BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: edwin1974 op 27 December 2008, 08:31:01
-
Hoi
Ik wil graag weten voor welke treinen de serie 1500 heeft gereden.
Ik weet dat ze de treinen hebben gereden van Den Haag naar Venlo, maar voor welke treinen nog meer in het boek electrische locomotieven heb ik een foto zie staan van een 1500 voor de Bergland express.
Verder ben ik op zoek naar alle info van deze loc zoals de juiste lengte over de buffers wan ik heb een twee tal verschillende maten gevonden van deze maat.
Alle info is zeer welkom.
groetjes edwin
-
Treinen in alle soorten en maten.
-
Hoi Edwin,
De 1500'den reden in 1983 ook de Rhein Express vanaf Hoek van Holland met Zwitserse en Duitse rijtuigen.
In de winterdienst 84/85 reden ze ook de maandagdienst van de Brittania-express met de bekende Duitse rijtuigen (creme/blauw).
Begin jaren tachtig reden ze ook weleens de matereeloverbrengritten van Heerlen naar Maastricht (werkplaats) v.v. waaronder ICrijtuigen maar ook rijtuigen van de InterCity-plus, gehuurde franse corailrijtuigen.
Ze hebben ook weleens goederendiensten gereden. Zo herinner ik me een foto van een 1500 in Elst (voormalige rangeerstation).
Je kunt verder informatie vinden op de site klassieke-locs.nl . Zij bezitten de 1501.
Vr. groet,
Kees
-
Buiten de speciale treinen, wat dacht je van de normale IC-diensten ? Den Haag - Venlo om maar eens iets te roepen.
Weleens goederentreinen ?? Ik kan je verzekeren dat de 1500 zeer frequent te gast was in o.a. Kijfhoek, Venlo, Susteren en echt niet voor de sier.
-
Het normale patroon was IC's Den Haag - Venlo (eigenlijk hun hele carrière) en daarnaast (o.a. 's nachts) goederentreinen op (o.a.) Kijfhoek - Venlo. Daarnaast allerlei extraatjes, zoals al genoemd. Maar eigenlijk altijd in het zuiden van het land, Elst is daarbij al een redelijke uithoek. En uiteraard kwamen ze ook in Maastricht, aangezien ze daar hun onderhoud kregen.
-
Oke deze serie reed dus ook goederen treinen s'nachts dat heb ik nooit geweten namelijk .
Ik ben blij met deze gegevens dan kan ik mijn trein samenstellingen hier op aan passen.
Hoeveel loc's waren er dan per dag ingedeeld ?.
Wat betreft de techinsche info is ook alles zeer welkom ;).
groetjes edwin
-
http://www.feijenoordsemeesters.nl/1501_werkgroep.htm
-
Oeps niet goed gekeken op deze website :-[ :-[.
bedankt voor deze info.
groetjes edwin
-
http://www.klassieke-locs.nl/ staat ook nog een berg informatie + technische info ;)
Groet,
Bruno
-
Hoeveel locs er waren ingedeeld? Nou, er waren er zes, dus erg veel mogelijkheden heb je niet he? Er zal er planmatig altijd wel 1 aan de kant hebben gestaan voor onderhoud, dus ik denk dat 5 geen slechte gok is.
Enne, alle NS-locs reden destijds overdag reizigerstreinen en 's nachts goederentreinen, ook de 1600'en die in de spitsuren met de DDM-1 stammen reden. Heb weleens verhalen gehoord dat er weleens per ongeluk een 1200 o.i.d. terug kwam... oeps ;)
-
Misschien weet marco het ongeveer
groetjes edwin
-
Naast andere leuke modellen, ook een model van een NS 1500.
Via deze link: http://www.spoorforum.eu/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=38&t=189
Pewiam
-
Hoeveel locs er waren ingedeeld? Nou, er waren er zes, dus erg veel mogelijkheden heb je niet he? Er zal er planmatig altijd wel 1 aan de kant hebben gestaan voor onderhoud, dus ik denk dat 5 geen slechte gok is.
Enne, alle NS-locs reden destijds overdag reizigerstreinen en 's nachts goederentreinen, ook de 1600'en die in de spitsuren met de DDM-1 stammen reden. Heb weleens verhalen gehoord dat er weleens per ongeluk een 1200 o.i.d. terug kwam... oeps ;)
Wat ik als eerste bij de hand heb hiero was de zomerdienst 1977. Toen waren er in omloop K 6 locs serie 1500 ingedeeld.
Vanaf toen kwamen ze volgens omloop niet meer in Utrecht. Hoekpunten van het inzetgebied: Den Haag CS, Hoek van Holland, Roosendaal en Venlo.
Hoofdinzet Den Haag-Venlo met de buurlandtreinen bestaande uit Plan K, Plan N en Stalen D4.
Er waren een paar uitschieters;
Op vrijdag kwam een 1500 naar Den Bosch met een autoslaaptreinenpaar. Op zaterdag was er een slag Venlo-Vlissingen met een Duitse vakantietrein.
Deze omloop laat uitstekend zien dat de 1500 ook in de goederendienst werd gebruikt door de NS. Te noemen zijn:
* een 'geelbandertrein" ;) Rotterdam Zuid Goederen-Susteren
* een lege kalktrein Heerjansdam (later Kijfhoek)-Venlo
* een stukgoedtrein Sittard-Eindhoven-Den Bosch
* een wagenladingentrein Roosendaal-Rotterdam Zuid Goederen
* een buurtgoederentrein Blerick-Eindhoven (met wagens o,a, voor Boxtel, Veghel en Uden.
Mooie tijden.... ::)
succes,
Wim