BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Bart Mestrom op 28 December 2008, 21:20:28
-
Om 20.50 uur, 28/12/2008 kwam de melding binnen dat museumstel 273 flink geraakt is door een Sprinter in het Spoorwegmuseum te Utrecht.
De Sprinter was de laatste pendeltrein UT<>UTM van vandaag.
De schade aan met name de 273 schijnt zeer aanzienlijk te zijn.
Zo gauw er meer nieuws is, volgt het hieronder.........
Bron: Spoorforum (http://www.spoorforum.eu/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=682)
-
Ai...dat is zeer spijtig....
-
Een museumstel naar de vaantjes.
Zeer spijtig.
Jos.
-
kunnen ze niet een keer voorzichtig zijn..
-
@Jos: "Alweer" ???
-
Ik moest vanmiddag om ong. 13.00 uur voor de spoorwegovergang Bilthoven voorrang verlenen aan dit mooie oudje..... :-|
Groet Jaap
-
Maar zoals zo velen van ons vraag ik me af hoe dat mogelijk is?
Maar dat zullen we ongetwijfelt later te horen krijgen denk ik.
Jos.
-
Waarschijnlijk een combinatie van gladheid en snelheid.......
Grtz, Marcel
-
Ongelovelijk zonde dat dit mooie museumstel zwaar beschadicht is. :'(
Hopelijk nog wel weer te herstellen. Nu zal de 386 wel snel rijvaardig gemaakt worden als de schade groot is.
-
Heel erg jammer dit. Zonde.
-
En het schijnt met hetzelfde stel te zijn als in November......
-
ligt t nou aan mij of gebeuren er daar wel heel veel ongelukken? dr vloog daar toch laatst ook al een sprinter door/over t stootjuk?
-
Klopt. OP 12 november:
www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=10&t=1656 - 32k -
-
Is inderdaad niet de eerste keer daar............. :-| :-|
Treinstel 2136 is een "beetje" gaan glijden door een hek heen en tegen het museummaterieel aan.
Schijnt een behoorlijke klap geweest te zijn.
M.v.g. Marco
-
ik zeg ....CHIPS....maar dan heel hard :'(...gelukkig hebben we
de foto,s nog
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2636_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2636_1.jpg)
eric
-
Hierbij de rechtstreekse link naar het artikel op het SPOORFORUM:
http://www.spoorforum.eu/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=682
Die link stond ook in mijn bericht
-
Op somda heeft rolandrail die zelf ook machinist is een beetje uitleg gegeven over de situatie gegeven. Hij zegt daar:
Hopelijk valt het mee maar bij voorbaat het volgende: het kopspoor te Utm opkomend krijgen we áltijd seinbeeld geel knipper, of er iets staat of niet.
Daarover worden we nooit ingelicht. Laatst kwamen we daar ok bezet spoor binnen, mat '46 stond er donker en uit, vieze rode vlag ervoor, geen rode lamp ofzo.
De laatste slag in de winter komt te Utm in het schemerdonker, het spoor is snel glad, niet denderend verlicht. Kortom: allemaal geen goede omstandigheden.
Desalniettemin: een mcn wordt betaald om op te letten maar de omstandigheden zijn dus verre van ideaal.
Bron: www.somda.nl (http://www.somda.nl)
-
Hopelijk is de schade nog te herstellen.
Jos.
-
Alles is te herstellen, vraag is meer wie de rekening gaat betalen... nou neem ik aan dat NSR verzekerd is (hopelijk WA+ of All-risk ;D ) maar dan nog.
-
Natuurlijk is de schade te herstellen het wordt altijd erger gemaakt dan dat de schade is door mensen die er geen verstand van hebben.
Marc
-
Ach en anders vragen ze Mispoes, Reel-Cees en Lokpaint toch! Die plamuren, schuren en spuiten hem wel weer opnieuw ;D
-
Laten we daar op hopen. ;D
-
Ach en anders vragen ze Mispoes, Reel-Cees en Lokpaint toch! Die plamuren, schuren en spuiten hem wel weer opnieuw ;D
Kunnen die zich niet beter met de 1:87 mat 46 bezighouden ;D ;D ;D
Volgens mij gaat de 1:1 hun petje te boven.
Jos.
