BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Petertrein81 op 31 December 2008, 14:08:38
-
Mijn bestelde lok laat nog even op zich wachten, maar hier al vast een paar foto's van het model van de Railjet 1116 201.
(http://www.bahnbilder.de/bilder/neuheiten-triebfahrzeuge-248416.jpg)
(http://www.bahnbilder.de/bilder/neuheiten-triebfahrzeuge-248415.jpg)
(Foto's: www.bahnbilder.de)
En inderdaad, de lok heeft nog geen stroomlijn beplating tussen de draaistellen en geen derde (smallere) pantograaf voor H en CH.
Dat hebben ze bij Roco heel handig gedaan, want het betreft hier de semi-prototype lok 1116 201 en daarvan heeft de 1:1 versie ook nog geen beplating en derde pantograaf gekregen.
En ik durf wel te gokken dat de serie Railjet lok, met beplating en derde panto, straks gewoon gelijk met de rijtuigen uitkomt. Zie de foto hieronder.
(http://www.bahnbilder.de/bilder/br-1116-lokportraits-246010.jpg)
(Foto: www.bahnbilder.de)
Als mijn lok er is komt er uiteraard een uitgebreider verslag over het model in deze topic.
Groet Petertrein81,
-
Gaaf machine :D
Over circa 2 weken weet je waarschijnlijk of de rijtuigen ook uitkomen.
Roco nieuwheden folder 2009 komt ongeveer half januari, volgens Roco website.
Dion
-
Ik vind dat echt een gave trein. Vooral ook dat stuurstand rijtuig met taurus kop. Het zou mij ook niks verbazen als roco er mee komt. Het is een oostenrijkse trein dus ja. Helaas komt die niet naar Nederland dus ik kan hem niet kopen.
-
In het echt heeft deze taurus ook zonder stroomlijn beplating gereden.
Kijk maar eens op deze foto:
http://img362.imageshack.us/img362/8118/1116201lausdorfhochostetx5.jpg
Dit was wel in de testfase overigens dus dat zegt weer niks.
-
Wat is het verschil? Want ik heb al een tijdje zitten kijken naar die foto maar der is toch niks veranderd aan die loc?
-
Nou dat de loc op mijn afbeelding dus geen sideskirts heeft.
Op de foto van Peter zie je wel sideskirts.
Mogelijk dat de 1116 201 uiteindelijk ook sideskirts krijgt
-
Ja nou zie ik het ik was naar het dak en naar de kop aan het kijken. Ze hadden die siteskirts wel een zwart kleurtje mogen geven dat ziet er toch iets fraaier uit.
-
De rijtuigen hebben ook dat licht grijze kleurtje in de side-skirts.
Vraag is alleen hoe lang het schoon blijft als deze Railjet treinen straks veelvuldig gaan rijden.
Groet Petertrein81,
-
Helaas komt die niet naar Nederland dus ik kan hem niet kopen.
Natuurlijk wel, gewoon je creditcard trekken ;D
Anders toch de RTS taurus? Deze stond met de kerst en de week erna in venlo.
Bart
-
Ik moet mezelf toch corrigeren met betrekking tot de side-skirts van de 1116 201, reden is deze foto op bahnforum.info met datum 07-11-2008:
(http://www.bahnforum.info/mkportal/modules/gallery/album/a_10623.jpg)
De lok heeft inmiddels wel side-skirts gekregen, maar de derde panto is nog steeds niet aanwezig.
Voor de liefhebbers nog even een overzicht van de loks in Railjet uitvoering:
De prototype loks:
- 1116 200 (geen side-skirts en geen derde pantograaf)
- 1116 201 (geen derde pantograaf)
De serie loks, met zowel de side-skirts als de derde pantograaf, die ook de Railjet trein München-Budapest rijden/kunnen rijden.
- 1116 203
- 1116 204
- 1116 208
- 1116 214
- 1116 215
- 1116 218
- 1116 223
En uiteraard rijden de 1016 034 en 1016 035 nog met de andere 2 proefschilderingen rond.
