BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Jos B. op 29 December 2008, 12:25:12
-
Ik heb pas geleden een NS 1145 van Roco gekocht.
Hierdoor is de 1144 van Trix overbodig geworden.
De loc heb ik inmiddels helemaal leeg gehaald, hij is nu op de baan alleen verplaatsbaar door een rangeerloc.
Mijn vraag is als ik er een slooploc van wil maken, kan dit met of zonder pantografen?
En is het ook mogelijk om kapotte ruitjes na te bootsen?
Het moet zo dicht mogelijk bij het grote voorbeeld komen.
Ik kan alleen geen foto's vinden van zulke 1100 en voor de sloop.
Jos.
-
Op de homepage van Tim Goorman (http://members.lycos.nl/timgoorman/1100.htm) zie je enkele foto's van de afvoer 1100 in Breda.
-
De eerste verbouwingsfoto's
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/onbewerkt_zonder_panto.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/onbewerkt_zonder_panto.jpg)
de 1145 zonder panto, nu gaat het verbouwen beginnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leeg_chassis.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leeg_chassis.jpg)
Het leeg gehaalde chassis.
Motorcomponenten en electronica geheel verwijderd.
De loc can nu vrij verplaatst worden door een rangeerloc.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beetje_zwart_gewaasd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beetje_zwart_gewaasd.jpg)
Om te beginnen is de kap een beetje zwart gewaast, met een Motip spuitbus.
Nu ga ik beginnen met roestvorming en zo te maken.
Wordt Vervolgd.......................
-
Jos,
ik vond de kleur grijs juist zo mooi van de Trix, lekker donker.
Naar mijn mening zou je eerst de grijze kleur lichter moeten maken en dan 'postzegelen'.
De draaistellen dan roestkleurig maken.
Die zwarte verf die je nu gebruikt heb vind ik afbreuk doen aan het model.
Erich
-
Effe afwachten is nog maar een begin.
Jos.
-
Van het einde ? ;D
Ben benieuwd wat het gaat worden :)
Gr. Remco.
-
letterlijk en figuurlijk het begin van het einde. ;)
Hier zij er een paar waar de loc al roestvorming heeft.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schuin_verroest.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schuin_verroest.jpg)
Hier zie je dat de loc al behoorlijk begint te roesten.
Als je goed kijkt zie je ook dat er een van de frontseinen mist
De panto's staan er erg verroest bij, en zijn vastgelijmt, zodat ze niet plotseling omhoog kunnen springen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verroest.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verroest.jpg)
Er is zelfs een patrijspoort gesneuveld.
Jos.
-
Net alsof die in de wcpot is gevallen! :D
-
inderdaad, ik vind het totaal niet op een slooploc lijken. Zou je er niet beter aan doen om op het NMLD te kijken hoe de beide 1100'en van de SGB erbij staan? dan heb je pas een idee hoe een buitendienstgestelde loc eruit ziet. Dit lijkt werkelijk helemaal nergens naar.
-
Ik vind het ook niks eigelijk. Het is natuurlijk maar persoonlijk maar ik vind het totaal niet lijken op de locs die ik gezien heb in maastricht en breda die stonden te wachten voor de sloper.
-
letterlijk en figuurlijk het begin van het einde. ;)
Je hebt niets gelogen :-X Wat heb je gedaan man, dat ziet er niet echt charmant uit om heel eerlijk te zijn :)
Gr. Remco.
-
T is jammer dat ik er geen foto van heb, maar in maastricht toen der tijd stonden er enkele bij die er inderdaad zo beroerd uitzagen.
De loc gaat nog voorzien worden van Graffitty.
Maar dat gebeurt met transfers.
dan pas gaat matte blanke lak er over heen.
Dus nu lig ik effe stop.
Jos.
-
om de kritiek even opbouwend te laten zijn;
plaatje van onorthodox gebruik van de 1145 (http://forum.nmld.nl/viewtopic.php?t=650&highlight=1145)
Ik zie geen ingegooide ruiten nattuurlijk, het is een museumexemplaar, maar kijk naar de verf helemaal licht gebleekt en de cijfers lopen uit. Verder natuurlijk veel postzegels.
