BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Basilicum op 04 January 2009, 14:48:19
-
Hallo Allemaal,
Vandaag heb ik de nieuwtjes van Roco voor 2009/2010 bekeken. Leuk om te zien, dat er toch weer een dikke catalogus van ongeveer 75 bladzijden voor me klaar ligt. Gelukkig voor mijn portemonnee is er niet veel bij, wat mijn hart direct sneller doet kloppen. Hierom vraag ik nu niet naar jullie mening. Zie het andere draadje. Wat voor Roco echt noviteit is, is een Britse stoomlocomotief. Het gaat om een Fairlie-smalspoorloc. De bouwschaal is niet H0e, maar 00e, dus 1:76. Waarom deze schaal?
De schaal 1:76 is eigenlijk een compromis. Vroeger konden de motoren nog niet zo klein geproduceerd worden, dat ze goed in de locomotieven ingebouwd konden worden. Met de H0-schaal werd regelmatig gesjoemeld. Veel merken waren daar, noodgedwongen, goed in. Op een gegeven moment (vanaf 1970? Graag verbeteren) is er besloten, dat voor de Britse markt in de schaal 00 (1:76) en voor de markt op het Europese vasteland in H0 (1:87) geproduceerd wordt. Maar: beide met de H0-spoorwijdte van 16,5mm. Het resultaat is, dat Britse treinen dus op een te kleine spoorwijdte rijden. Verder zijn ze groter dan Europese. Omdat het omgrenzingsprofiel in Groot Brittannië kleiner is dan in Europa, valt het voor veel mensen niet direct op als je een Engelse naast een Duitse lok zet.
De techniek heeft de laatste veertig jaar niet stil gestaan. Er kunnen nu kleinere motoren met een veel betere eigenschappen geproduceerd worden. Bouwen in de schaal 00 hoeft dus niet meer. Een mogelijkheid is dus om over te stappen op de schaal H0. Een andere mogelijkheid is om de spoorwijdte van 00 te wijzigen van 16,5 naar 18,9mm. Dit geeft weer een nieuwe bouwschaal. Velen zouden opnieuw moeten beginnen: nieuw materieel en een nieuw railsysteem.
In mijn ogen is de schaal 00 - 1:76 uit de tijd. Er zijn spoorhobbyisten, zoals ik, die modellen van Brits materieel zouden willen verzamelen, maar in de schaal H0, niet 00. Zo passen alle modellen in mijn museum goed samen, zonder verschil in bouwschaal.
Laat eens weten hoe jullie hierover denken. Heb je, bijvoorbeeld, interesse in Brits materieel in de schaal H0? Maakt het je veel uit of het ene model in H0 gebouwd is en de andere in 00?
In mijn verzameling zou een groene A4-Pacific 60007 “Sir Nigel Gresley” in tijdperk 3, schaal H0 niet misstaan. Natuurlijk met passende rijtuigen. Modellen in de schaal 00 heb ik wel gehad, maar intussen verkocht. Ik vind het niet goed passen bij H0. Ik ben trouwens vrij streng hierin: rijtuigen met een lengteschaal 1:100 zijn wel mooi, maar passen ook niet in mijn verzameling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/union_of_south_africa_july08.jpg)
Met vriendelijke groet,
Basilicum
Aanpassingen: verbeteringen door Klaas Zondervan.
-
Een paar opmerkingen van mijn kant:
Het is niet h0, maar H0, met een hoofdletter H.
Het is niet spoorbreedte, maar spoorwijdte.
Het verhaal over de motoren die te groot waren is altijd de officiële smoes geweest om in schaal 00 te bouwen, maar ik geloof daar geen bal van. Er waren op datzelfde moment namelijk modelbouwers die al op de helft van 00 bouwden, dus 1:152, en wel kans zagen om daar elektromotoren in te prakken.
Er was naar mijn mening een andere reden. Omdat het Engelse profiel kleiner is, zijn de rijtuigbakken smaller. Maar draaistellen zijn vaak breder in model omdat alles iets groffer wordt uitgevoerd dan in het groot. In de veel te krappe modelbogen steekt daarom het draaistel onder de bak uit, en om dat te voorkomen maakten ze de opbouw groter.