Groet Petertrein81,
-
@locpaint ja nou ik moet hem eerst op de foto zetten en dan moet hij ook nog in Nederland rijden. Dus eigelijk wel iets verder dan de grens anders is het einde zoek :P
-
Ik vind dit ook een zeer fraai trek en duw stammetje.
Ben benieuwd of Roco hier mee komt !
Robbert.
-
Het zou me niets verbazen als dit één van de nieuwtjes op Neurenberg wordt...
-
De Railjet Taurus in deze kleurstelling is er in 3 varianten (geweest): eerst als proefloc met daarop vermeld 'ab 2008', tezamen met de 2 andere kleurvarianten. Daarna kwam de versie zonder de tekst 'ab 2008' en toen kreeg de loc meen ik ook aan een kant een zwarte neus. Deze versie heeft Roco nu uitgebracht. De loc is in te zetten voor in principe alle treinen: testritten van (verkorte) Railjet stammen, maar ook voor alle treinen uit de normale reizigers- en goederendienst. De derde versie is de definitieve Railjet versie.
Mogelijk heeft het Roco model een verkeerde kleur rood gekregen, hierover is nog enige onduidelijkheid. Op een Oostenrijks forum wordt al geroepen dat men bij Roco gezegd heeft dat de Railjet rijtuigen + correcte loc ook uit gaan komen, vermoedelijk nog dit jaar. Of dat zo is, we wachten rustig af ;) Een correcte loc wil zeggen: zelfde kleurstelling, maar dan met schortplaten en een derde stroomafnemer. Ben ik alleen benieuwd of ze de dakcamera's dan ook meenemen, die op de Railjet loc's geplaatst zijn...
-
Helaas voor de liefhebbers zitten bij de nu bekend zijnde Roco nieuwheden geen Railjet rijtuigen. Maar waar hoop is leven en komen ze misschien toch nog uit.
Dion
-
De 1116 200 rijdt nog steeds met het opschrift "ab 2008" rond, ik kon toevallig nog een recente foto (11-12-2008) van de lok vinden.
(http://share.bahnforum.info/transfer/ba8407eb5bcbadea3e695a6909013052b052728f/IMG_24522.jpg)
Foto: bahnforum.info
Voor zover ik weet is het nog onduidelijk wat er met 1116 200 en 201 gebeurt voor wat betreft het ombouwen tot serielok. Volgens mijn info worden de 1116 loks van 203 t/m 270 worden omgebouwd tot Railjet lok en er zijn ook 67 Railjet stammen besteld.
Dan zullen jullie zeggen petertrein81 kan niet rekenen want het zijn 68 loks, dat klopt, maar het probleem 1116 246 (Bundesheer Taurus) zit er nog tussen en deze kan niet worden overgeschilderd omdat het contract met het Oostenrijkse leger nog loopt. Die valt er dus waarschijnlijk tussenuit, of hij krijgt alleen de technische aanpassingen, dat is nog niet duidelijk.
Voor wat betreft de kleur van het model, Roco heeft de 1116 201 in model de kleurenstelling van de serieloks gegeven, maar die heeft de 1:1 schaal 1116 201 voor zover bekend nog niet.
Voor wat betreft de rijtuigen hoop ik toch op een kleine verrassing van Roco op de beurs in Nürnberg.
Groet Petertrein81,
-
Ik heb vandaag een bericht gekregen dat mijn Railjet Taurus klaarligt bij mijn vaste modelwinkel. Ik hoop dat ik hem vrijdagavond kan oppikken uit mijn werk, dan staan de foto's + verslag hopelijk, ik beloof niks want de agenda is vrij vol, zaterdagmiddag of avond online.
Groet Petertrein81,
-
::) dit had mooi op onze HSL gestaan in plaats van zo'n eendebek. Heb gelezen dat dit ook 230km/h gaat rijden.
-
::) dit had mooi op onze HSL gestaan in plaats van zo'n eendebek. Heb gelezen dat dit ook 230km/h gaat rijden.
Niks aan toe te voegen ! :-*
Robbert.
-
Niks aan toe te voegen ! :-*
Robbert.
