BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Lokwerkstatt_DRG op 29 December 2008, 19:08:19
-
Hallo mensen,
Ik heb het goede voornemen om nog één keer de Philotrain kit NS2400 te bouwen, nu niet voor iemand anders, maar eens voor mezelf ;D
Dit wil ik doen met locnummer 2444, rode zwaailichten, en met wit NS vignet op de huif en schoorsteen voor de Webasto-kachel op het m.c. huis.
Nu kom ik niet uit het volgende detail, omdat mijn kennis van Nederlandse modellen niet zo goed is als de meesten hier...
Vraag: had de NS2444 met rode zwaailichten vanaf 1986 lange handgrepen op de motorhuif, samen met de deurgrepen? Er zijn veel varianten geweest weet ik, maar hier heb ik geen goed antwoord op.
Bijgaand een link naar de 2444 met blauwe lampen die deze lange grepen wel had...
http://www.ltl-trains.nl/ns/diesel/2444.htm
Ik hoor graag van de experts, en alvast bedankt!
(Er volgt ook een bouwverslag van tzt op dit forum als jullie dat leuk vinden om te zien...het model krijgt overigens heel mooie wielen aangemeten ;))
grt
Edwin ;)
-
Hoi Edwin,
Ik denk dat de vanaf bruine 2400, en zeker vanaf zwaailichten altijd lange handgrepen hadden.
Maar voor de zekerheid zou je nog even kunnen wachten tot het 2400 boek uit is.
Groeten
Edwin
-
Als de loc met blauwe zwaailichten al lange hekken had, dan zullen ze die wel niet hebben ingekort toen ze de zwaailichtkapjes vervingen. Dus denk dat je dat toch wel met grote waarschijnlijkheid kunt zeggen.
-
Ha Edwin,
Ik heb geen fotoos gezien van 2400-en met de korte relingen die na pakweg 1975 zijn gedateerd. En ik heb er heel wat gezien tijdens de verbouw van een DKM 2400 indertijd.
De laatste plaat van een 2400 als bedoeld op bv de site van Nico Spilt is de 2507 op 18 mei 1974.
1986 is dus wel een veilige datum voor 'volledig' hekwerk. En gezien de bewering van Tim, kunnen we het draadje welhaast sluiten :)
Groet,
Huibert, die zich toch afvraagt wat een verstokte DRG Tp-IIer met een NS Tp-IV moet....
bdw... Wieltjes ultiem P87?
-
Niet uit 1986 maar uit 1985, maar wel met rode zwaailichten. En met een fraai-gedeeltelijk- geel hekwerk..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2444_1.jpg)
Foto gemaakt in Utrecht op 07-09-1985, samen met de 2518.
Groeten Harry.
-
Hallo mensen
Alvast bedankt voor jullie input.
Ik heb uiteraard ook al overleg gehad met Philotrain en Scaletrading, en zij hebben me ook heel veel info gegeven net als hier.
Echter, ik heb een flink aantal locnummers op de lijst staan zonder en met lange handgrepen, maar uitgerekend de 2444 is niet bekend....
De ultieme oplossing zou een foto zijn waarop dat is te zien.
Deze verstokte DRG rijder en bouwer heeft een stuk jeugd sentiment in de bol wat er maar niet uit wil ;D, wachtend op de trein en dan die walmende diesels voorbij zien komen....dat wil ik ook wel eens in model! ;D maar dan zonder walm en geluid vrees ik.
De wielen gaan in Fremo-87 formaat eronder, uiterst fraai dus.
Tevens nog aan te schaffen: een Digirails setje voor het omgekeerd L-seinbeeld, een ESU 3.0 DCC decodertje en nog de witte NS vignetten.
Tegen de tijd dat ik ga bouwen start ik hier een nieuw topic.
Zijn er voor de 2444 nog meer belangrijke zaken waar ik op moet letten bij omzetting in model?
Bedankt mensen!
grt
Edwin ;)
-
Foto bewijs is al door Harry gepost! Super, bedankt.
grt
Edwin ;)
Ps, ik bedoelde niet de hekwerken op de omloop, maar de lange handgrepen op de motorhuif zelf ;)
De Loc's vanaf pak een beet 1986 hadden in elk geval een lang hekwerk op de omloop, dat wist ik.
grt
Edwin ;)
-
Zijn er voor de 2444 nog meer belangrijke zaken waar ik op moet letten bij omzetting in model?