-
Alles is te herstellen, vraag is meer wie de rekening gaat betalen... nou neem ik aan dat NSR verzekerd is (hopelijk WA+ of All-risk ;D ) maar dan nog.
nee helaas de treinstellen van ns zijn niet verzekerd !
de schade wordt in dit geval altijd door de ns zelf betaald
mocht er een tweede partij voor de schade verantwoordelijk zijn
wordt wel getracht dit te verhalen
-
Zo een groot materieelpark is helemaal niet te verzekeren.
Je betaald je blauw aan de premie.
Ik denk dat en grote herstelling uit egen zak betalen veel goedkoper is voor de NS dan de premie voor zo een materieelpark op te hoesten.
Jos.
-
Gisteren na het lezen van het bericht met een rotgevoel naar bed gegaan, onzeker over de grootte van de schade. Vanochtend dus meteen verder zoeken naar nieuws; volgens dit bericht http://www.spoorforum.eu/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=682 schijnt het allemaal wel mee te vallen, hoewel daar terecht wordt opgemerkt dat alleen het uiterlijk beoordeeld kon worden.
Hopelijk blijft het dus bij plaatschade.... :(
Carlo
-
Nergens iets hierover gelezen in de serieuze pers ???
Dan zal het misschien wel mevallen ???
-
Zo een groot materieelpark is helemaal niet te verzekeren.
Je betaald je blauw aan de premie.
Jos,
weet je dat wel heel zeker?
a. lijkt mij juist dat je bij een groot materieelpark kwantumkorting krijgt en
b. of je je nu blauw betaalt of niet maakt voor de wet niet uit... zie citaat Spoorwegwet (http://www.st-ab.nl/wetten/0261_Spoorwegwet.htm):
§ 6. De verzekeringsplicht
Artikel 55
1. De spoorwegonderneming die van de hoofdspoorweg gebruik maakt, is verplicht ter zake van dat gebruik een verzekering te sluiten en in stand te houden, waarmee haar uit wettelijke aansprakelijkheid voortvloeiende financiële risico's voldoende zijn gedekt.
2. Bij algemene maatregel van bestuur worden bedragen vastgesteld waarboven de verzekeringsplicht zich niet uitstrekt. Afzonderlijke bedragen kunnen worden bepaald naar gelang van onder meer de aard van de gebeurtenis, de aard van de schade, de grond van de aansprakelijkheid en de aard van de onderneming.
3. Artikel 6 van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen is van overeenkomstige toepassing.
Ik denk dat en grote herstelling uit egen zak betalen veel goedkoper is voor de NS dan de premie voor zo een materieelpark op te hoesten.
Hier kon je op zich wel gelijk in hebben maar dan als in de keuze hoeveel het kost voor NS om zelf te betalen en hoeveel meer ze aan premie aan hun verzekeraar zouden gaan betalen als ze het daar claimen... eigenlijk dus net als een gevalletje "gewone" schade zoals jij of ik die kan oplopen dus, met het (eeuwige) vraagstuk hoeveel no-claim kost dat...
mvg Tinussie.
-
@j.Beckers. Waar bazeer jij al die uitspraken op. Dat is al vaker gezegt want ook nu weer blijkt dat er niks van klopt.
-
Jos weet alles, echt alles! ;D
Kutsprinters!
Eerst jagen ze de laatste '46-ers naar de sloop met hun stomme tussenbakken en dan moet de laatst overgeblevene ook nog van de baan geveegd worden.
Ik bouw nooit meer een Sprinter! >:(
-
Hopelijk valt de schade mee. Maar laat het nou toevallig zo zijn dat het NSM een potje met geld over heeft na het annuleren van de restauratie van de 3737 ;D. Die reparatie komt vast wel goed ;) ;D
-
Wie is eigenlijk de eigenaar van de 273? Spoorwegmuseum (NSM) of NSR of ..... En is het NSM een zelfstandig bedrijf of onderdeel van NS?
Lijkt me van belang i.v.m. verhalen van schade (of NSR nu wel of niet een verzekering heeft lijkt me niet van belang, zij zijn verantwoordelijk voor schade aangericht door de Sprinter als door NSM aan alle eisen is voldaan).
Als het beiden NS-bedrijven betreft kan er om bedrijfspolitieke redenen besloten worden geen herstel uit te voeren, anders is het gewoon dokken (tot de dagwaarde van de 273, daarboven is verzekeringstechnisch total-loss, zou nog een aardig juridisch gedoe kunnen worden als de schade aanzienlijk is, want hoe stel je die dagwaarde en het schadebedrag vast?).