Ik nog wel, van mij mag de discussie over wat er wel of niet op de HSL komt rijden eigenlijk wel in een eigen topic plaatsvinden.
Deze topic gaat tenslotte over het Roco model van de Railjet.
Groet Petertrein81,
-
Zoals beloofd, de foto's van de Roco Railjet Taurus met artikelnummer 62449.
Allereerst een overzicht van de zijkant van de lok.
(http://i67.photobucket.com/albums/h284/Petertrein81/DSC00540.jpg)
Nog even een details van de bedrukking, zoals de tekst "Spirit of Vienna", de naam van de lok. Alle Railjet loks hebben de naam van een stad of land.
(http://i67.photobucket.com/albums/h284/Petertrein81/DSC00545.jpg)
Dan nog 2 foto's van de verschillende koppen van de lok, de grijze kant zit bij een Railjet trein tegen de rijtuigen aan. Let ook op de kleur van de baanschuiver.
(http://i67.photobucket.com/albums/h284/Petertrein81/DSC00547.jpg)
(http://i67.photobucket.com/albums/h284/Petertrein81/DSC00548.jpg)
Technisch gezien verschilt de lok niet veel van de voorgaande Roco Taurus loks van het type ES64U2. De enigste onderhuids technische wijziging is een plaatje waar de decoder een plaats op kan vinden. De lok is wel voorzien van de nieuwste Roco motor, hij is redelijk stil voor een moderne Roco lok. De lok is helaas nog niet voorzien van LED-verlichting, maar de verlichting is redelijk als er genoeg stroom voorhanden is. Ik rij nog analoog, maar ik vermoed dat het in digitaal bedrijf nog iets beter is.
De lok is dus niet echt geheel nieuw, maar de Railjet schildering maakt hem toch een bijzonderheid op de modelbaan.
Ik heb nog wat extra foto's, als daar belangstelling voor is plaats ik die ook.
Groet Petertrein81,
-
Roco heeft de rijtuigen niet aangekondigt als ik het goed doorgelezen heb, wat nu ?
Leuke foto's !
Robbert.
-
Dat is geen probleem, dit is de 1116 201, dat is nog een Railjet prototype lok zonder beschermplaat en derde pantograaf.
Dat wil zeggen dat hij eigenlijk nog gewoon met elke trein kan rijden, varierend van ÖBB IC en Cityshuttle tot goederentreinen.
Hij rijdt momenteel bij mij met de containertrein aan de haak.
Groet Petertrein81,
-
Verd... mooi loc, de extra foto's zou ik graag willen zien.
Denk persoonlijk dat ik wacht op de "juiste" uitvoering met hopelijk de rijtuigen toch op korte termijn.
Dion
-
Hoi
Mooie lok, maar toch twijfel ik nog steeds over het rood.
Is het voorbeeld niet een soort metallic of parelmoer-rood?
Bart
-
Bart,
Alleen de eerste lok, de 1116 200 die geschilderd was voor de verkiezing van de Railjet kleuren was in een metallic kleur geschilderd, net als de andere twee grijze loks (de 1016 034 en 035) overigens.
De overige loks en de rijtuigen van de Railjet zijn in de kleur zoals het model van Roco ook heeft. Vergelijk de foto's van het model maar eens met de foto aan het begin van deze topic die is gemaakt op de Innotrans in Berlijn.
En de foto's zijn met flits genomen, dat zal ook nog iets invloed hebben op de kleur.
En op verzoek nog 2 extra foto's, nu staan ze er allemaal.
(http://i67.photobucket.com/albums/h284/Petertrein81/DSC00543.jpg)
(http://i67.photobucket.com/albums/h284/Petertrein81/DSC00544.jpg)
@dion, de uiteindelijke uitvoering komt bij mij uiteraard ook op de baan.
De Railjet lok is gewoon leuk genoeg om er 2 stuks van te hebben, vergeet niet dat er straks 67 stuks van rond rijden.
Groet Petertrein81,
-
Bedankt voor het plaatsen van de extra foto's.
Had niet anders verwacht dat je de uiteindelijke uitvoering ook zou kopen.