Waar zie je roest? nou, natuurlijk op de bladveren (die dingen schuiven altijd over elkaar) en om de aspotten en een beetje erop. Verder op de lockast erg weinig roest, boven de overlooprand voor de botsneus zie je hier en daar wat. Daarnaast zullen water-belaste delen als delen van het dak, de regengoten en de randen van uitstekende delen wat meer te lijden hebben. Vervuiling (= niet wassen, wel stofhappen); de patrijspoorten zullen een heel mooi patroon te zien geven; van middenonder de patrijspoort een dun zwart lijntje naar beneden. Evenals de uiteinden van de regengoten, de aanhechtingspunten van de handgrepen en andere uitstekende dingen. Ik zie geen diarree spetters.
-
Zonde van een mooie loc. Waarom moet-ie weg voor de Roco? Hebben ze elkaar gebeten ofzo?
-
Sloop locs en locs die lang niet geschilderd zijn kunnen lastig na te maken zijn, vooral bij verf die erg verbleekt. Het is dan een ballans zoeken om de juiste kleur en matheid van de lak laag te krijgen. Het beste resultaat ga je denk ik krijgen door de kleuren die sterk verbleken over te schilderen in een lichtere tint en te wassen met wit en grijs water,... letterlijk. Al moet het met 10 laagjes, dat is beter als één laag minder sterk verdunde verf.
Roest en vuil nabootsen is ook altijd oppassen, goed kijken waar wel en waar vooral niet. Ik betrap mezelf er ook nog met enige regelmaat op dat ik het net iets te erg maak bij sommige modellen.
Jos ik moet me toch bij de rest aansluiten, je model komt niet echt overtuigend over.
1; De zwarte spetters moeten er eigenlijk weer af, doet gewoon afbreuk aan wat je probeerd na te bootsen.
2; Er is vooral op de zijwanden en neuzen een overkill aan roest, roest moet wel op de goede plekken zitten( duurde ook lang voordat ik dat zelf door had).
3; Verder heb je de loc niet herschilderd of laten bleken in iets, daar zit nog wel de meeste ruimte voor verbetering, keip die locs ergens in, haal de verf er af en begin heel rustig aan overnieuw. Kijk steeds na iedere handeling foto's en bedenk hoe je het beste in de richting komt die je hebben wil. Gebruik verf op waterbasis, is het wassen even niet zoals je het wilde hebben dan veeg je de verf met een nat kwastje of wattenstaafje er zo weer af.
Edit: Deze (http://members.lycos.nl/timgoorman/1147-2377bd1.jpg) foto van Tim Goorman laat heel goed het verbleken van het grijs zien, links de 1100 en rechts de zelfde kleur grijs maar dan zwaar verbleekt op de 2200. Zie hier (http://members.lycos.nl/timgoorman/1100.htm) meer van z'n foto's( ff googlen op 1144 schoot lekker op ;)).
4; denk aan de water sporen, zoals het uitlopen van die cijfers, en bedenk waar de loc lange tijd staat of heeft gestaan. Op een vochtige schaduwrijke plek kan je ook last krijgen van algen/mos achtige zooi, laatst nog iets iets gezien bij een weiland vol bussen, na een verblijf van een jaar of 3 waren ze flink groen geworden. Op plekken waar de zon wel goed bij kan zul je dit weer minder snel hebben.
De sleutelwoorden zijn en blijven denk ik wel foto's en gevoel voor kleur en hoe het te bereiken ;)
Succes, groetjes Michiel
Ps; trein of bus kerkhoven vervallen gebouwen waar de bomen ingroeien, sporen overwoekerd door groen, blijft voor mij het mooiste wat er is 8)
-
Bedankt voor de goeie tips Michiel.
Ik ga helemaal opnieuw beginnen.
De loc gaat nu eerst helemaal ontlakt worden.
Jos.
P.S.
Ik heb je stukje tekst uitgeprint zodat ik niet elke keer de pc hoef aan te zetten.
-
@J.Beckers Ik weet niet hoor maar die locs in Maastricht daar heb ik nog foto's van hoe ze er destijds bijstonden. Ik heb me toen nog verbaast over de goede staat. Ze zagen er allemaal net zo goed uit als de 1145 die nu bij de sgb staat.
-
@ jos,
De beide 1100 bij de SGB geven goed aan hoe een afgevoerde NS lok er uit ziet, bij de machines is alleen de weinige grafitty verwijderd.
