BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Agnes Wolter op 27 December 2008, 12:04:44
-
ik heb de baanplan voor me die in de nieuwe railhobby staat die van Den Haag CS. Ik heb een vraag over een deel van het plan. Bij binnenkomst van het station word er een kruising gebruikt, weet iemand wat voor kruising er word gebruikt en wat voor merk rails? En staat niet duidelijk wat nu de oppervlakte van de baan is.
kan iemand me hiermee opweg helpen.
-
Er staat in het open vlak een lengte legenda dus dan kan je alles meten en die kruising bestaat als zodanig eigenlijk niet, die zul je moeten maken.
Even voor de beeldvorming voor wie het artikel/blad niet heeft het is het volgende patroon:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kruising.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kruising.jpg)
Gr. Remco.
-
Dat is een kruiswissel met aan drie kanten als bijzonderheid een engels wissel.
Dat zul je zelf moeten maken.
Gr.
Eric
-
In het plan is die rechtsonder half voor rechtsaf/rechtdoor, linksboven is hele engelsman en rechtsboven een kruising.
Het railplan is +- 3.5 meter bij 2.5 meter. En op zich helemaal geen verkeerd plan, alleen de rechterkant vind ik te vol.
Gr. Remco.
-
is deze kruising te maken? als je de bochten bekijkt is het gebaseerd op matrix c-rails die hebben bochten 515 mm.
-
Alles is te maken maar met C-rails ( Is toch met bedding ? ) zal dat wat lastiger worden denk ik, het grootste probleem is de hart op hart afstand van de rechtdoorgaande sporen.
Je kan het dat stukje met alle kruizingen wel maken zonder iets te zagen alleen dan wordt de hart op hart afstand groter als nu getekend is.
Gr. Remco.
-
Het railplan is +- 3.5 meter bij 2.5 meter. En op zich helemaal geen verkeerd plan, alleen de rechterkant vind ik te vol.
Ik vind perronsporen van amper een meter en treinlengtes die volgens mij ook amper groter dan een meter kunnen anders een gigantische beperking. Dat is amper 3 rijtuigen + lok. Beide kanten liggen bovendien bomvol met rails en de hellingen zijn ook veel te fors.
-
Ja helder, maar als je geen ruimte hebt, of gewoon een leuke baan wilt hebben dan is het prima toch ? In het artikel adviseren ze ook om eigenlijk 3.5meter diep te gaan ipv 2.5 meter zodat je meer kwijt kan.
Helder het kan altijd beter, Amerpoort is 1.22 x 4 meter en stelt eigenlijk qua rails geen hol voor, maar is wel wat realistischer.
Maar nogmaals als je niet de ruimte hebt vind ik het wel leuk bedacht ;D
Gr. Remco.
-
Welke schaal is dat baanplan eigenlijk? Als het erin staat, moet ik nog eens kijken. Heb hem pas vandaag gekocht.
-
Er staat een schaalverdeling bij het plan. En het is volgens mij gebasseerd op H0.
Gr. Remco.
-
Zo kan het met Marklin C:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HaagCS.jpg)
(plaatje gemaakt met Anyrail)
Wordt wel een mega-spoorafstand.
-
Ja precies Reinier, dat is het grote probleem, het kan technisch wel maar in het plan houden ze de juiste hart op hart afstand aan en die is heel wat minder als in jouw plaatje. Dan moet je dus zagen en dingen op maat maken helaas.
Gr. Remco.
-
Ik heb het baanplan voor me liggen.
Als ik mijn mening geef, is het best groot, ook mooi, alleen de rechtse is een beetje vol.
Maar als je het in N bouwt, kun je er best iets moois van maken
-
Met Peco ziet het er al beter uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HaagCSPeco.jpg)
(Plaatje m.b.v. Anyrail)
maar da's sowieso een heel wat realistischer railsysteem dan C-Rail :P
-
Zou je met Peco niet meer ruimte nodig hebben ivm hoek (graden) en lengte van de wissels? Lijkt me een duur railplan. Met die hoeveelheid wissels is vast wel iets anders te maken wat er beter uit ziet.
Gerard.
-
Ja het is een beetje wat je zelf wil met je ruimte in het achterhoofd, veel rijmeters op klein oppervlak is vaak prijzig want dan heb je snel veel wissels. Terwijl in een grote ruimte je een paar meter flex neerlegt en al heel wat meters hebt voor een paar euro.
En als je niet zo creatief of inventief bent is het een leuk plan om te starten.
Gr. Remco.
-
Als ik het "Den Haag" sporenplan bekijk zie ik nog wel wat punten waarmee eenvoudig meer perronlengte had kunnen worden gewonnen :
Als de wisselconstructie boven middenin (boven dat geelbruine "Binckhorst" vlak) gespiegeld zou worden en de schaduwspoor sporen dus voorlangs ondergronds gaan had je zo 20-30 cm meer perronlengte. Ook had de hoek van spoor tov wand iets groter gekund, weer snel 10cm erbij. Voor Voorburg is het nog eenvoudiger, gewoon de meegebogen wissel onder verder naar beneden leggen, scheelt zo 20 cm perron.
De wisselconstructie onder in CS maakt alleen nog maar kortere effectieve lengte's mogelijk. Gewoon werken met een extra lok, treinlok blijft "opgesloten", is in dit geval efficienter. Helaas geen lokspoortje in het station... verder klopt in het wisselkruis eea niet : die kruising rechtsonder had een hele engelsman moeten zijn en voor een efficienter sporengebruik de halve engelsman linksonder een hele.
Vraag me ook af welk railsysteem er word gebruikt, ik zit in AnyRail wat te vogelen, maar krijg het met Marklin C/K rails niet nagemaakt 1-2-3 (wou een alternatieve versie maken met wat verbeteringen) Wisselstraten worden hier al snel veel groter als in die tekeningen. Zie bijvoorbeeld hoe in het CS station de twee meest rechtse sporen aangesloten zitten. Met C-rails komt die engelsman echt niet zo dicht op dat wissel en heb je dus een grotere H.O.H. afstand
-
ik heb het ook geprobeerd, maar tot nu toe lukt het me niet, qwa ruimte kan ik wel uitbreiden, maar dan wel gespiegeld, dus station rechts en brinkhorst gebied links.
-
De Brinkhorst links is toch wel een beetje vloeken in de kerk ........
Sander
-
Volgens mij is dit baanplan bedoelt om ideeën te geven aan modelbaanbouwers
-
Is het jullie op gevallen dat bij Binkhorst in de tekening een aantal opstelsporen niet bereikbaar zijn. Het is naamelijk links onder daar mis je een wissel (aan de kant van Binkhorst) om naar 4 opstelsporen te kunnen.
Patrick
-
Verrek ja, was me niet opgevallen
-
Ik zat het eens goed te bestuderen en het vielme op. Beetje lastig als je daar wil komen of daar wil vertrekken ;D
Patrick
-
tuurlijk,
Als ze iets maken, maak het dan ook gelijk goed
-
precies ;)
Patrick
-
Volgens mij is dit baanplan bedoelt om ideeën te geven aan modelbaanbouwers
Ik hoop toch vooral het idee dat wie een beperkte ruimte tot zijn beschikking heeft niet per se Den Haag CS moet willen nabouwen.