BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Lokwerkstatt_DRG op 30 December 2008, 17:22:54

Titel: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 30 December 2008, 17:22:54
Hallo mensen,

In deze bijdrage laat ik zien hoe de NS2444 in model tot stand komt welke ik nu begonnen ben te bouwen. Het gaat om de Philotrain welke in messing onderdelen op de markt werd gebracht door Philip Friskorn en zijn team, ergens jaren '80. Zoals gezegd krijgt het model Fremo-87 wielen welke ik al in huis heb en vorig jaar alvast heb laten aanmaken.
Dit, omdat ik met mijn model straks ook op mijn in aanbouw zijnde  modulebaan Weidenberg (zie mijn website voor meer info) wil en kan gaan rijden. Anders staat het model maar in de vitrine, en dat wil ik dus niet. het model heeft voor mij een mooie herinnering aan vroeger...Ik ben verder niet zo'n NL-rijder, maar dit model vind ik echt geweldig! Wie niet??  ;)

Hier is trouwens het draadje over het grote voorbeeld te vinden, en ik verwijs dus beide draadjes even naar elkaar voor het gemak.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=16244.0

Het model: Ik ga dit prachtig model in de kleur bruin spuiten, met een gedeeltelijk geel hekwerk zoals Harry in het andere draadje een foto van had ingestuurd. Er komen dus witte  NS-vignetten op (moet ik nog kopen, geen idee waar maar dat hoor ik hier wel  ;D ) Tevens een stel rode zwaailampen conform de periode vanaf 1985/1986. Deze wil ik ook werkend op het model hebben, en dat kan mooi worden gerealiseerd met de decoder waarop ook deze functies zitten. Vroeger werd er standaard een print in het model gebouwd waarop met wat diodes een richting afhankelijk seinbeeld kon worden weergegeven, ik laat dat achterwege want het model rust ik uit met de lichtsetjes van Digirails. De decoder is een ESU Lokpilot 3.0 DCC. Over de Digirail lichtsetjes nog even een vraag:
deze zijn dus bedoeld voor de Roco variant. Wat ik niet weet is welke spanning je moet aanhouden om de printjes te voeden. M.a.w.; welke spanning geeft de print van de Roco 2400 aan de lichtprintjes van Digirail/
Is dat 12 Volt, of 1,5? Iemand een idee?

Hier het eerste begin, alle onderdelen nog maar eens neergelegd voor de foto:
(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_01.jpg)

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_02.jpg)

Een klein uurtje later zit het model alweer grotendeels in elkaar wat ook niet zo spannend is verder...Het enige waar je op moet letten is dat de beide neuzen mooi op de huif gesoldeerd worden. Mijn huif was niet helemaal recht daar het in de verdrukking had gezeten in de doos...na enig herstelwerk is dit de voorlopige tussenstand;

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_03.jpg)

En een opname van het machinistenhuis;

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_04.jpg)

Normaliter zou ik lekker even door kunnen gaan met solderen, maar de kleine man wordt wakker dus dat gaat voor  ;D Hij ziet al dat het een trein wordt, dus dan doe ik het nog goed  ;D

Wordt voortgezet op korte termijn!

grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Dennis op 30 December 2008, 19:35:05
Edwin,

Leuk zo`n soldeer verslag.
Had je deze kit al lang in de kast liggen of heb je hem onlangs aangeschaft?

Grts,
Dennis
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: ronald56 op 30 December 2008, 19:51:32
Edwin,
Dat is leuk , laat ik nou net vanmiddag deze loc half afgebouwd in de kast zijn tegengekomen (waarbij ik de gedachte had om deze eindelijk maar eens af te gaan maken)
Sta dus vooraan in de rij om dit draadje te volgen , dus graag veel foto's plaatsen
Als er intresse  is kan ik wel een foto van mijn bouwsel plaatsen (zo mooi als die van jou zal die wel niet worden  ;D )
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 30 December 2008, 21:39:47
Hallo Dennis,

Ik had deze kit alweer een paar jaar in de doos, en af en toe (best regelmatig  ;D ) alle onderdelen er even uit, naar kijken, en dan weer inpakken. Maar daarmee komt het natuurlijk niet tot een gebouwd model.
Soms hebben andere zaken meer prioriteit, en nu heb ik er weer tijd voor.
Kreeg de kriebels bij het lezen hier over de vele aangeschafte Roco's, en bij het zien van een filmpje ervan van een vriend van me...Inmiddels een half jaar niets meer kunnen doen aan de hobby wegens een grote zolder verbouwing, maar dat is nu klaar en dus wordt het hoognodig tijd om de hete stok weer eens te pakken. Kreeg namelijk afkick-verschijnselen  :D

@Ronald, natuurlijk wil ik veel foto's ervan on-line zetten, tzt komt het ook op mijn website in een bouwverslag denk ik. Als jij nu ook eens de hete stok pakt, komt ook jouw model eens af  ;D
En ja, uiteraard mag jij ook wat laten zien hier  :D

grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Gerrit F op 30 December 2008, 22:40:41
Wat arbeidsvitaminen erbij  ;D (http://www.esnips.com/doc/6c7cb275-3caa-4196-bff5-750109f2490d/2400Loenen2006)

Gerrit F
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 30 December 2008, 22:48:12
Bah, wat mooi  ;D ;D Mooi filmpje overigens....en dat geluid bij het optrekken.

grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: vervallen op 31 December 2008, 15:08:08
@  Lokwerkstatt_DRG

Het is toch een H0 model, dan zijn de opschriften toch bij Kleinspoor
             te koop?? of heb ik het mis?

De logo's zijn er in ieder geval wel.

Spannende bouw hoor, succes,
Frederico
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: ronald56 op 01 January 2009, 18:20:46
En ja, uiteraard mag jij ook wat laten zien hier

Even het ergste stof erafgehaald en wat foto's gemaakt , misschien moet hij toch maar in de afbijt .

(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/DSCF3287.jpg)

(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/DSCF3293.jpg)

(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/DSCF3299.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Dennis op 01 January 2009, 19:10:05
Na het zien van deze twee modellen in wording is Ivo denk ik niet meer de enigste die een kit zou willen hebben ;D

Grts,
Dennis
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 01 January 2009, 21:38:16
Hallo Ronald,

Fraai model is dat wat je tot dusver hebt gebouwd!!! Wel vind ik dat de lak nogal ''pukkelig'' overkomt op de laatste foto, met welke lak en airbrush heb je het gespoten?

Mag ik je een tip geven?  Snel doorgaan met bouwen  ;D Voor de jaarwisseling moet ie klaar zijn, dus je hebt nog een heel jaar de tijd  ;D

Bedankt voor je foto's, en goed gebouwd ook!

grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 01 January 2009, 22:22:15
Hallo mensen,

Vanmiddag weer even kunnen werken aan de 2444. In pakweg twee middagen is de bovenbouw en aandrijving nu klaar en kan ik beginnen met het aanbrengen van de details.

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_05.jpg)

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_07.jpg)

Ik heb de dakhijsogen inmiddels al aangepast en wilde deze in eerste instantie gaan buigen uit messing staf, maar na een tip van Erwin Werps per mail waarin hij aangaf dat deze bij het grote voorbeeld uit plaatwerk zijn gesneden viel deze optie al meteen af. Philo heeft de meegeleverde messing hijsogen laten etsen uit 0,44 mm messing plaat wat nogal dik is en grof oogt hierdoor op het model. Ik heb het sukje plaatwerk met hijsogen aan twee zijden vlak gevijld tot 0,30 mm, en daarbij ook de randen wat dunner gemaakt waardoor de ogen er fragieler uitzien, zie onderstaande foto.

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_09.jpg)

Ook heb ik de handgrepen op de deuren op de huif uit dunnere messing staf gebogen. Philo leverde deze in 0,42 mm messing staf, ik heb ze uit 0,18 mm staf gebogen en dat ziet er veel fraaier uit. De halfronde grepen midden op de deuren heb ik zo gelaten daar ze op veel voorbeeldfoto's nagenoeg dezelfde dikte aangeven als de handrails op de voetplaat...

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS4444_11.jpg)

De aandrijving is inmiddels ook al in elkaar gezet en morgen maken we even een proefrit. Nu heb ik eerst alles droog getest en het draait zeer soepeltjes..

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_12.jpg)

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_13.jpg)

Begin van de avond even een wat kunnen doen aan de detaillering van de bufferplaten... Tevens zijn hier de fraaie wielen in FREMO-87 norm goed te zien met een flenshoogte van 0,3 mm. Ook zijn deze een stuk dunner dan de originele RP25 wielen. Het geheel oogt heel natuurlijk zo op een stukkie spoor... (kap zit er nog los op en kiert daardoor wat  ;D )

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_19.jpg)

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_17.jpg)

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_20.jpg)

Dat was het voor nu eventjes....
Wordt voortgezet!

vr grt
Edwin ;)



Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Edsko Hekman op 01 January 2009, 23:43:07
gadver, wat mooi!  ;) 8) Dit soort kunstwerken zou verboden moeten worden! Veel te confronterend voor iemand die dit niet in de vingers heeft...  :P

Zonder dollen, echt fantastisch werk. Leuk dat je alle details ook bespreekt. Ik heb er maar even een bookmarkje van gemaakt. Wie weet... in een verre toekomst...

Ben erg benieuwd naar het vervolg!