De foto in de roco noviteitenkatalogus 2008 is genomen voordat de grafitty is verwijderd.
Ondertussen zijn ook wel de cabinedaken overgeschilderd, maar omdat het nog niet nodig is, is er verder nog niets aan de uiterlijke staat gedaan.
De 1144 en 1142 stonden na hun afvoer op de kijfhoek voor de KLOK, toen hun er van af zagen zijn deze lokken naar maastricht gebracht.
Alle ramen waren nog aanwezig, ik heb er nog eentje uitgeslagen om de lremuchtslang door de lok te leggen voor het transport.
Volgens mij stond er ook zeer weinig tot geen graffity op, alleen de kleuren waren zeer vaal geworden.
Arjen
-
@jos, gesloopt heb je hem nu ,
dat is een ding wat zeker is. ;)
jammer ,maar ja ,
voordat je eraan begon zag de kap er ook al gehavend uit op de foto.
Nu ben je iig zo ver dat het resultaat alleen nog beter kan worden :D
Tino
-
Bedankt voor de goeie tips Michiel.
P.S.
Ik heb je stukje tekst uitgeprint zodat ik niet elke keer de pc hoef aan te zetten.
Wij zijn benieuwd wat het wordt maar vooral ook hoe lang je offline blijft. ::) ;D
-
Tip, neem ALTIJD een foto van een werkelijke loc erbij. Doe ik ook als ik ga weatheren.
Zie bijv. http://members.lycos.nl/timgoorman/1117bd3.jpg
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat er nog geen zicht is op ernstige roestvorming.
Maar goed, het is natuurlijk jouw ding. Maar je laat het zien, dus dan kun je reacties verwachten.
-
Mocht iemand mischien foto's hebben van 1100 slooploc's
Het liefst in zeer belabberde toestand.
Ze zijn van harte welkom.
Jos.
-
Wat dacht je van stig zijn link? Pikant plaatje zou ik zeggen, beneden
de graffiti taboe het vandalisme, is het behoorlijk roestig.
-
Als je het mij vraagt is dat gewoon vuil en geen roestige draaistellen (als je die bedoelt)? Die draaistellen hebben een verf behandeling gehad, ze zitten echt niet geheel onder de vliegroest. Dat denk ik hoor!
-
Wel een verschil in breda was een kerkhof wat afgelegen lag en wat te makkelijk te bereiken was dus daar zijn de locs afgetuigd door de plaatselijke jeugd. In Maastricht stonden de locs er super goed bij lange tijd zelfs met bijna geen graffetie of dat op het einde meer was dat weet ik niet.
-
Zonde van een mooie loc. Waarom moet-ie weg voor de Roco? Hebben ze elkaar gebeten ofzo?
Tja, snap ik ook niet helemaal maar wel een leuk projectje. Verkloot je loc en verzamelobject, zou zeggen, verlos 'm uit z'n lijden en ga er gewoon op staan of zo.
Gerard.
-
We noemen zoiets ook wel kapitaalvernietiging!
-
Jongens, niet voor iedereen is een treintje een verzamelobject en diepte investering als aanvulling voor pensioen over 40 jaar...
In dat geval kan ik de aanschaf van een huis aanbevelen...
-
Hallo J.Beckers,
Ik heb pas foto's van de loks in Goes gemaakt, ik zal ze vanavond uploaden.
:-| Wel zonde van zo,n Trix, ik zelf heb de Hamo uitvoering en die wordt echt niet vervangen door een Roco. Volgens mij is een Hamo beter dan een Roco.
??? Heb je geen oude Lima om als slooploc om te bouwen, lijkt me een betere keus.
Ik heb nog een grijs/gele Lima 1200 en een groot logo 1300, dat zijn pas echte kandidaten om af te tuigen, daar zitten pas echte koffiemolens in.
Maar zo'n Trix/Hamo, daar kun je over twisten maar die motoren klinken prima en kunnen niet kapot, mijn Hamo 1100 heb ik digitaal gemaakt en dient als museum loc.
Groet, Albert.
-
We noemen zoiets ook wel kapitaalvernietiging!
Hier wil ik even op reageren.
Als ik mn treinen als verzamelobject zou gebruiken, dan was ik ook niet bezig met het in elkaar vogelen van een baan.
Dan bleven ze in het doosje, en werden er geen details aangezet.
