BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: edwin1974 op 27 December 2008, 10:47:46
-
Ik wilde weten wat de verschillen zijn tussen de ICR Buurland en Binneland
Ik heb op foto's gezien dat bij de binnenlandse ICR rijtuigen maar 1 kabel zit aan de rechterzijde van de wagenkop en bij de Buurland ICR rijtuigen zitten er links en rechts een kabel op de kopwand van de wagen.
Bij de aflevering van de Buurland ICR rijtuigen zat er toch maar eentje ???.
Of is de tweede aan gebracht bij een CW actie van deze rijtuigen ???.
Wie kan me hier meer over vertellen .
groetjes edwin
-
Hoi,
Het verschil zit er al vanaf nieuwbouw van de rijtuigen. Op de kop van het rijtuig zit bij een binnenlandrijtuig alleen de UIC kabel (oa voor omroep). Bij de buurlandrijtuigen zit zowel de UIC kabel als mede twee stekers en twee chassisdelen (D en E bekabeling 18-polig) voor de communicatie tussen de loc reeks 11 van de NMBS en het stuurrijtuig. Door deze bekabeling gaan alle signalen om de loc aan te sturen. Deze bekabeling is redundant uitgevoerd, wat wil zeggen dat er maar 1 set van de twee gestoken hoeft te worden. Als de ene set dan kapot is kan de andere set worden gepakt. Echter hebben ze een aantal jaren geleden bepaald dat het voor de betrouwbaarheid het beter is om beide sets te steken. Hierdoor gaat de bedrijfszekerheid omhoog. Echter als je een storing in de bekabeling hebt heb je geen back up meer.
Verder hebben de buurlandrijtuigen een statische omzetter welke meerdere bedrijfsspanningen aankan (3000V= voor de Belgen en 1500V= voor in nederland en ik geloof nog een andere spanning). Deze schakeld automatisch om naar de juiste bedrijfsspanning door middel van een spanningskeuze apparaat in de statische omzetter.
Na de modernisering in ICRm is dit gebleven bij de nieuwe omzetter.
Verder is bij de modernisering een 61-polige kabel aangebracht op de kop van het rijtuig om zodoende met een loc en stuurrijtuig BDs te rijden. Later zijn er ook aanpassingen gedaan om mbv loc en stuurrijtiug in treinstelbedrijf te rijden (met centraal sluiten en groene lamp circuit)
Groeten Bart
-
Zit/zat die 18-polige kabel alleen op de Benelux-rijtuigen (ICR 3 en 4 geloof ik) of alle Buurland? Want er is ook een hele vracht van die dingen gebouwd voor diensten naar o.a. Duitsland.
-
De 18-polige kabels zitten op (bijna) alle rijtuigen die buurland geschikt zijn. Er zijn een aantal Bf rijtuigen welke buurland geschikt zijn ontdaan van hun 18-polige kabels en chassisdelen. Deze zijn hergebruikt om de beneluxstammen te laten rijden met een aanpassingskabel naar de 61-polige kabel. De buurlandrijtuigen zijn volgens mij ook geschikt voor duistland maar dat zijn gewoon de buurlandrijtuigen (zowel bordaux rood als icr geel en blauw), er zijn er dus niet speciaal gebouwd.
bart
-
De beneluxrijtuigen zijn dan wel wel geschikt voor verkeer in Belgiƫ maar de buurlandrijruigen zijn toch andere rijtuigen. Hoe het met de stekkers precies zit weet ik niet, maar de Beneluxrijtuigen zijn in ieder geval niet geschikt voor Duitsland.
-
Ik ga komende week naar het Utrechts archief op zoek naar tekeningen van dit type rijtuig dan zal ik dit eens nakijken.
Reden er alleen ICR buurland rijtuigen tussen Den Haag en Venlo of ook de Binnenlandse ICR rijtuigen
Omdat in venlo vaak deze rijtuigen over gegeven werden aan de DB den ik zelf alleen de Buurland rijtuigen maar zeker weten doe ik dat niet.
groetjes edwin
-
Als ze naar het buitenland gingen waren het buurland rijtuigen.
-
Volgens mij zijn er drie groepen (geweest):
- binnenland
- buurland
- benelux
Binnenland was de bulk
Buurland voor de diensten richting Duitsland (dus met deels RIC)
Benelux was specifiek voor de diensten op Brussel icm stuurstandrijtuig en Belgische loc.
Zit op dit moment te ver van m'n naslagwerken vandaan (UK) om het op te zoeken.
Gelukkig wel internet dus:
www.martijnhaman.nl (http://www.martijnhaman.nl)
en dan bij ICR klikken
http://www.martijnhaman.nl/typeicr_nummers.htm (http://www.martijnhaman.nl/typeicr_nummers.htm)
geeft de volledige lijst
Concluderend:
vier bestellingen en daarna nog de nodige ombouw acties
- extra stuurstand wagens
- koninklijk rijtuig
Terug komende op je vraag, kom ik toch weer uit op tenminste drie type bekabeling nl.:
- binnenland (oud)
- buurland
- benelux
Althans in de oorspronkelijke bestelling
Wat er bij de ombouw van ICR naar ICRr gebeurd is weet ik niet, maar daarbij zijn wel veel, zo niet alle, binnnenlandse rijtuigen geschikt gemaakt om samen met een Bs "te praten" met een 1600 (oude term :-|).