Niet rot bedoeld, maar dat hangt er vanaf wat je vergeten bent. Jij bouwt secuur, dus dan is dat een tikkie overbodige vraag lijkt me ;)
Overigens, de walm kun je wel degelijk nabootsen, wat heet, verwerkelijken! Met authentieke geur!
Diesel in een ingebouwde rookgenerator doet de hele buurt terugverlangen naar de tijd dat Buurman_DRG nog jong was en niet verzot bleek op realistische diesel-flashbacks.....
Gr/H ;)
-
Hallo Huibert,
LOL, ik zal er eens een rookgenerator voor je inbouwen, met diesel zoals je wilt ;D
Overigens, er is nog geen sound decoder voor de 2400 te koop mensen? Klopt dat? Ik ben nu al eventjes niet meer actief geweest in de digitaal wereld, vandaar de vraag.
Met meer details bedoel ik evt. aanpassingen aan het model, opvallende veranderingen/verbeteringen welke ik ook kan nabootsen op de Philo....
grt
Edwin ;)
-
Dat laatste wordt dan foto's verzamelen, Edwin. Ik zal 's kijken of ik er wat heb. Ik vrees van niet, eigenlijk: zo'n mooi nummer zou ik onthouden.
En die diesel? Nee, dank je, ik heb de ervaring al met een DE-II en je wilt niet weten hoe blauw en halvullend de damp van een vol generatortje kan zijn...
Gr/H
-
@ Edwin.
Ik begrijp dat je de handgrepen op de motorhuif bedoeld. Ik wijs er alleen even op dat het hekwerk op de omloop gedeeltelijk geel is in plaats van bruin. Als je de lok echt zo secuur mogelijk na wil bouwen zou je dat in model dus ook moeten doen.
Groeten Harry.
-
@ Edwin.
Ik begrijp dat je de handgrepen op de motorhuif bedoeld. Ik wijs er alleen even op dat het hekwerk op de omloop gedeeltelijk geel is in plaats van bruin. Als je de lok echt zo secuur mogelijk na wil bouwen zou je dat in model dus ook moeten doen.
Groeten Harry.
Ik ben er gek genoeg voor om dat nog te doen ook..... ;D heeft wel wat vind ik.
Was die foto gemaakt toen de schilder in 1985 met koffiepauze ging tijdens het geel schilderen? :D Dan zal ik de gele kleur van dat gedeelte in hoogglans moeten lakken, de bruine kleur lekker dof maken en weatheren
grt
Edwin ;)
-
@Edwin. Er is geen officiele geluidsdecoder te koop. Maar je kunt dat wel maken. Manuel heeft een 2400 voorzien van sound. klik (http://www.manuelspot.nl/manuelspot%202.1_bestanden/Roco_2400_met_sound.htm)
-
Beste Edwin,
Mijn Philotrain 2400 heb ik in 1991 gebouwd. Destijds heb ik ook heel veel foto's doorgenomen op de kenmerken lange en korte handgrepen op de deuren op de huiven. Het Philotrain model heeft korte handgrepen. Ik had toen ook de verschillende messing nummerplaten van Philotrain en van die serie kon ik alleen de 2501 vinden die korte handgrepen had. In meer algemene zin heb ik toen de indruk gekregen dat de 'lagere' nummers van de 2400 serie lange handgrepen had en de 'hogere' nummers korte. Het is me niet opgevallen dat er bij revisie deuren zouden zijn vervangen van lang naar kort of omgekeerd. Vanuit die optiek verwacht ik dat de 2444 lange handgrepen had. De foto bewijst het tegendeel.
Overigens als je de 2444 als P87 wilt nabouwen zijn er misschien nog wel meer dingen die je vanuit het Philotrain model anders wilt maken. Ten eerste zou ik de hoogte van de zandgele balk langs de voetplaat eens nameten. In vergelijking met Roco is deze erg dik. De meegeleverde dakhijsogen zijn aan de forse kant. Ook de kachelpijp zit bij mijn weten niet bij de bouwset. Verder is het een heerlijk model om te bouwen, met prachtige leidingen en kranen onder de voetplaat.
Succes,
Ivo
-
Dank je! Jammer dat men in de 80'er jaren nog niets wisten van de sounddecoders van vandaag de dag....
Anders had men wel ergens een geluidsfragment voor ons modelspoorders willen maken ;D
grt
Edwin ;)
-
er zijn wel video's waar brullende 2400'en op te zien én horen zijn (Railjournaal) de Railmagazine-video over de afscheidsritten, video's van de Spoorplaat.
Is dat geluid niet op de een of andere manier te vangen en in een decoder te zetten?
Dan heb je het origineel...
