen meer vloeiend liggen. Daarbij komt dat bij het bovenste ontwerp een lok op weg naar de lokloods altijd voor een gedeelte van je goederen loods komt te staan.
groet,
Ivo
-
Ik heb het omrijprobleempje als volgt opgelost
(http://i548.photobucket.com/albums/ii348/teessee/modelspoorbaan/stationsmodulesmetgoederenspoore-1.jpg)
Nu kan de lok naar de lokloods zonder het bovenste spoor op te moeten
-
Tom,
met deze oplossing prop je het naar mijn idee wel erg vol met spoor, dan vond ik je tweede optie net als Ivo ook het beste.
Mvg, Xander
-
Even een herwerking op basis van een reactie op dit forum; ik vond er ook een overdaad aan sporen liggen.
Gezien het spoor van de locloods niet altijd bereikbaar was als de het eerste spoor voor de goederenloods bezet is heb ik een dubbelsporige aansluiting voorzien. Ik ben nog aan het zoeken hoe ik de twee sporen voor de goederenloods mooi parallel kan laten lopen. Lopen dergelijke sporen in het grootbedrijf meestal parallel of kan ik ze zo laten?
(http://i548.photobucket.com/albums/ii348/teessee/modelspoorbaan/srtationsmodulesmetdubbelspoornaarl.jpg)
(http://i548.photobucket.com/albums/ii348/teessee/modelspoorbaan/stationsmodulesmetdubbelspoornaarlo.jpg)
-
Tom, voor een klein beetje landelijk stationnetje als dit is de wisselstraat rechts wel erg overkill, met volgens mij meerdere engelsmannen?
-
Een tweetal modules ontwerpen om enkele technieken te kunnen oefenen, wat scenery te leren bouwen,... Amaai. Ondertussen al aan versie 24. Iedereen heeft zeer zinvolle opmerkingen, ik leer telkens bij.
Een nieuwe poging bevalt mij beter dan de paar laatste die ik heb gemaakt. De opmerkingen zijn wel terecht. Met een dubbelspoor is het te overladen. Toch wil ik de mogelijkheden zo maximaal mogelijk houden. Ook het gebruik van twee Engelse wissels is waarschijnlijk overkill voor een landelijk station.
Een nieuwe poging waarbij de lokloods een prominentere plaats inneemt door hem iop het dichtste spoor te plaatsen. De goederenloods blijft op dezelfde plaats maar nu betekenen wagons die op het spoor dichts bij de goederloods staan geen belemmering meer om naar de locloods of het extra stelspoortje te rijden.
(http://i548.photobucket.com/albums/ii348/teessee/modelspoorbaan/stationsmoduleslokloodsoponderstesp.jpg)
Ik heb alles eens uitgelegd en het maakt een veel rustigere indruk.
De maximale lengte van de perrons is ongeveer 90 cm als ik niet voorbij de wissels wil gaan (dit lijkt mij het meest realistisch, of vergis ik mij daarin?)
Ik ben er ook nog niet uit hoe ik de wegen moet integreren.
Commentaar graag