BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Michiel op 04 January 2009, 16:44:07

Titel: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
Bericht door: Michiel op 04 January 2009, 16:44:07
Tsjah, vakantie, eindelijk weer een beetje tijd over (en er werd niet genoeg geboden op marktplaats), dus aan de slag! Aan Rijswijk heb ik een kitje van een omC overgehouden die eraan moest geloven

Het onderstel had ik zo in elkaar, ware het niet dat ik enkele dingen de verkeerde kant heb omgevouwen. Deels mij eigen schuld, deels die van de handleiding. Alle informatie staat er wel in hoor, maar de wijze waarop maakt het niet echt duidelijk. Ook staat er volgens mij een foutje in - kom ik zo op terug.

(http://i48.photobucket.com/albums/f235/Michielboukens/DSCN0448.jpg)
(http://i48.photobucket.com/albums/f235/Michielboukens/DSCN0449.jpg)

Dit verkeerd om vouwen verklaart ook het flapje aan de onderkant (ja, ik ben een aars), die moet ik nog ff wegwerken.
De zijwanden zaten ook vrij vlot aan de kopwanden vast, even gaten geboord in de koplampen, de stuurstanden en de afdekplaatjes werden in de koppen gelijmd en dat was dat.

Vervolgens het dak. Bij de kit zijn 2 verschillen radiatoren meegeleverd. Ergens eind jaren 30 is de benzinemotor vervangen door een diesel, en zijn de radiatoren op het dak aangepast. Het lage brede type met horizontale lamellen werd vervangen door hoge, smalle met verticale lamellen zoals ze op de 901-910 zaten. Tegelijkertijd is er waarschijnlijk leidingwerk op het dak aangepast.

Ter ondersteuning deze 2 linkjes.

 omC 914 in Goes, voor de verbouwing (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/161953)
 omC 915, duidelijk is te zien dat er andere radiatoren zijn geplaatst. (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/160967)
Beide foto's zijn vlak achter elkaar genomen, dus ergens in 38 moet het gewijzigd zijn.

Omdat ik niet uit de tekening opmaakte hoe de leidingen op het dak liepen ben ik eens gaan bladeren in het grote omC en omBC boek. Daarin zag ik dat er leidingen op het dak hebben gelopen waarover in de handleiding met geen woord gerept wordt.

namelijk, deze leiding (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/161949)
Zoals te zien loopt deze van voor naar achter bij het type radiator met horizontale lamellen.
De kans is dus groot dat de situatie zoals Modelloco hem schetst (namelijk met 2 leidingen uit het ding in t midden naar iedere radiator met horizontale lamellen) niet de enige realistische is. Sterker, ik vermoed dat de leidingen zo liepen naar de radiatoren met verticale lamellen en dat de situatie met radiatoren met horizontale lamellen fout is.

Zonder leiding van radiateur naar radiateur, maar met de leidingen naar de radiatoren toe vanuit het midden.
(http://i48.photobucket.com/albums/f235/Michielboukens/DSCN0450.jpg)
(http://i48.photobucket.com/albums/f235/Michielboukens/DSCN0451.jpg)

En met, hoewel de foto vertekent is de staf keurig recht:
(http://i48.photobucket.com/albums/f235/Michielboukens/DSCN0455.jpg)
(http://i48.photobucket.com/albums/f235/Michielboukens/DSCN0456.jpg)

Goed, dat dus aangepast op mijn kitje en uit 0,4 mm staf wat gebogen en gesoldeerd wat in de richting komt:

Nu is het tijd voor wat detailwerk: hier en daar werden de benodigde gaten geboord en deels ontbraamt, waarbij mijn laatste 0,4 mm boortje brak, grmbl. Eerst dus achter nieuwe boortjes aan voor ik verder kan. Wel werden op de koppen zaken als leidingen, lampen ed gemonteerd. Niet gelijmd, want ik haal ze eruit bij t spuiten.