Wim
-
De 2444 heeft ooit dus de huifdeuren van een andere loc gekregen, aangezien de (meeste van de) reeks 2401 - 2450 lange grepen hebben vanaf hun bouw. Juist de 2444 is daarin afwijkend; veel andere loc's hebben her en der een deur gewisseld, maar vaak betrof het dan niet de gehele loc.
-
.. In meer algemene zin heb ik toen de indruk gekregen dat de 'lagere' nummers van de 2400 serie lange handgrepen had en de 'hogere' nummers korte. Het is me niet opgevallen dat er bij revisie deuren zouden zijn vervangen van lang naar kort of omgekeerd. Vanuit die optiek verwacht ik dat de 2444 lange handgrepen had. De foto bewijst het tegendeel.
Hallo Ivo,
Dat bedoel ik dus maar....ik ging er ook vanuit dat de 2444 lange grepen zou hebben maar op de foto van Harry zijn de korte zichtbaar. Ik denk dat men deze kwestie deuren en grepen wel nooit 100% zeker kan aangeven, maar ik bouw ze ook maar als koste versie denk ik.
De hoogte van de bies op de voetplaat van de Philo is 1,58 mm. Wat meet de Roco dan?
Grt,
Edwin ;)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2444_2.jpg)
Foto: Tim Goorman.
De geel grijze. Bedoeld om de handgrepen aan de andere zijde te tonen. Ook korte dus.
-
Hallo Tedo,
Bedankt voor je input, deze plaatjes had ik echter al in de eerste posting als link aangegeven.
grt
Edwin ;)
-
De wielen gaan in Fremo-87 formaat eronder, uiterst fraai dus.
Edwin, elke keer een nieuwe verrassing.
Proto-87 en H0-pur kende ik al. Maar Fremo-87, is dat weer een andere variant in het proto gebeuren?
-
Edwin,
Nog een puntje dat ik net vergat. De Philotrain hekwerken zijn niet om aan te zien en absoluut niet conform de werkelijkheid. In prototype zat de railing tussen de staanders gelast, waarbij ze 90 graden waren omgebogen en vormden zo een stukje lasoppervlak. Dat is in model met solderen goed na te maken. Philotrain leverde staanders met een oog, waardoorheen je een messing draad kunt steken. Goed voor stoomlokomotieven als leidingen langs de ketels, maar niet goed voor 2400 railing.
Trouwens als er iemand nog een Philotrain 2400 kit heeft liggen hou ik me aanbevolen. Ik zou er graag nog eens een maken.
mvg,
Ivo
-
Hallo Klaas,
Ja en nee.
Ho-Pur© is een geregistreed handelsmerk van Willy Kosak en is dus zoals ze het hebben gedeponeerd onder Ho-Pur©.
Fremo-87 wielen laat ik draaien welke dezelfde maatvoering hebben en technisch hetzelfde zijn, maar niet Ho-Pur© genoemd mogen worden en zo ook niet op de markt mogen worden gebracht.
Ho-Pur© wielen hebben een eigen proef-zegel erbij dat het beslist gaat om Ho-Pur©, en ik krijg van de bankdraaier er een meet en test rapport bij dat het om dezelfde maatvoering gaat met hetzelfde profiel, maar dan heet het Fremo-87 omdat deze beiden exact op elkaar zijn afgestemd qua norm. Het is dus een commercieel verhaal eigenlijk van een beschermd handelsmerk.
grt
Edwin ;)
-
Excuus Edwin,
Zelf heb ik de 2500 gemaakt (van een Roco), deze zou volgens "de regel" korte grepen moeten hebben, maar heeft juist overwegend lange:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_2500_calolz_.jpg)
Dat is ook de reden dat ik dit nummer koos (aangezien de Roco's lange grepen hebben).
-
De hoogte van de bies op de voetplaat van de Philo is 1,58 mm. Wat meet de Roco dan?
Grt,
Edwin ;)
Zal straks een paar foto's maken en de maat opgeven.
Ivo
-
Mensen, bedankt voor de snelle reacties welke allemaal zinvol zijn!
Als het maar Nederlands is hé? ;D ;D ;D
@ Tedo, geen punt ;)
@ Ivo, dat van de hekwerken is ook een aandachtspuntje, kun je aangeven hoever de railingen omgebogen waren naar benden in 90 graden? (ongeveer in cm) Dan maak ik dat ook in model. Zijn daar duidelijke foto's van?
