BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Spoorrelais op 28 December 2008, 14:07:00
-
Ik heb hierover op het forum al een draadje gevonden, maar dat geeft geen antwoordt op mijn vraag.
Ik ben op dit moment bezig om mijn schaduw station te beveiligen met bezetmelders. Ik gebruik daar voor de stroomdetectie methode met optocopler zoals beschreven in op de site van Wim Ros. Het werkt prima. Nu ben ik bezig om de assen van wagons te voorzien van weerstandslak. Een aantal gedaan en ze worden gededecteerd. Prima dus.
Alleen bij "lichte wagons"knipperd de detectie soms. Heeft het nut om de assen meerdere malen van lak te voorzien? Of moet er ergens in de bezetmelder een condensator worden geplaatst die het flikkeren opvangd?
André
-
ik.
-
Wat flauw! Waar is het zout?
Mocht je ook bereid zijn iemand te willen helpen, dan blijft er na het lezen van de draad nog een echte vraag over:
Alleen bij "lichte wagons"knipperd de detectie soms. Heeft het nut om de assen meerdere malen van lak te voorzien? Of moet er ergens in de bezetmelder een condensator worden geplaatst die het flikkeren opvangd?
-
Misschien heeft het zin om een klein gewichtje in die wagons te doen, zodat ze wat zwaarder worden.
-
ik.
En wat is je ervaring? Ik ben benieuwd.
-
Het vertragen van het aan/uit gaan van de melding moet je niet vertragen doormiddel van wat dan ook.
En wat is het bezwaar dat het af en toe flikkert? Slecht contact tussen wiel en rails kun je niet opvangen daarmee.
Mvg
Wim.
-
Als de as gedetecteerd wordt heeft het geen zin om er meer lak op te smeren. Het probleem zit in het contact tussen wiel en rail. Verzwaren is dan een mogelijkheid om het te verbeteren.
Het inzetten van een condensator is iets wat gauw geroepen wordt, maar om te weten of dat mogelijk is, en om te weten hoe dat moet, moet je eerst weten hoe de schakeling precies in elkaar zit. Je zegt dat je een stroomdetector van de site van Wim Ros hebt gebruikt, maar welke is dat, en hoe gaat de melding verder?
-
Alleen bij "lichte wagons"knipperd de detectie soms. Heeft het nut om de assen meerdere malen van lak te voorzien? Of moet er ergens in de bezetmelder een condensator worden geplaatst die het flikkeren opvangd?
Ik stuur bij mijn baan op dezelfde manier met optocoupers relais aan en die kunnen erg gaan klapperen zonder een condensator bij onderbrekingen. Ik heb daarom een condensator geruikt om het uitschakelen van de detectie op elk stuk wat te vertragen...proefondervindelijk even proberen welke elco's je nodig hebt. Ik dacht dat ik iets van 100 uF had gebruikt maar moet dat nakijken (modules zitten dicht ;-) )
Schakeling is zelfbouw, dat wel.
-
Je zegt dat je een stroomdetector van de site van Wim Ros hebt gebruikt, maar welke is dat, en hoe gaat de melding verder?
Ik maak gebruik van de melder die gebruik maakt van de PC844 / ILQ602 optocopler. Ik gebruik deze voor het aansturen van een interface / programma die we gebruiken om beveiliging in het "echt" te testen.
-
André,
Kijk eens of je wieltjes en rails wel schoon zijn een klein beetje vuil veroorzaakt juist deze verschijnselen. heeft niets met gewicht te maken want het kontakt is er
Grtz Rob
-
Bij die stroommelder zie ik niet zo maar een mogelijkheid om een condensator in te bouwen. Dan zul je de schakeling toch wat moeten uitbreiden.
Maar heb je al eens gedacht aan een software oplossing? In het programma kun je iets inbouwen waardoor een eenmaal ontvangen bezetmelding softwarematig een aantal seconden wordt vastgehouden.
@FransOmatic, jouw verhaal heeft niet zoveel toegevoegde waarde. Zonder de schakeling te kennen zegt het me niet veel dat je er een elco in hebt gebouwd.
-
Ennnnn
Als je teveel lak erop doet kan loopt je weerstand op af en de dus temperatuur op wat je isolatie busje vervormd of totaal kapot maakt eventueel inclusief je lagerbus / draaistel. Daardoor komt het voor dat je asje begint te wiebelen en dus ook slecht kontakt
Grtz Rob
-
@FransOmatic, jouw verhaal heeft niet zoveel toegevoegde waarde. Zonder de schakeling te kennen zegt het me niet veel dat je er een elco in hebt gebouwd.
Ik dacht even dat het een bloksysteem was met relais maar het bleek dus alleen een melder te zijn om te koppelen met een ander systeem. Mijn excuus dus, ik zag dit draadje en dat leek op een probleempje waar ik een paar jaar geleden tegen aan liep bij mijn eigen bouw. Mijn schakeling is dat er met een optocoupler een stroomdetectie wordt gedaan en die schakelt vervolgens een relais aan, da's een beetje de schakeling waar ik het over had. Als de detectie een fractie van seconde wegvalt schakelt het relais even uit en vervolgens weer aan. Dat effect was te verhelpen door een kleine condensator naast het relais te plaatsen. Maar dit is dus idd niet van toepassing op bovenstaand probleem.
-
Ennnnn
Als je teveel lak erop doet kan loopt je weerstand op en dus temperatuur wat je isolatie busje vervormd of totaal kapot maakt eventueel inclusief je lagerbus / draaistel. Daardoor komt het voor dat je asje begint te wiebelen en dus ook slecht kontakt
Grtz Rob
Rob,
als je er te veel lak op doet neemt de weerstand juist af en kan er een grotere stroom gaan lopen (tot aan kortsluiting toe), wat dan weer warmte veroorzaakt met genoemde problemen tot gevolg.
Koos Jabaaij.
-
Je moet het niet zoeken in een perfecte stroomafname.
Je moet ervoor zorgen dat een kleine stroomonderbreking niet gelijk tot het staken van de melding lijkt. Daarvoor wordt meestal ergens een vertraging ingebouwd. Frans gaf al het voorbeeld van een relais met een condensator. Digitale terugmelders reageren over het algemeen met enige vertraging op het wegvallen van de detectie. In een computerprogramma kun je dat ook regelen.
-
Probleem is opgelost. Ondanks dat ik nieuwe rail heb gebruikt waren deze rond wissels vuil. E.e.a. schoon gemaakt met wasbenzine en een half uurtje laten drogen.
Tot nu toe geen probleem meer gehad, ook niet met lichte tweeassige wagons.
Bedankt voor alle reacties.