Maar ik denk niet dat 00 zal verdwijnen. Die schaal is zo diep geworteld in de Engelse modelspoorwereld dat ze daar nooit meer van af komen. Er is wel een groep modelbouwers die probeert om 1:87 te promoten, maar dat is maar een splintergroepje.
-
Ik ben het met Klaas eens dat de schaal te diep geworteld zit. Daarom zal de schaal 1:76 altijd blijven bestaan. Ik zie het er nog wel eens van komen dat er standaard (Ready To Run) railmateriaal komt voor de Engelse markt met een spoorwijdte van 18,2 mm (EM-gauge). De grote fabrikanten zullen vervangassen leveren voor hun materieel.
Groeten,
Werner
-
Werner, waarom 18,2 mm en geen 18,83?
Dat van die vervangassen snap ik niet. Die zullen in de meeste draaistellen en chassis niet passen. Om een model echt om te sporen van 16,5 naar 18,83 mm komt er nog wel wat meer kijken dan alleen andere assen.
-
Laat eens weten hoe jullie hierover denken. Heb je, bijvoorbeeld, interesse in Brits materieel in de schaal h0?
Wel gehad. Mijn omgeschilderde Roco-600'en zijn daar in mijn kleine vitrine nog een erfenis van.
En een aantal automodellen die ik niet meer gebruik.
Ik neem aan dat je deze site ook kent: http://www.british-ho.com/
-
Ik rij wel eens met 00 maar niet samen met H0, dat is echt geen gezicht.
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/PB258626.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/pb852627.jpg)
Ik denk dat er bijna niemand op Engels H0 zit te wachten omdat als je vastelands rijd het bijna niet mogelijk is om er realistisch een Engelse trein naast te laten rijden, immers in het echt zie je die toch bijna niet bij ons op het vasteland?
-
Ik denk dat er bijna niemand op Engels H0 zit te wachten omdat als je vastelands rijd het bijna niet mogelijk is om er realistisch een Engelse trein naast te laten rijden, immers in het echt zie je die toch bijna niet bij ons op het vasteland?
Dat zeg je net goed, bijna.
Behalve de Eurostar, rijdt de grootste Engelse goederenvervoerder EWS sinds 2005 ook in Frankrijk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Euro_Cargo_Rail
Ik weet het, het is misschien wat vergezocht, maar toch 8)
-
Werner, waarom 18,2 mm en geen 18,83?
Omdat ik denk dat de aanhang van EM-gauge in Groot Brittanië groter is dan P4. Niet iedereen is zo'n goede modelbouwer dat ze meteen naar fine-scale standaarden kunnen.
Dat van die vervangassen snap ik niet. Die zullen in de meeste draaistellen en chassis niet passen. Om een model echt om te sporen van 16,5 naar 18,83 mm komt er nog wel wat meer kijken dan alleen andere assen.
Bij veel van de nieuwere modellen is het wel mogelijk om naar 18,2 mm. te gaan zonder (al te veel aanpassingen). Vandaar denk ik ook dat de keuze op EM zal vallen.
Werner
-
Hierbij, op zijn Engels gezegd, mijn "twopenniesworth".
Als je zoals ik in 1990 met Engels stoom wilt rijden, dan begin je gewoon met 00.
Als ik het op dit moment zelf zou mogen uitvinden, dan zou het zeker geen 00 worden, maar H0. Ik heb de laatste 18 jaar een hele hoop gelezen over de fundamentele onjuistheid van 00, en dat het beter moet, en hoe het beter kan, maar het is en blijft er er gewoon. Mij is al vaak genoeg gevraagd, waarom ik niet overstap op P4 (18,83mm spoorbreedte) of EM (18mm of 18,2mm), maar ik vind het gewoon te veel werk, voor één enkel (weliswaar groot) compromis, terwijl er nog zoveel meer zijn. Ik beleef net zoveel plezier aan 00 als jullie met H0.
In mijn ogen zijn er best nadelen:
Bij een vooraanzicht zie je duidelijk dat de wielen te dicht bij elkaar staan (op schaal bijna 18 cm). Dit geldt niet voor H0.
Bij het kitbouwen past de motor meestal niet tussen de frames. Dit geldt in principe ook voor H0.
Je kunt niet samen met H0 rijden, dat is meestal geen potje.
