BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Rob Bogers op 30 December 2008, 18:45:45

Titel: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: Rob Bogers op 30 December 2008, 18:45:45
Ik was bezig een aantal rijtuigen te voorzien van verlichtingsleds. Op zich werkt dit goed en om stroombesparende maarteregelen te nemen heb ik een van de rijtuigen voorzien van een functiedecoder zodat ik bij treinstilstand de verlichting kan uitschakelen. Nu had ik de rijtuigen voorzien van de Viessmann koppelingen gebaseerd op de Profi-koppeling van Fleischmann (5048) maar dit bevalt niet echt. De koppelingen vers uit het zakje koppelen geweldig maar eenmaal onder de rijtuigen, moet ik de rijtuigen toch met een aardige kracht tegen elkaar duwen om de zaak gekoppeld te krijgen en 9 van de 10 keer maken de contacten in de koppelingen geen contact en schieten over elkaar heen. Iets verbuigen kan nagenoeg niet daar het nogal fragiel in elkaar zit. Ook lijkt het of de bedrading in de weg zit bij het inschuiven van de koppeling in de NEM 362 schacht. De weerhaakjes komen net niet vrij achter de schacht en klikken dus niet echt vast. Iets uitvijlen kan natuurlijk maar dat lijkt me niet echt de bedoeling. Nu heb ik ook als vervanger tweepolige spanningsstekkertjes van Tams maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat tussen rijtuigen moet bevestigen, immers op een of ander manier hangt dat toch los tussen de rijtuigen. Heeft iemand misschien een oplossing voor mij want om nu elk rijtuig te voorzien van een functiedecoder lijkt mij iets te ver gaan.
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: wisselstromer op 30 December 2008, 18:56:44
Hallo rob.
Kijk eens naar de koppelingen van Heljan.
Ze zijn 4 polig en kosten ongeveer net zo veel als de viessmann, die maar 2 polig is .
En deze werken altijd :)
had de zelfde problemen als wat je verteld.

Gr.Patrick
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: Rob Bogers op 30 December 2008, 19:09:41
Zijn dit ook kortkoppelingen? De enige afbeelding die ik kon vinden was zwaar overbelicht, verder alle sites die ik kan vinden over Heljan zijn in het Deens of de koppelingen zijn niet te vinden op die site. Heb je misschien een nummer voor mij?
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: Ben op 30 December 2008, 19:13:14
Heljan 850211.

Gr, Ben.
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: Ben op 30 December 2008, 19:18:31
En als aanvulling: Conrad heeft ze van Tams en volgens mij zijn deze exact hetzelfde als die van Heljan.

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=247008

Gr, Ben.
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: Hookies op 30 December 2008, 19:33:57
Kan dit ook voot N-spoor? Dat zou een enorme winst kunnen betekenen voor mijn wel/niet boostergedrag ten aanzien van mijn schaduwstation. Immers, dan kan ik via een FD de verlichting van rijtuigen in het schaduwstation uitzetten zonder voor alle wagons een functiedecoder te moeten aanschaffen of door veel eerder een booster in te zetten.

Mvg,
Martin
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: wisselstromer op 30 December 2008, 19:52:56
Kan dit ook voot N-spoor? Dat zou een enorme winst kunnen betekenen voor mijn wel/niet boostergedrag ten aanzien van mijn schaduwstation. Immers, dan kan ik via een FD de verlichting van rijtuigen in het schaduwstation uitzetten zonder voor alle wagons een functiedecoder te moeten aanschaffen of door veel eerder een booster in te zetten.

Mvg,
Martin

Kijk eens bij www.krois-modell.at/produkt/stkupp (http://www.krois-modell.at/produkt/stkupp)
daar staan N spoor stroomvoerende koppelingen

Gr.Patrick
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: henk op 30 December 2008, 21:24:11
En als aanvulling: Conrad heeft ze van Tams en volgens mij zijn deze exact hetzelfde als die van Heljan.

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=247008

Gr, Ben.

De Tams koppelingen zijn juist exact hetzelfde als die van Viessmann. Viessmann betrekt de koppelingen ook van Tams. Geven geen 100 procent betrouwbare electrische verbinding, maar koppelen wel het gemakkelijks van alle stroomvoerende koppelingen die ik ken.