-
Ik bouw nooit meer een Sprinter! >:(
En terecht!
-
Maar laat het nou toevallig zo zijn dat het NSM een potje met geld over heeft na het annuleren van de restauratie van de 3737
Dan is het wel te hopen dat de uitkomst van de discussie uit het draadje over de 3737 niet voor de mat46 geldt.
Leen.
-
Volgens de eerste berichten valt de schade gelukkig heel erg mee.
Citaat van Emiel op Spoorforum.eu
www.spoorforum.eu (http://www.spoorforum.eu)
Ergo: De 273 zou wellicht een beetje een Pec deukneusje gekregen hebben, zonder dat essentiele delen zijn kromgetrokken.
-
Gelukkig maar.
Wat ik me afvraag. Waarom moet er richting Maliebaan een geel knipper sein staan?
-
Gelukkig maar.
Uiterlijke schade zegt niks. Toen het bericht mij gisteravond bereikte ben ik meteen even naar het NSM gereden, met een aantal collega vrijwilligers. Na het technisch onderzoek hebben we het stel zelf ook even mogen bekijken, en in de bak waar de sprinter tegen aan geklapt is, klemmen de deuren nogal...
Wat ik me afvraag. Waarom moet er richting Maliebaan een geel knipper sein staan?
Geel knipper is 'rijden op zicht' en kan betekenen dat je een bezet spoor binnen rijdt. In dit geval was het knipper 'dubbel', want het hek was al gesloten van spoor 410... En daar staat een keurig 'stopbord' aan vast...
-
Ook ik vroeg me gisteravond al af hoe het nou juridisch zat over het eigendom van het stel en de aansprakelijkheid van NSR. Blijkbaar valt de schade mee maar ik dacht er echt over om mijn Sprinter (uit 1984) de deur uit te doen >:(. Past toch niet meer in mijn tijdperk 8).
Erik.
-
Wie is eigenlijk de eigenaar van de 273?
De 273 is eigendom van het NSM.
En is het NSM een zelfstandig bedrijf of onderdeel van NS?
het zijn beide zelfstandige bedrijven, wel is het zo dat het NSM en de NS redelijk goed met elkaar samenwerken de laatste jaren.
Moet zeggen, dat was wel even schrikken toen ik dit las.
Ik hoop dat ze besluiten haar weer te herstellen (dat zal denk ik wel), en dat dit niet het einde betekent voor de Heimwee expres ritten met Mat'46, al is het behoud van het stel het meest belangrijke.
de 273 in maart van dit jaar...
(http://i106.photobucket.com/albums/m269/SanderJordans/Treinen/P1010006.jpg)
(http://i106.photobucket.com/albums/m269/SanderJordans/Treinen/Spoorwegmuseum29032008012.jpg)
(http://i106.photobucket.com/albums/m269/SanderJordans/Treinen/Spoorwegmuseum29032008013.jpg)
laten we hopen dat dit snel weer te zien is...
Sander
-
Klemmende deuren is minder mooi...
Welke deuren? Alleen de cabinedeuren van de kop die door de Sprinter geraakt is, of nog meer? Afijn, hoe dan ook, die zien we voorlopig niet meer terug... :(
-
Klemmende deuren wijzen er meestal op dat het casco wat scheef of krom gedrukt is.
Ik hou mn hart vast.
Jos.
-
Berichtje op AD.nl: http://www.ad.nl/utrecht/stad/2876506/Tweede_botsing_in_Spoorwegmuseum_in_twee_maanden.html (http://www.ad.nl/utrecht/stad/2876506/Tweede_botsing_in_Spoorwegmuseum_in_twee_maanden.html)
Groeten Jasper
-
Mooi dat de 273 zelf naar haarlem kan, das al een heel goed teken, maar ik zou graag zien dat als dat spoor bezet is ze langs het andere perron stoppen al is dat misschien wat minder praktisch.
Groetjes Michiel
-
voortaan geen treinen meer neer zetten..
-
Als je langs het middenperron stopt, dan sta je in een overwegaankondiging van de Maliebaan, bovendien kun je daar beveiligingstechnisch volgens mij geen kop maken...
-
Dan vind ik eigenlijk dat Prorail daar flink mag gaan onderhouden.
Bij stations hebben ze toch ook stop-door regeling? Waarom daar niet?