Groeten,

Edsko
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: ronald56 op 02 January 2009, 12:38:21
Wel vind ik dat de lak nogal ''pukkelig'' overkomt op de laatste foto, met welke lak en airbrush heb je het gespoten?

Dat bedoelde ik nou met "misschien moet hij wel in de afbijt"

Verf is THS  , mogelijk is de verdunning , of de druk niet goed geweest .
Gespoten met een simpele Badger , maar wel een van mijn eerste werkjes met de airbrush
Iets wat resent gespoten is , ziet er veel beter uit , dus hij kan het wel.  ;D

(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/DSCF2700.jpg)

voorbeeld
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Daniel. op 02 January 2009, 14:45:08
Die is ook errug mooi, maar wat voor seinbeeld heeft hij nou?
een gevarensein?
daniel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Huup op 02 January 2009, 14:53:05
Edwin, de kieren komen doordat de kap los is opgezet?
Mooi lokkie wel. Laat je ons nog ff raden welke lok op de foto (helemaal aan het eind van deze bouwsessie) de Filo is of de Roco? Over DKM hebben we het maar niet meer... ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: ronald56 op 02 January 2009, 15:34:14
@ Daniel
offtoppic on :
Dat zijn geen lampjes of leds , maar opplak lensjes van Tron (worden veel gebruikt bij auto modellen)
Maar ze zijn er al weer uit , en er komen nu SMD ledjes in.
offtopic off.

@Edwin , Het begint toch steeds harder te kriebelen , Ik heb alles al weer bij elkaar gezocht , maar eerst nog wat andere projecten afronden
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Ivo tB op 02 January 2009, 20:41:46
Beste Edwin,

Complimenten voor je snelle en nette bouw. Je hebt vast een weerstandsoldeerapparaat. Ik heb er aanmerkelijk langer over gedaan.

Om nog even terug te komen op de breedte van de bies. Je zou inderdaad wel eens gelijk kunnen hebben dat ik die op mijn Philotrain te breed gespoten heb, anderzijds zie ik op grootbedrijf foto's altijd dat de hele chassis rand zandgeel is. Hoe het ook zij de dikte van het chassis is bij de Philotrain groter dan bij d Roco versie. Wat correct is weet ik zo gauw niet. Een brede zandgele band oogt wel goed, maar ik zal een en ander nog eens nameten.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 02 January 2009, 21:34:29
Hallo mensen,

Iedereen allereerst een gelukkig nieuwjaar van mijn kant! Dat we maar veel mogen modelbouwen en veel plezier in de hobby kunnen beleven.

@Ivo, dank je voor de complimenten. Ik heb geen weerstandsoldeerapparaat maar een soldeerstation digitaal van 80 Watt.
Ik heb een paar keer geprobeerd met een WSA maar daar heb ik geen gevoel bij, een soldeerbout met diverse verwisselbare stiften ligt me gewoon veel beter. De één wil niet anders dan een WSA, de ander met de hete stok. ;D WSA's zou ik alleen handig vinden voor grote oppervlakken denk ik. ,aar dat gaat ook prima met de soldeerbout. Hier pas ik wat andere technieken toe op zo'n moment.

Vandaag nog wat laatste details kunnen aanbrengen zoals de remslangen, en de houders voor de zwaailichten. Dat laaste was nog wel een heel gedoe omdat het niet voor deze kit was gemaakt. Er zitten twee lipjes aan deze kleine zwaailichthouders en die vallen normaal in het frontje aan de voor en achterzijde, maar ik heb een kit zonder sleufjes in de kopse kanten. Dus deze lipjes heb ik eraf gevijld en in model moeten vijlen (halfrond met sterke kromming bovenin) met de contouren van de kopse kanten en er dan ''koud'' aanzetten zonder enig houvast. Zowel horizontaal als verticaal moet dat er meteen goed opzitten....niet dus ;D Paar keer overnieuw en net zolang tot ze goed zitten.

Ik ben met name bezig geweest vanmiddag met de aandrijving geheel af te stellen. Er zaten een paar schroeven bij welke in de truckstellen met tandwiel gaan die nogal verroest waren en dat liep dus erg zwaar tijdens een rit op de rails. Het model bonkte daardoor ietwat en hierdoor hadden de truckstellen de neiging lichtjes te willen gaan ''stuiteren'' bij de binnenste assen. Bij NEM of RP25 wielen met hogere flens is dat niet zo'n probleem (afgezien van dat het niet mooi oogt) omdat deze flenzen ze wel in de rails houden, bij FREMO-87 wielen luistert dat zeer nauw.
De dieseltank met laag geplaatst gewicht had ik toen nog niet gemaakt en dat eerst maar eens gedaan omdat de voetplaat anders nogal licht was voor de proefrit. Eerst de schroeven helemaal ontdaan van roest en licht gepolijst en nu lopen de truckstellen heel licht en soepel. Hierdoor is ook het minimale bonken afgelopen wat bij deze wielen met flenshoogte 0,33 mm dus echt funest is zo was hier vanmiddag gebleken. Ontsporing ook op een simpel rechte stuk rails is dan het gevolg anders. De spanning stijgt op het moment dat ik het model op een zelfgebouwd wissel zet met code 60 rail. Zou alles passen, rijdt het model goed? Loopt er niets aan? etc
Nee dus  8) en dat had ik al een beetje voorzien....de dieseltank heeft van die messing banden eromheen, en dat gaf een klein probleempje daar ze nét de bovenzijde van de railstaaf raakte ... Op de foto's kun je al wel zien dat het echt zeer kritisch is.

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_21.jpg)

Daartoe heb ik aan de onderzijde van de tank de banden moeten wegslijpen en nu gaat alles goed. Dat is het nadeel van het rijden met  deze exact op schaal zijnde wielen, alles luistert erg nauw.
Het model heb ik motorisch helemaal klaar, gesmeerd en afgesteld en lopt als een zonnetje en kruipt zelf bij een eenvoudige trafo erg goed, dit mede dankzij de grote Mashima met groot vliegwiel.
Technisch is het model nu helemaal klaar in analoge toestand. Morgen ga ik me kwaad maken op de aangepast hekwerkjes en dan gaan we naar de spuitcabine toe....(eerst nog stralen met alu-oxide)

Hier nog even een paar foto's van het model....

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_22.jpg)

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_23.jpg)

Let op de dieseltank die nu net vrij van de bovenkant railstaaf ligt.

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_25.jpg)

Andere keer weer verder....

grt
Edwin ;)



Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: 1795 op 02 January 2009, 21:37:38
Het blijft mooi he, blank messing.
Bijna zonde om te spuiten.. ;D

Edwin
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: rail4marcel op 02 January 2009, 21:40:14
Inderdaad echt schitterend. Zou je hem niet gewoon zo houden :P
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 02 January 2009, 21:47:42
Ja, blank messing is ook erg mooi om te zien, vind ik zelf ook. Ik maak daar meestal veel foto's van  :D
Maar helaas, ze gaat echt naar de spuiterij  ;D Eigenlijk wel maf ook...doe je zo je best op het aflakken van het model om het vervolgens weer viezer te maken met weatheren  :o ;D
Maar zo gaat het model wel meer ''leven'''...maar dat komt straks pas.

grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: rail4marcel op 02 January 2009, 21:52:31
Het zal uiteindelijk wel prachtig worden. Daar ben ik nu al van overtuigd.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Dennis H0 op 03 January 2009, 10:12:15
daar mankeerd mijn inziens helemaal niks aan, ziet er bijzonder fraai uit.
Daarnaast vind ik het een kunst als je dit kan.

Succes verder
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 03 January 2009, 13:30:29
Vandaag even geen tijd voor de hobby, maar wat ik al wel kan vertellen is dat de Digirail setjes never nooit gaan passen zoals bij de Roco geconstrueerd is omdat de truckstellen dusdanig dicht achter de fronten zitten en draaien, dat past echt niet.
Optie is om de printjes in vieren te gaan zagen en dan de onderlinge printbanen weer met draadjes te gaan herstellen, maar daar ga ik eerst lekker over bomen...
Optie twee is de conventionele manier van verlichten, namelijk de ultra microlampjes waarbij dan het omgekeerd L-sein zal komen te vervallen of ik moet daar ook iets op verzinnen. De Philo lantaarns steken ongeveer 3mm in het model naar binnen waar je de micro lampjes in hoort te schuiven, en daar passen voor het L-seinbeeld geen twee lampjes van in het messing buisje. Ruimte voor een lichtgeleider is er ook niet echt denk ik, anders kon ik daar met twee micro lampjes het omgekeerd L-seinbeeld mee aansturen maar dat moet ik volgende week maar even bekijken.
De printjes van Digirails komen wel weer eens van pas als ik een Roco ga kopen en pimpen  ;D want de prijs van Euro 98,= valt best wel mee voor dat mooie model. Zo zie je maar, soms zit iets mee, en soms moet je ineens van alles gaan aanpassen om het naar 't zin te krijgen. Dat maakt deze hobby ook zo leuk op die manier, het zoeken naar oplossingen en verbeteringen...


Wordt voortgezet.

grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: DB143 op 03 January 2009, 14:35:57
@ Edwin,

Ik heb mijn bedenking bij de lage plaatsing van de brandstoftank.
Heb hier ook een 2400 van Philotrain, als deze op de rails staat zit er toch
ongeveer 1,5 bijna 2  mm ruimte tussen de tank en bovenkant railstaaf.