67 stuks die er straks rond rijden dat zijn er nogal wat, maar beter teveel als te weinig. Komen er straks tenminste veel foto's van de orginele op internet.
Dion
-
Bart,
Alleen de eerste lok, de 1116 200 die geschilderd was voor de verkiezing van de Railjet kleuren was in een metallic kleur geschilderd, net als de andere twee grijze loks (de 1016 034 en 035) overigens.
De overige loks en de rijtuigen van de Railjet zijn in de kleur zoals het model van Roco ook heeft. Vergelijk de foto's van het model maar eens met de foto aan het begin van deze topic die is gemaakt op de Innotrans in Berlijn.
Tja...en hier geloof ik dus niks van.
Volgens mij is het gewoon metallic :-|
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_1_28.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_2_22.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_3_22.jpg)
Bart
-
Je hebt gelijk Bart, er schijnt een fout te zijn gemaakt door Roco, het Roco model heeft de kleur van de loks die in serie worden gemaakt en de Railjet rijtuigen. De schaal 1:1 versies van de 1116 200 en de 1116 201 hebben een metallic kleur, de hogere loknummers (202 en hoger) hebben een gewonere kleur.
Groet Petertrein81,
-
Hoi
Is wel een beetje jammer, maar het blijft netzogoed een mooie lok.
De poolse 1216 (183) trouwens ook, deze ben ik aan het na-apen.
Wat betreft de railjet rijtuigen, ik zou er niet te hard op hopen dat deze komen van roco. Hetzelfde geintje hebben ze al eens geflikt met de metronom 101. De lok uitbrengen en de rijtuigen aankondigen....nooit meer iets van de ruituigen mogen vernemen.
Bart
-
Wat betreft de railjet rijtuigen, ik zou er niet te hard op hopen dat deze komen van roco. Hetzelfde geintje hebben ze al eens geflikt met de metronom 101. De lok uitbrengen en de rijtuigen aankondigen....nooit meer iets van de ruituigen mogen vernemen.
Ik hou het in de gaten, maar ik denk wel dat Roco een hoop ontevreden klanten krijgt (zeker op de thuismarkt) als de Railjet niet in model wordt gemaakt. Ik durf te zeggen dat ze de plank dan echt gigantisch misslaan, dat zou een het eerste dieptepunt worden na de herstart van Roco.
Groet Petertrein81,
-
@ Petertrein81
Ik had niet begrepen dat ROCO na de herstart dieptepunten heeft meegemaakt, behalve dan de credietcrisis maar die treft iedereen, het gaat er juist best wel goed gezien de omstandigheden.
Ach er blijft natuurlijk altijd wel wat te zeuren als er weer stomme te voorkomen fouten worden gemaakt, maar dertig jaar geleden hadden we alleen maar hompen of dingen die op wielen stonden en soms enige overeenkomst hadden met een werkelijk model.... ;)
Dus ik wens ROCO heel heel veel succes en wens ze ook beterschap, zodat dit soort fouten worden voorkomen.
Maar het blijft mijn SUPERMERK,
Frederico
-
Gewoon effe afwachten, die railjet rijtuigen zullen heus wel een keer uitkomen.
De loc is er in ieder geval al, en dat is al een aardig begin.
Jos.
-
@Frederico en J. Beckers,
Ik blijf ook wel gewoon rustig, maar als je een beetje Duits kent moet je voor het mooie eens een topic over de Railjet in model van Roco op een doorsnee Duits modelspoorforum lezen.
Er zijn lieden (vooral uit Oostenrijk) die dus echt zwaar in de stress zijn komen te zitten nu de Railjet niet op de lijst met nieuwigheden van Roco staat.
Terwijl de beurs in Nürnberg nog moet beginnen en alles nog mogelijk is, hij kan tenslotte ook nog bij de herstnieuwtjes zijn.
Groet Petertrein81,
-
@ Petertrein81
Kijk Petertrein81, dat is nu ook altijd een bijkomend probleem van forums [of fora?]. Het meeste wat je hoort en ziet is een hoop negatief geklets. Helaas melden de mensen die gewoon tevreden zijn met wat ze hebben of wat er komt zich niet zo. De zogenaamde mieren..../klinknagel tellers zijn NOOIT tevreden en hebben zelfs op perfecte handmodellen nog commentaar.