Zodra je op een loc of rijtuig de losse details gaat aanzetten verliest het al gauw zijn verzamelwaarde.
De verzamelwaarde is alleen relevant als men spreekt over een gesloten doos met inhoud.
Eenmaal er mee gereden kun je nooit de verzamelwaarde ervoor rekenen als dat je er nooit mee gereden hebt.
Bij mij is het de bedoeling dat er een echt spoorbedrijf wordt nagebootst, en daar kunnen net zoals in het echt "Slachtoffers" vallen.
En zeker als je in tijdperk V / VI rijdt.
Je hebt in zekere zin wel museummaterieel, maar de hoofdzaak blijft modern materieel.
En daar kan ook een slooptransport bij horen, of ander terzijde gesteld materieel.
Het gros aan museum materieel zal dan in feite ook niet echt in de actieve dienst meerijden.
Maar af en toe eens worden ingezet als gezelschapstrein of excursietrein.
Hopelijk is dit een goeie uitleg?
Jos.
-
Jos, prima uitleg. Het zijn tenslotte jou treintjes, door jou betaald.
Jongens, niet voor iedereen is een treintje een verzamelobject en diepte investering als aanvulling voor pensioen over 40 jaar...
Precies Stig ;)
-
Zodra je op een loc of rijtuig de losse details gaat aanzetten verliest het al gauw zijn verzamelwaarde.
Tenzij je er een beetje zuinig op bent...
-
@ Mispoes.
Daar moet jij toch alles van weten dat er "slachtoffers" kunnen vallen als je aan het modelbouwen bent ;)
Hoeveel koppen heb jij wel niet gesneld? ;D ;D ;D
Jos. ;)
-
Uit de as daarvan ontstaat vaak iets dat de moeite waard is.
Ook een sloopmodel kan iets bijzonders worden maar dan moet je wel goed kijken naar het grote voorbeeld. Neem eens een kijkje op de draad van Marcel Lauwers "emplacement Mijdrecht". Hij maakt veel werk van het maken van een sloopmodel voor zijn thema. Een sloopmodel maken is iets anders dan een model verknallen.
-
Een model hoeft ook echt niet zijn waarde te verliezen als je er mee rijd en als je de details erop aanbrengt. Als dat netjes gebeurd en je bent er voorzichtig mee dan is er niks aan de hand.
-
Daar moet ik je gelijk in geven, het is bij deze 1100 een beetje fout gegaan. ;)
Maar daar wordt aan gewerkt.
Zal wel meer werk wezen dan wat nodig was geweest als ik een beetje had opgelet.
Maar ja, gedane zaken neem je niet terug.
Eerst het model helemaal opnieuw ontlakken en opnieuw van een kleurje voorzien.
Alleen ga ik nu een beetje foetelen, ik ga gelijk de verweerde kleuren gebruiken.
Zodat de aanpassing naar slooploc minimaal is.
Zodra ik er aan begin komen er weer foto's (Zal medio januari of februari zijn)
@ Rail4marcel.
Ik praatte over een ander soort verzamelwaarde.
Ik praatte over een ongerept model met gesloten verpakking.
Jos.
-
Alleen ga ik nu een beetje foetelen
???
Voor de niet-limbo's (sorry Jos ;D ;)):
- Foetelen = valsspelen
-
Bedankt voor de vertaling Ronald ;)
Jos.
-
Ik vond 'm wel interessant, Jos ;D
-
Ik heb de Roco 1100 nog niet, maar denk dat ik 'm wel ga aanschaffen. Ik zit al wel een tijd te dubben wat ik dan met m'n 1144 van Trix ga doen. In ieder geval wordt het geen slooploc. Hij is te mooi gespoten (volgens mij nog nét iets strakker dan de Roco) om 'm tot slooploc te degraderen. Qua details (handgrepen e.d.) is de Trix weer niet naast een Roco in te zetten. Waarschijnlijk maak ik er een 'werkplaatsloc' van. Maar ik weet het nog niet zeker...