Vooral code 100 spoor oogt een beetje als smalspoor. Dit geldt in mindere mate voor H0.
Als je echt met kleinere toleranties wilt gaan bouwen, dan kloppen de verhoudingen niet meer. Denk hierbij bijv. aan de wielkasten, die smaller gemaakt moeten worden. Dit geldt niet voor H0.
Maar er zijn niet alleen maar nadelen:
De wieldikte van 2,5 à 3 mm is zowel bij H0 als 00 niet op schaal, daardoor valt het verschil bij 00 aan de buitenkant van de wielen weer mee.
Bij een stoomlok met buitenliggende cylinders heb je meer ruimte voor de stangen. Bij H0 komen de stangen, en naar ik begrijp zelfs de cylinders, in principe verder naar buiten. Een H0 lok is dus ook niet helemaal compromisloos te bouwen.
Bij een zijaanzicht zie je niet of nauwelijks dat 00 smalspoor is.
Je kunt op alle H0 banen met je treinen rijden, en je kunt ook een NS lok laten rijden.
Het blijft gewoon een kwestie van hoe je met de gegeven compromissen omgaat, en in hoeverre je er het plezier door laat vergallen. Zowel in 00 als H0 heb je modellen met fouten in het ontwerp, of die gewoon niet nauwkeurig gemaakt zijn. In H0 heb je ook nu nog steeds te maken met het compromis van modellen op lengteschaal 1:100 of 1:93, dat zou ik nou weer niet zo leuk vinden, zeker niet voor de prijzen die ervoor berekend worden.
Tot slot hierbij nog een 00 toegift van een van de laatste Hornby modellen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/R2711_3.jpg)
(foto geleend van Hattons)
Hier doe ik het voor, voor dit soort loks, onlangs gekocht voor ca. 75 euro. In H0 schaal en NS, worden zulke modellen niet door de Roco's, Trixen etc. gemaakt, of ik kan ze me niet veroorloven. Jammer genoeg, dat wel.
Leen.
-
Een paar opmerkingen van mijn kant:
Het is niet h0, maar H0, met een hoofdletter H.
Het is niet spoorbreedte, maar spoorwijdte.
@Klaas: Ik heb mijn tekst aangepast.
De reden van h0 i.p.v. H0 is dat je beter ziet dat de 0 geen letter is, maar een cijfer. :)
Ik denk niet, dat de schaal 00 zal verdwijnen. Jaren lang werd er gedacht, dat spoor 0 geen toekomst had. Nu beleeft deze schaal weer een opleving. Het gaat er mij juist om, dat het nu niet mogelijk is om een lok van bijvoorbeeld Hornby naast een lok van Mehano te zetten. Bob gaf er al een goed voorbeeld van. Het is dus nu, voor mij als museum, lastig om de lok van Leen naast een Roco-lok van mij te zetten, zonder rare schaalverschillen te zien.
Groet,
Basilicum
-
Ik zou dolgraag Engels materieel in h0 willen hebben ipv 00. Ik heb een paar loc-jes en rijtuigen, alsmede wat goederenspul in 00. Wegdoen zal ik het zeker niet en het kan prima rijden op mijn Nederlandse h0-baan.
Maar een Gresley, of één van die andere typisch Britse locs.... in de goede schaal... Magnifiek.. Laat maar komen.
Gr/H
(http://www.lner.info/locos/G/g9.gif)
(http://www.lner.info/locos/M/m2.jpg)
;)
Courtesy: http://www.lner.info/locos/
-
De grootste markt voort Britse modellen is gewoon GB, en volgens mij blijven ze daar lekker met 00 rijden. In het verleden is er wel eens wat brits materiaal in H0 geweest, o.a. de "warship" van Fleischmann, met MkI coaches. Ook in GB is er wel eens discussie geweest over H0, bij mijn weten, maar het is daar een marginaal verschijnsel gebleven. Jammer als je H0 hebt en van Britse modellen houdt (naar mijn bescheiden mening komen de mooiste stoomlocs daar vandaan), maar helaas, je zult er denk ik mee moeten leven.
Groeten,
Gerard
-
Ik heb tijdens mijn vakanties in GB ook diverse modellen van
Bachmann in 00 aangeschaft en ook al zijn ze 1:78 dan nog passen
ze best wel op een 1:87 H0 baan.