-
Als je langs het middenperron stopt, dan sta je in een overwegaankondiging van de Maliebaan, bovendien kun je daar beveiligingstechnisch volgens mij geen kop maken...
Weten we dus waar prorail aan het werk mag, word dan tijd dat de beveiliging ook daar verbeterd word.
Groetjes Michiel
-
Een vraagje off-topic:
Wordt de Maliebaan niet op zich al een kopstation? Omdat ze toch bij Lunetten gingen slopen?
-
Niet helemaal: de boog vanuit de richting Arnhem naar de richting Hilversum (via het museum dus) blijft wel liggen. De aansluiting naar Lunetten gaat er inderdaad uit.
-
En er zijn foto's http://forum.fok.nl/topic/1234691/2/50 (http://forum.fok.nl/topic/1234691/2/50)
Groeten Jasper
-
Ja, dat is pijnlijk.
-
Ik haat Sprinters ;) ;)
Jos.
-
Dan vind ik eigenlijk dat Prorail daar flink mag gaan onderhouden.
Bij stations hebben ze toch ook stop-door regeling? Waarom daar niet?
Leuk, maar wie gaat dat betalen... ???
Juistja, degene die er wil stoppen, Prorail niet hoor...
-
Ja, ok, maar de NS wilt daar toch ook stoppen?
Hoeveel zou zo'n stop-door schakeling gaan kosten?
Misschien een inzameling gaan beginnen en de opbrengst gaat naar NSM.
-
kutprinters!
Hoewel het hier waarschijnlijk cynisch bedoeld was, kun je het wel in die hoek zoeken ;)
Grtz,
Marcel
-
Afgaande op wat op de foto's te zien is, lijkt het mee te vallen. Lijkt, want er kan natuurlijk sprake zijn van (nog) niet zichtbare schade, welke vaak lastig te herstellen is.
-
Ja, dat is pijnlijk.
Voor de Mat 46 wel ja. ;)
Jos.
-
Hoeveel zou zo'n stop-door schakeling gaan kosten?
Misschien een inzameling gaan beginnen en de opbrengst gaat naar NSM.
Tja,
- ontwerp maken;
- software aanpassen (besturingssoftware op de VL-post Utrecht)
- wijziging uitvoeren;
- buiten dienststelling aanvragen voor:
- software laden;
- wijziging in de relais uitvoeren
- binnen / buiten test m.b.t. software en buiten situatie
- documentatie bijwerken
- bedieningsvoorschrift aanpassen
Ik denk dat het 150.000,00 - 200.000 euries gaat kosten en dat is nog laag is ingeschat.
Kan me zo voorstellen dat de prioriteit hiervoor niet hoog is. Hoewel..... De ZLSM heeft er vorig jaar in Schin op Geul een spooraansluiting bij gekregen. Dus je weet maar nooit.
-
Ben je niet een 0 vergeten bij die bedragen? Als ik de Prorail rapporten lees over bijvoorbeeld aanpassingen Barneveld Centrum (kunnen kopmaken) wordt daar over 3-6 miljoen gepraat...
-
In Barneveld is ook een bosje extra seinen geplant. Dan gaat het wat harder met de uitgaven... ;)
-
Mooi, Mat'46 staat in een warme loods te Haarlem. Hier zal hij spoedig uitgebreid onderzocht worden wat er precies moet gebeuren en hoelang het gaat duren. Hulde aan NSM en het Schadeherstelbedrijf dat het allemaal zo snel geregeld kan worden. Hier nog een filmpje van RTV Utrecht over het gebeuren: http://mediaplayer.rtvutrecht.nl/stream/549f741b.wmv (http://mediaplayer.rtvutrecht.nl/stream/549f741b.wmv) Leuk detail, kijk hoeveel mensen er uit een SGMm 2 komen, volgens mij lagen er mensen in het bagage rek en waren ze zes hoog gestapeld. Ook waren er mensen zonder eerste klas vervoersbewijs in de eerste klas gezien ;D
Groeten Jasper
-
Gelukkig dat hij kan worden gerepareerd en dat hij wel nog kan rijden.