Als ik foto´s bekijk van de echte lok zit er toch echt meer ruimte tussen de tank en de rails, zeker 20 cm.
Zoek maar eens op.

Dat net vrij zijn van de railstaaf, zeg een halve mm. lijkt mij niet correct, ook voor het rijden op de baan, bij de minste onevenheid komt de tank tegen de rails aan.
Ookal is de baan superstrak aangelegd.

Graag je reactie.
Succes met het leuke project!

Rob

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Dolf44 op 03 January 2009, 15:13:01
Toevalligerwijs ben ik mijn dia's aan het digitaliseren en kwam daarbij deze tegen. Alhoewel slecht te zien, lijkt de onderkant van de dieseltank iets lager te komen dan de onderkant van de aspotten en nog ruim boven de rail.

M.v.g. Dolf.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Dolf44 op 03 January 2009, 15:16:49
Deze dus.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Capture_00020.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Tedo op 03 January 2009, 16:09:23
Leuke foto Dolf; ga je ons met meer van dergelijke platen verblijden?  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Floris Dilz op 03 January 2009, 16:17:11
op de foto van t model zie je bijna geen ruimte tussen voetplaat en bovenkant van t draaistelframe, in t echt zit daar wel ruimte, dus de loc mag gewoon wat hoger op zn pootjes komen te staan, lijkt me wel te doen toch?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 03 January 2009, 16:40:36
Bedankt voor de reacties en suggesties mensen, en Dolf bedankt voor de mooie dia.
Ik denk dat in het echt er een cm of 10 a 15 ruimte zal zitten tussen de onderzijde dieseltank en dat is in model iets meer dan een mm, ik heb nu 0,65 mm door het wegnemen van de banden. Voor het weghalen van de banden onder de tank raakte deze net de bovenkant railstaaf. Ik zal eens kijken of ik nog iets meer ruimte kan winnen door de tank anders op te hangen, maar 0,65 mm is al ruim voor mijn begrip  ;D Toc wil ik kijken of ik het kan ophogen naar een iets veiliger marge van 1 mm en ook voor het optische deel van de loc.

@Floris: Philotrain levert van die nylon bussen in twee delen welke dienen als afstandbus en draaipunt op de voetplaat, elk een andere dikte. De boel omdraaien en dus omgekeerd monteren geeft het probleem dat het model weer te hoog op de pootjes komt te staan, en tevens dat het model wat wiebelig wordt. Ben ook niet helemaal blij met deze manier van draaipunt constructie, maar het voldoet in technisch opzicht prima nu en het heeft nu een stabiele en rustige loop. Blijft een ontwerp van dertig jaar terug natuurlijk..Toch zal ik kijken of ik dit iets kan ophogen met een vulringetje van 0,5 mm of zoiets, maar dat is dan puur voor de optische reden ervan. Alhoewel....nee, natuurlijk niet! Ook de tank zal dan hoger komen te liggen daar deze aan de voetplaat hangt en dan ook wordt opgehoogd door het verschil groter te maken tussen de truckstellen en de voetplaat  ;D

Eureka dus hier....ga er nu me aan de slag...straks nog een foto ervan mensen ;D
Bedankt voor jullie input tot zover!
Ga ondertussen een plannetje beramen voor de Digirails printen waarop ik zelf het antwoord heb gevonden v.w.b de voedingsspanning ervan.
(is 12 Volt, en functioneerd dan prima, zie mijn eerste posting met de vraag daar.)

grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Hans Reints op 03 January 2009, 16:46:20
Mag ik ook een duit in het zakje doen?
Hier wat plaatjes van het 1 op 1 geval. Ruimte BS brabdstoftank is niet veel. Zeker niet als er net gebunkerd is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2482__Rsd_2_038.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2482__Rsd_2_038.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2486__Rsd_4_046.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2486__Rsd_4_046.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2493_Vlaardingen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2493_Vlaardingen.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2512__Rsd_4_047.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2512__Rsd_4_047.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rsd_4_045.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rsd_4_045.jpg)

SK
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Tedo op 03 January 2009, 16:57:48
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rsd_4_045.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rsd_4_045.jpg)

Waren dit de, op de 2501 na, laatste bruine 2400'en (dus 2417, 2488, 2490, 2505, 2514)?

Hier nog een foto waarop je goed kan zien hoe dicht de tank op de spoorstaven zit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_2445b.jpg)
Bron: Utrechts archief
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Hans Reints op 03 January 2009, 17:03:20
Nee de 2488 deed hier nog steeds dienst op Bergen op Zoom,(zie www.sleutelspoor.nl draadje Roosendaal en dan deel 2) maar haar dagen waren wel geteld.
SK
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Tedo op 03 January 2009, 17:18:48
Ah, dan was die vijfde loc toch een andere, misschien de 2501 wel, het kan zijn dat die toch ook even aan de kant gestaan heeft.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 03 January 2009, 17:19:20
Bedankt voor de vele foto's, maar eigenlijk heb ik ze liever in de andere draad over het grootbedrijf voor het gescheiden houden van 1:1 en modelomzetting, mag dat? Niet dat ik niet blij ben met jullie bijdragen, integendeel.  ;)
Anders wordt het straks nog onoverzichtelijk en lopen twee draadjes door elkaar heen.

Ik heb de oplossing al gevonden en verholpen, en hierbij het resultaat van wat ik heb gedaan;
Op de onderstaande foto kun je zien dat links het model hoger op de pootjes is komen te staan, rechts in beeld nog de ''oude'' situatie en dus hangt het model nu iets scheef wat logisch is.

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_26.jpg)

Ik heb een stukje messing plaat van 0,32 mm geknipt en er een gat van 1,2 mm in gezaagd voor de bout welke door de voetplaat heen gaat welke het truckstel op zijn plek houdt en zorgt voor het draaipunt ervan.
Dat slaat twee vliegen in één klap nl. de ruimte tussen tankbanden en bovenkant railstaaf is nu 0,97 mm en dus echt zeer veilig bij het rijden op Pur rails, en tevens staat het model nu hoger op de pootjes wat optisch iets fraaier staat en dus daarmee de ruimte tussen de voetplaat en het draaistelframe.
Onderstaande foto toont het verschil met beide truckstellen opgehoogd

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_27.jpg)

De oplossing was dus erg simpel en doeltreffend. Ik heb zelf geen enkele foto van het model in het grootbedrijf waar ik dit soort zaken uit kan afleiden, dus jullie hulp is voor dit soort Nederlandse modellen zeer welkom gebleken!!
Bedankt mensen!

grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Gerrit F op 03 January 2009, 17:45:14
Al met al een bijzonder mooi bouwwerk.

Misschien heb je wat aan deze materieeltekening (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/154308) uit het Utrechts Archief.
" Catalogusnummer:   154308
Datering:   01/05/1965 - 31/05/1965 (1 - 31 mei 1965, 20e eeuw)
Beschrijving:   Afbeelding van een materieeltekening (lengtedoorsnede) van Een diesel-electrische locomotief uit de serie 2400/2500 van de N.S".

Gerrit F
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: stig op 03 January 2009, 17:46:23
Zo oogt ie goed Edwin.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: ChrisTM op 03 January 2009, 18:24:30
Ziet er strak uit Edwin.
Voor de verlichting kan je voor de front- en sluitlichten het beste gelijk SMD-ledjes plaatsen. Een tijdje geleden heb ik mijn Philotrain 2400 van een ESU 3.0 voorzien en eerst de microlampjes hierop aangesloten. In de praktijk bleken de microlampjes niet allemaal dezelfde helderheid te hebben. Met sorteren kwam ik nog wel een eind doch vroeg of laat gingen er toch meermalen enkele kapot. Vervangen is een crime, derhalve heb ik voor de front- en sluitlichten duurzame SMD-leds geplaats. Ook met SMD's is een L-sein niet te realiseren, er is gewoon te weinig ruimte in de lamphouder om 2 ledjes te plaatsen.
Voor de zwaailampen op het dak heb ik wel de microlampjes gebruikt en elk aangesloten op de F1 en F2 (knipper)functie.  Overigens is er voor de decoder niet veel plaats, priegelen dus.  Succes met de afbouw.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 03 January 2009, 20:58:59
Hallo,

Ik ben een beetje aan het stoeien gegaan met de Digirails printjes, er wat vanaf geslepen en ook de binnenzijde van de Philo lampen flink ingekort.
De printjes leggen nu vlak tegen de binnezijde van de fronten van de huif dus meer ruimtewinst is er echt niet.
De truckstellen lopen nu net niet meer aan tegen de achterzijde van de print dus dat gaat goed. Voordat ik deze printjes heb aangeschaft heb ik een goed bevriende mede-modelspoorder nog even gevraagd naar de exacte afstanden tussen de onderlinge lampen van de Roco versie, en die kwamen nagenoeg overeen met de Philo, dus dat is beiden op schaal zeg maar ;D

Bij het opzetten van de huif van Philotrain kan dat niet rechtstandig omdat in het m.c. huis twee messing L-profielen met schroefdraad zitten gesoldeerd om aan de huif aan de voetplaat vast te schroeven.
Daarvan heb ik al wat materiaal weggehaald omdat de aansluiting van de motor hier onderdoorgeschoven moeten worden, en de as op de beide truckstellen heb ik ook wat afgeslepen. Ben er nog niet helemaal maar het gaat toch wel lukken denk ik... :D het scheelt  nog geen halve mm bij het opzetten, dus die speling moet ik nog ergens anders vandaan toveren  :o
Al met al een leuke uitdaging vind ik dit om te doen.
Wordt voortgezet.

grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Ivo tB op 04 January 2009, 00:09:49
Beste Edwin,

Met jouw huidige ervaring in het achterhoofd ben ik nog eens naar mijn 2400 gaan kijken. Het feit dat oorspronkelijk jouw chassis te laag lijkt te staan kan ik niet verklaren uit het gebruiken van andere wielen. Volgens mij zijn die vast dezelfde diameter, alleen de flenzen zijn anders. Dus nog eens goed gekeken en onderstaande foto's gemaakt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020165.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020166.jpg)

Na nog eens kijken is het misschien zo dat je de nylon ringen voor de ophanging van de draaistellen in het chassis anders hebt gemonteerd dan ik. De buffers van mijn Philotrain model zijn keurig op de juiste (lage) hoogte van al mijn andere modellen, tenzij Philotrain een te hoge bufferhoogte hanteert.

