BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Martin Vening op 03 January 2009, 18:23:22
-
Hoi,
zijn er meer die iets zien in een Märklin koploper zonder motor?
De "motorwagen" dan wel helemaal verlicht natuurlijk.
Ander (juiste) trein nummer.
Groet,
Martin.
-
Ja zou leuk zijn als Matrix met een dummy 3 delige komt voor 150,- ofzo.
Dan koppelen aan het 4 delige stel met motor ( of ie het trekt geen idee )
-
Nee.
Eerstens is een dummy voor de fabrikant nauwelijks goedkoper in productie dan een stel met motor. Hebben we het al vaker over gehad. In dit geval misschien zelfs duurder, omdat er een nieuwe oplossing voor de lichtwisseling moet worden bedacht.
Tweedens trekt de aandrijving het viertje al met enige moeite rond. 7 of 8 bakken gaat niet lukken.
-
Ik heb het idee dat de trekkracht per treinstel verschilt, ik heb het idee dat die van mij het makkelijk kan trekken. of is het misschien het verschil tussen de AC en DC versie van de koploper? enne, dat lichtwissel probleempje is zo opgelost, märklin heeft vele dummys (en stuurwagens) uitgebracht, die werken met een schakelaartje dat afhankelijk is van de rijrichting.
-
Ja, alleen zijn de draaistellen daar nu niet op ingericht hè. Moet Märklin een paar aanpassingen doorvoeren. Wordt al snel duurder dan het weglaten van het motortje dat Märklin een paar euro kost.
Hoe moet dat trouwens met de sleperwisseling die sommige drierailers echt nodig hebben? Weer een paar aanpassingen, etc ....
Productietechnisch is er geen enkele reden waarom een dummy goedkoper kan zijn dan een gemotoriseerd stel.
-
Hoe bedoel je sleper wisseling? ik heb overal (behalve dubbeldeks-stuurstand wagons) dezelfde sleper onder zitten. dat onderdeeltje van de lichtwisselschakeling is zo ingebouwd, moet ik ook nog doen op 2 roco stuurstanden.
-
Weet jij als drierailer niet wat er met sleperwisseling wordt bedoeld? ???
Het schijnt dat het voor bepaalde beveiligingssystemen absoluut nodig is dat alleen de voorste sleper van een trein stroom afneemt. Vandaar die relaisschakeling in de Koploper.
Als jij denkt dat dergelijke aanpassingen voor massaproductie net zo eenvoudig zijn als bij jouw thuis, dan zit je er toch ver naast.
Hoeveel dummy treinstellen zijn er eigenlijk tot nu toe op de markt gebracht?
Goh, hoe zou dat nou toch komen?
Dummy locs zijn er wel, maar daarvoor zijn dan marketing redenen. In Europa trouwens zelden een groot succes.
-
hallo,
Henk, ik heb het niet over goedkoper gehad. ???
Maar een 7tje met 2e(Motorlose) 3stel waarbij die wel geheel verlicht is,
zou ik wel willen hebben. :)
Oja, Ik rij analoog met blokbeveiliging.
Martin.
-
Henk,
Buiten wat jij zegt kan je met de digitale centrale van tegenwoordig al vrijsnel met 2 treinstellen aan elkaar rijden... dus ik zie dit ook niet zo snel gebeuren, maar sluit niks uit !
Robbert.
-
:-| oke als we de motortechniek weghalen.
4delig kost het stel 319,- 1 bak kost dus ong 80,-
3 delig stel met motor zal dan denk ik 240,- kosten.
Zonder motor 200 a 220...nog accaptabel lijkt me...of een motor erin die wel goed kan samenlopen met de andere koploper...
Die prijzen boeit me niet eens het meest maar een koploper gekoppelt ziet er gewoon mooier uit ze reden vrijwel altijd gekoppelt...
Gewoon een 3 delige uitbrengen in mei 2009 ;D
-
Over dummy-prijzen: Trix heeft dit jaar een ET 420 uitgebracht, zowel een gemotoriseerd als een dummy-exemplaar. De gemotoriseerde versie kost 229,95, de dummy 189.95. Er is dus slechts een gering prijsverschil.
Ruud
-
Euh?
Een 6je dan in Jan 2010?
Eén motorwagen (ivm met het minder mooie donkere gedeelte.)
Goingprijs ergens rond de 399,- ?
Martin.