Want als het er niet is of komt, dan maak je het toch gewoon zelf!!!
Daarom vindt ik in het algemeen dat men zich wat positiever met onze hobby bezig moeten houden en zich concentreren op wat werkelijk belangrijk is, de hobby op een prettige manier beleven.
Gelukkig zijn er op dit forum ook hobbyisten die laten zien dat er zeer leuke dingen gemaakt kunnen worden. Dat maakt dit forum voor mij zo interressant, het geneuzel neem ik op de koop toe, maar mag van mij gerust en stuk minder.
Maar toch, heel veel modelspoor plezier,
en let op je gezondheid,
Frederico
en mag het nu weer on topic, die RailJet vindt IK geweldig
-
Op het gevaar af dat ik iets post wat niet in dit topic thuishoort:
Het Oostenrijkse Jägerndorfer Collection heeft de complete set Railjet rijtuigen voorgesteld als Neuheit 2009. Zie de volgende site: http://www.jaegerndorfer.at/news_eisenbahn.htm
-
Klopt, maar dat is een heel erg duur Oostenrijks merk.
Zeg maar een prijs per rijtuig waarbij zelfs de prijs van een Plan W van Artitec bij verbleekt.
Groet Petertrein81,
-
Ehhhh, een heel domme vraag van en dinotaurus: Wat is een sideskirt?
Overigens staat in de Neuheitenkatalog 2009 noch de lok noch de rijtuigen vermeld.
Groet, Ruurd
-
de dichte afwerking onder een loc noem je geen sideskirts. (die zitten bij een vrachtwagen aan de achterkant van de cabine.
De dichte afwerking die je onder loc's en rijtuigen terugvind noem je schortplaten.
Jos.
-
Sorry, ksnappum nog nie heulemaol.... :-[
-
Dat zijn de afdekkappen die je onder rijtuigbakken ziet zitten (vooral bij ouder matrieel) en waarachter apparaatkasten schuilgaan met een hoop elktro/elektronica/pneumatiek etc.
Ziet er ten eerste netjes uit ipv alle losse "rommel" en beschermd de apparatuur die er ondergbouwd zit.
Bij nieuwe materieel zit het of in de bakken zelf ingebouwd of in apparaatkasten die beter afgeschermd zijn onder de bak.
Snappu 8)
Gr.
Eric
-
Ksnappum.
Afdekplaten, dus, zoals bij mat '35 t/m '54.
Dank voor deze ontwikkelingssamenwerking....
Greetz, Ruurd
-
Hoi
Het schijnt dat roco als verassing in nürnberg de rijtuigen aangekondgd heeft voor het komende jaar .
bart
-
Waar heb je dat dan vernomen?
Want het schijnt is wel erg vaag.
Want als je dit nu alverteld is het geen verrassing meer in Nurnberg.
Dion
-
Ik verwacht dat als dat bericht waar is dat ik dat wel vroeg of laat ergens lees in binnen en/of buitenland. Misschien vermeld Chris van Diessen het wel in zijn verslag van de beurs in Nürnberg.
Groet Petertrein81,
-
Hoi
Het schijnt dat roco als verassing in nürnberg de rijtuigen aangekondgd heeft voor het komende jaar .
bart
Kijk, dat is nou de reden, dat ik de pest heb aan dat soort postings
:
Het schijnt dat ik gehoord heb, maar dat weet ik niet zeker, en ik twijfel er ook nog aan...
Hou dan gewoon je mond. Het voegt geen enkele nieuwswaarde toe.
En wacht af
Groet, Ruurd
-
http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?10,4153738,4154007#msg-4154007
-
Vielleicht kommt nach und nach sogar auch züge in vollwerbung oder sowas, das weisst noch niemand.
Dat weet toch niemand.....
Speculeren, speculeren en nog eens luchtfietsen......
OK, ieder zijn/haar lol, dat wil ik niemand ontnemen.
