BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: Sicco Jan op 10 October 2006, 20:09:29
-
hier wil ik mijn toezegging gestand doen: waarom ben ik gestopt met het kopen van de ModelRailroader? Om dit te doen heb ik er maar weer eentje gekocht.. ::)
Ik koop nog steeds al mijn maandbladen los. Vroeger was dat de ModellEisenbahner. Was lekker goedkoop en behandelt alle thema's voor een beginner begrijpelijk. Maar goed, je koopt af en toe een wat 'luxer' blad en wilt dan meer. Meer diepgang bijvoorbeeld. In de tijd dat ik in aanraking kwam met de MR -1996- zat ik in Groningen op school en kwam langs een tijdschriftenzaak op weg naar de trein. Deze had de MR en daar liep een serie over het modelleren van winter op de modelbaan. Met heerlijke foto's en tips van Rand Hood. De issues zijn nog na te bestellen en als iemand de winter na wil bouwen is dit zeker een optie. MR kostte toen echter wel wat: FL14 of zo en de MIBA ongeveer 9-11.
Ik heb het idee dat het iets minder is geworden, maar mij viel op dat voor het geld dat je betaalt je bij de MIBA wel ongeveer 15% meer inhoud krijgt voor je geld (in artikel-pagina ratio). Een duur blad kopen met vooral reclame is natuurlijk niks. Omdat internet toen nog vrij nieuw was had je in de MR eindeloze opsommingen van aanbiedingen. De halve Waltherscatalogus zo'n beetje. Tegenwoordig hebben ze wel door dat je moet teasen en de lezer naar de eigen site moet trekken.
Eens rekenen hoe het er nu voorstaat, want het moet gezegd: de MR is een blad van $5,50 en met de huidige dollarkoers is dat E7,49 in de kiosk (als je het blad kan vinden). MIBA doet in NL E7,50, niet zo'n groot verschil ;)
De MIBA heeft 22 pagina's reclame, 2 ingeniette scheurkaarten voor nabestellingen, 1 voorbeschouwing, 7 productbespreking (incl boek), 2 agenda, 9 bouwbeschrijvingen (uitgebreidere productbespreking) en 1 editorial. Op 118 zonder buitenkaft.
De MR doet het met 54 pagina's, 1 ingeniette scheurkaart, 1 voorbeschouwing, 7 productbesprekingen, 4 fotogalerij, 9 bouwbeschrijvingen en 2 editorial. Op 122 zonder buitenkaft.
Geeft dus voor de MR twee keer zoveel schaamteloze reclame, vergelijkbare in artikel verpakte reclame en in cijfers nog steeds 40-50% reclame. Voor de MIBA is dat 20- 25%. Dat is nog steeds een wereld van verschil en ik vond en vind het te veel geld voor een branchePravda. Kortom: kopen als je een specifiek artikel wil hebben, hoewel je dat ook op het net kunt downloaden als je je, gratis, hebt ingeschreven via de Articles.
Kortom: als de MR E3,50 zou kosten vond ik hem net zoveel waard als de MIBA, met dien verstande dat ik na 8 jaar Duits voorbeeld behoorlijk gevormd ben.
Hoe zijn jullie voorkeuren ontstaan?
Sicco Jan
-
Ik vind het zo'n rare vergelijking. Voor iemand die naar Amerikaans voorbeeld spoort is 50 pagina's MR waarschijnlijk een stuk meer waard dan 100 pagina's MiBa. Én omgekeerd.
-
Je maakt er veel werk van Sicco Jan. 8) Leuk om te lezen.
Groet Jaap
-
Henk,
je hebt gelijk als je je al gespecialiseerd hebt op een thema. Dan zijn er speciale bladen die het drievoudige kosten en het dubbel en dwars waard zijn.
Maar zeker rond 1996 - 1998 zat de MR zo vol met verkoopprijslijsten dat het niet lollig was (ik geloof ongeveer 70% te kunnen noemen). Voor het geld dat je toen moest betalen voor een blad dat op de algemene modelspoorder gericht was vond ik het veel te veel.
Bedenk dat ik op dat moment geen eigen baan had (en niet heb) en de bladen vooral lees ter lering en vermaak. En daarbij natuurlijk steeds meer referentiekader opbouw. Wat werkt en wat niet.
'Vreemdgaan' hoort daar bij, maar er zijn bladen (MR, MEB) die ik niet meer zal kopen tenzij er een artikel in staat dat mijn directe belangstelling heeft. Zo kocht ik voor mijn vakantie naar de VS toch de MR om een recent overzicht van winkels te hebben. Zijn al die reclames toch ergens goed voor ;D
Ik begrijp dat jij goede redenen hebt om bepaalde bladen te lezen?
Sicco Jan
-
Het klinkt misschien blasé, maar eigenlijk ben ik een beetje uitgelezen. Als je bijna 30 jaar modelspoortijdschriften leest, dan staat er nog maar zelden een artikel in dat echt boeit. Dat betreft dan een artikel over een hele mooie baan, een nieuwe techniek of een goede test van een model dat interesseert. Voor de rest bevatten de modelspoortijdschriften veel herhalingen van varianten op artikels van herhalingen van varianten ... Dat is overigens geen verwijt, de tijdschriften moeten ook de nieuwe generatie modelspoorders bedienen.
Ik ben geabonneerd op Railmagazine. Dat blijf ik ook, omdat het de gemakkelijkste manier is om op hoofdlijnen de ontwikkelingen van het grootspoor te volgen. Verder krijg ik dan wat artikelen over modelspoor cadeau en heeft Railmagazine volgens mij de leukste rubriek productaankondigingen met allerlei goodies die niet al maanden eerder op het internet werden aangekondigd (op deze site met name).
Verder veel bladeren bij de Bruna en een tijdschrift kopen als er iets heel interessants in staat. En op iedere vakantier natuurlijk een tijdschrift uit het betreffende land. De Spaanse Maquetren is niet al te dik, maar ik heb er dagen plezier aan om alles te ontcijferen. :D