@Prorail, ga die beveiliging eens aanpassen en natuurlijk ook de rails
-
Wel opvallend : spoor is ontzet, stootjuk zwaar vervormd maar het Mat '46 stel gaat op eigen kracht naar Haarlem, is dat oude spul toch nog best degelijk ;)
-
tuurlijk, vergelijk het maar eens met een VIRM, zie site Nico Spilt
-
Hoe is die mat 46 daar dan weg kunnen rijden of hebben ze heel snel dat spoor gemaakt want op dat filmpje kun je der nog niet echt doorheen met een trein.
-
Of heel rustig
-
Nou de 2 spoorstaven lagen wel erg ver uitelkaar daar kon geen trein overheen.
-
Breedspoor voor de Arend. ;D ;D ;D ;D
Jos.
-
Hoe is die mat 46 daar dan weg kunnen rijden of hebben ze heel snel dat spoor gemaakt want op dat filmpje kun je der nog niet echt doorheen met een trein.
Alleen bij/onder het juk lag het spoor er niet meer netjes bij, voor de rest heb ik geen bijzonderheden gezien, ook tijdens het wegrijden niks geks.
Groeten Jasper
-
hij staat binnen in haarlem, heb er even onder gekeken, maar de schade viel mij een beetje tegen, onder de cabine zijn twee balken iets gekanteld, dus of dit snel geregeld word????
-
Dat klinkt behoorlijk Serieus Johnny >:(
Jos
-
dus of dit snel geregeld word????
Ik bedoelde dat het allemaal snel geregeld is dat hij daar al naar toe kon. Het is inderdaad afwachten op wat gaat komen en wat verder onderzoek uitwijst. Maar hij is daar en het balletje rolt.
Groeten Jasper
-
Word weer een grote klus zo te zien, die wagens zijn natuurlijk voor mijn tijd maar de stelbalken richten? en geen demontage verder?
-
ach wat is een grote klus, we zijn nog met zat mensen die er ooit nog aan gewerkt hebben, maar we zullen het aankomende week wel horen.
-
Jaa das waar genoeg van die oudjes over gelukkig:) en weer es even wat totaal anders dat maakt t weer leuk, ik zie t maandag wel weer
-
't Is natuurlijk ook wel een beetje een publiekszaak om de afhandeling serieus aan te pakken, NSR kan het natuurlijk ook niet maken om een museumstel aan puin te rijden en dan vrolijk niks te doen, dus vandaar dat 'ie wel snel naar Haarlem zal zijn gegaan.
Vrees dat er wel wat demontagewerk bij komt kijken, dat oude spul is nog niet zo modulair opgebouwd. Maar we horen het wel...
-
Inderdaad, we wachten af. Meer kunnen we het niet doen, gaat denk ik niet sneller als we er met z'n allen omheen gaan staan met airbrush, stukjes styreen, soldeerbout, nieuwe decoder etc. ;D
-
Jah dan moeten er echte mannen komen inplaats van gevulde koeken ;D
-
b. of je je nu blauw betaalt of niet maakt voor de wet niet uit... zie citaat Spoorwegwet (http://www.st-ab.nl/wetten/0261_Spoorwegwet.htm):
§ 6. De verzekeringsplicht
Artikel 55
1. De spoorwegonderneming die van de hoofdspoorweg gebruik maakt, is verplicht ter zake van dat gebruik een verzekering te sluiten en in stand te houden, waarmee haar uit wettelijke aansprakelijkheid voortvloeiende financiële risico's voldoende zijn gedekt.
3. Artikel 6 van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen is van overeenkomstige toepassing.
Ik heb voor de duidelijkheid maar even aangegeven dat het hier over wettelijke aansprakelijkheid gaat en niet over het verzekeren van een compleet materieelpark.
Overigens lijkt het me ook niet meer dan logisch dat je zo'n grote hoeveelheid voertuigen niet gaat verzekeren. Je hebt een All Risk-verzekering op een nieuwe auto, omdat je verwacht dat je die niet total loss zult rijden. Maar mocht dat onverhoopt toch gebeuren, dan krijg je tenminste nog de dagwaarde terug. Je betaalt geen €30.000 aan verzekering omdat de meeste auto's niet total loss worden gereden, dus het risico is over vele auto's verspreid.
NS weet van te voren al wat ze per jaar gemiddeld aan schade kwijt zijn. Daar kun je dus op begroten. Zou je hier een verzekering voor willen afsluiten, dan betaal je aan premie nog steeds evenveel als voor de schade (de verzekering is immers ook niet gek), maar je betaalt ook nog eens de overhead en winst van de verzekering. Ergo: hoe meer voertuigen je hebt, hoe onaantrekkelijker een verzekering wordt.
