BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: thexman2008 op 02 January 2009, 18:12:02
-
Sinds een paar weken ben ik digitaal gaan rijden met een Roco startset met daarin de NS dieselloc uit de 2200 serie.
Nu heb ik het probleem dat de loc bij langzaam rijden af en toe stil valt. De display op de muis geeft op dat moment geen foutmelding aan. Verder heeft het veranderen van rijrichting geen effect, met als het uit en weer inschakelen van de stroom. Alleen door de loc een klein duwtje te geven wil de weer uit zich zelf gaan rijden. Is dit een (cruise control) decoder probleem? Wat te doen?
-
Klinkt meer als een vuil-probleem. Is de rails schoon, zijn de wielen schoon, zijn de stroomafnemertjes op de wielen schoon?
-
Startset, en dus ook de rails is nieuw. Dus daar zit het probleem volgens mij niet.
Verder heb ik de loc netjes ingereden, dus een paar keer een half uurtje vooruit + achteruit bij halve snelheid.
-
Na 'een paar weken' moet je misschien toch even de rails schoonmaken .. ?
Guus
-
Precies... vervuiling heb je al heel snel. Overigens wil dat niet zeggen dat alles helemaal zwart is, een onopvallend dof laagje op je rails kan al voldoende zijn.
Laat je loc nog eens langzaam rijden. Als hij weer stil valt, geef je 'm geen duwtje, maar pak je 'm van de rails en bekijk je de plek waar hij stil is gevallen, en ook bekijk je de onderkant van de wielen. Even vegen met een wit doekje wil ook wel helpen om te constateren of er vuil zit.
En als je zeker weet dat het geen vuil kan zijn, dan moet je gewoon even terug naar de winkel, want dan is het gewoon een garantiekwestie.
-
Als ik het digitaal systeem afkoppel en mijn oude analoge Fleischmann V200 er op laat rijden gaat dit overigens prima.
-
De 2200 uit de startset is niet echt je van het met betrekking tot stroomafname, er zat bij mij sowieso wat te veel vet op de assen wat meer op de zijkant van de wielen was gekomen waar ook de stroomafnemers zitten.
Dat even goed schoonmaken maakt al uit.
Gr. Remco.
-
De 2200 uit de startset is niet echt je van het met betrekking tot stroomafname, er zat bij mij sowieso wat te veel vet op de assen wat meer op de zijkant van de wielen was gekomen waar ook de stroomafnemers zitten.
Dat even goed schoonmaken maakt al uit.
Gr. Remco.
Is die stroomafname bij dit type dan anders als bij andere Roco modellen?
Ik heb overigens voor de zekerheid de rails nog een keer zuiver gemaakt en de wielen van de loc gecontroleerd. Assen zijn netjes schoon en geen spoor van te veel vet.
Probleem zal dus elders zitten, dus maar weer verder zoeken.
-
Stroomafname is precies hetzelfde als bij eerdere modellen, maar Roco is tegenwoordig soms wat al te scheutig met olie en vet. Daardoor vervuilen met name de stroomafnemertjes die tegen de wielen drukken, soms wel erg snel. Het is de moeite waard om die stroomafnemertjes even schoon te maken. Merk je gelijk of het daaraan ligt.
Ik heb toevallig net mijn 2400 helemaal uit elkaar gehaald, ontdaan van alle olie en vet en daarna volgens de regelen der kunst gesmeerd.
-
Tom,
Mijn 2200 uit de startset had precies hetzelfde probleem.
Ik heb de binnenkant van de wielen schoongemaakt met wasbenzine.
Daarna reed de loc een week of drie goed, waarna hetzelfde gedoe opnieuw begon. Nogmaals schoonmaken en weer was het niet langer dan een week of drie goed. Het bleek dat de stroomafnemertjes wat te weinig contactdruk op de wielen hadden. Nadat ik dit had verholpen liep de loc veel beter, maar hij begint nu, na pakweg een half jaar weer met dezelfde kuren. Het is inderdaad, zo Remco al opmerkte, niet echt jé van hét met de stroomafname van dit, overigens leuke locje.
Mvg: Steen
-
Bedankt voor deze laatste reacties :)
Toch alles nog eens een keer goed nazien en nog een keer extra schoonmaken voordat we verder gaan zoeken.
-
volgens mij staat hierboven precies omschreven wat de oorzaak is ;)
-
Vandaag mijn 1601 voorzien van een decoder. Was niet te programeren. Assen eruit en in een bak met wasbenzine. Na een kwartier een oude tandenborstel erover en alles in elkaar gezet. Programeren was daarna een fluitje van een ouderwetse cent.
Kortom. Alles staat of valt met schone wielcontacten, wielen en spoorstaven.