Hoe staat-ie er nu bij?
(http://i48.photobucket.com/albums/f235/Michielboukens/DSCN0454.jpg)
(http://i48.photobucket.com/albums/f235/Michielboukens/DSCN0458.jpg)
(http://i48.photobucket.com/albums/f235/Michielboukens/DSCN0460.jpg)
(http://i48.photobucket.com/albums/f235/Michielboukens/DSCN0462.jpg)
(http://i48.photobucket.com/albums/f235/Michielboukens/DSCN0465.jpg)

Wat staat er nu nog te wachten?
- het dak moet nog netjes op de bak komen te liggen
- overige gaatjes boren en handgrepen buigen
- koppeling vervangen door een philo, dis geen pan
- die uitsteken de plaat onder de bak moet nog worden weggewerkt
- testrijden (iemand nog een gelijkstroom-trafo over? ;) )
- wat detail-werk onder de bak, want daarin lijkt de kit erg karig. Hang ik ook meteen de motor scheef, want zoals-ie nu hangt (recht onder de bak) klopt het niet.
- verlichting bouwen. Sluitverlichting moet er eigenlijk wel in, maar ik weet nog niet hoe ik de opliggende bolle lensjes kan nabootsen, en hoe ik ga verlichten (LED vs rijstkorrel)
- spuiten en afmonteren
- raamsponningen op de ruiten lijmen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
Bericht door: Ronald Halma op 04 January 2009, 17:11:14
Fraai Michiel! Weer mooi wat je hier laat zien.

Maar was er niet iets met die "Ome Keesie's"? (voor de Beneluxer's; dit is een insider grap die alleen Michiel zal begrijpen.... ;)).
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
Bericht door: Michiel op 04 January 2009, 17:35:32
Tis t zelfde probleem als met Amerikaans spul, mensen vinden er geen zak an ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
Bericht door: JAB van Ree op 04 January 2009, 17:46:27
Nee hoor, geen zorgen, volg dit draadje met belangstelling (ook al is het niet mijn tijdperk)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
Bericht door: Ronald Halma op 04 January 2009, 17:47:53
Citaat
Tis t zelfde probleem als met Amerikaans spul, mensen vinden er geen zak an

 ;D ;D ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
Bericht door: René op 04 January 2009, 17:58:42
Maar was er niet iets met die "Ome Keesie's"? (voor de Beneluxer's; dit is een insider grap die alleen Michiel zal begrijpen.... ;)).

Daar was wel wat mee. Wat was dat ook alweer?  ???  ???
Iets met eh  ... ...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
Bericht door: stig op 04 January 2009, 18:26:07
Kan je dat spul ook lijmen...?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
Bericht door: Wesley op 04 January 2009, 18:29:33
witmetaal bedoel je? modelloco raad aan om dit materiaal te lijmen omdat de smelt temperatuur zo laag is...

de 6300 die ik aan het maken ben lijm ik in ieder geval(ook witmetaal voornamelijk), en het blijft vooralsnog zitten...

Wesley
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
Bericht door: Ivo tB op 04 January 2009, 19:10:34
Michiel,

Mooi werk hoor. Wat er nu mis is weet ik niet. Help eens Michiel :) :). Ik heb er ook een gemaakt, al lang geleden en volledig gesoldeerd.

@Stig, nu dacht ik dat jij ook alles soldeerde.

@Wesley, lijmen kan, maar voor de stevigheid vind ik solderen altijd beter, maar ieder mag dat voor zichzelf besluiten.

Modelloco adviseert lijmen, mij is een raadsel waarom. Ik kan maar een reden verzinnen en dat is het risico van het eerste model laten smelten, waarna er nooit meer een Modelloco kit wordt gekocht.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
Bericht door: TonM op 04 January 2009, 19:16:05
Over het lijmen van witmetalen modellen lopen de meningen uiteen. Volgens sommigen kan het zonder problemen. Anderen zeggen dat het witmetaal blijft "uitzweten", waardoor de lijm na verloop van tijd zou gaan loslaten.
Voordeel van solderen is trouwens dat, naast een stevige hechting, je met het soldeer ook naden en kieren netjes wegwerkt.

Ton
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
Bericht door: Ronald Halma op 04 January 2009, 19:17:31
Citaat
Daar was wel wat mee. Wat was dat ook alweer?   ??? ???
Iets met eh  ... ...

Ja wat ook al weer?? ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
Bericht door: stig op 04 January 2009, 19:32:44
Ik verwachtte niet echt een antwoord.  8)

Tuurlijk kun je het lijmen, maar een beetje vent, soldeert witmetaal. Plakken is voor meisjes... ;D He michiel! ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
Bericht door: Michiel op 04 January 2009, 22:31:44
Haha, dat heb je met zo'n studie he ;). Knippen-plakken-lijmen.

Nee geintje, tis gewoon gemakszucht denk ik.