Maarten
-
Ik zit al wel een tijd te dubben wat ik dan met m'n 1144 van Trix ga doen......Waarschijnlijk maak ik er een 'werkplaatsloc' van. Maar ik weet het nog niet zeker...
ik heb nog een M* 1117 hier staan die op zoek is naar een Trix onderstel, misschien het overwegen waard ;D
Jos, ik blijf het zonde vinden hoe jij met je modellen om gaat... ik ben benieuwd of je van die 1144 nog wat beters kan maken
Bij mij is het de bedoeling dat er een echt spoorbedrijf wordt nagebootst, en daar kunnen net zoals in het echt "Slachtoffers" vallen.
tsja, je zou ook eerst eens kunnen proberen zo'n model te verkopen, of is een keer niet over te kwasten.
-
De tijd zal het leren Sander.
Jos.
-
Jos, ik blijf het zonde vinden hoe jij met je modellen om gaat...
En al die acties van Lokpaint, Rijtuigpaint, Reel-Cees, Frank "Mispoes", de ACTS Class 66 omspuitactie, het Piko Hondekop ombouw naar Beneluxproject, Lima/Mastica ombouw en al die onderdelen die in de diverse Plan U's zijn verdwenen. Zonde, schande? Tja, niet mijn mening. Verander, verbouw, verkleur en ja ook verklooi maar wat je wilt hoor, ik mag het graag zien al die ombouw projecten. En zonde van die modellen vind ik het echt niet.
De eerste die met (volgens velen dure en niet onbeperkt leverbare modellen als) de Trix Koploper plus 4 LSM ICR's aan de slag gaat om er een 1:87 Koploper van te maken krijgt van mij geen "foei, zonde" maar wel direct een nominatie voor de titel "Ombouwer van het jaar 2009".
PS, ben er niet zelf mee bezig hoor, verwacht dus geen foto's. Maar 't is misschien wel een leuke idee voor een nieuwe wedstrijd naast of als opvolger van de fotowedstrijd.
-
Geen gek idee.
Jos.
-
Een voor sloop bestemde 1100 was bijna altijd verschoten. Het grijs welteverstaan. Mist altijd wel een, meerdere of zo niet alle frontlampen. Vaak voorzien van grafitti, zeker als de betreffende loc op Bd of TbGE stond. De eerste afgevoerde exemplaren mag je ook de stroomafnemers afhalen. Ook waren vaak de cabinedeuren niet op slot, zodat deze open stonden.... Voor zover ik me herinner was de 1144 redelijk schoon van grafitti. Ik heb de loc nog gefotografeerd vlak voor de sloop te Mt. De 1144 stond samen met de 1142 redelijk veilig te Kfh voor die tijd.
De Markin 1139 is eigenlijk gezien de kleur van het grijs een prima loc om 'terzijde' te stellen, alleen was de echte 1139 toen ie in 1992 gesloopt werd niet zo flets..... Suc6 ermee!
Oja, mss ook een leuk idee: zaag de zijwanden en het dak uit de machineruimte, zodat alleen de cabines nog op het chassis zitten en maak een machinekamerinterieur erin! Zo zagen de locs er tijdens de sloop vaak uit.
Grtz, Marcel
-
Daar kan ik me ook eens over bedenken.
Alleen is het dan handig om foto's van de machine kamer te hebbem.
Jos.
-
Die foto's heb ik wel. Bedenk wel dat het een hels karwei is en je goed met o.a. styreen moet kunnen werken om tot een fraai resultaat te komen. Je moet het complete interieur van de loc nabouwen.... Ik heb zelf nogsteeds de Hamo 1118 en 1120 bij mn werkplaats staan voor dit doel. Tevens moet je ook het oude onderstel helemaal horizontaal vlak slijpen, of een nieuw onderstel maken van bv Styreen. Bij mij staan momenteel vijf 'oude' DKM locs klaar om te worden verbouwd tot slooptransport naar Mijdrecht (21-3-1986 de 2528 + slooplocs 2492, 2520, 2479, 2437 en 2512). Hierbij zijn de 2437 en 2512 ook opengewerkt.
Maar als ik jou was zou ik de loc ook vernummeren. De 1144 was niet echt zo vernaggeld toen ie naar de sloop ging. De 1158 bv zag er beroerder uit..... Maar goed, als je het echt goed wil doen kun je ook de 1141 maken ;D
Grtz, Marcel
-
Heb je mischien een foto van de 1158.
Dat is zoals de kap er nu uitziet iets minder werk.
Ik denk niet dat ik een opengewerkte loc ga maken.