Ik rij dan ook niet met rijtuigen maar met korte 2 assige goederenwagentjes
met opschriften van diverse fabrikanten en een Locje 0-6-0 Pannier Tank.
Loopt als een zonnetje ook op Fleischmann rails.
-
Ik denk dat er bijna niemand op Engels H0 zit te wachten omdat als je vastelands rijd het bijna niet mogelijk is om er realistisch een Engelse trein naast te laten rijden, immers in het echt zie je die toch bijna niet bij ons op het vasteland?
ehhh... NS1500, ACTS 5800 en de class 66 dan ??? en dan nog wat in het buiten de nederlandse grenzen rondrijdend spul ;)
-
De "Warship" van Fleischmann is nooit 1:87 geweest. Wel ongeveer in 1:80. Voor mij tellen deze oude modellen niet mee.
Er zijn een aantal Engelse stoomlocomotieven de laatste twintig jaar in Nederland op bezoek geweest. "City of Truro" en "Thomas" zijn er paar voorbeelden. Deze lokomotieven zijn wel in 00, maar niet in H0 te krijgen (geweest). Het is dus helemaal niet zo gek om Engels materieel direct naast Nederlands materieel te zetten.
Roco komt nu voor het eerst met een Engelse lok op de markt. Dit zou dé kans kunnen zijn om deze in H0 te produceren.
Groet,
Basilicum
-
@Basilicum, ik ga er van uit dat je de Fairlie bedoelt?
De reden dat Roco deze lok in 1:76 uit brengt en niet in 1:87 is duidelijk een commerciële.
Wie in de 009-scene zit nu te wachten op een engelse lok in 1:87? Niemand. Dus maak je hem in 1:76 als je er nog een aantal wilt verkopen.
Gezien de eerste reacties op diverse britse fora wordt het idee echter goed ontvangen.
Ze zijn nu alleen nog benieuwd wat Roco er voor gaat vragen bij de huidige wisselkoers die voor hun natuurlijk erg beroerd zal uitvallen tegenover een jaar geleden......
-
Ook in GB is er wel eens discussie geweest over H0, bij mijn weten, maar het is daar een marginaal verschijnsel gebleven. Jammer als je H0 hebt en van Britse modellen houdt (...), maar helaas, je zult er denk ik mee moeten leven.
Dan moet je toch http://www.british-ho.com/ eens bekijken. Dan blijkt er meer voor de eilanders onder de zon te zijn dan je zou verwachten.
En dat er wel degelijk eilanders zijn die meer met H0 willen (hoewel ik niet kan zien hoe groot de club is).
-
Er zijn een aantal Engelse stoomlocomotieven de laatste twintig jaar in Nederland op bezoek geweest. "City of Truro" en "Thomas" zijn er paar voorbeelden.
Thomas is volgens mij wel in H0 te verkrijgen. Bachmann maakt deze voor de Amerikaanse markt.
Werner
-
Thomas is volgens mij wel in H0 te verkrijgen. Bachmann maakt deze voor de Amerikaanse markt.
Volgens mij is dat net zo´n instinker als ik enkele jaren geleden met de Zweinstein Express van Trix had. Wel aangeven als H0, maar het blijkt toch 00 te zijn.
Ach, kinderen zien het verschil niet. En ik ook niet tot ik de doos thuis open maakte... :-[
-
@SimonSt. Je hebt gelijk, er is wel brits H0, maar als je een beetje rondkijkt op britse fora, dan zie je dat het overgrote deel 1:76 is (00, EM of P4). Ook veel scenery, zoals huisjes, auto's en dergelijke is in 1:76. Veel modelbouwers, ook in GB, zullen toch vrij veel kant en klaar materiaal kopen. Niet iedereen heeft zin, of het talent, om (veel) zelf te bouwen. Als je kijkt wat "omschalen" zou betekenen (ook financieel), voor de doorsnee modelspoorder, denk ik niet dat H0 snel vaste voet aan britse grond zal krijgen. Ik heb ook niet de indruk dat veel britse modelspoorders er erg mee zitten, met de feitelijk iets te smalle spoorwijdte.
Groeten,
Gerard