Ook nog even gekeken naar de verlichting. Ik heb de eenvoudige weg gekozen. Ik heb de rijstkorrellampjes gemonteerd met de handige diodeschakeling, waardoor de lampjes beginnen te branden bij het rijden. De sluitseinverlichting heb ik met een rode LED gedaan en dus eigenlijk fout. Alleen de linker pit brandt. Anderzijds heb ik niet zoveel met sluitverlichting. Is eigenlijk alleen zinvol met een losse lok.

Nog even een vraag over het solderen. Je gebruikt gewoon een soldeerstation. Dat doe ik ook altijd, maar mijn model ziet er dan al snel niet meer zo uit in maagdelijk glimmend messing. Wat is daarvan nu het geheim?

mvg,
Ivo

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 04 January 2009, 12:02:32
Hallo mensen,

@ Gerrit, bedankt voor de tekening en de link!

@Ivo, ik heb de nylon bussen zo gemonteerd zoals dat staat aangegeven, boven de voetplaat de hogere ring, onder de voetplaat de lagere met verloop. De Fremo-87 wielen zijn iets kleiner in diameter, maar dat scheelt tienden..
Ik gebruik detailleringsoldeer van Carr's en soldeerverf voor de kleinere delen. Vaak gebruikt men te veel soldeer en te weinig vloeimiddel. Het kan ook zijn dat je vermogen tekort komt met je station en daardoor de punt te snel warmte verliest op het werkstuk. Reinig altijd eerst ALLE onderdelen van het messing werkstuk. Voordat ik kan beginnen met solderen ben ik eerst ruim een uur kwijt (afhankelijk van de hoeveelheid) aan schoonmaken van messing. Heel belangrijk voor de goede hechting bij het solderen.
Ik heb een 80 watt soldeerstation met een klein arsenaal aan tips en stiften, en voor de kleinere messing onderdelen gebruik ik ook wel regelmatig een 30 watt boutje met fijne tip, zeker op plaatsen waar je lastig bij komt.
Ik maak na het te solderen onderdeel deze ook meteen goed schoon met de glasvezelpotlood waardoor je een minimum aan overtollig soldeer maar hoeft weg te nemen, en daarom zien mijn werkstukken er denk ik zo schoon uit. Ik hou niet van gekledder op werkstukken  ;D en werk altijd schoon zoals men dat noemt.
Maar het begint bij het begin: niet teveel soldeertin en veel flux, en de juiste temperatuur maar dat is geen geheim voor iemand die gaat  solderen?

Gisteravond stopte ineens de Mashima motor ermee, voelde niet warm aan en dus even opengemaakt. Bleek er een koolborsteltje van één van de geleiders af te zijn gebroken. Dat wilde ik weer solderen maar dat valt niet te solderen....helaas. Het is een koolborstelblokje van ongeveer 0,6 bij 1 mm wat op een geleidertje met veertje zit van nog geen 0,15 mm dun.
Conclusie: motor overleden  ;D en bij Piet Peetoom maar een nieuwe besteld. Motor ligt natuurlijk ook al een jaar of dertig stil en had ook wat corrosie op de buitenkant zitten...

Ik zag op jou eerste foto van het voorste truckstel, en dan de linkerkant, duidelijk de stroomafnemer en roze (?) draad zitten samen met de schroef met rode isolatiering...stoort je dat niet? Zonde van het model eigenlijk vind ik. Zelf maak ik dat zwart zodat je er weinig meer van ziet.

grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Ivo tB op 04 January 2009, 14:39:46
Beste Edwin,

Jouw soldeermethode is vrijwel gelijk aan de mijne, behalve dat ik geen Carr's soldeer gebruik, maar meestal harskernsoldeer. Misschien is dat de boosdoener. Ik maak ook snel schoon na solderen met het glasvezelpotlood, maar daarmee zie je wel verschil tussen oppervlak waar het glasvezelpotlood is geweest en waar niet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8190236.jpg)

Als illustratie deze kop van een plan E RD waar ik de waterbakken en dakgoten op heb gesoldeerd. Links van de waterbak zie je duidelijk het effect van het glasvezelpotlood en op het dak de verkleuring, die haast altijd optreedt bij aan messing gesoldeerde modellen bij mij. Kan ook liggen aan niet altijd schone vingers bij solderen.

Dit ziet er ook wel redelijk uit, maar toch lang niet zo glimmend als jouw 2400

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8270049.jpg)

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 04 January 2009, 15:30:09
Klopt Ivo, als je vingers wat vuil en/of vet zijn brandt dat ook in het messing en daardoor kun je vlekken krijgen wat je er haast niet meer af krijgt. Soms hanteer ik ook de vlam en dan zie je dat ook terug komen. Maar dat is niet zo`n ramp, als het oppervlak maar goed egaal gesoldeerd is want oneffenheden zie je straks ook na het aflakken terug!  Leuk model om te maken die 1300 van MK en ziet er mooi uit Ivo. Grt Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Huup op 05 January 2009, 02:39:23
Ha Edwin,

Als ik de tekening van het utrechts Archief vergelijk met de foto's van je model, hangt de dieseltank nog steeds te laag. Ik vermoed dat men in het echt ook wel wat meer dan 11cm tussen bs en tank heeft zitten, eerlijk gezegd, en de tekening bevestigt dat.
De onderzijde van de tank zit op de hoogte van de bovenste punt van de onderzijde van wat kennelijk de houder van de zandbuis is. Bij je model zit de tank dus nu nog een anderhalve a twee mm te laag. Bij Ivo kloptie wel, wanneer je niet op tienden kijkt.

Overigens moet ik bekennen dat mn handen jeuken om ook zoiets te maken. Had ik niet nog ergens een groentewagen?

;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 05 January 2009, 08:18:07
Overigens moet ik bekennen dat mn handen jeuken om ook zoiets te maken. Had ik niet nog ergens een groentewagen?
;)

Heb je die nou nog niet af dan? ;D Dat stamt nog uit de tijd dat we Mitropa lid waren man  :)

grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Ivo tB op 05 January 2009, 10:51:48
Edwin,

Heb je in het draadje Philotrain NS 2400 in 0 op hun website ook de breedte van de zandgele bies gezien? Dan lijkt de bies en de chassishoogte van de Roco toch te klein. Alleen nameten geeft het goede antwoord, maar van de foto's krijg ik deze indruk.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 05 January 2009, 10:58:28
Hallo Ivo,

Ja, heb het gezien  ;) Ik denk dat ik de gehele zijkant maar gewoon zandgeel lak want bij de meeste foto's van het grootbedrijf is dat ook het geval behalve bij de rand van de voetplaat zelf, althans de dikte ervan want dat is zwart.

grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 06 January 2009, 12:42:01
Hallo mensen,

Ik heb contact gehad met Edwin van KleiNSpoor over de witte NS vignetten en fabrieks opdrukken voor de NS2444, deze zijn echter op het moment niet leverbaar op redelijk korte termijn.

Vraagje aan jullie: Kan en wil iemand mij toevallig helpen aan deze witte NS vignetten en fabrieksopdruk voor het m.c. huis als iemand dat nog heeft liggen?

Het gaat om setje 08 van KleiNSpoor is me opgegeven.
Ik zou er heel erg mee geholpen zijn daar ik ze binnenkort nodig heb.
Alvast hartelijk dank.

vr grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: sander1985 op 06 January 2009, 13:18:11

Edwin, ik zal binnenkort eens bij de lokale modelbouwzaak kijken, die heeft een paar mappen kleinspoor staan. Het wordt een fraai model trouwens!

Sander
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 06 January 2009, 15:10:11
Hallo Sander,

Dat zou heel mooi zijn als je dat kunt doen!
Alvast bedankt.

grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 06 January 2009, 17:25:10
Edwin, de kieren komen doordat de kap los is opgezet?
Mooi lokkie wel. Laat je ons nog ff raden welke lok op de foto (helemaal aan het eind van deze bouwsessie) de Filo is of de Roco? Over DKM hebben we het maar niet meer... ;)

Hallo Huibert,

Ja, de kieren komen doordat de kap nog niet is vastgeschroefd. De huif heb ik op een glasplaat (= vlak) gebouwd wat garanderen moet dat het straks goed aansluit op de voetplaat.
Ik heb geen bruine Roco (nog niet  ;D ) dus ik kan je geen vergelijk geven helaas...

grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: De eerste Ivo op 06 January 2009, 17:29:03
Hmm, ziet er strak uit Erwin.