Van de koppelingen die wel een 100 procent betrouwbare electrische verbinding bieden, koppelt Heljan naar mijn mening het gemakkelijkst.

Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: Chris op 30 December 2008, 21:28:19
Heljan en Roco inderdaad het beste (de boel klikt in elkaar)
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: HarryS op 30 December 2008, 21:33:24
Hallo,

Net als Chris, heb ik de Roco 4-polige stroomvoerende koppelingen tussen rytuigen zitten.
Deze zijn volgens mij, veel betrouwbaarder dan bv. de Viessmann. Koppelingen gaan goed in- en uitelkaar.  Kortom, nul problemo hier.

Groetjes

Harry Stipkes
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: br194 op 30 December 2008, 22:44:42
Hallo Rob,

Ik heb ook ervaring met de profikoppeling met stroomdoorvoer van Viessmann, en ik kan jou probleem gedeeltelijk onderschrijven.
Ze koppelen inderdaad wat moeilijk, je hebt wat meer druk nodig om ze te koppelen, maar heb geen probleem met de contact overdracht, deze is gewoon goed.
Het probleem met de draden heb ik ook ondervonden en heb hiervoor 2 klein gaatjes onderin de bodem plaat van de wagon geboord om hem zo veel mogelijk ruimte te kunnen geven, en dit werkt naar tevredenheid.
Bij enkele stellen heb ik ook de 4 pollige stroomdoorvoerende koppeling van Roco gebruik, maar deze is heel gevoelig indien de hoogte niet exact klopt.
Koppelen gaat nog iets moeilijker dan bij de Viessmann, maar als ze vast zitten zitten ze ook geweldig goed. Wel erg fragiel, omdat hier 4 contacten op zitten.
Indien de hoogte niet exact klopt verbuigen de contacten snel.
Eigenlijk alleen geschikt voor vaste treinstellen.
Ander probleem bij deze koppeling vind ik de 4 draden die doorgevoer moeten worden, dit beperkt nog meer de beweegbaarheid van de koppeling.
De krois koppeling ken ik wel en ziet degelijk uit, maar heb hier geen praktische ervaring mee, dus kan er niet over oordelen wat betreft gebruik en betrouwbaarheid.
Ook heb ik de stekkerverbinkjes van GM&S geprobeerd, werkt op zich wel maar je blijft altijd tussen de wagons de draden zien.

Willem
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: Rob Bogers op 31 December 2008, 14:08:30
Ik heb inmiddels het nummer van Heljan gekregen en zo te zien zien ze er goed uit. Ik vroeg me alleen af of dit zogenaamde kortkoppelingen zijn. Mocht het 4-polige gedeelte in de weg zitten want 4 draden raak je zo makkelijk onder het rijtuig niet kwijt knip je de 2 overige (indien niet nodig) gewoon af. Maar dan alleen als je 2 polen gebruikt natuurlijk.
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: maartenvanderburgt op 31 December 2008, 15:27:20
Voor zover ik weet en aan de plaatjes te zien zijn dit geen kortkoppelingen.
De enige koppeling die een echte kortkoppeling is (gaat worden) met een aantal contacten en daarbij ook nog eens digitaal aanstuurbaar,  is vorig jaar op Neurenberg getoond door een nieuwe firma. Hopelijk is er op Neurenberg 2009 meer nieuws over deze ontwikkeling.

Maarten.
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: René Huibers op 31 December 2008, 15:42:56
De Tams koppelingen zijn juist exact hetzelfde als die van Viessmann. Viessmann betrekt de koppelingen ook van Tams. Geven geen 100 procent betrouwbare electrische verbinding, maar koppelen wel het gemakkelijks van alle stroomvoerende koppelingen die ik ken.

Van de koppelingen die wel een 100 procent betrouwbare electrische verbinding bieden, koppelt Heljan naar mijn mening het gemakkelijkst.



De koppelingen van de conrad link (tams), zijn toch echt niet de twee polige viessmann koppelingen. Ze lijken mij verdacht veel op 4 polige de heljan koppelingen.
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: Ben op 31 December 2008, 15:47:48
Rob,

Heb zo´n Heljan setje voor me neus. In elkaar gestoken bedraagt de lengte 15,3 mm. Het hangt af van je type rijtuigen of dit optisch mooi is. Bij b.v. mijn blokkendozen stel is dit precies goed.