-
http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?10,4153738,4154007#msg-4154007
Verwijs dan meteen door: Klik hier. (http://www.modellbauprofi.info/railjetundmozart.htm)
(http://www.modellbauprofi.info/images/mozart-railjet/mr05.jpg)
© Modelbauprofi.info
Robbert.
-
Ik vind die Railjet rijtuigen best wel veel lijken op de Belgische I11. (Op het stuurrijtuig na dan)
Komen deze ook van Bombardier af?
Jos.
-
Op een oostenrijks forum wordt de productie van een Railjet-garnituur aangekondigd, met verwijzing naar de catalogus van de producent;
http://www.jaegerndorfer.at/news_eisenbahn.htm
Casper S.
-
Die link stond op de vorige pagina ook al :P
Roco heeft in Nürnberg inderdaad ook de Railjet aangekondigd, echter alleen met een A4'tje en geen eerste 'monsters' ofzo.
-
Er zijn wel "bewijzen" geleverd dat ze zouden kunnen komen(Roco). Maar wacht toch even af tot ik enige vorm van "bewijs" zelf lees/hoor of wat dan ook.
Als iemand het a4tje heeft gaarne zou ik dit willen zien(denk niet alleen ik).
groeten,
Dion
-
Ik vind die Railjet rijtuigen best wel veel lijken op de Belgische I11. (Op het stuurrijtuig na dan)
Komen deze ook van Bombardier af?
De Railjet stammen worden gebouwd door dezelfde fabrikant als die van de Taurus loks, de firma Siemens dus. De fabriek in Maribor (Slovenië) voor de ruwbouw, de afwerking en inrichting gebeurt in een ÖBB werkplaats in Wenen en in de toekomst ook in Graz.
Groet Petertrein81,
-
Een klein beetje 'bewijs' van een foto van de Messe in Nürnberg:
http://picasaweb.google.fr/fandemarklin/SpielwarenmesseNurnberg2009#5300079908616017106 (http://picasaweb.google.fr/fandemarklin/SpielwarenmesseNurnberg2009#5300079908616017106)
Bron: http://picasaweb.google.fr/fandemarklin/SpielwarenmesseNurnberg2009#
-
Ik begin overtuigd te raken, maar als ik artikelnummers zie die ik kan doorgeven aan mijn vaste handelaar ben ik helemaal overtuigd.
Overigens lees ik net op het Oostenrijkse spoorforum de mogelijke reden voor de rare twijfelachtige houding van Roco t.o.v. de Railjet.
Er schijnen problemen te zijn in Duitsland met het gewicht en de lengte (26,85m) van de stuurwagen van de Railjet-stammen. Roco schijnt momenteel te wachten op het besluit van de ÖBB op dit punt, mogelijk worden de stuurwagens ingekort. Waardoor ook Roco uiteraard de lengte zal moeten aanpassen.
Groet Petertrein81,
-
Het bewijs van het a4tje is in een van de links geleverd.
Nu afwachten op de artikelnr. zoals Petertrein81 aangeeft.
Dion
-
De artikelnummers zijn inmiddels ook bekend:
64012
2 Wagen Economy, 1 Wagen Bistro / Business und 1 Steuerwagen mit Premium Abteil
62361/68361
RH 1116 RAILJET
64719
RAILJET – Reisezugwagen Economy , 1 Betriebsnummer
64720
RAILJET – Reisezugwagen Economy , 2 Betriebsnummer
64721
RAILJET – Reisezugwagen Business
Bron: www.bahnforum.info.
Tevens staat op bovenstaande forum te lezen dat Roco op Nürnberg gemeld heeft dat de Railjet er niet komt vóór het voorjaar van 2010.
Wellicht nieuw Railjet topic waard..?
-
Mag ook gewoon in deze topic.
Ik vind het in ieder geval best als we in deze verder gaan.
Desnoods vraag ik aan de beheerder of de naam kan worden aangepast van deze topic.
Groet Petertrein81,
-
Tjakka, nu ook op de roco homepage.
klik (http://www.roco.cc/index.php?id=19&Anfangsposition=234&artikelnummer=64012)
Bart
-
Vind het niet erg dat ik evt. tot min. het voorjaar 2010 moet wachten. Hebben ze mooie de tijd om de "orginele"(die met de zijn flappen) loc ook uit te brengen.
