BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: johanb op 30 December 2008, 22:34:20
-
In mijn speurtocht voor inspiratie voor mijn stoomdepot. Kom ik hele mooie verhaaltjes tegen op sites. Die zeggen dat het zand gebruikt wordt om te remmen. Dit is onjuist. (remmen doe je op de trein) Het zand wordt juist gebruikt bij het optrekken als de spoorstaven glad zijn. (regen en restanten van blaadjes bv.) Het zand wordt dan in de rijrichting voor de wielen geblazen. Op de moderne loc's zit zo'n installatie trouwens nog steeds.
-
Niet helemaal waar, lees volgend stuk maar eens :
http://www.railpedia.nl/display/test/Sandite (http://www.railpedia.nl/display/test/Sandite)
-
Moderne tijden :) bij de buren zie ik trouwens nog wel steeds de straalpijpen op de 1800's zitten
-
Ehm, ik verbaas me weer eens een beetje ::) .
Johan heeft het over een stoomdepot en vervolgens wordt er verwezen naar Sandite. In het stoomtijdperk was er nog lang geen Sandite, dus de verwijzing naar Sandite is in dit geval niet correct.
Verder wordt Sandite door speciaal omgebouwd materieel op het spoor aangebracht, dus het is niet op het normale materieel aanwezig.
De zandstrooiers strooien overigens enkel het zand vóór de wielen gezien in de rijrichting, maar de strooiers zijn natuurlijk wel aan beide zijden van het wiel aangebracht.
Groetjes,
Rik
-
Zand is heel belangrijk en zeker ook bij het remmen, nog belangrijker als bij het optrekken, in ieder geval bij mij op het werk. Bij ons in het Nederlands Openlucht Museum in Arnhem, heb je met alle steile helling bij glad weer echt wel zand en magneet railremmen nodig om je wagen op het juiste moment stil te kunnen zetten. Onze conducteurs lopen daarom als het echt glad is( vooral de maand Oktober en ook April) regelmatig 25 tot 50 zand per dienst te laden( dat verschild per wagen en per dag).
Bij sommige trams gaat in bochten wat zand verloren omdat die zo krap zijn dat niet alle zand strooiers boven de spoorstaaf blijven. Aangezien je bij ons op de trams met een pedaal alle zandstrooiers bedient kan je dus niet een strooipijpje even 10 meter dicht zetten.
Helling op hebben we het zeker ook nodig maar helling af is het nog belangrijker.
Groetjes Michiel( algemeen medewerker tram Nederlands Openlucht Museum)
Ps; dit is wel een privé reactie en geen reactie vanuit m'n werk.
-
Bij doorslaande wielen, het zgn voetenvegen bij vertrek, gingen de zandstrooier bij, en kon de lok weer rustig optrekken. Zie ook het verhaaltje bij Bergen op Zoom (Roosendaal deel 2)op www.sleutelspoor.nl
SK
-
L.S.,
Heb het even opgezocht in mijn Opa's leerboek - DE LOCOMOTIEF (HARE SAMENSTELLING EN BEHANDELING van S.M. GAASTRA uit 1925)
Citaat : (blz. 302) Behalve om bij het aanzetten en zoo noodig ook onder den rit op gladde gedeelten van den weg, het doorslaan te beletten, dient de zandstrooier tevens om bij het remmen op gladde rails het glijden tegen te gaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCAN0009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCAN0009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCAN0008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCAN0008.jpg)
Theo.
-
Zeer duidelijk, discussie over dit onderwerp gesloten ;D
-
L.S.,
Heb het even opgezocht in mijn Opa's leerboek - DE LOCOMOTIEF (HARE SAMENSTELLING EN BEHANDELING van S.M. GAASTRA uit 1925)
Citaat : (blz. 302) Behalve om bij het aanzetten en zoo noodig ook onder den rit op gladde gedeelten van den weg, het doorslaan te beletten, dient de zandstrooier tevens om bij het remmen op gladde rails het glijden tegen te gaan.
hebben we allemaal weer wat geleerd :)
-
Op een sik zitten ook zandstrooiers en ook op de 6700 van acts weet ik uit ervaring en die gebruiken ze ook, maar die moet je niet te ver open zetten anders slipt et ook weer teveel.
MVG Fridzie
-
Ik gebruik eerder zand bij het aanrijden dan bij het remmen, hoewel het zonder problemen te doen is. Over het algemeen moet je er rekening mee houden dat bij te sterk remmen de wielen kunnen gaan glijden. Ik heb voor de machinisten in opleiding een schema dat ik altijd laat zien en ze laat leren. Hierin staat eigenlijk de wrijvingscoeefficent tussen rails en wielen, en hoe je deze kunt beeinvloeden (en wat er gebeurd als het te laat is, glijden dus) Dan is er maar een ding wat je kunt doen en dat is kompleet de remmen lossen en opnieuw een remming inleiden. Dat dit enige moed vergt is duidelijk. Tevens is bij sommige treinstellen het noodzakelijk om als je remt en de wielen blokkeren, deze te lossen en zelfs wat tractie te geven. Dit moet je doen omdat sommige remsystemen automatisch inschakelen zodra het wiel stilstaat. Deze lost pas als er tractie gegeven word. Met al deze kennis is men hier in Zwitserland in staat om de herfst en winter zonder vierkante wielen te rijden ;-) Wij hebben ook genoeg bladeren hier en gebruiken toch geen sandite ;-)
Meestal gebruik ik als ik met een RABe 525 (NINA) bij miezerig weer eerder de magneetrem. Deze is eigenlijk te verwaarlozen als "rem", maar geeft net iets meer trekkracht op de rails die het blokkeren voorkomt. Deze kun je met de hand inschakelen, maar komt automatisch als je een snelremming maakt. Verder zijn de moderne loks voorzien van slipbeveiliging die hun werk erg goed doen en die op verschillende niveaus werkt, erg interessant allemaal. Een GTW rem je bijvoorbeeld bij slecht weer dan meestal met de noodrem. Dit systeem verdeelt de remkracht over alle aanwezige assen, ipv de container die alles elektrisch probeert tot stilstand te krijgen.
Groeten uit Zwitserland waar we in het afgelopen uur alweer 6 cm sneeuw hebben gekregen
Bas
enne....goede en veilige jaarwisseling allemaal :-)
-
Voor de liefhebbers heb ik hier nog een zak liggen. Kan ik meenemen naar Houten volgend jaar.
Wel belgisch zand ;D
dave
-
Dave, zit dat belgische zand dan ook in een puntzak?
Mvg
Wim.
-
Wim,
Voor jouw zitten er twee punten in. ;D