Jos.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS1136en1145.jpg)
;D Hier zijn ze dan, de datum is zelfs meegeprint door mijn mobieltje.
Je ziet, in mei 2008 zagen ze er in Goes nog niet zo beroert uit de 1136 en 1145. Het verweerde grijs is ook exact zoals mijn Hamo 1130 (1139).
Een beetje roestbruin tamponeren op de wielstellen en hij is gaaf.
8) Groetjes Albert.
-
Wat doen die locs daar nog? ???
-
Ze stonden daar samen met een kraansik, ik denk dat ze van de SGB zijn. SGB=Stoomtram Goes Borssele.
:) Albert.
-
Ze zijn zelfs van de SGB.
Overigens waren de locs in Breda en Tilburg echt slooplocs. Degene die in Maastricht stonden zijn het langst in dienst geweest en zien er daarom beter uit dan de anderen.
-
... zullen we de Topic maar wijzigen in: wie heeft foto's van sloopmaterieel...
-
Nou, Jos kan ze goed gebruiken, dus.....
-
Ín tilburg stond er volgens mij ook 1 1100 weg te roesten
En er stond nog een 1600 met stadswapen en ns logos ( wat moest die lok daar ? en z`n slechte staat wordt die nog opgeknapt? )
-
Mag ik wat zeggen,ik vind het vreselijk zonde wat hier met de 1144 gedaan is (model paar pagina's terug) Ik hecht waarde aan modellen,ook al zijn ze vervangen door betere exemplaren van andere merken. Toch hecht ik veel waarde aan zo'n model,je heb hem gekocht,lekker mee gereden! Maar zo onderhanden nemen vind ik persoonlijk heel,heel,heel,heel,heel erg zonde. (persoonlijke mening,ik ben dankbaar dat ik het toen heb kunnen kopen,dus was en ben er blij mee)
Gr André
-
Ik was ooit geloof ik een stickerset van Focus Modell Parts te koop waarmee je graffiti kon namaken, kwestie van er op plakken, dan misschien de draaistellen een bruin kleurtje geven, dan kom je misschien best in de goede richting.
Of die stickerset nog ergens verkrijgbaar is weet ik zo even niet.
-
Mag ik wat zeggen,ik vind het vreselijk zonde wat hier met de 1144 gedaan is (model paar pagina's terug) Ik hecht waarde aan modellen,ook al zijn ze vervangen door betere exemplaren van andere merken. Toch hecht ik veel waarde aan zo'n model,je heb hem gekocht,lekker mee gereden! Maar zo onderhanden nemen vind ik persoonlijk heel,heel,heel,heel,heel erg zonde. (persoonlijke mening,ik ben dankbaar dat ik het toen heb kunnen kopen,dus was en ben er blij mee)
Gr André
Ach ja, ik ga dit ook niet met m'n modellen doen. Maar als je nooit iets probeert ontstaat er ook niets unieks. Kijk maar eens naar de geweldige DE-stellen van Frank bij 'nieuwe aanwinsten'. Dat zal niet direct goedgegaan zijn. Maar het uiteindelijke resultaat is om van te smullen. En waardeverlies ... denk dat menigeen met liefde z'n portemonee trekt voor wat Frank daar laat zien, ik wel tenminste.
Gerard.
-
De afgetuigde lok op de foto lijkt eerder een ontspoorde lok die in een sloot heeft gelegen.
-
Hier wat plaatjes van sloopmaterieel:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/10071009sloopMijdrecht.jpg)
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/IMG_4957.jpg)
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/IMG_0362klein.jpg)
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/DE121sloop.jpg)
Grtz, Marcel
-
Gelukkig ziet die DE-I er nog aardig compleet uit ;D.
Gerard.
-
Is die laatste niet het prototype van de Heris plan N ? ;D
Erg mooi gedaan!
-
Ooit stond in - ik dacht - railhobby een aardig artikel over het slooptransport van twee duizenden in model. Ik geloof getrokken door een 2200, met twee gestripte roco 1000-en, met twee of drie zelflossers als remwagens. Aan de locs zelf hoeft niet zoeel te gebeuren. Inderdaad verbleekte lak, en zaken als panto's eraf halen. Ook miste een van die loc's, net as in werkelijkheid een as. Ik zal het nummer wel eens opzoeken.
Deze modellen gaven een goede slooploc weer, zonder al te veel toeters en bellen. Moraal van dit verhaal: less is more!