Is er nu niemand die de geluiden van deze prachtige machine digitaal en afzonderlijk heeft? Volgens mij hoort er toch echt een geluidsdecoder in.

Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Rijtuigpaint op 06 January 2009, 18:06:27
Ik heb contact gehad met Edwin van KleiNSpoor over de witte NS vignetten en fabrieks opdrukken voor de NS2444, deze zijn echter op het moment niet leverbaar op redelijk korte termijn.

dat zegt ie al meer dan een half jaar..................

Als je twee afwrijf transfers nodig hebt (witte vishaken) dan kun je die van me krijgen want ik gebruik ze toch niet.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 06 January 2009, 18:11:55
Hallo rijtuigpaint,

Dat is heel aardig en netjes van je. Zijn die voor de NS2400 geschikt?
Dat heeft te maken met de grootte van het vignet.

En, heb je daar toevallig ook de fabrieksgegevens van de loc nog bij als afwrijftransfer?

Nogmaals dank voor je hulp, ik hoor graag even van je.

grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Rijtuigpaint op 06 January 2009, 18:17:53
Edwin ik heb afwrijvers van 5mm hoog of decals tot een a 4tje groot in diverse kleuren.

revisie data?

stuur Frank of te wel miss Poes een mail en vraag wat er op moet staan. Mail dat naar mij en ik print het voor je (eventueel met de vishaken er bij).

Voor de rest: vishaken op Houten as in de aanbieding: 10 voor 1,75 (5mm hoog of 2,5 mm hoog) als decals (water transfers) of kijk gewoon op mijn eigen site en blog  (http://reel-cees.blogspot.com/) want dan ben je altijd bij!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: 1795 op 06 January 2009, 19:55:45
Edwin,

Ik had je (dacht ik??) al een pb'tje gestuurd over de decals.
Ik heb nog een setje liggen, over, van een 2400 kit waar ik die niet voor nodig had verder. (moest blauw worden)
Die kun je krijgen.

Edwin
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 06 January 2009, 22:51:16
Hallo Kees en Edwin, ik neem morgen even contact met jullie beiden op over de afhandeling, ben hier uiteraard zeer maar dan ook zeer mee geholpen!! Als ik iets voor jullie kan betekenen in de toekomst trek je maar aan de bel bij me! Sander ook nogmaals dank maar ik denk dat je niet meer speciaal hoeft te kijken hoor gelet op bovenstaande. Binnenkort meer foto's over het hekwerk in aanbouw.  M vr grt Edwin
 ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Mispoes op 06 January 2009, 23:12:03
Ik heb contact gehad met Edwin van KleiNSpoor over de witte NS vignetten en fabrieks opdrukken voor de NS2444, deze zijn echter op het moment niet leverbaar op redelijk korte termijn.

Edwin maakt mooie transfers maar ik vind het onbegrijpelijk dat ie ze nu al een jaar op heeft. Zo'n courant product als een wit NS-vignet... Hij laat z'n klanten gewoon zitten... Ik hoop dat een concurrerende firma hier op in gaat springen. 
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Rijtuigpaint op 06 January 2009, 23:14:35
... Ik hoop dat een concurrerende firma hier op in gaat springen.............

Kluunspoor (http://reel-cees.blogspot.com/2009/01/aanbieding-houten-beurs.html)   ;D(tis koud heh)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Huup op 07 January 2009, 02:10:52

Ik heb geen bruine Roco (nog niet  ;D ) dus ik kan je geen vergelijk geven helaas...


Heb ik wel :)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 07 January 2009, 11:07:02
Edwin,

Ik had je (dacht ik??) al een pb'tje gestuurd over de decals.
Ik heb nog een setje liggen, over, van een 2400 kit waar ik die niet voor nodig had verder. (moest blauw worden)
Die kun je krijgen.

Edwin

Hallo Edwin,

Ik heb je een prive berichtje gestuurd op het Nul forum, de prive berichten hier op Benelux doen het niet merk ik...

Even terug naar de levering van de Transfers via Kleinspoor; Ik kan er verder niet over oordelen omdat ik voor het eerst wat wil bestellen daar en kan er verder geen oordeel over geven wat ik dus ook niet zal doen.
Maar aan de geluiden te horen duurt het dus al enige tijd...
Hij heeft er zo zijn redenen voor denk ik, maar als het een artikel is wat als ''hardloper'' kan worden beschouwd dan zou het ook prettig zijn als men dergelijke zaken gewoon op voorraad heeft.

Gaan we terug naar het model om deze verder te bespreken.
Ben gisteravond nog even aan het solderen geweest aan het hekwerk op de voetplaat. Zoals Ivo ook al aanhaalde is de handrail zoals door Philo uitgedacht wat aan de grove kant en de constructie is niet conform 1:1  Dat ga ik dus ook niet toepassen op die manier. Ik heb inmiddels 1 kant klaar en zal er wat foto's van plaatsen hier. Ik heb de staanders van messing staf 0,44 mm gemaakt en met een malletje op lengte aangebracht op de voetplaat. Daartussen dus de eigenlijke handrail, die heb ik van 0,3 mm staf gesoldeerd met omgebogen uiteinden. Een heel gefrunnik maar het staat zeer fraai. Nadeel is dat het wel kwestbaar is maar ben toch wel zuinig met mijn materieel  ;D

De inrichting van het m.c. huis is ook van start gegaan, daarover later ook meer.

grt
Edwin ;)




Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Pauldg op 07 January 2009, 14:53:56
Beste Edwin,

Ik wil me graag aansluiten bij alle vorige sprekers en mijn complimenten uitspreken over de wijze waarop je deze kit bouwt. Pijnlijk mooi en jaloersmakend. Die proto-87 wielen voegen echt iets toe. Het is natuurlijk de kift, maar ik vind de h0 uitvoering van Philotrain mooier dan de 0 uitvoering. De details zijn begrijpelijkerwijs iets vetter al zal het 0 model waarschijnlijk dichter bij het voorbeeld zijn gebleven. Modelbouw blijft een impressionistisch element hebben al streef je nog zoveel werkelijkheidsgetrouwheid na.

Ik heb een vraagje over de banden op de brandstoftank. Deze lijken op je foto's iets van de tank af te staan. is dat gezichtsbedrog of zijn ze van een T vormig profiel?

Mvg, Paul
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 07 January 2009, 16:29:06
Dag Paul,

Bedankt voor je compliment en leuke reactie.
Ik heb echt enorm veel plezier in modelbouwen en het verfijnen van modellen, dat geef ik ook rustig toe  ;D Helaas wat minder vrije tijd dan dat ik in de afgelopen jaren heb gehad maar je gezin gaat natuurlijk voor alles.
Lekker burgerlijk, maar het zei zo....ik zou mijn hobby er zo voor op willen geven als je net een kleine hebt gekregen, maar dat doen we lekker niet  ;D

Terug naar je vraag. De banden liggen niet van de tank af, maar erop vast gesoldeerd. Door de uitslag van tin en flux (vloeimiddel) krijg je wat donkere vlekken op messing wat hier lijkt op diepte...
Ik hoop je vraag zo te hebben kunnen beantwoorden.

grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: De eerste Ivo op 07 January 2009, 16:54:06
Hallo Edwin,

Als je verlichtingsprintjes in wil bouwen, zou ik je adviseren om eens te kijken naar de printjes van digitaalservice. Dit zijn omgebouwde digirails printjes, maar hierbij kun je ook rangeersein maken en volgens mij zelfs gevarensein. Ben dit op dit moment in een roco 2400 in aan het bouwen.

Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 07 January 2009, 17:38:32
Hallo Ivo,

Bedankt voor de tip. Ik denk dat ik de Digirail printjes toch maar moet gaan gebruiken daar ik ze al flink verminkt heb om het te laten passen in de 2444  ;D wat niet wegneemt dat ik nieuwsgierig ben naar de versie die jij dan nu maakt in de Roco.
Laat je daar eens wat van zien op het forum in een apart draadje? Graag!

grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: De eerste Ivo op 07 January 2009, 18:50:57
Edwin,

Is geen probleem. Ben nu nog ff ruzie aan het maken met de draadjes die er allemaal inmoeten  :-|

Succes met bouwen/painten etc verder.

ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 07 January 2009, 18:52:10
Hallo mensen,

Ik had het over de foto's plaatsen van het hekwerk in aanbouw, zie boven.
Hier wat (macro)foto's ervan:

Onderstaand een opname waar ik net de handrails heb gesoldeerd, het overtollige tin moet nog voorzichtig worden weggehaald.

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_31.jpg)

Halverwege de poetsbeurt  ;D Het lijkt nogal veel tin, maar dat komt door de close-up opname op 4 cm afstand  :)

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_32.jpg)

De gaatjes van 0,5 mm in de voetplaat heb ik eerst allemaal dicht gesoldeerd met harskern soldeer, schoongemaakt, en aansluitend weer een gaatje geboord van 0,45 mm en de messing staf van 0,44 mm gesoldeerd met detaillerings soldeer (lager smeltpunt waardoor de harskern in-tact blijft)  en dat garandeerd een stevige staander.