Dion
-
Ik heb dit topic met veel plezier door gelezen. Er heeft een stukje over de echte Railjet treinen in de Railhobby van januari (2009) gestaan en ben meer dan blij dat ze ook in model uitkomen. En hoewel deze niet in Nederland gaat rijden gaat dat mij dat niet ervan weer houden om de Railjet trein te laten rijden op 'De Nieuwe Haarlemmermeerlijnen'. Als soort van hoge snelheidliijn. En gelukkig komt de lok er ook in wisselstroom. Hoef dan alleen de rijtuigen aan te pakken.
-
Helemaal leip die rijtuigen. Die staan op m'n lijstje. Net als die Taurus met stroomlijnkappen. Alleen de stuurstand doet toch vermoeden dat er misschien toch een 1216 voor had gemoeten. :)
-
Dat kan ik je wel uitleggen. Dat heeft namelijk te maken met de veiligheidseisen m.b.t. tot botsingen en dergelijke. Als er vandaag de dag een nieuwe ÖBB 1116 lok zou worden gebouwd, zou deze er net zo uit zien als een ÖBB 1216. Het oude ontwerp van de ÖBB Taurussen 1016 en 1116 voldoet namelijk niet meer aan de moderne eisen, het kunststoffen dak van de cabine is achterhaald en ook de deuren in de machinekamer van de lok mogen niet meer.
Dit is ook de reden dat de stuurstand op een ÖBB 1216 lijkt, want het ontwerp is inderdaad van deze lok afgeleid.
Groet Petertrein81,
-
Het bewijs dat de ÖBB 1116 Railjet loks met beplating niet alleen in de Railjet dienst rijden.
Deze heeft een OEC (ÖBB Eurocity) met autotrein gedeelte aan de haak, het model van de lok is dus ook in te zetten met andere treinen.
(http://www.bahnbilder.de/bilder/br-1116-vor-personenzuegen-290331.jpg)
Bron: Bahnbilder.de_User: Jürgen L.
Groet Petertrein81,
-
Duidelijker kan het bewijs niet. (y)
-
Deze topic maar weer eens wat leven inblazen.
Op het Drehscheibe forum staan namelijk de eerste foto's van een Railjet rijtuig van Roco.
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,5280246
MvG Peter,
-
Rijtuigen zien er goed uit. Iemand op dat forum vroeg om een vergelijk tussen de Roco's en de Jagerndorfer. Eens in de gaten houden of daar antwoord op wordt gegeven.
-
Voor de volledigheid, een link naar een topic op Drehscheibe over de Railjet loks.
Kijk vooral even naar de elektrische koppeling op de 1116 218, waarvoor vrijwel de volledige baanschuiver van de Taurus lok plaats heeft moeten maken.
Link naar Drehscheibe: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,5277083
Groet Peter,
En om alvast de vraag te beantwoorden of ik een Railjet stam in bestelling heb........
Dat is voor jullie een vraag en voor mij een weet. ;) 8)
-
Niet helemaal passend in dit topic, maar toch wel een leuk weetje zeker voor de personen die erg gecharmeerd zijn van de rijtuigen van de Railjet. De Railjet rijtuigen hebben namelijk een voorvader, de Waggon 2000 van de ÖBB.
(http://i67.photobucket.com/albums/h284/Petertrein81/2003_12_05_119.jpg)
Bron: http://www.eisenbahn-bilder.com/db/
Dit rijtuig stamt uit 1987 en was toen zijn tijd ver vooruit, het had al digitale bestemmingsdisplays en digitale stoelreserverings aanduidingen boven de stoelen. De aanhoudende technische problemen, vooral met de deuren, zijn er de oorzaak van dat het bij dit prototype is gebleven. Overigens heeft ook het prototype nooit in de normale dagelijkse dienst gereden. Maar iedereen moet toch toegeven dat de Railjet rijtuigen er toch wel heel erg op lijken.
Groet Peter,