Denk ook aan graffitty. Vooral ook over de ramen.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat! Succes.
-
Dat zijn mijn creaties... 8)
Alleen stonden die niet in de RailHobby maar in RailMagazine 147. Via een omweg is het transport bij Marcel Lauwers Lorre Koek Drent terechtgekomen (inderdaad, het zijn de hierboven getoonde locs), daar waar het hoort.
Wat heb ik gedaan? Panto's er af, machinekamer donkergrijs maken, lichtgeleiders eruit, nummerplaten weghalen en hier en daar een sneeuwruitje (met een beetje thinner het glas onregelmatig en ondoorzichtig maken en een gaatje boren voor de steen die er doorheen vloog). DE optie van het wegehalen van een drijfas heb ik wel genoemd in het artikel maar dat ging mij net te ver...
-
Flauw hoor, @Mispoes. Nu klopt het nét niet... ;)
Ik vond het destijds wel enigzins zonde om 1000'den zo toe te takelen, maar mijn modelspoorbudget is inmiddels een stuk hoger en dan zie je bepaalde zaken toch anders.
Maarten
-
Jawel hoor, het klopt wel. Het transport bestaat uit de 1007+1009. Indien ik voor het beroemde convooi 1003+1008 had gekozen, had van eerstgenoemde loc en drijfas verwijderd moeten worden. De drijfas staat overigens voor de poort van de Wph Tilburg.
Ook aan een sloop model moet de nodige aandacht worden besteed. Ik vind het prachtig om te zien hoeveel kwaliteit Marcel levert voor zijn thema.
T.z.t. ga ik nog een prachtige DE-5 bouwen, de 185 die eenzaam op het rangeerterrein zijn laatste gang naar de snijbranders staat af te wachten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img003.jpg)
185 te Zwolle Rangeerstation, zomer 1975. Foto: Otto Dijkstra
-
Je had toch al eens een DE-5 (of een deel ervan) gemaakt toch? als ik mij niet vergis?
Ga je die hiervoor gebruiken of bouw je hiervoor dan weer een nieuwe?
(al gaat het een beetje offtopic ;D)
Bart
-
Klopt, ik heb al eerder dieselvijven gebouwd. Die wie jij bedoelt is mijn eerste model dat vandaag exact 20 jaargeleden gereed kwam (sommige mensen onder ons waren ertoen nog helemaal niet ;)). Dat was een feestelijke gebeurtenis waarbij 's-avonds ter gelegenheid van het stel in het hele land vuurwek werd afgeschoten en mensen elkaar feliciteerden...
Dat stel wekt thand de indruk van een sloopstel maar wordt t.z.t. opgeknapt voor het MispoesModellenMuseum. De DE-5 die ik ga bouwen wordt dus een geheel nieuw model met andere uitgangsmaterialen.
-
Okee leuk! ;D ;)
Het blijft me iedere keer weer verbazen wat je allemaal al voor moois ooit gebouwd hebt!
een geheel nieuw model met andere uitgangsmaterialen.
Plotter-de-Plotter-de-Plot!? 8)
-
Dat was een feestelijke gebeurtenis waarbij 's-avonds ter gelegenheid van het stel in het hele land vuurwek werd afgeschoten en mensen elkaar feliciteerden...
Dat geburde ook bij mijn kartonnen NS 101 (zie RM 161 uit 1999) ;D. Hij is dus bijna exact 10 jaar oud!
Maar terug naar de 1144. Heeft iemand foto's van deze loc tijdens onderhoud (het liefst tijdens het aanbrenegen van de botsneuzen).
Maarten
-
Gelukkig ziet die DE-I er nog aardig compleet uit
Wacht maar tot je de andere kant ziet ;) Het is de 21 waarvan de andere cabine in Zl is achtergebleven.... Dit is een creatie van Mispoes, gefotografeerd enkele ogenblikken voor Koek een aanvang neemt met de sloop......
Is die laatste niet het prototype van de Heris plan N ?
Nee helaas, het is een resin bouwpakket. Een donatie van Frank aan Mijdrecht, met als enige opdracht m sloopwaardig te maken..... Het rijtuig heb ik laten uitbrandden en doorzakken..... Heb r nog eentje staan, die wordt nog erger toegetakeld......