Ow en Ivo, nu verwacht ik foto's natuurlijk! ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
Bericht door: Huup op 05 January 2009, 02:58:39
't Blijft een leuk ding. Koppelen met die van Lars?

Groet,

Huibert, gaat een andere 5500 aanschaffen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 05 January 2009, 08:22:41
Witmetaal valt echt prima te solderen en het zit met een poep en een scheet in elkaar. Gewoon op 500 graden instellen en braden maar  ;D

Mooi gedaan Michiel!

grt
Edwin, die ook nog een afspraak heeft lopen met Peter om tante Ceesie collectief te braden ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
Bericht door: Sven op 05 January 2009, 08:34:56
Ziet er veelbelovend uit, schattig modelletje.

Hoeveel watt zou de soldeerbout maximum mogen zijn? Ik kan me mijn eerste verzoek herinneren en juist door de lage temperatuur kreeg ik alleen maar klonten soldeer.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 05 January 2009, 08:57:19
Sven,

Witmetaal smelt bij ongeveer 110 graden C afhankelijk van het volume van het onderdeel. Je gebruitkt daar witmetaal soldeer voor (Low Melt) welke speciaal voor witmetaal is.
Ik soldeer zelf met een 80 Watt soldeerstation, en de temperatuur stel ik in op ongeveer 120 graden. De tijd dat je de tip op de soldere plaats houdt bepaalt of het witmetaal smelt ja of nee, moet je proefondervindelijk zelf even vast stellen.
In het algemeen geldt de regel; hoe meer volume het onderdeel heeft, des te meer vermogen je soldeer-tip moet geven bij het solderen ivm afkoeling van het werkstuk.
Als ik Ome Cees ga solderen dan bak ik de wanden aan elkaar met ongeveer 120 graden en hou de tip dan langer op de verbinding . Zet ik een dakluchter van witmetaal op het witmetalen dak dan geldt er een kortere tijd voor het tot stand brengen van de verbinding.

De ervaring krijg je vanzelf en moet je zelf een beetje mee experimenteren.

Moeilijk is het zeker niet, lijmen lijkt me veel lastiger ;D

grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
Bericht door: TonM op 05 January 2009, 19:23:48
Sven,

Ik heb zelf een paar Modelloco locs gebouwd van witmetaal en van een combinatie witmetaal / messing.
Ik ze gesoldeerd met de eerder genoemde lowmelt-soldeer (smeltpunt 70ºC) en verdund fosforzuur als vloeimiddel. Daarbij heb ik een soldeerstaion gebruikt van 50W, met de temperatuur op de laagste stand: 150ºC.
Zowel grote als kleine onderdelen heb ik met 50W / 150ºC gesoldeerd: soldeer oppikken aan de punt van de bout, vloeimiddel op het werkstuk en contact maken met de bout. Zodra het soldeer begint te vloeien, de bout langs de verbinding bewegen. Op deze manier heb ik nooit problemen gehad met smeltend witmetaal of andere rampen.

Ton
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
Bericht door: Ivo tB op 05 January 2009, 22:18:24
Michiel,

Jij wil foto's zien. Dat kan :) Kun je dan ook de fout verklappen?
Ik heb overigens het andere dak dan jij gemaakt met de nieuwe uitvoering van de koelers.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040167.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040169.jpg)

Helemaal af is het natuurlijk nooit. De verlichting moet er nog in en ik mis eigenlijk nog een klein ringetje in de aandrijving. Daardoor maakt het een kant uit lopend een gierend geluid. De andere kant gaat vrijwel geluidloos. Hij loopt trouwens op maximum snelheid nog heel bescheiden.
De schroefkoppeling moet er ook nog op en boven de klasseaanduiding zijn er nog witte en rode bordjes roken en niet roken. Die heb ik nergens als transfer.

Een van de fronten:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040168.jpg)

En de kap eraf. Het interieur heeft geen diepte, want eronder ligt de motor.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040170.jpg)

Er is geen echte bevestiging voor het dak. De enige oplossing is vastmaken (lijmen?), maar het past zo perfect dat het er ook goed op blijft liggen, dus eigenlijk is er geen noodzaak tot vastmaken.

De rest is voor 100% gesoldeerd.