-
Wat er bij de ombouw van ICR naar ICRr gebeurd is weet ik niet, maar daarbij zijn wel veel, zo niet alle, binnnenlandse rijtuigen geschikt gemaakt om samen met een Bs "te praten" met een 1600 (oude term :-|).
Bijna goed. ;) alle rijtuigen zijn omgebouwd om dienst te doen met een BDs (de Bs zit alleen in de Benelux) en een 1700. Het is trouwens ICRm geworden na de renovatie.
-
Leuk een hotel met "moeilijk" toegankelijk internet, is m'n posting "verdwenen"
Kan op dit forum geen posting verwijderen, maar zie "oorspronkelijke" posting. Ging fout op proxy-server hotel :(
Kijke maar eens op www.matrijnhaman.nl (http://www.matrijnhaman.nl)
en dan kijken bij ICR
Er zijn, oorspronkelijk, drie type ICR geweest:
- binnenlands
- buurland (beperkt RIC)
- benelux
Deze waren allemaal verschillend bekabeld.
Benelux was specifiek voor communicatie tussen Bs en e-loc belgen
- Koninklijk rijtuig zal "volledig" RIC zijn, is volgens mij ook een van de weinige rijtuigen die een volledige RIC toelating heeft
ICRr is inmiddels anders dan de oorspronkelijke rijtuigen omdat daar vanuit de 'Bs met de "1600" gepraat moet worden.
Iets korter dan m'n vorige posting, maar geen zin het allemaal nog een keertje te doen
-
Volgens mij is je vorige post wel doorgekomen. ;)
-
Aan de buitenkant is het verschil ook te zien aan de opstaptreden. Buurlandrijtuigen hebben een opklaptrede, BNL'ers alleen vaste treden en binnenlandrijtuigen ook maar van een ander soort...
-
ik heb een vraag over de buurland icr en de binnenland icr, ik wil graag de ICR nabootsen die jaren vanaf Maastricht/Heerlen naar Zandvoort trok, dat waren toch buurland ICR's, ten minste verschildende foto is dit te zien.
-
Ook gewone ICR reden daarin mee.
-
:'( dit is toch al een keer besproken?
een rijtje:
ICR 1 buurland= blauwgeel heeft een omzetter voor 1500V=, 1500VAC, 1000VAC,3000V=
ICR 2 binnenland= blauwgeel heeft een omzetter voor 1500V=
ICR 3 benelux= roodgeel heeft een omzetter zie ICR1 en stuurkabels voor de 1100
ICR 4 buurland= blauwgeel zie ICR3 (reserve voor de beneluxdienst)
Na de modernisering hebben allen een nieuwe omzetter gehad en airco en een stuurkabel 61 polig.
Het buurland gebeuren word dus bepaalt door de verwarming en omzetter.
1000V AC duitsland etc. etc.
1500V AC frankrijk en HSL
1500V DC nederland en frankrijk
3000V DC belgie
Dan nog iets grappigs, een BDs heeft een buurland omzetter maar staat vergrendeld op 1500V DC.
Als ICRm zijn ze niet meer toegelaten in het buitenland m.u.v. belgie.
-
ik vroeg niet om een volledig uitleg, maar welke ICR in de jaren '80 en '90 van Maastricht naar Zandvoort reed, de buurland of binnenland, in LS models artikelnummer : 44071 of de 44077.
-
ik vroeg niet om een volledig uitleg, maar welke ICR in de jaren '80 en '90 van Maastricht naar Zandvoort reed, de buurland of binnenland, in LS models artikelnummer : 44071 of de 44077.
alles reed door elkaar, muv de trein doorgaande richting Luxemburg.
mvg,
Robin
-
En de trein van Eindhoven naar Keulen.
Die reed ook met 4 buurlandrijtuigen, te weten Lok-B-BKD-B-A.
Overigens hebben mijn buurland LSM rijtuigen de landencodes B, D en L
Beneluxrijtuigen van LSM hebben alleen een B, opvallend dat de Benelux rijtuigen dus niet in de gehele Benelux komen konden.
MvG Peter,
-
ik vroeg niet om een volledig uitleg, maar welke ICR in de jaren '80 en '90 van Maastricht naar Zandvoort reed, de buurland of binnenland, in LS models artikelnummer : 44071 of de 44077.
En daar gaf ik je dus al antwoord op. ::)
-
Reden de buurland rijtuigen in de jaren 80 ook gecombineerd met binnenlandse rijtuigen? Bijvoorbeeld tussen Mt/Hrl en Hlm/Zvt?
-
Ja, dat staat zelfs nog op deze pagina ook.
-
Oeps :angel:
Dank
-
Over de pre-ICRm periode, dus ongereviseerd:
Tussen Den Haag en Keulen (dus de grens over naar Duitsland) reed alleen ICR1 (buurland), mogelijk ook ICR4
Tussen Amsterdam en Brussel reed alleen ICR3, eventueel versterkt met ICR4
Overal binnen Nederland reed alles wat maar voorhanden was, met name ICR1, ICR2 en ICR4, ook door elkaar.