De hijsogen en de dikte van de grepen, die wil ik zelf iets dunner maken, dat oogt veel fraaier.
grt
Edwin ;)
-
Beste Edwin,
Zoals beloofd een paar foto's. Ik meet niet zo nauwkeurig, maar ik meet 2mm voor Roco en 2,9mm voor Philotrain.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC290151.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC290149.jpg)
Je ziet ook bij dit soort opnames een groot verschil in detaillering en dat ik mijn Philotrain eens goed schoon moet maken.
De draaistellen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC290152.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC290153.jpg)
De kop
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC290154.jpg)
Het rooster waar je doorheen kunt kijken. Alleen de cardan verstoort de doorkijk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC290157.jpg)
En een aardige verzameling kleurvarianten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PC290156.jpg)
mvg,
Ivo
-
Edwin,
Op de foto van de bruine 2444 heeft de 2e deur wel een lange handgreep. Misschien een aardig detail om na te bouwen.
Succes met de bouw.
Herman
-
De 2444 heeft ooit dus de huifdeuren van een andere loc gekregen
Of misschien wel de hele huif?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img001.jpg)
2444 te Hengelo, 5 februari 1986
-
Wat het geluid betreft, met een beetje geluk, (ik heb zoiets gehoord tenminste) zou de Philotrain 2400 in 0 met origineel opgenomen geluid decoder kunnen worden voorzien, dus misschien gaat die ook wel los verkrijgbaar zijn....
Edwin
-
Hallo mensen,
Bedankt voor de info en medewerking welke jullie geven middels tips en foto's.
@Frank: mooie foto van de 2444, bedankt.
@Ivo; ik weet niet hoe je aan de maatvoering van de gele bies op de Philo komt, waar meet jij mee? ;D Als je goed kijkt zie je op de zijkant een verdikking op de voetplaat en die meet slechts 1,58 mm.
Deze verdikking spuit je zandgeel, daarboven een dunne rand zwart. Jij hebt de hele zijkant volgens mij geel gespoten, zie je 5e foto! Optisch vind ik dat een iets elegantere bies ipv volledig geel spuiten. Maar op de foto van Frank is ook de gehele zijkant geel gespoten zie ik...er zat kennelijk nogal wat verschil in de manier van schilderen van de schilders bij het grootbedrijf..
Inmiddels heb ik vanmiddag tijdens mijn vakantie alvast een begin kunnen maken met de bouw van het model. Hier gaat het draadje verder over het grote voorbeeld, en in de rubriek ''wat zijn we aan het bouwen'' ga ik een draadje starten van het model in aanbouw. Lees hier meer over de bouw in 1:87 https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=16266.0 ;)
Nogmaals dank mensen, en als iemand nog meer foto's heeft van de 2444 omstreeks deze periode dan hou ik me natuurlijk aabevolen.
vr grt
Edwin ;)
-
Overigens zou ik de sounddecoder geplaatst door manuel naar vooren plaatsen net op de overgang van print naar het luidsprekertje. Decoder zit dan nog lager dan het speakertje is en je kunt gewoon de inrichting van de cabine origineel houden. Althans bij een Roco.
Misschien zijn er bij de Philo mogelijkheden om een speaker te plaatsen in de tank?
Succes peter ;)
-
Hallo Peter,
Nee dat gaat niet, daar ligt een aardig blok lood in voor het laag geplaatst gewicht van de loc.
Bij de Philo kun je onder de motor nog wel een speakertje kwijt van ESU als het niet te groot is.
Andre vraag aan alle lezers: heeft iemand nog een foto beschikbaar van het interieur van het m.c. huis van de 2400 in 1:1 ?
grt
Edwin ;)
-
Edwin,
Volgens mij staat er een interieurfoto in het boek Diesellokomotieven in Nederland uitgegeven door de Alk.
mvg,
Ivo
-
Edwin,
Kijk hier maar eens:
http://www.feijenoordsemeesters.nl/Botlek-Pernis-Maasvlakte.htm
Gerrit F
-
Ivo en Gerrit,
Bedankt voor de info, duidelijker als dit kan haast niet denk ik :D
Ga ik ook in het model bouwen zover er ruimte is en hoop dat de instrumententafel net over de cardan past....zien we wel weer.
Nogmaals dank, en m vr grt
Edwin ;)
-
Zojuist ook privé per mail een geweldig goede info gekregen vwb het interieur.
Hartstikke bedankt man!
Nu maar eens kijken wat ik in het model kan bouwen...eigenlijk vind ik deze detailleringsfase ook wel de leukste hoewel het wel de meeste tijd vreet...en die heb ik al niet teveel over helaas... 8)
grt
Edwin ;)