Benieuwd naar jouw eindresultaat.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
Bericht door: Hans Reints op 05 January 2009, 22:33:03
Jaren geleden heb ik deze in elkaar gelijmd. Je ziet het zit nog steeds in elkaar ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0829.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0829.jpg)
Dit was het eerste model van DJH wat geleverd werd met vacuum getrokken ramen
SK
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
Bericht door: Michiel op 05 January 2009, 23:46:24
Kun je dan ook de fout verklappen?


De fout ligt volgens mij in het feit dat er bij Modelloco met geen woord gerept wordt over die leiding die loopt van radiator naar radiator, die te zien is op oa deze afbeelding:  klik (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/161949)

Overigens moet ik zeggen dat beide Omekeessies er echt top uitzien! Als ik dat ook bereik ben ik meer dan tevreden!

Enneh, Sobat, wel even die laatste raamsponning vastlijmen he!;) (als je 'm nog terug kan vinden)

Leuk ook om te zien hoe je de sluitseinen hebt opengeboord Ivo! dat ga ik ook zo doen!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
Bericht door: TonM op 06 January 2009, 19:24:19
Michiel,

Ik heb het boek "NS-motorrijtuigen omBC en omC" van Martin van Oosterom er eens op nageslagen om te kijken of ik iets kon vinden over die leiding.
In de tekst kon ik zo gauw niets terugvinden. Op de (vele) foto's van deze serie valt mij wel op dat er foto's zijn van omC met de leiding duidelijk zichtbaar en foto's waarop die niet zichtbaar is. En het heeft niets te maken met de dakkoelers (verticale of horizontale lamellen), want veel foto's zijn van omC's zonder die leiding maar met horizontale lamellen.
Op basis van de datering van de foto's met en zonder leiding, lijkt het omslagpunt te liggen rond 1934 / 1935. Dan zou het samenhangen met de verbouwing in 1934 van benzinemotor naar dieselmotor. Oftewel: benzinemotor met hoge leiding, dieselmotor zonder hoge leiding.
Bij dezelfde verbouwing werd trouwens de verticaal geplaatste tyfoon aangebracht. Als mijn conclusie juist is, dan is de uitvoering van Modelloco (met verticale tyfoon, maar zonder hoge leiding) helemaal goed. En dan maakt het niet uit welke radiatoren je plaatst.

Ton
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
Bericht door: Sven op 06 January 2009, 19:48:35
Heren,
Bedankt voor de tips over het solderen. Genoteerd voor latere toepassing!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
Bericht door: Michiel op 10 May 2009, 23:09:43
Zo, dan maar een kleine update:

(http://i48.photobucket.com/albums/f235/Michielboukens/DSCN1078.jpg)

Bijna klaar, nu nog details monteren, klasse-afdelings-nummers, ruiten monteren en zorgen datie rijdt

(http://i48.photobucket.com/albums/f235/Michielboukens/DSCN1079.jpg)

(http://i48.photobucket.com/albums/f235/Michielboukens/DSCN1081.jpg)

Strak in de lak? Mwah, valt wel mee. Aan de andere kant: als ik m kaal haal komt-ie nooit meer af. Ben wel redelijk tevreden.

(http://i48.photobucket.com/albums/f235/Michielboukens/DSCN1080.jpg)

Wel moet ik de leiding op het dak nog even mooi vastlijmen, want dit is net niks. Ook een nieuwe, gladde laag zilver kan-ie wel gebruiken 8)

Maar, af = bijna af. Rijden thuis wordtum niet, dus restrijden keertje bij een OHMB-dinges?

Groet,

Michiel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
Bericht door: Dennis op 11 May 2009, 20:12:50
Ziet er goed uit hoor Michiel!
Ben gelukkig niet de enigste die af en toe ruzie met de spuit heeft ;D

Maar een erg leuk model, wil er in de toekomst ook wel eentje bouwen denk ;D ;D

Grts,
Dennis   (die zo maar even zijn C10 in de thinner laat badderen :'()
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
Bericht door: Michiel op 11 May 2009, 20:53:29
Ha bedankt! Thinner, de oplossing tot alles!

Zonder gekheid: t was even rommelen, maar heb nu de smaak weer een beetje te pakken.

Wat ging er mis met je C10?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
Bericht door: Michiel op 12 August 2009, 13:55:22
Stukkie verder, nu alleen nog handgrepen (rotklus) en kijken offie rijdt.

plaatje:
(http://i48.photobucket.com/albums/f235/Michielboukens/DSCN1519.jpg)
(http://i48.photobucket.com/albums/f235/Michielboukens/DSCN1515.jpg)