- Peter
-
stel staat nu in Tilburg bij Nedtrain
-
OK, dan weten wij dat ook. Wat is de status?
-
Lijkt mij dat ze er al mee bezig zijn.
Is door een 1300 achter de class 66's gezet.
Echter is al weer een tijdje weg daar.
-
Die 1312 heeft die Mat'46 niet gebracht, die is op eigen kracht overgegaan van Hlm naar Tb.
Enige wat door die 1312 naar Tb gebracht is, is de motorwagen en restauratie van de blokkendoos...
Het stel staat nu nog geen week in Tb, dus veel zal er nog niet aan gedaan zijn...
-
Tijdens het weekend van 28 februari en 1 maart zal de Blokkendoos als Heimwee Express rijden. Oorspronkelijk was de Mat '46 (de 'Muizenneus') ingepland, deze is echter beschadigd door een botsing met de pendeltrein. De trein wordt momenteel bij Nedtrain in Tilburg gerepareerd. Hij wordt in april/mei weer terug verwacht.
Bron: Nieuwsbrief NSM
-
Ik heb voor de duidelijkheid maar even aangegeven dat het hier over wettelijke aansprakelijkheid gaat en niet over het verzekeren van een compleet materieelpark.
Peter,
De wet geeft aan dat de spoorwegonderneming verplicht is ter zake van het gebruik van de hoofdspoorweg een verzekering te sluiten en in stand te houden, waarmee haar uit wettelijke aansprakelijkheid voortvloeiende financiële risico's voldoende zijn gedekt. Deze WA heeft (uiteraard) ook betrekking op schades veroorzaakt door het materieelpark en is dus "gewoon" meeverzekerd in de verplichte WA-verzekering. Maar nogmaals, het belet NSR niet de schade uit eigen zak te betalen en er geen "verzekeringswerk" van te maken. Kwestie van kosten/baten analyse.
Overigens lijkt het me ook niet meer dan logisch dat je zo'n grote hoeveelheid voertuigen niet gaat verzekeren.
Als ik deze stelling doortrek naar een bv. de vloot vracht- en bestelwagens van bv. DHL of TNT of de KLM-vloot zou dat betekenen dat deze niet (minimaal WA-)verzekerd zouden (hoeven te) zijn? Lijkt me toch niet.
NS weet van te voren al wat ze per jaar gemiddeld aan schade kwijt zijn. Daar kun je dus op begroten. Zou je hier een verzekering voor willen afsluiten, dan betaal je aan premie nog steeds evenveel als voor de schade (de verzekering is immers ook niet gek), maar je betaalt ook nog eens de overhead en winst van de verzekering.
Niet een kwestie van willen maar van moeten afsluiten (let wel: vwb. schades veroorzaakt aan "derden", dus de WA). Overigens meen ik me te herinneren dat in één van de recente "schadedraadjes" naar voren is gekomen dat NS(R) haar eigen schadeverzekeringstak zou hebben voor de eigen bedrijfsdoeleinden? Als dat werkelijk het geval is zal het wel mee vallen met die additionele kosten voor overhead en winst van de verzekeringstak, aangezien ook die tak bijdraagt in de resultaten voor het gehele concern.
Ergo: hoe meer voertuigen je hebt, hoe onaantrekkelijker een verzekering wordt.
De kosten per eenheid in een "bulk"-contract zullen lager zijn dan per individueel voertuig, dus het lijkt me niet zo zwart-wit als jij het stelt.
mvg Tinussie.
-
Voor eigen schade aan materieel is NS/NSR niet verzekerd.
Voor schade aan derden is NS/NSR wel verzekerd. (WA)
Schade aan derden is dus een verzekeringskwestie. Dit speelt dus bv bij de 273, maar ook bij de 419.
Pewiam
-
Juist. Met een beetje WA-verzekering ben je al snel voor een paar miljoen gedekt. NS (of welke spoorvervoerder dan ook) kan veel meer brokken maken en zal dus ook voor een hoger bedrag WA-verzekerd zijn.
Maar waar ik dus op wees was dat men de WA-verzekering met een verzekering van het eigen materieel door elkaar haalde.
Enfin, laten we hopen dat gesteggel met verzekeringen niet al te veel hindernissen zal opleveren voor een spoedig herstel van de 273.
- Peter