De 4 polige Tams van Conrad zijn exact hetzelfde als die van Heljan waar wij het over hebben.

Gr, Ben.
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: HarryS op 31 December 2008, 20:39:37
Hallo,

Het doorvoeren van de draden is eigenlijk heel makkelijk en dat heb ik zo gedaan:

(http://farm4.static.flickr.com/3276/2996270272_9d775d736a.jpg)

In het onderstel en in het interieur heb ik een gleuf gemaakt en daar de draden doorheen gevoerd. Zo kan de koppeling makkelijk en ongehinderd uitzwenken.

Groetjes

Harry Stipkes
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: henk op 31 December 2008, 20:54:18
Voor zover ik weet en aan de plaatjes te zien zijn dit geen kortkoppelingen.
De enige koppeling die een echte kortkoppeling is (gaat worden) met een aantal contacten en daarbij ook nog eens digitaal aanstuurbaar,  is vorig jaar op Neurenberg getoond door een nieuwe firma. Hopelijk is er op Neurenberg 2009 meer nieuws over deze ontwikkeling.

Maarten.

Heljan/Tams koppelen keurig kort, evenals Roco trouwens.
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: henk op 31 December 2008, 21:01:05
Rob,

Heb zo´n Heljan setje voor me neus. In elkaar gestoken bedraagt de lengte 15,3 mm. Het hangt af van je type rijtuigen of dit optisch mooi is. Bij b.v. mijn blokkendozen stel is dit precies goed.

De 4 polige Tams van Conrad zijn exact hetzelfde als die van Heljan waar wij het over hebben.

Gr, Ben.

Je hebt gelijk.  :-[ Sinds kort staan ze ook op de site van Tams (http://www.tams-online.de/htmls/produkte/sk/produkte_sk.html). Ik vraag me wel af of Tams die zelf heeft ontwikkeld. Bij mijn weten zijn ze door Heljan ontwikkeld voor een Belgisch treinstel (Olaerts Break), waarna ze ook los in de verkoop kwamen.
Tot nu toe kende ik van Tams alleen de profi-versie. Die wordt ook door Viessmann op de markt gebracht.

Hoe het ook zij. Stroomvoerende koppelingen zijn altijd een compromis tussen koppelgemak en contactzekerheid. De Heljan/Tams/Conrad koppelingen bieden mijns inziens het beste compromis. Absoluut contactzeker en toch vrij eenvoudig te ontkoppelen. Ze zijn alleen aan de forse kant. Onder de Lima DDM rijtuigen bleken ze niet te passen.
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: Rob Bogers op 01 January 2009, 10:21:59
Als ze eenmaal onder de rijtuigen/wagons zitten let je er toch niet zo op denk ik. Als de koppeleigenschappen maar goed zijn en daar heb ik voldoende antwoorden op gekregen. In ieder geval beter dan die van Viessmann, dat is "prut".
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: henk op 01 January 2009, 11:24:13
Mooi zijn (stroomvoerende) koppelingen zelden. Maar onder de DDM rijtuigen passen ze gewoon niet, omdat de koppelschacht bij de dubbeldekkers erg dicht op de bodemplaat zit. De platter uitgevoerde koppelingen van Roco passen net wel.

Maar als ik kan kiezen tussen Heljan en Roco, dan altijd de Heljan koppelingen.
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: Northlander1983 op 01 January 2009, 11:36:50
Persoonlijk zeer goede ervaringen met de Roco koppelingen.
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: henk op 01 January 2009, 11:43:25
Bij enkele stellen heb ik ook de 4 pollige stroomdoorvoerende koppeling van Roco gebruik, maar deze is heel gevoelig indien de hoogte niet exact klopt.
Koppelen gaat nog iets moeilijker dan bij de Viessmann, maar als ze vast zitten zitten ze ook geweldig goed. Wel erg fragiel, omdat hier 4 contacten op zitten.
Indien de hoogte niet exact klopt verbuigen de contacten snel.
Eigenlijk alleen geschikt voor vaste treinstellen.

