BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: Sicco Jan op 09 October 2006, 22:08:16
-
Een nieuwe titel (oud blad natuurlijk, maar nog niet behandeld). Dit is een blad met een hele oneuropese insteek, lekkere foto's en elke maand weer veel beschrijvingen van bouwtips (ik bedoel, verven wordt elke maand op een ander voorbeeld toegelicht). Die herhaling werkt. Goed, beschrijving:
ook de MR begint met een editorial, deze gaat over de blijheid en openhartigheid die je bij de NMRA conventions tegenkomt en een uitnodiging om dat voorbeeld te volgen. Met de serie Op bezoek bij kan ons dat Beneluxspoorders slechts als muziek in de oren klinken :D
MR plaatst de fabrikanten op de eerste plaats, in tegenstelling tot de MIBA komen we hier de product reviews als eerste item tegen. De foto's van palmen van South Models wil ik wel even noemen, die zien er namelijk zeer overtuigend uit, leverbaar van schaal N tot G.
Dan lezersbrieven, waar ik als onregelmatig lezer natuurlijk nooit iets aan heb. Het Information Desk behandeld een thema naar aanleiding van een lezersvraag, de Workshop geeft modelbouwtips n.a.v. lezersvragen en dan komt er een stuk over het maken van bomen met een Super Trees pakket van Scenic Express. Ik meen deze beschrijving te herkennen uit de MIBA van een paar maanden geleden. Niet helemaal toevallig natuurlijk, zonder Atlantische Oceaan leefden we in dezelfde markt.. Het zet er allemaal goed uit.
De eerste baan is van een Deense Zweed en vind ik speciaal. Hij heeft in een kamer die in Nederland de kleine slaapkamer zou zijn een langsdewand baan gebouwt met 8 door het midden (lees het artikel maar om dit te snappen). Omdat je eigenlijk de hele kamer in 1 keer kunt zien zou dit niet werken, maar door alle gangpaden tot het plafond af te dekken en de baan door Windows te laten zien krijg je iets heel speciaals. Dit artikel is voor zover ik me kan herinneren wel a-typisch voor Amerikanen, in de zin namelijk dat er veel 'hoe heb ik het gebouwd' in formatie is en er weinig aandacht voor een typische bedrijfsdoorloop. Amerikanen laten namelijk graag weten hoe het met wagenkaartjes en zo werkt. Fremo kan het ook, maar op de MR manier klink dat eigenlijk niet door in de bladen hier. Het is in elk geval een mooie baan.
De bruggenbouwers onder ons kunnen wat aan met het volgende artikel. Bruggen natuurlijk. En voor spoor-0-lers weer een stukje: het leggen van smalspoor (0n3/ 0n21/2).F units zijn bestanddeel van het volgende artikel, vooral klein encyclopedietje waarin alle typen naast mekaar worden gezet. In het volgende artikel een zelfbouw hulpstukje voor het heffen van modelmetaal: een magneet.
Dan luchtfietserij -ik denk wel dat het realiteit wordt overigens- over de NHCC (New Haven's Cape Cod branch). Deze wordt bediend door wat de langste hef-brug was. In 1935 dan. Deze heeft het gebruik van locomotieven en wagens wegens de maximale belasting flink beinvloed. Wordt allemaal keurig beschreven en de auteur gaat het allemaal nabouwen op 12x20 yards.
De volgende auteur schrijft een raar stukje over de Long Island's Cannon Ball. Ik vind het wat te krap. Het noemen van het voorbeeld, wat modellen en aanpassingen, voor 2 pagina's had het best specifieker gemogen.
Het laatste hoofdartikel speelt een freelance modelbaan naar voorbeeld. Ook dit weer een apart artikel, met name omdat ik vind dat het grote station maar heel weinig mogelijkheden biedt tot rangeren. De auteur beschrijft dat dat ook helemaal niet de bedoeling was, maar een schaduwstation quasi als hoofdmotief? Lekkere foto's, dat wel.
Dan een Digital Corner waar een nieuwe handregelaar besproken wordt, reclame en product reviews, een planningswedstrijd, trackside photo's (modelbanen) en natuurlijk de Trains of Thought van Tony Koester. Ik herinner me nog een column over de electric frog.. Dit is het enige item in dit blad dat ik altijd wel interessant vind.
Sicco Jan
ps. zie ook MIBA 10-2006 en MIBA vs MB
edit: eerste alinea is korter
vraag van stig komt vanavond
-
Jan, staat er iets in van de CB&Q?
-
stig,
afgezien van reclame op pagina 97 ($80 voor een H0-scale 4-6-4 Hudson by IHC) en 101 ($250 voor een O-Scale GP-9 by Lionel) niet.
Sicco Jan