BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: o_grenier op 29 December 2008, 13:43:33
-
Twee quotes uit het "verrassingsdraadje":
Kwam ze vandaag nog tegen!
[(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2343_1024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2343_1024.jpg)
SK ;D
Jammer dat hij een foutief beladingsraster heeft. Verkeerde informant? Want te vroeg voor een 1 april grap :)
GG
@goedgek: klopt het beladingsraster op het Roco-model van de Gs-t (cat.nr 47519) wel?
<25.4m2>
|-10.67 m-|
A B C
20,5t 24,0t 28,0t
S 20,5t 24,0t
[12010 kg]
Naast de eerder in het stukgoedwagen-draadje genoemde tekortkomingen heeft het model revisieopschriften van 09-04-1977. Zou dus om één van de eerste tot 'geelbander' omgebouwde Gs'en kunnen zijn, wat ook blijkt uit de aanwezigheid van vastgezette handels aan de ventilatieluiken. Op de later (tot 1980) omgebouwde Gs-t 'en waren die handels afgenomen en de luiken vastgezet.
Mijn welgemeende excuses voor het lichtelijk off-topic gaan in dit draadje, maar alles heeft zo zijn verbanden...
Gauw weer terug naar het konijntje in de hoederenvervoer.
Wim
Wim,
Ik ken dat Rocomodel niet in detail, maar het raster lijkt me niet goed. Aan de wagens in Arnhem mankeert wel wat meer. Drie typische opschriften op de Gs-t moeten zijn:
- beladingsraster met extra balk voor belading tot 17 ton bij 110 km/u;
- lengte over de buffers 10,67 m (door de opvulplaten);
- vloeroppervlak 25,4 m2 door de toepassing van staalplaat i.p.v. planken in de kopwanden.
Dit nog afgezien van het (deels) onjuiste lettertype, waardoor de lay-out van de opschriften niet geheel in overeenstemming met de oorspronkelijke wagens is.
Mij persoonlijk storen dit soort fouten omdat ze te voorkomen waren. Dat is een kwestie van aan de juiste mensen vragen. Dan kun je het (letterlijk) voor hetzelfde geld wèl goed doen. Dat geldt al heel lang voor modellen, (zie de regelmatige discussies hierover op dit forum) en in dit geval dus ook voor museaal materieel (en ook dat zijn helaas niet de enige...)
En nog even over het Rocomodel: de eerste 10 Gs-t's werden in januari 1977 in dienst gesteld. De "seriebouw" begon in september dat jaar. De aangebrachte datum lijkt dus verkeerd gegokt. Wat was trouwens het wagennummer? Daarmee is waarschijnlijk wel de juiste datum te achterhalen (lees: op te vragen bij de juiste personen :))
GG