Hieronder even ter illustratie van de afmetingen de lineaal erbij...Duidelijk is ook te zien de dunnere grepen op de huif waar ik hetzelfde trucje heb uitgevoerd met de gaatjes dichten...

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_33.jpg)

De staanders worden aansluitend nog allemaal een keer gericht en de top mooi vlak gevijld.

En dan nog even wat getest en gefrut met de printjes van Digirail  ;D maar daarover later meer...en nee, die draadjes blijven niet zo bungelen  ;D  ;D

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_30.jpg)

Later meer.....

vr grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Gerrit F op 07 January 2009, 18:56:02
Startkabels  ;D

Mooi werk, die railing.

Gerrit F
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 12 January 2009, 09:13:43
Hallo mensen,

Afgelopen weekend heb ik het model afgelakt maar heb er nog geen foto's van gemaakt. Dat doe ik wel als het model helemaal klaar is want ik moet nog een paar kleine details verder afwerken.
Ik zal dan aansluitend ook nog wat foto's plaatsen als het model is geweatherd. Maar tussendoor de verlichting verder inbouwen en dat gaat nog wel wat tijd kosten om alles pas te maken.

Van Edwin 1795 heb ik de NS vignetten en revisie ontvangen en Rees-Cees  ( http://www.rees-cees.nl/ ) gaat deze set dan in het wit aanmaken voor me. Beiden heel erg bedankt nogmaals voor de medewerking!!!

Op het moment dat ik de zijkant van de voetplaat op kleur wilde brengen met Philo zandgeel kwam ik erachter dat het blikje verf de houdbaarheidsdatum was overschreden want het was grijs/groen geworden en was dus niet meer te redden ;D Dus heb ik deze kleur zelf maar gemengd uit geel, beige en wit.

Binnenkort de foto's ervan...

grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Marty op 12 January 2009, 12:04:54

...houdbaarheidsdatum was overschreden want het was grijs/groen geworden en was dus niet meer te redden ;D...

grt
Edwin ;)

Scheelt je wel een hoop verweren naderhand  ;D.
Wordt weer een prachtlok as usual....
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 16 January 2009, 22:21:52
Hallo mensen,

Even weer een kleine vordering gemaakt met de NS2444. Afgelopen weekend weer even wat tijd gevonden om het model te voorzien van de juiste lak. Verder heb ik de details nog wat aangestipt met de kwast zoals remslangen, luchtslang, grepen, lantaarns etc etc.
Verder van Kees Jan een zeer strak setje decals ontvangen en heb hem via de mail al de decal-hemel in geprezen  ;D Goed werk en zeer strak. Kan menig leverancier nog wat van leren Kees-Jan!!
Als het goed is ploft hier van het weekend een nóg beter setje  :o op de mat en die gaan er op. Ook ik blijf kritisch  ;D

Even een paar foto's van de lakbeurten, waarbij alle details nog netjes gemonteerd dienen te worden. Het hekwerk moet zeer voorzichtig in de cabine worden gestoken om krassen te vermijden en breuk aan het filigrane soldeerwerk te voorkomen....

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_40a.jpg)

en na het aanbrengen van de verf op de details met de kleine pencelen:

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_40b.jpg)

Verder nog even een macro-opname gemaakt van de Fremo-87 wielen waar je goed kunt zien wat de verschillen zijn met RP25 als het gaat om flenshoogte, profiel in de schijfwielen, dikte assen, en let ook eens op het verschil in breedte van de wielband. Zo zie je ook een enorm verschil met de isolatiebussen welke men erin heeft geperst. Helemaal eerlijk vergelijk is het natuuurlijk niet, er zit immers dertig jaar verschil in tijd en ontwikkelingen van de technieken.

Opname van de Fremo-87 wielen:

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_40c.jpg)

en het verschil met de originele exemplaren:

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_40d.jpg)

To do's:"

Decals van Kees-Jan aanbrengen:

(http://home.planet.nl/~hoend117/vishaak%20decals.JPG)
(foto en bron: Kees-Jan)

Verlichting en decoder inbouwen, en testritten uitvoeren.

Daarna weatheren en daarna genieten  ;D ;D

grt
Edwin ;)

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: edwin1974 op 16 January 2009, 22:29:20
Netjes edwin heel mooi zo als je deze loc bouwt

groetjes edwin
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Huup op 17 January 2009, 01:45:15
Het verschil in wielen is inderdaad enorm. Ik ga toch ook 's '87 wielen uittesten op Kampen...
Je gaat toch wel ff die rooie draad verzwarten, hè....!

Groet,

Huibert, net in bezit van RP25 :)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: vervallen op 17 January 2009, 14:03:52

Edwin
            het ziet er G E W E L D I G ! ! ! ! !
                        uit, ik ben me toch ineens een portie jaloers ;)
         
en dan nu ...........
                   moeten we wachten op de foto's van het eindresultaat

2400 bijna net zo mooi als een vlaflip,
Frederico
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Remco. op 17 January 2009, 14:06:26
Gaaf hoor ;D Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat! Hoe ga je de verlichting oplossen Edwin ? Digirails of
bouw je zelf wat ?

 Ik hoop ook ooit eens zoiets te bouwen, maar eerst eens hard oefenen met de Airbrush :)

Gr. Remco.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Spoors op 17 January 2009, 15:13:58
Edwin,
Ik ben nieuwsgierig welke kleur bruin je gebruikt hebt voor het model?

Groet,

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 18 January 2009, 13:21:57
Hallo mensen,

Gisteren van Kees-Jan de nieuwe transfers gekregen en die zien er tip-top uit! Rete strak werk en ik wil straks de decals er op aanbrengen.
Daarna een blanke laklaag erover ter bescherming.

@Huibert, om deze Fremo-87 /HO-Pur© wielen uit te proberen op je modulebaan Kampen zul je ook de wissels moeten aanpassen in het hartstuk bereik, anders wil dat niet en ploft je model in het gapende gat  ;D
Rechte stukken rails gaat wel, maar ook bij tegenbogen zul je minimaal 16,6 mm tussen de beide railstaven moeten hebben, de zgn. ''Spurerweiterung''.

@Frederico: bedankt !! ;)

@Remco: ik heb de Digi-rails setjes voor de Roco 2400 gekocht en inmiddels al flink mishandeld om het erin te krijgen  :o

@ Jeroen: de lak is van Philotrain, NS Dieselloc bruin Cat.nr. 100/92060-40.
Zit in een blik en heb ik destijds bij hun gekocht, maar tegenwoordig gaat dat volgens mijn via Phildie. Maar ik heb nog voorraad genoeg  :D

Grt.

Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Remco. op 18 January 2009, 14:17:13
Ok dank je! Ben benieuwd!

Gr. Remco.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 26 January 2009, 19:51:05
Hallo mensen,

Afgelopen weken niet veel vrije tijd gehad, maar ik heb afgelopen weekend weer eens lekker kunnen modelbouwen  ;D met als resultaat dat de decals van Kees-Jan inmiddels zijn aangebracht welke echt van zeer goede kwaliteit (!!!) zijn, de Digirails verlichtings printjes na veel aanpassen eindelijk passen en gemonteerd zijn, de ESU Lopi 3 erin zit, de zwaailichten gemonteerd heb en dat alles ook goed werkt.
Straks bij Kees_Jan ook een foto op zijn eigen site van dit model! ;)

De zwaailichten heb ik in CV 115 op Vol (15)+16 gezet= waarde 31, in CV116 Vol+32 = waarde 47.
In CV 112 de frequentie (geldt voor beide uitgangen samen) staat op 8.
Dat geeft het meest overtuigende beeld van de zwaailicht met spiegel.
De ultra micro lampjes heb ik met een watervaste stift netjes rood gekleurd en dat staat deze 2444 zeer goed.
De verlichting heb ik op een waarde 1 gezet want de overige waarden zijn teveel van het goede en branden daardoor te vel.
De overige waarden in de diverse CV's zal ik straks nog verder inlezen met de Lokprogrammer van ESU.

Wat ik nu nog moet doen is aan één kant het hekwerk even opnieuw solderen want er brak ondanks alle voorzichtigheid toch één segment van de railing af maar dat komt door het vele passen en meten.....kap erop, eraf, erop eraf :o

Ergens volgende week zal ik het model lichtjes vervuilen (weatheren) met de airbrush en de foto's ervan hier plaatsen....

Al met al ben ik dus bijna klaar met dit prachtige model.
Wordt vervolgd...

grt
Edwin ;)

Ps, kan ik hier ook korte filmpjes uploaden op deze site?
You tube heb ik nog nooit wat mee gedaan behalve soms wat bekijken van andere modelbouwers  :P
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Ivo tB op 26 January 2009, 21:03:22
(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_40a.jpg)

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_40c.jpg)

Beste Edwin,

Hij ziet er buitengewoon goed uit en je hebt hen gebouwd in een razend tempo.

Misschien een opmerking over je schilderwerk: volgens mij zijn de railingen gewoon bruin en niet zwart. De vorm van je railing is uitstekend en conform mijn herinnering van de echte.

Zaken die je beslist zelf ook hebt gezien zijn de luchtslangen en de ruitenwissers. Jiij hebt ook geen verlengstuk (of demper) op de schoorsteen gezet, zoals de Roco en DKM wel hebben. Ik kan me die ook niet zo prominent herinneren.

