BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Hans Reints op 25 December 2008, 16:18:03
-
24 december 2008
Op dit moment liggen wereldwijd 165 containerschepen werkeloos stil, met een gezamenlijke capaciteit van zo'n 420.000 teu. Dat blijkt uit cijfers van de Britse databank AXS-Alphaliner. Het gaat vooral om kleinere en middelgrote schepen, maar toch ook om 24 schepen van het formaat post-Panamax, met capaciteit van 5.000 teu en meer.
De chartertarieven voor middelgrote schepen zijn in een jaar tijd rap gedaald. Begin dit jaar stond de containermarktindex ConTex nog op 30.000 dollar per dag, nu op maar 5.000 dollar.
De Germanischer Lloyd heeft een 'richtlijn voor opgelegde schepen' uitgebracht. De richtlijn omvat onder meer technische eisen. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen 'warme' en 'koude' oplegging. Warme stillegging is meestal maar voor enkele weken, maar bij koud opgelegde schepen gaat het soms om vele maanden achtereen. Daarna duurt het dikwijls ook nog geruime tijd voordat het schip weer in de vaart kan worden gebracht.
bron:navico
-
Met de verplaatsing ben ik het niet eens! Dit heeft wel degelijk met het spoor te maken. Geen aanvoer van containers is ook geen transport van de kisten. Zoals gezegt het een heeft wel degelijk met het ander te maken.
SK
-
@Sobat, het voordeel van de verplaatsing is, dat je in deze rubriek wél ietwat off-topic mag, en dat is in de grootspoorvraagbaak niet gewenst.
Echter vrachtauto's, vliegtuigen vervoeren ook containers. En die komen ook niet in de grootspoorvraagbaak. Dus...
-
Hallo,
Werk zelf in de scheepvaart, ik reis geregeld schippers achterna om ze op weg te helpen(binnenvaart).
En het gaat inderdaad slechter in de container vaart, er is nog wel werk, maar dit neemt snel af volgens een schipper die ik heb gesproken en een contract vaart heeft tussen het albert-kanaal(belgie), Antwerpen en Rotterdam.
Waar hij een half jaar geleden twee duwbakken vol had van 88 teu(uit mijn hoofd) per stuk, zag ik bij hem, een week geleden, amper 10 40voeters in de bakken staan.
Hij vertelde me erbij dat met een half jaar zijn contract verbroken zal worden, daar is hij niet de enigste mee verwachte hij.
Dat wil niet zeggen dat er op andere routes hetzelfde gebeurt, neem de route Rotterdam-Born vv
Ik zie op de route dagelijks diverse schepen passeren met toch nog een vol ruim.
Dus met de spoorwegen zal wel hetzelfde zijn.
De ene route zal het merken, de andere minder.
Mvg, Marcel
-
We zullen deze tendens meer en meer gaan zien. Werk zelf bij een van de grootste warehousing companies in de Antwerpse Haven en wat wij nu zien is sterk vertraagde afname van de reeds toegekome goederen en een snel opbouwen van de stocks in alle magazijnen. Wij verwachten dat dit in Januari ook grotendeels tot een zeer laag pitje zal terugvallen. De reeds voor de crisis gekochte goederen zijn nu grotendeels uitgeleverd en in stock genomen, door lagere afname blijven de stocks te hoog en verliest de invoerder geld en zal deze niet investeren in nieuwe producten waardoor de wereldwijde handel en containertransport meer en meer begint te slabakken.
Omgekeerd zien we dat de export ook sterk verminderd. Wereldwijd wordt een pak minder goederen vervoert, grote containerrederijen verminderen hun aantal afvaarten per maand en veranderen hun rotatie ( wat gelijk dus ook zijn weerslag heeft voor het aantal containerschepen dat dus nu opgelegd wordt ) .
In 2009 zullen we - vrees ik - pas echt de impact van de crisis gaan voelen !
Peter
-
Hier zien we hetzelfde beeld, er is zelfs een party tent opgebouwd, en niet om er een feestje in te geven maar om voor meer opslag capaciteit te zorgen.
Binnenkort zal er een tweede naast verrijzen.
Alle loodsen staan hier tot de nok vol en er is nagenoeg geen afvoer. Op een ander terrein staan er 65000 nieuwe auto's van het merk Ford. Merendeel met het stuur aan de verkeerde kant voor de meesten onder ons. Ook daar is de afvoer mondjes maat.
Dus al met al donkere en sombere tijden in het verschiet.
Mvg
Wim.
-
Waar is dat dan als ik vragen mag Wim?
Ford Vlissingen?
Jos.
-
Hebben ze dan Fords bij Nedcar??
De stad van de lok welke de langste trein trok.
Mvg
Wim.
-
Sorry Wim.
Ik had er overheen gelezen, is al bijgewerkt.
Ik wist niet eens dat Ford ook in Vlissingen zat.
Jos.
-
Nee, Ford zit hier ook niet, maar op haven terreinen staan auto's die verscheept moeten worden, of verder het land worden gebracht met autotransporters, of per trein verder reizen.
Hier is zo'n terrein, in Rotterdam staan er ook van andere merken. Amsterdam staat er ook vol mee hoofdzakelijk met auto's uit Japan e.d.
In Zeebrugge België is ook een grote auto terminal. Staan allemaal afgeladen vol.
Mvg
Wim.
-
Dat is niet niks zeg.
Straks kun je het beter bij de oud ijzerboer brengen, dat is goedkoper dan laten staan op op enorme tereinen.
Opslag is tegenwoordig ook behoorlijk duur.
Jos.
-
Amsterdam staat er ook vol mee hoofdzakelijk met auto's uit Japan e.d.
Zou m'n nieuwe karretje er ook al tussen staan ;D Hoop dat ze snel bellen!
Gr. Remco.
-
Amsterdam staat er ook vol mee hoofdzakelijk met auto's uit Japan e.d.
Het staat daar zo vol dat ze een kade in Velsen Noord in gebruik hebben genomen, daar staan nog eens 20.000 auto's te wachten (en mocht het niks worden dan kunnen ze meteen weer de hoogovens in ;D).
-
6 januari 2009
Meer dan 200 containerschepen zonder werk
Omdat steeds meer lijndiensten tussen het Verre Oosten en Europa gestaakt worden, neemt het aantal werkloze containerschepen snel toe. Er liggen intussen ook heel wat feederschepen aan de kant, omdat de volumes op regionale routes zoals bijvoorbeeld de Baltische Zee, sterk gedaald zijn.
Volgens de databank AXS-Alphaliner zaten gisteren al 210 containerschepen zonder werk. Hun gezamenlijke capaciteit bedraagt 550.000 teu, wat overeenkomt met zo'n 4,5 procent van de containervloot. Het aantal werkloze schepen is fors toegenomen sedert eind oktober, toen nog maar 70 eenheden (samen 150.000 teu) overtollig waren.
Uit de cijfers van AXS-Alphaliner blijkt dat er ook steeds meer grote containerschepen geïmmobiliseerd worden. Er zijn intussen al 31 eenheden van meer dan 5.000 teu waarvoor de reder geen opdrachten heeft. Ruim de helft van de werkloze schepen (125) is beschikbaar op de chartermarkt en wacht daar dus (vergeefs) op een nieuwe huurder.
Als gevolg daarvan zijn de chartertarieven fors goedkoper geworden. Het huren van een 2.500 teu groot schip met eigen laadgerei kost intussen minder dan 10.000 dollar per dag. Voor schepen van 1.100 teu zijn de prijzen gezakt tot ongeveer 5.000 dollar per dag.
bron Mariteam transport