BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 03 January 2009, 15:26:12
-
Duits minister van Transport Wolfgang Tiefensee is van plan om "honderden miljoenen" te besteden aan spoorinvesteringen. Dat heeft hij bevestigd aan "Die Welt". Nochtans acht de Transportminister het "hoogst onwaarschijnlijk" dat de gedeeltelijke privatisering van Deutsche Bahn er deze legislatuur nog komt.
Volgens Tiefensee moet de Duitse spoormaatschappij echter ook zonder de opbrengst van de beursgang in staat zijn om flexibel en slagvaardig voor de dag te komen.
Intussen dreigt de Duitse spoorbond Transnet alweer met een staking. Als Deutsche Bahn niet bereid is te praten over een loonsverhoging van 10%, komen er acties, waarschuwt de vakbond.
bron,die Welt
-
.....een loonsverhoging van 10%.....
:o :-|
-
Ja het staat er. Soms moet je wel eens verder kijken als dat je neus lang is!
Als je bv jarenlang geen loonsverhoging heb gehad, en het gaat nu goed met het bedrijf, dan kan 10% in sommige gevallen niet eens zoveel zijn. 't-maar net hoe of dat je het bekijk, en aan welke kant van het lijntje je staat :)
SK
-
Die 10% valt nog mee. Begin 2007 kondigde de GDL (naar ik meen de duitse vakbond voor machinisten) aan voor 2008 een loonsverhoging van 31% te eisen. Het bod van de DB, 10% loonsverhoging plus een eenmalige uitkering van 2000 euro, werd door de GDL afgewezen.
Overigens is eind 2007 tussen de DB en de vakbonden Transnet en GDBA afgesproken dat alle salarissen er tot en met 2010 10 tot 14 % op vooruit zullen gaan. Je zou dus zeggen 4,5% in 2008, 4,5% in 2009 en 4,5% in 2010. Blijkbaar willen Transnet en GDBA na in 2008 4,5% loonsverhoging te hebben gekregen de resterende 10% in 1 keer ontvangen.
-
Volgens Tiefensee moet de Duitse spoormaatschappij echter ook zonder de opbrengst van de beursgang in staat zijn om flexibel en slagvaardig voor de dag te komen.
Intussen dreigt de Duitse spoorbond Transnet alweer met een staking. Als Deutsche Bahn niet bereid is te praten over een loonsverhoging van 10%, komen er acties, waarschuwt de vakbond.
bron,die Welt
Er was de afgelopen jaren wel geld om enorme bedrijven als Green Cargo, EWS en nog wat consessies in de UK te kopen, dus geld is er blijkbaar genoeg.
Nu willen de werknemers ook eens iets van het geld zien neem ik aan.
-
Het ligt natuurlijk wel wat genuanceerder. Die aangekochte bedrijven vertegenwoordigen waarde, die hopelijk voor DB gelijk is of hoger is dan de prijs die ervoor betaald is.
Een loonsverhoging kan ook een investering in personeel zijn, maar over het algemeen is het gewoon een verhoging van je vaste lasten als bedrijf.
Martijn