Volgens mij had je me nog een vraag gesteld, maar die kom ik zo gauw niet meer tegen.

Succes met het afbouwen!

Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Rijtuigpaint op 26 January 2009, 21:47:36
Hee Edwin:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2444_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2444_3.jpg)

ben benieuwd naar de foto's?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 26 January 2009, 22:42:29
Hallo Ivo,  ik heb hier een fotokopie van een 2400 met een zwart hekwerk  maar ik heb er ook al verscheidene met bruin hekwerk gezien, klopt! Valt me op dat er zeer veel wijzigingen en onderlinge verschillen waren in het grootbedrijf bij deze serie 2400.
@ Kees; nog een weekje denk ik  :)    Grt Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Rijtuigpaint op 26 January 2009, 22:46:40
okay, plakken die decals zo slecht dan............. ;D

en was de hoogte van TREINAFTAP nu goed?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 26 January 2009, 22:58:24
Die decals van je pleuren er na 2 dagen al af man, of moet ik geen Pritt gebruiken dan ;D ;D ;D   De hoogte van de text is heel goed getroffen of heb je mijn mail niet gehad dan?  Grt Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Rijtuigpaint op 26 January 2009, 23:01:36
Ja heheh

www.Prittspoor.ns (http://reel-cees.blogspot.com/2009/01/decals-plakken-hoe-doe-je-dat.html) voor de juiste plak procedure   ;D

meel? welke meel?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 26 January 2009, 23:12:10
Dat de hoogte van de 2e set perfect is !  Bij dezen dan ! ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 29 January 2009, 19:49:18
Hallo mensen,

Het model NS2444 is nu helemaal klaar. Alle electronica heb ik erin gemonteerd en dat was een heel karwei om alles netjes weg te werken en pas te maken, met name de Dgirails printjes. Geen enkele decoder draad is te zien en een vrije doorkijk heb ik dus ook nog.
Alles werkt prima en ik heb er nu even wat (macro) foto's van gemaakt.
Pas dan zie je wat kleine dingetjes zoals miniscule druppies verf op een bufferhuls welke je met het blote oog niet ziet.

Begin volgende week ga ik het model (bij daglicht) licht weatheren en dan is ze helemaal klaar voor de dienstritten.

Al met al een mooie aanwinst en een prachtig stuk Nederlandse historie in model omgezet.

De foto's:

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_50.jpg)

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_51.jpg)

Hier zag ik dat ik de zwaailamp op de korte huif nog een klein beetje moet bijtippen met rode stift.

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_52.jpg)

Prachtige decal van het NS-vignet door Kees_Jan gemaakt voor mijn model...

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_53.jpg)

Hier de kleine texten (0,5 mm hoog !) op de zijkanten van de voetplaat...

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_54.jpg)

Zoveel diesel lust mijn auto niet per tankbeurt gelukkig   ;D


Later meer foto's na het weatheren....

Speciale dank gaat nogmaals uit naar Kees-Jan en Edwin voor de hulp aan mij om de transfers en decals te willen opsturen en maken!!!
Helemaal geweldig mensen!


grt
Edwin
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: edwin1974 op 29 January 2009, 20:09:38
Zeer netjes Edwin dat zit er schitterd uit ; :D
Wat wordt het volgend project van je?

groetjes edwin
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 29 January 2009, 20:18:37
Dank je Edwin.

Eens even denken.....er ligt nog heel veel werk.
Hierna ga ik een klein diorama bouwen voor Rail 2009 waar ik een demo Railbouw geef in Fremo-87 norm (kleine variant ervan  ;D).
Een klein landschapje in een vitrinebox waarin ik het zelfgemaakte rails verwerk om een indruk te geven aan de bezoekers.
Het is overigens nagenoeg dezelfde rails als waar ik de NS2444 op heb gefotografeerd, maar dat is code 70 rails. Op Rail 2009 bouw ik dan de Bayerische Form-X in code 60...

Daarna wil ik graag verder met de modulebakken op te gaan bouwen van de Nul modulebaan, want dat schreeuwt het onderhand ook uit dat ze aankleding willen hebben op de bakken... ;D Kaal hout is ook maar niks. Ik kan wel doorbouwen tot ik met pensioen ga, en dan ben ik nog niet klaar  :D want ik ben altijd lekker bezig met de hobby.

Nog zat te doen...en te weinig tijd  ;D

grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: edwin1974 op 29 January 2009, 20:44:01
Hihi dat heb ik nou ook he met al die dingen waar ik mee bezig ben en de tijd is altijd  het struikeblok  ;D ;D.

groetjes edwin
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Mispoes op 29 January 2009, 20:50:53
Fraai werk Edwin, wat ik alleen wel mis zijn de lelijke zwarte transfernummers op de zijkant i.p.v. de nummerplaten. Hèt kenmerk voor de 2444 in 1986. Zou wel een stunt geweest zijn: je dure Philotrain daarmee uit te dossen... Wel verstandig dat je dat niet gedaan hebt.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Ivo tB op 29 January 2009, 20:59:04
Edwin,

Hij is heel mooi. Nummerplaten zijn zeker beter dan zwarte nummers. Dat is net zo'n moeilijk besluit als het bouwen van NS stoomloks van voor of na de oorlog: met koperen schoorsteenkroon, met messing dom en veiligheid, met voorwarmer of alles zonder en alleen somber groen. Of van alles 2 of meer bouwen.

Gezien de snelheid waarmee jij bouwt is dat laatste dus de oplossing.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 29 January 2009, 21:18:38
Tja, ik heb het wel overwogen om de zwarte nummers te plaatsen maar ik vind de authentieke schilden mooier bij dit model passen. Iedereen vind dat ik snel bouw hoewel ik van dit model vond dat het juist langzaam ging door veel oponthoud en weinig vrije tijd. Toch ben ik ervan overtuigd dat er nog voldoende ongebouwde kits moeten rondslingeren in Nederland. Van een aantal mensen weet ik dat ze deze nog willen bouwen en dus dit model ook hebben.  Wie weet zien we er nog eens één voorbij komen. Gr Edwin  ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Mispoes op 29 January 2009, 21:20:59
Hoezo te snel bouwt? Het is resultaat mag zeker gezien worden.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Rijtuigpaint op 29 January 2009, 22:37:47
k kolere zeg mooi man
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Tedo op 29 January 2009, 23:01:31
Mooie loc, Edwin!  ;) ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Ivo tB op 29 January 2009, 23:38:40
Hoezo te snel bouwt? Het is resultaat mag zeker gezien worden.
te snel? Dat beweert toch niemand. Snel is niet verkeerd (sterker nog, zou ik ook eens moeten doen, kom ik door mijn kastenwand kits heen ;D ;D) en Edwin bereikt daarmee toch een bijzonder goed resultaat.

Edwin, ga zo door, we willen meer zien (ik kijk ook wel eens op je site)

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Rijtuigpaint op 29 January 2009, 23:42:44
jullie zijn allemaal erg traag..........................
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 01 February 2009, 13:35:22
Hallo 2400-liefhebbers....,

De NS2444 gaat terug naar toen....
Weathering is klaar, model rijdt subliem, en ik ben tevreden met het eindresultaat  :D Door de vervuiling gaat het model veel meer leven.
Als je de foto's op pagina 6 vergelijkt zul je zien wat ik bedoel. ;)

Voor een grotere prent:

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_61.jpg) (http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_61.jpg)

De foto's voor alle liefhebbers:

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_60.jpg)

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_61.jpg)

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_63.jpg)

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_64.jpg)

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_65.jpg)

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_66.jpg)

(http://home.planet.nl/~hoend117/NS2444_67.jpg)

Op naar het volgende klusje: een mini-diorama voor gebruik op de railbouw-demonstratie op Rail 2009...

M vr grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Edsko Hekman op 01 February 2009, 14:25:55
Luek detail Edwin, die olie lekkage op de tank!  :D

Werkelijk een super mooi model, mijn complimenten!

Groeten,

Edsko
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: HuubvG op 01 February 2009, 14:36:00
Heel mooi!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: PieterW op 01 February 2009, 14:43:33
Ik heb net de dweil weggehaald  ;)

Het blijft mijn grote favoriet, maar ja dat is geen nieuws

PRACHTIG !!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: 1795 op 01 February 2009, 15:03:01
Het vervuilen geeft wel de extra dimensie, en dan straks het geluid nog.......
Nu alleen nog een geurdecoder....... van alle olie en uitlaatdampen. Kun je nagaan wat dat met een stoomloc moet gaan worden....

De brandstoftank zit wel erg dicht op de railstaaf zo te zien.
Verder gewoon mooi.

Edwin

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Rijtuigpaint op 01 February 2009, 15:30:32
Fraai Edwin,

die foto's wil ik wel gebruiken in de gallery op mijn site if joe dont meint
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 01 February 2009, 16:01:26
Geen probleem hoor Kees Jan ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Pauldg op 03 February 2009, 16:39:10
Edwin, ik ben helemaal vergeten om mijn lof uit te spreken over dit stuk vakwerk. Bij deze dan.

Weathering kan een enorm verschil maken, maar het is een kunst op zichzelf. Het is je klaarblijkelijk wel toevertrouwd.