Maar terug naar de 1144
Mee eens. Zoals eerder gezegd, de echte 1144 was niet zo toegetakeld toen ie bij Dotremont te Mt voor de poort stond... Ik zal t.z.t. ff kijken naar een foto hiervan. die moet ik ergens in mn archief hebben 8)
Grtz, Marcel
-
Naar de plaatjes die ik zag is hij erg mooi geworden ;)
Maar ik moet wel zeggen dat als die ruitjes er nog in zaten hij nog best goed door zou kunnen als rijdend model. ::)
(http://www.nicospilt.com/dia/dia6708.JPG)
-
Verbouwing ligt effe stop.
Ik heb teveel hooi op mijn vork genomen.
heb nu reeds 13 ombouwprojecten liggen, waarvan er maar slechts 8 goed zijn afgehandeld.
Te weten:
-Sprinter Vlaflip
-Benelux Hondekop
-ICRm + 1754
-V-IRM
-Structon loc Carin
-Aegon Koploper
-Benelux Bs
-Plan U
de projecten die nu nog open staan zijn:
-ICE3m
-Thalys
-1144
-DE 2
-Sik
Die ga ik eerst eens afwerken voordat ik met de 1144 verder ga.
Jos.
-
Hallo,
Ik kwam dit topic vandaag tegen en heb kort geleden ook een eigen draai gegeven aan een gesloopte botsneus. Gewoon een stukje rest verwerking waar je weer wat mee kan.
(http://i41.tinypic.com/302sb60.jpg)
(http://i43.tinypic.com/13zsd1e.jpg)
(http://i42.tinypic.com/2qnmfsj.jpg)
Mvg Ron
-
Dat ziet ook goed uit Ron.
Jos.
-
Ik vind het allemaal een beetje zonde ??
Ik heb een jaar of wat een Hamo kap op een Roco onderstel geplaatst.
Bufferbalken verlengt en alle snuisterijen geplaatst en bij mij rijd hij nu rond als een tierelier in de goederendienst.
Op YOUTUBE heb ik een filmpje gezet onder HAMCO bij Wullem NS.
Hier een fotovan de loc,,,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8190006_1.jpg)
-
Ik heb kort geleden ook een eigen draai gegeven aan een gesloopte botsneus.
(http://i41.tinypic.com/302sb60.jpg)
Erg leuk gemaakt! Alleen is de echte 1139 is volgens mij gewoon per spoor ook zo bij de sloper belandt; zie hieronder. In de war met de 1129.
-
Begin oktober 1992 werden de bakken van de 1120, 1137, 1139 en 1143 per dieplader van de wph Tilburg overgebracht naar sloperij Hollandia in Amsterdam.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img042_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img042_1.jpg)
1139 en 1137 Asd Westhaven, 18-10-1992
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img043.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img043.jpg)
Delen van de gesloopte 1120 en 1143 tegen de achtergrond van het rijtuigtype waar ze zo lang combinaties mee vormden. Asd, 18-10-1992
-
En de 1150 + 1146 ? Die gingen ook ergens rond die tijd (eerder dacht ik) naar Hollandia, al dan niet via Mijdrecht... Per dieplader uiteraard :-)
Tedo is me voor geweest, had ook ergens een ideetje in min achterhoofd een afgedankte Marklin 1100 op een Van Der Vlist Combi te zetten voor afvoer Kroon Wilnis.... Kibri heeft een dieplader die redelijk op deze combi lijkt, en Herpa een truck in juiste kleuren.....
Grtz, Marcel
-
Die 1139 ziet wel een beetje groen.
Jos.
-
Begin oktober 1992 werden de bakken van de 1120, 1137, 1139 en 1143 per dieplader van de wph Tilburg overgebracht naar sloperij Hollandia in Amsterdam.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img042_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img042_1.jpg)
1139 en 1137 Asd Westhaven, 18-10-1992
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img043.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img043.jpg)
Delen van de gesloopte 1120 en 1143 tegen de achtergrond van het rijtuigtype waar ze zo lang combinaties mee vormden. Asd, 18-10-1992
waar halen ze het lef vandaan om deze loc's te slopen >:( :'(
-
Och, opgeruimd stond netjes en wij hadden ook weer een reden om foto's te schieten.
-
Eenzelfde plaat van de 1146 of 1150 is niet te vinden ???