BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Jasper C op 03 January 2009, 13:20:31
-
Ik zit me een beetje in te lezen met betrekking op het schaduw station, maar ik snap er neit veel van.
Ik heb begrepen dat het gedaan wordt om de tijd van een traject wat te kunnen vertragen en dat met bijvoorbeeld met trein 1 de berg ingaat en met trein 2 de berg uitgaat.
Ook zie ik dat men met veel spiraalsporen werkt om dit te kunnen maken (waarschijnlijk uit ruimte gebrek, gezien de 3% hoogteverschil regel.)
Nu wil ik zonder dat spiraal gaan werken. (zit me er te moeilijk uit en mijn zaagtechnieken zijn heel erg slecht) Zijn er ook andere manieren?
Ik zat te denken om een wissel in de berg te maken waar de ene trein stil komt te staan en de ander dan vertrekt. Of zelfs helemaal zonder wissel.
Waarschijnlijk zou dit dan digitaal op de computer moeten worden afgesteld ofzo. Klopt mijn beredenatie?
En waarom gebruiken mensen een schaduwstation als ze ook gewoon de trein in de berg even stil kunnen laten staan? (wanneer de reden een vertraging van het traject is?)
-
Een schaduwstation is eigenlijk een soort garage waar je treinen kan stallen.
In het echt is het zo dat een intercity bijvoorbeeld van Enschede via Hengelo naar Schiphol en terug ongeveer een 5 uur onderweg is.
Voorbeeld:
Nu heb ik op mijn baan Hengelo nagebouwd, althans daar ben ik mee bezig, De trein komt uit Enschede (schaduwstation), de trein zal stoppen op het zichtbare gedeelte van mijn baan (Hengelo) en vervolgens verder rijden naar Schiphol (schaduwstation) na geruime tijd komt de trein echter pas terug, ondertussen heb ik alwel meerdere treinen op station Hengelo gehad, net als in het echt.
Vandaar dat een schaduwstation meerdere sporen bevat, er rijden immers meer treinen naar bijv schiphol, denk aan sneltrein, stoptrein en internationale trein. Dan zou ik dus al minimaal 3 sporen nodig zijn.
Tevens is het geen gezicht om in 1 station 30 treinen te hebben staan, dit is niet echt realistisch. Nu houd ik mijn zichtbare stationsgedeelte netjes door er maar een kleine hoeveelheid treinen in te zetten, de rest "parkeer" ik in een schaduwstation, in mijn geval zelfs meerdere schaduwstations.
Schaduwstations kan je op allerlei manieren bouwen en dat hoeft niet perse met een spiraal of met hoogteverschillen, dit is afhankelijk van de beschikbare ruimte die men heeft.
Jou idee wat je wil toepassen in een berg kan zeker! en is ook de moeite waard denk ik om te doen, juit omdat je trein verloop op je baan dan vele groter is.
Echter hoeft dit niet perse met een pc te gebeuren, ook andere elektrnoica kan hier prima volstaan.
mvg,
Sander
-
Ik ben nu bezig met een ontwerp, vanwege de ruimte moet ik wel in een paar niveaus gaan werken. Anders heb ik geen ruimte om een paar treinen kwijt te kunnen. Met een aantal opstelsporen kan je de treinen laten wachten en laten verschijnen.
-
Een computer hoeft helemaal niet.
Een bistabiel relais kan heel goed wissels schakelen of als seinpaal dienen.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/schaduwstation.jpg)
Bovenstaand schemaatje is voor twee sporen. Het stukje rails helemaal links schakelt het wissel en het bistabiel relais bepaalt of het wissel afbuigend of rechtdoor geschakeld wordt. Na het wissel wordt het bistabiel relais geschakeld. De eerste trein gaat over het onderste spoor en schakelt het bistabiel relais. De volgende trein schakelt het wissel op recht door en na het wissel schakelt die trein het bistabiel relais weer om.
Zo kan je de bistabiele relais ook gebruiken om treinen te laten stoppen.
De meeste seinpalen werken volgens hetzelfde , maar dan zit er ook een seinpaal met lichtjes aan vast. Die seinpaal met lichtjes heb je in een tunnel niet nodig, want je ziet hem toch niet.
Succes
groet van
Wil
-
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads//schaduwstation%20(800%20x%20505)1.jpg)
Een compleet schema en uitleg van wat Wil beschrijft is hier (http://modeltreinbaan.nl/?page_id=415) te vinden.
Dit systeem werkt al een aantal jaren uitstekend op mijn analoge baan.
Groet Jaap
-
Sander geeft al een goede uitleg waarom een schaduw station.
OP 1 van eerste banen had ik ook achter een bergwand een klein schaduw station van 2 sporen.
In latere banen is dit steeds groter geworden waarbij het schaduw station op een gegeven moment naar een eigen verdieping ging.
Heb schaduw stations gehad tot 20 sporen die zonder computer aangestuurd werden.
Enige wat ik gebruikte waren relais en reedcontacten, en een magneetje onder de trein ( dus niet eens de duurdere bi-stab relais )
De trein zocht netjes zelf een vrij spoor op, en bleef daar staan wachten totdat ik aangaf dat er een trein weer mocht gaan rijden.
Dus niet dat wat je vaak ziet een first-in-first-out princiepe.
maar op aanvraag kwam ze er uit. 1 spoor was altijd doorgaand spoor, als station vol was reed een volgende trein gewoon direct door.
-
vind het een interesant onderwerp alleen ben ik nog niet zo technisch
en ik rij analoog.
rob