Groet,

Paul
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: ruben derks op 03 February 2009, 16:55:27
super!!

zelden een zo mooi geweaterde loc gezien  ;)

groeten ruben
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 03 February 2009, 17:50:12
Hallo mensen,
leuke reacties binnengekregen per mail en hier op het forum, dank jullie wel!
Het klinkt mischien wat vreemd, maar weatheren deed ik eerder nooit op mijn modellen, vond ik zonde eigenlijk.
Ik heb een aantal zeer nuttige tips van een weatherings-vakman gekregen destijds waarvan ik veel heb geleerd.
Op zich doe ik het verouderen van modellen nu ruim een jaar, dus ik kom eigenlijk maar net kijken  ;D

Het valt me op dat een model hiervan meer gaat ''leven'', en de details springen er gek genoeg nog mooier uit naar voren, iets wat ik zelf eerder nooit wilde geloven als ik eerlijk moet zijn.

Je kunt met weatheren een model maken, of juist breken. Het is de kunst van met mate omgaan met poeders, verf en krijt. Al snel breng je te veel aan, en te dik.

Het enige minpuntje aan de loc vind ik dat de onderste led's van de Digirails printjes redelijk goed zichtbaar zijn, maar ik plaats nog even kleine glaasjes en mischien dat het wat helpt. Ook is het led-licht wat ''kunstmatig'' en koud in tegenstelling van de echte gloeilampjes wat goed zichtbaar is als de zwaailampen ingeschakeld zijn.
Maargoed, ik wilde een omgekeerd L-seinbeeld met witte lamp, dan is er eigenlijk maar één optie.

Ik ontdek zelf net een klein gemaakt foutje aan het model, wie goed kijkt mag het zeggen, weet ik of het opvalt of niet  ;D
grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: HuubvG op 03 February 2009, 18:17:26
Goed, maar we kunnen het ook omdraaien. Ik noem de punten die me opvallen en jij zegt of dat het bedoelde foutje is.  :)

Het lijkt op de foto wel of de tank zo zwaar is, dat die de hele bodemplaat een beetje omlaag trekt. Vooral aan de kant van de tank lijkt het erger dan aan de andere kant.

De kieren tussen huif, cabine en bodemplaat, en dan vooral onder de cabine? Ik begrijp dat je deze los op de bodemplaat hebt, maar ik vind het voor schaal 0 wel een dikke kier hoor. Verder is het mbt spuiten wel makkelijk dat de kap afneembaar is, maar het moet wel mooi aansluiten, nietwaar?

De korte huif en de lange huif staan niet geheel in lijn, dat is op foto 2 vanaf beneden, te zien.

Nu heb ik waarschijnlijk het door jou ontdekte foutje er niet bijstaan...

Maar vooral vind ik hem prachtig mooi, en omdat je het vraagt, heb ik even heel mieperig een paar puntjes van kritiek gezocht.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 03 February 2009, 18:27:02
Hallo Huub,

Nee, jij gaat niet door voor de magnetron  ;D

Het gaat hier niet om schaal O, maar om HO, maar dat terzijde...
De huif staat echter wel in lijn, alleen komt het door de opname met tele-macro. Ik heb dat nog eens gecontroleerd omdat het me zelf ook al opviel op deze foto...
De voetplaat is wel volledig vlak en het gewicht van de tank trekt het zeker niet naar beneden. De cabine is te breed geëtst ten opzichte van de voetplaat, namelijk 34,03 t.ov. 33,44 mm, vandaar an beide zijden de kleine overhang. Dat wordt versterkt door de ronding bovenaan de voetplaat en de strakke lijn van de onderzijde van de cabine.

Nee, het is iets heel kleins..... ;D

grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Wesley op 03 February 2009, 18:32:12
de kleine witte opschriften op de zijkant van de cabine staan aan de rechterkant(gezien met de korte huif aan de voorkant) aan de linkse kant ipv de rechtse?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: 1795 op 03 February 2009, 18:36:07
Klein, inderdaad, onderkant front nummerplaat iets teveel afgehaald??

Verder zal de versie wel kloppen, er zijn zoveel verschillende versie's, met nummerplaat en met NS vignet, met of zonder handrails, ect.

Edwin
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 03 February 2009, 19:05:24
de kleine witte opschriften op de zijkant van de cabine staan aan de rechterkant(gezien met de korte huif aan de voorkant) aan de linkse kant ipv de rechtse?
Nee, volgens mij heb ik dat wel goed geplaatst, ik heb een voorbeelfoto erbij gehouden bij het aanbrengen van de decals....mischien dat niet elke loc dezelfde plaats had op de cabine voor de fabrieksgegevens, dat weet ik niet.

grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 03 February 2009, 19:08:20
Klein, inderdaad, onderkant front nummerplaat iets teveel afgehaald??

Verder zal de versie wel kloppen, er zijn zoveel verschillende versie's, met nummerplaat en met NS vignet, met of zonder handrails, ect.

Edwin
Ja, heb ik ook gezien Edwin. Is inmiddels al hersteld met een klein penseeltje en wat bruine verf...Bij het schuren van de plaatjes is er een klein hoekje afgeknapt...

Het foutje is te vinden in de decals......hint hint  ;D
Goed kijken mensen...tenzij het zo hoort, maar ik denk het niet :)
grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: 1795 op 03 February 2009, 19:13:19
Je bedoeld, dat wat aan de rechterkant zit van het machinistenhuis, nu achteraan zit, aan de voorkant zou moeten zitten???

Ik zie het omdat ik vergelijk met de 0 foto's op de philotrain site. Maar weten doe ik het niet.

Edwin
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Rijtuigpaint op 03 February 2009, 19:35:25
Het foutje is te vinden in de decals......hint hint  ;D

waaaaaat lief?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 03 February 2009, 19:37:37
Ho ho ho, ik bedoel bij het aanbrengen van de decal heb IK een foutje gemaakt ;D ;D De decals zelf zijn subliem!!
Goed kijken mensen.....
grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Gerrit F op 03 February 2009, 19:38:06
Afgezien van het schildje (http://www.nicospilt.com/anderen/ES_NS2455.JPG) lijkt het er op, dat het logo verkeerd is geplaatst.
Maar op de site van Nico Spilt zie ik wel meer "verkeerde" (http://www.nicospilt.com/Diesel_2400.htm) exemplaren.

Gerrit F
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Rijtuigpaint op 03 February 2009, 19:40:49
lol ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 03 February 2009, 19:41:48
.......lijkt het er op, dat het logo verkeerd is geplaatst.
Maar op de site van Nico Spilt zie ik wel meer "verkeerde" (http://www.nicospilt.com/Diesel_2400.htm) exemplaren.

Gerrit F


Hoe bedoel je dat precies, verkeerd geplaatst?

grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Gerrit F op 03 February 2009, 19:48:05
Op de site van Nico staan ze wel goed.
Meende dat ze bij de de aangekoppelde, achter de 2500,  verkeerd stonden.
Mijn fout  :-[
Logo heb je met de achterzijde naar voren geplaatst.

Gerrit F
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 03 February 2009, 19:53:55
Ik zal het dan maar zeggen....op de voetplaat hoort de text maximaal vulgewicht bij mijn weten boven de vulopening te zitten, niet aan de rechterkant. Bij één zijde heb ik dat per abuis iets te ver naar rechts geplaatst...
Boeit verder niet echt, maar is slechts een klein detail  ;D

Grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Gerrit F op 03 February 2009, 19:58:44
Oeps....
Dat ik mijn rijexamen ooit heb gehaald. :-|
Links en rechts maar weer eens mooie door el kaar gehutseld.  :-[ :-[

Gerrit F
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: 1795 op 03 February 2009, 22:48:37
Tjezes, is dat alles.   :P
Kun je nagaan, wat wij allemaal dachten dat er niet aan klopte, en hoe moeilijk het is om het allemaal uit te zoeken hoe het wel moet........... ::) ::)

Maar hij blijft mooi hoor.....

groeten

Edwin
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 04 February 2009, 20:51:57
Tjezes, is dat alles.   :P

Yep, ik zei toch; iets kleins!  ;D

Model staat inmiddels in de vitrine me aan te staren :D

grt
Edwin ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: HuubvG op 05 February 2009, 04:51:47
... Model staat inmiddels in de vitrine me aan te staren ...

Dan is jullie liefde vast wederzijds! Ik wens jullie veel geluk met elkaar! ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 22 November 2014, 11:35:26
Grappig om na jaren ineens een email notificatie te ontvangen.  (y)
Zoals de meesten wel weten heb ik na ruim 30 jaar modelspoor vaarwel gezegd.
Het is mooi geweest,  de uitdaging was weg.

Ik hou me nu bezig met iets anders moois,  inmiddels ook alweer jaren, en dat is vliegtuigen bouwen en vliegen. Ben nu bezig om een spitfire te bouwen in schaal 1:5.
Helemaal op schaal met alle details weergegeven.
Ik zie ze dus vliegen tegenwoordig 😃

Maar deze 2444 was echt een beauty !

Gr Edwin 😉
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Tomasso op 22 November 2014, 19:27:17
We missen je kunstwerken!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: roadster36 op 22 November 2014, 20:27:46
Ik weet dat je een paar jaar terug veel verkocht hebt maar heb je wel enkele treinen bewaard Edwin?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain NS2444 1:87 omstreeks 1986
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 23 November 2014, 16:27:09
Nee, heb alles verkocht  (y)