Ik deel deze ervaring.
De Roco koppelingen maken uitstekend contact, maar je moet zorgvuldig en eigenlijk niet te vaak koppelen en ontkoppelen.
Dat gaat bij de Heljan koppeling veel gemakkelijker en zonder risico. Zit knap in elkaar.
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: RobbertJan op 01 January 2009, 15:01:28
Ik heb vandaag koppelingen van Tams gekocht via Conrad, kijken of deze beter
bevallen dan de Viessmanns.
De pennetjes van de Viesmann buigen snel uit model en maken dan slecht of geen contact.
Helemaal in bochten en wisselstraten.
Ik heb een paar vaste stammen met rijtuigen die ik maar ga voorzien van Tams koppelingen.
dan kan ik ook nog eens wat experimenteren met de 2 overgebleven polen  :P
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: maartenvanderburgt op 01 January 2009, 16:10:08
Heljan/Tams koppelen keurig kort, evenals Roco trouwens.

Maar daarmee zijn het nog geen kortkoppelingen.

Zie ook het verschil tussen de nu door Roco niet meer geleverde universele koppeling en de echte Roco kortkoppeling.

Welke Roco dan trouwens?

Maarten.
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: Reinier Z. op 01 January 2009, 17:26:47
de nu door Roco niet meer geleverde universele koppeling

Zijn weer gewoon leverbaar hoor: http://www.roco.cc/index.php?id=15&Anfangsposition=99&artikelnummer=40395

Welke Roco dan trouwens?

Deze: http://www.roco.cc/index.php?id=15&Anfangsposition=99&artikelnummer=40345
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: henk op 01 January 2009, 21:48:49
Maar daarmee zijn het nog geen kortkoppelingen.

Zie ook het verschil tussen de nu door Roco niet meer geleverde universele koppeling en de echte Roco kortkoppeling.

Welke Roco dan trouwens?

Maarten.

De Heljan koppelingen koppelen dus keurig kort, vergelijkbaar met profi en de Roco kortkoppeling.

Overigens ben ik niet erg onder de indruk van het verschil tussen de Roco kortkoppeling en de Roco Universal. Al was het maar omdat de verschillen tussen de plaatsing van kortkoppelmechanieken en nem-schachten een aanzienlijk grotere variatie vertoont. Op de meeste Mehano wagens kun je plaatsen wat je wil, maar kortkoppelen doet het nooit, om maar een voorbeeld te noemen.
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: maartenvanderburgt op 02 January 2009, 15:00:09
De Heljan koppelingen koppelen dus keurig kort, vergelijkbaar met profi en de Roco kortkoppeling.

Wat is keurig kort?
Stel ik pak 2 Roco kortkoppelingen en koppel 2 wagons. Stel de afstand tussen de buffers is dan 1 mm.
Hoeveel is dan de afstand tussen de buffers bij de Heljan koppeling?

Als ze werkelijk kortkoppelen ga ik ze misschien ook gebruiken.

Maarten.
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: Ben op 02 January 2009, 16:01:23
Heb zo´n Heljan setje voor me neus. In elkaar gestoken bedraagt de lengte 15,3 mm.
Maarten,

De maat t.o.v. Roco kortkoppelingen scheelt niets, paar tienden van mm.

Stel ik pak 2 Roco kortkoppelingen en koppel 2 wagons. Stel de afstand tussen de buffers is dan 1 mm.
Hoeveel is dan de afstand tussen de buffers bij de Heljan koppeling?

Gr, Ben.
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: lokloods op 02 January 2009, 16:47:54
Kan ik bevestigen.

Vr. groet,
Wiebe
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: henk op 02 January 2009, 20:59:51
Ik ook, maar ik ga het niet voor de derde keer tegen Maarten zeggen.  ;)
Titel: Re: Stroomvoerende koppelingen tussen rijtuigen
Bericht door: Rob Bogers op 15 January 2009, 09:52:44
Nadat ik jullie advies ter hand heb genomen heb ik een setje Tams (SK-4) koppelingen besteld en ik ben er zeer tevreden over. Een heel mooi mechanisme en koppeleigenschappen zijn zeer goed te noemen. Mooi ook dat er 4 spanningvoerende draden per koppeling in zitten want dat geeft alleen maar een veel beter contact. Ook heb ik nog een setje van Roco gekocht om die eens uit te proberen maar ik ga er van uit dat mijn probleem is opgelost. Hartelijk bedankt iedereen.